Gå til innhold

Dere som bruker altfor mye skjerm

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I disse tråder som er om skjermtid, føler jeg alle som svarer er så restriktive og flinke med skjerm. Men hva med dere som ikke er det, tør dere å stå frem og innrømme det? Vi bor i et område med rekkehus og det er ganske greit innsyn inn. Vet derfor om to familier som nesten har tv på hele dagen, både ettermiddager og helger. 

Ene naboen prøvde å unnskylde seg litt en gang "tv står på, men ungene gidder nesten ikke se på for de er så opptatt med å leke". Javel, men hvorfor må Peppa gris stå på i bakgrunnen om de leker så fint?

Anonymkode: 5e1af...09e

• Liker 4
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg bruke mye skjerm..tv.. mobil... hvorfor..fordi jeg kjeder meg, fordi jeg følger med på serier,ser på film, googler ting, bestiller ting, chatter etc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tja… sønnen min ser barnetv hver dag og på morgenen i helgene, ikke ellers. 

Jeg derimot har 8-9-10 timer skjermtid hver dag og klarer ikke senke det… er ikke i jobb nå, men slet med det da jeg jobbet og. Kunne bruke 7 timer av dagen på scrolling, og så jobbet jeg 8 tilers jobb på én timenetterpå… 

Jeg skammer meg. Ekstremt. Før smarttelefonen kom satt jeg på dataen hele tiden. Nå mobilen… som sagt - jeg skammer meg. 

Anonymkode: 1eb53...179

• Liker 1
  • Hjerte 6
AnonymBruker
Skrevet
mommyaka skrev (1 minutt siden):

Jeg bruke mye skjerm..tv.. mobil... hvorfor..fordi jeg kjeder meg, fordi jeg følger med på serier,ser på film, googler ting, bestiller ting, chatter etc

Skulle presisert i hi at jeg snakker om barne-tv som står på. 

Håper forresten du klarer å regulere skjermbruken din foran barna.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns vi bruker for mye skjerm. Ungene er 1 og 3. null skjermtid-fre, men blir litt for mye barne-TV i helgene etter min mening. Type 2-4 timer lørdag og nye 2-4 timer søndag (litt avhengig av hvor tidlig de våkner). Gjelder mest eldstemann da, yngste bryr seg ikke så mye.

Anonymkode: e69bc...c33

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har brukt mye skjerm til mitt barn. Han er kunndkapsrik, språkdyktig og ligger svært godt an på skolen. Når han har valget mellom skjerm og sosialt/aktivitet velger han det siste. Hadde veldig mye dårlig samvittighet før men har skjønt at det var ubegrunnet i vårt tilfelle.

Anonymkode: 4522b...dce

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg syns vi bruker for mye skjerm. Ungene er 1 og 3. null skjermtid-fre, men blir litt for mye barne-TV i helgene etter min mening. Type 2-4 timer lørdag og nye 2-4 timer søndag (litt avhengig av hvor tidlig de våkner). Gjelder mest eldstemann da, yngste bryr seg ikke så mye.

Null skjermtid man-fre, skulle det stå

AnonymBruker
Skrevet

Nå har ikke jeg små barn lenger, men tenåringer og her i huset står tv på omtrent hele tiden når vi er hjemme. Vi ser ikke så mye på TV i løpet av en kveld, men den er på som bakgrunnsstøy og det er slik vi trives. TV står også på selv om jeg sitter å leser eller driver med håndarbeid ol.

Anonymkode: 89db7...df4

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Skulle presisert i hi at jeg snakker om barne-tv som står på. 

Håper forresten du klarer å regulere skjermbruken din foran barna.

Er du klar over hvor kul bluey er he he..og ja her har ofte barne tv stått på i bakgrunnen når barna ikke var her he he ..ja da dette er når barna er på skolen 

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor skulle noen "innrømme" skjermbruk overfor en dust på nett som åpenbart mener å vite hva som funker for andre? 

Anonymkode: 93ca9...156

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

I og med at skjermrådet er 0 til barn under 2 så bruker vi for mye skjerm siden alt over 0 minutt er for mye. Har en 1-åring som får se en episode Bjørnis eller Karsten og petra eller et par av de korte episodene til fantus og maskinene ila en dag, men barnet går ikke i bhg enda og det kan bli laaange dager hjemme selv om vi er flink til å aktivisere og leke med barnet. Men barnet ser ikke tegneserier. 

Jeg synes dog det var verre for en mnd eller to siden når barnet aldri kunne leke i et sekund uten at vi var med å leke, selv om jeg virkelig prøvde å oppfordre til det og det har vi gjort fra helt tidlig, og barnet er og har vært skikkelig frimerkebaby og begynner å klage/skrike bare jeg prøvde å gjøre litt husarbeid selv med han på armen eller i sele, og middag måtte jeg lage i full fart de 30 minuttene han sov lur, så jeg har vært helt utslitt. Men nå kan han finne på å leke noen minutter alene så det blir ikke så intenst som det var og da blir det også mindre skjerm. 

