Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor i blokk, og jeg tenker på og legger merke til naboene mine på forskjellig vis. Legger jo godt merke til når noen bråker på ugunstige tider, for eksempel. Heldigvis ingen gjenganger nå, men har en kommunal leilighet som nabo der det bodde en familie der mor eller far eller begge plutselig dengte løs på hverandre midy på natta og kasta gjestander rundt og ropte og gråt, så der var jeg jo både sint og urolig for egen del for forstyrrelsen og sjokket og også fryktelig redd for de tre ungene deres. Ringte selvsagt politiet hver gang og forklarte hva jeg hørte der og da og historikken med disse episodene. Politiet var på døra der stadig vekk. Andre naboer kom og ringte på hos oss på dagtid og var redde og fortvila og ville høre om vi hadde hørt det samme som de. Familien i den kommunale leiligheten flytta etter en stund (mulig det ble klaget på de til kommunen) og jeg tenker fortsatt med en kraftig knute i magen på de tre barna. Jeg håper de får hjelp.

Tenker på familien som bor der nå også fordi det henger igjen i kroppen, men dem har det hittil aldri vært noe sånt med, og de virker som rolige og hyggelige folk. Ene ungdommen prater litt vel høyt på verandaen på sommeren, han har sånn bass-stemme som bærer, men det er uansett ikke i nærheten av så ille som de gamlenaboene. 

Tenker av og til på en del andre naboer fordi de rett og slett er trivelige folk, det er en eldre mann med spesielle behov som vi hjelper litt i første etasje og så har vi en godt voksen kar som virker veldig sjenert men som har tødd opp litt etter at jeg har smilt og hilst i farta en del ganger. Og så har jeg en nabo som er litt glad i tjall, så det stinker av og til tjukt foran døra hans, så han nerkes jo godt. Og så hører vi han gå i leilighetenndin fordi han er en sånn som trampervhardt på hælene. Men han er ellers en veldig trivelig fyr.

Ellers har vi en del mer anonyme folk i huset som jeg ikke tenker veldig over før jeg ser dem i oppgangen.

Anonymkode: 94c66...b70

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, virkelig ikke.... 

AnonymBruker
Skrevet

Vi har veldig gode naboer. Hilser, slår av en prat, har grilling i hagen på sommeren, barna leker med hverandre osv. 

Anonymkode: 3275b...776

AnonymBruker
Skrevet

I liten grad. 

Bor i lavblokk, hilser på de jeg møter i trappa - ingen kontakt utover det. Bodde ikke her da barna var små og mer nettverk i umiddelbart nabolag var mer av et ønske, kommer heller ikke til å bo her som eldre. 

Jeg ler litt av enkelte lyder jeg hører fra leiligheten over, har kommentert til venner et par ganger at jeg ser hun i leiligheten under fascinerende sjelden og har småpratet litt med et pratsomt barnehagebarn noen naboer har. 

Anonymkode: ee3f8...bc8

AnonymBruker
Skrevet
Rødvinsfilosofen skrev (4 timer siden):

Haha. Ja.
Kom i skade for å være for hyggelig med noen naboer. 
Da kom de på døra for å snakke om stort og smått. 
Gjerne kl 08:02. 😅

I den grad jeg «følger med» så er det mer å se til at folk tar inn posten. 📬

Tok kontakt med naboen og naboens nærmeste pårørende da postkassen var blitt «sprengfull».

Da hadde vedkommende heldigvis allerede havnet på sykehjem, men ingen hadde tenkt på å si opp avisa. 🗞️ 

Godt tenkt! Det er sånn vi også gjør det. Jeg har mer enn nok venner jeg knapt rekker å snakke med, og er overhodet ikke interessert i å bli mer enn på hils med naboene mine.

Vi har ei uføretrygda dame litt ned i veien, som virker å ha veldig god tid,  og det er min største frykt å møte henne ved postkassene, hun vil så gjerne prate, men det orker jeg ikke. Så da blir det «ja, posten må vi hente! Deilig vær i dag!» og så løper jeg videre.