Jeg forteller andre at barnet får se litt Bjørnis for eksempel ja, hvis noen spør. 

Har kjempedårlig samvittighet når jeg leser så flink andre er her inne. 

Anonymkode: d1a6b...16c

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi ser mer skjerm enn anbefalt. Barna mine, som er under 13 år, får se en hel film. Skrur ikke av filmen midt i filmen liksom. BarneTV ser de i hverdagen. Alle filmer og serier ses på originalspråket, mest engelsk. Vi har noen kunnskapsspill på mobilen som de får bryne seg på innimellom. 

Jeg er helt mobilavhengig selv. Prøver å rulle inn både det og kaffedrikking. Vanskelig. Ser på film med barna, og serier med mannen etter barna er lagt. 

Anonymkode: 2b8e6...78a

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke tv. Men jeg ser for mye på skjerm. Bruker sosiale medier ganske lite. 
Bruker skjerm hovedsakelig til spill, aviser/nyheter, og underholdning (som f.eks. kvinneguiden).

Anonymkode: c335f...05f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er jo ikke så ille. Naboene her tar på tv idet de kommer fra barnehagen i femtiden, og det står på til leggetid. Samme med helger, noen lørdager f.eks er de aldri ute av døren, men har tv på hele dagen.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har tenåring. Jeg er ufør og hjemme. TV står på for meg, da nyheter som står på da jeg er nyhetsjunkie. Ungen bryr seg ikke. Hun har egne ting hun driver med. Om det kommer besøk, setter jeg på musikk. 

Før jeg ble ufør stod ikke tv på som her før til kvelden. Da var det radio som stod på.

Jeg har også mye skjermtid på telefonen. Da spiller jeg, tar undersøkelser, jobber (har et ENK), lærer språk, leser nyheter, tiktok, shopper osv. Jeg bruker masse tid på musikk og fangirler masse. Min skjermtid er langt høyere enn ungen 😛 

Anonymkode: f6a81...2f7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

I disse tråder som er om skjermtid, føler jeg alle som svarer er så restriktive og flinke med skjerm. Men hva med dere som ikke er det, tør dere å stå frem og innrømme det? Vi bor i et område med rekkehus og det er ganske greit innsyn inn. Vet derfor om to familier som nesten har tv på hele dagen, både ettermiddager og helger. 

Ene naboen prøvde å unnskylde seg litt en gang "tv står på, men ungene gidder nesten ikke se på for de er så opptatt med å leke". Javel, men hvorfor må Peppa gris stå på i bakgrunnen om de leker så fint?

Jeg har på tv og ungen gamer på nettbrett eller laptop. Jeg gamer også på andre ting. Jeg vokste opp med skjerm og gaming fra 80-tallet. Så masse filmer og andre ting med familien.

Jeg hadde en ekstremt tøff oppvekst med mye mobbing og hadde ingen venner før jeg var voksen. De fikk jeg via gaming og jeg tør påstå det reddet livet mitt. De vennene har jeg fremdeles, selv om det er lenge siden jeg sluttet å game med de.

Barnet mitt har nok alt for mye skjermtid. Men det føler jeg samtlige barn har på skolen. Jeg vil heller at barnet gamer og ser film med meg enn en eller annen organisert tvangsmessig idrett egentlig. 

Anonymkode: d29d6...fd0

AnonymBruker
Skrevet

Er poenget da at du skal angripe meg og stemple meg som dårlig forelder? Ja, barna våre 11 og 14 har fri tilgang til internett, null begrensninger og heller aldri hatt behov for det. Det kan glatt være de ser 2-3 timer TV i strekk og iPad og pc flere timer om dagen. Helt fra middag til leggetid.

Anonymkode: a0f4c...4ce

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Det er mye skjermbruk når vi er hjemme. Vi har adhd, og det er nok derfor. Det må skje noe hele tiden. Flinke til å komme oss ut, da. Men er mye gaming, serier, filmer og tutorials. Det hjelper med å slappe av og lade etter krevende dager. 

Anonymkode: ce171...71b

AnonymBruker
Skrevet

Min snart 2-åring får se litt på barne-TV om hun spør om det. Det er kanskje 3-4 ganger i løpet av en uke. Hun sier selv når det er nok å vil slå av, typisk etter 10-15 min :) Jeg tenker at det er greit så lenge tv ikke erstatter frilek, utetid og andre aktiviteter 😊 vet med meg selv at det er deilig etter en lang dag å koble av med litt tv, så om hun ønsker det etter å ha lekt hele dagen i bhg så skjønner jeg det :) 

Anonymkode: 6f630...633

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Her står tv'en på hele dagen, som bakgrunnsstøy.  Selv om peppa eller bluey står på så leker ungen på andre plasser hun. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...