Anonymkode: 87f95...beb

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Godt tenkt! Det er sånn vi også gjør det. Jeg har mer enn nok venner jeg knapt rekker å snakke med, og er overhodet ikke interessert i å bli mer enn på hils med naboene mine.

Vi har ei uføretrygda dame litt ned i veien, som virker å ha veldig god tid,  og det er min største frykt å møte henne ved postkassene, hun vil så gjerne prate, men det orker jeg ikke. Så da blir det «ja, posten må vi hente! Deilig vær i dag!» og så løper jeg videre.

Ufff, bare ufff. 

Anonymkode: cafb0...7f4

AnonymBruker
Skrevet

Bor i firemannsbolig i et bygdefelt.  Er hjemmeværende, så får jo med meg en del siden jeg jobber ute i hagen og går tur med hund. Er vel egentlig kun 2 naboer jeg har et forhold til hvor man faktisk kan prate, kommer over med hjemmebakst innimellom eller liknende. Vet hvem de andre er, noen er det kun hei, prater litt når man treffer på hverandre på tur. Andre går man heller en omvei for. Og noen er veldig artige å følge med på om de kommer opp bakken på første forsøk slik føret har vært nå. Akkurat denne gaten er egentlig relativt trygg siden det er hovedsakelig kun eldre eller hjemmeværende, foreløpig ingen tyveri fra postkasser eller boliger. 

Anonymkode: ec5a0...136

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg har noen naboer som er veldig spesielle. De blander seg inn i alt jeg gjør utendørs (som er synlig for dem), så ja. Jeg både tenker på og irriterer meg over naboene mine. 

Anonymkode: 72dda...72f

Vi er som TS, kunne ikke brydd oss om naboene. Alle i gata er vi på hils med og slår av en kort og hyggelig prat, men kjenner de ikke spesielt godt (bodd her i 12 år). 
Men de aller nærmeste naboene på ene siden er slik ano72f beskriver. De er ekstremt nysgjerrige på alt og alle, blander seg og kopierer, virker misunnelig og hevngjerrige. De begynte med like uteaktiviteter som oss «kunne ikke være noe dårligere enn naboen». Vi har fortsatt denne aktiviteten, men det ble med den ene gangen for dem. Værste er hvor nysgjerrige de er, at de står i vinduet å ser på oss hver gang vi går inn og ut av ytterdøren og bilen. Er ikke rart det er krig i verden tenker jeg. Skulle så gjerne sluppet å hatt de som naboer. Alle andre i gata er jo så hyggelige og «normale». Er en viss mangel på folkeskikk tenker jeg, de er et par i tidlig 60 årene. 

Anonymkode: 52f26...246

• Liker 1
Skrevet

Nei.

AnonymBruker
Skrevet

Hilser på de i gangen eller heisen, men vet ikke hva de heter.

Anonymkode: 7977c...ba3

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Dame 30 her :) 

Dette er kanskje et litt rart spørsmål... men jeg må høre da jeg lurer på hvordan andre er.

Jeg tenker ikke over naboene mine, eneste gangen jeg ser de er når jeg passerer de på veien osv. Men jeg har ikke aning om hva de driver med til daglig. Noen venner av meg snakker fælt om naboene sine, og jeg blir så overrasket over hvor mye de får meg seg. Jeg må jo stille meg i vinduet å glane ut konstant, for å få med meg hva naboene driver med. 

Så er det vanlig å tenke over slikt? Etter all snakken fra venninnene mine ble jeg redd at mine naboer gjør dette med meg, hehe. Jeg gjør ingenting gale eller veldig uvanlig, men begynte å lure uansett. 

Anonymkode: 9ad75...ccc

På bygda er det vanligere å omgås naboene sine, stoppe og slå av en prat, gå på besøk til hverandre og bry seg om hverandre selv om alle bor i eneboliger. I byen bor folk vegg i vegg og sier knapt hei til hverandre og bryr seg ikke om naboene med mindre de bråker, for da er de plagsomme.

Anonymkode: bebc6...c95

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette er kanskje et litt rart spørsmål... men jeg må høre da jeg lurer på hvordan andre er.

Jeg tenker ikke over naboene mine, eneste gangen jeg ser de er når jeg passerer de på veien osv. Men jeg har ikke aning om hva de driver med til daglig. Noen venner av meg snakker fælt om naboene sine, og jeg blir så overrasket over hvor mye de får meg seg. Jeg må jo stille meg i vinduet å glane ut konstant, for å få med meg hva naboene driver med. 

Så er det vanlig å tenke over slikt? Etter all snakken fra venninnene mine ble jeg redd at mine naboer gjør dette med meg, hehe. Jeg gjør ingenting gale eller veldig uvanlig, men begynte å lure uansett. 

Jeg vet mye om de fleste av mine naboer, men det er fordi vi snakker sammen i det daglige. 

En kaffekopp mens ungene leker, ved postkassen, vin utover sene sommertimer/bålpannen om vinteren osv. Vi har et trivelig nabolag😊

Men jeg snakker jo ikke om naboene mine til andre. Hvilken interesse skal andre venner ha om naboene mine? 😅

Anonymkode: d700d...89a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har noen naboer som er veldig spesielle. De blander seg inn i alt jeg gjør utendørs (som er synlig for dem), så ja. Jeg både tenker på og irriterer meg over naboene mine. 

Anonymkode: 72dda...72f

Er du som et par av naboene mine da? Jobber deltid men ikke har tid til å klippe gress eller vaske bilen før søndag? 🤣🤣

Anonymkode: cce4f...ee3

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker på de når jeg hører de prate, eller når de kommer hjem og slikt. 
Men jeg har angst, og er mer sensitiv for lyder og stemmer. 
Det er lytt i leiligheten jeg bor i, så jeg blir veldig bevisst over hvor mye lyd jeg selv lager. 

Når jeg hører at naboene kommer hjem fra kveldsvakt for eksempel, kan jeg høre lydene og ”vite” hva de gjør. Om de bruker badet (kanskje pusser tenner, går på do før natten) og hører soveromsdøren. Da vet jeg at jeg må slå ned lyden og gå rolig over gulvet. 
Om morningen hører jeg de dusjer, prater med hverandre, og drar på jobb osv.

Bortsett fra dette tenker jeg ikke så mye over dem. De har sitt liv og jeg har mitt, som alle andre. Ikke vil jeg ha noe særlig forhold til dem heller (pga angsten) og føler mer frihet av å holde naboer på god avstand. (Vil helst ikke hilse heller) Men det gjør jeg av og til for å være høflig. 
Verste som kan skje er at naboene stopper opp og vil ta en small talk når jeg går ut med søppla o.l. Det er jeg ikke spesielt glad i. Derfor er det best å holde de på avstand.

Noen ganger hadde det vært fint om naboene visste at jeg hadde angst, så de ikke tror jeg er helt rar som av og til unngår å hilse/se på dem. Men det er ikke noe jeg klarer å komme ut med selv. Så de får ta det som det er. 

Anonymkode: b1397...16f

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker mye på mine naboer med takknemlighet. Vi har delt en tomannsbolig i 15 år, og har egentlig lite med hverandre å gjøre, men samarbeider veldig godt når noe må gjøres. Ikke bare er de veldig gode naboer, alternativet kunne vært at de hadde vært veldig dårlige naboer, som også er noe å være takknemlig for. 

De andre mer perifere naboene er nesten 100 % samvittighetsfulle vennlige mennesker som passer sine egne saker og feier for sin egen dør, men samarbeider om det er noe🙏🏻

Anonymkode: 019d4...d3f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi er glad for naboene våre. Vi hjelper hverandre. Stikker innom til hverandre. Om jeg baker noe godt sender jeg som regel mannen ned til de nærmeste med et fat til dem. Den ene naboen måker for oss. 

Vi bor på bygda og har kun 4 naboer og en hyttenabo. Vi griller sammen på sommeren og mannen drar på fisketurer og jakt med de andre mennene. Vi fikk nettopp ny nabo i høst. En ung, søt gutt som kom flyttende til sørlandet fra Sogndal pga jobb, og han kjøpte et gammelt, gammelt hus rett ved siden av oss, som han renoverer alene. Vi har fått hilse på hele hans familie og de vet at vi hjelper han når det er noe. 

Hurra for godt naboskap! 

Anonymkode: 8b59a...4c6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg tenker på de når jeg hører de prate, eller når de kommer hjem og slikt. 
Men jeg har angst, og er mer sensitiv for lyder og stemmer. 
Det er lytt i leiligheten jeg bor i, så jeg blir veldig bevisst over hvor mye lyd jeg selv lager. 

Når jeg hører at naboene kommer hjem fra kveldsvakt for eksempel, kan jeg høre lydene og ”vite” hva de gjør. Om de bruker badet (kanskje pusser tenner, går på do før natten) og hører soveromsdøren. Da vet jeg at jeg må slå ned lyden og gå rolig over gulvet. 
Om morningen hører jeg de dusjer, prater med hverandre, og drar på jobb osv.

Bortsett fra dette tenker jeg ikke så mye over dem. De har sitt liv og jeg har mitt, som alle andre. Ikke vil jeg ha noe særlig forhold til dem heller (pga angsten) og føler mer frihet av å holde naboer på god avstand. (Vil helst ikke hilse heller) Men det gjør jeg av og til for å være høflig. 
Verste som kan skje er at naboene stopper opp og vil ta en small talk når jeg går ut med søppla o.l. Det er jeg ikke spesielt glad i. Derfor er det best å holde de på avstand.

Noen ganger hadde det vært fint om naboene visste at jeg hadde angst, så de ikke tror jeg er helt rar som av og til unngår å hilse/se på dem. Men det er ikke noe jeg klarer å komme ut med selv. Så de får ta det som det er. 

Anonymkode: b1397...16f

Du kunne vært min nabo. Men hun har jeg snakket med og vet har angst. Har selv angst men kan fint smalltalke med nabo så lenge jeg ikke har dårlig tid eller er i bobla mi. ❤️ Verste er når jeg går tur med hunden og bare vil høre musikk f.eks eller rett hjem etter turen.

Anonymkode: cce4f...ee3

AnonymBruker
Skrevet

Nei tenker ikke over mer enn det normale; at vi hilser hvis vi ser hverandre og ellers tenker jeg «fint pynt» mtp utepynt for ulike sesonger. Ellers opptatt med mine greier og har ikke interesse å følge med på andres business 

Anonymkode: a5eba...815

AnonymBruker
Skrevet

To av mine nærmeste naboer er influensere som diskuteres hyppig på Rampelyset, så jeg tenker nok kanskje litt mer på dem fordi de diskuteres der. Når jeg møter dem irl er det nesten vanskelig å koble dem til de personlighetene som blir diskutert på Rampelyset, for ute her i nabolaget er de bare vanlige naboer som går tur med hundene sine i stor boblekåpe. Har blokkert dem på SoMe, for jeg vil virkelig ikke vite hva de driver med innenfor husets fire vegger, men jeg får jo likevel med meg alt for mye gjennom KG😛

Anonymkode: 7b54e...e03

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.1.2026 den 19.57):

Den er lei. Da er det godt å ha noe å skylde på hjemme så man skal slippe smalltalk eller bli stående i evigheter for å jatte med på "gud vet hva"

Og ja. Tenker over naboene. Så mye at jeg ikke har interesse av hva eller hvem de er.

Anonymkode: 2e261...8e0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...