AnonymBruker Skrevet 14. januar #1 Skrevet 14. januar Min søster, som er sykepleier, gir konsekvent Nurofen til ungene når de er syke eller har litt vondt. Hun har en formening om at Paracet ikke fungerer ordentlig. Etter at jeg hørte en episode av podcasten "fastlegen" begynner jeg å lure på om hun er inne på noe. Men samtidig blir jeg så usikker. Paracet virker liksom tryggere å gi, og det er jo alltid det som blir anbefalt av leger som førstevalg. Selv har jeg gitt Nurofen, men det har kun vært når Paracet ikke fungerer optimalt. Hva gir dere til barnehagebarn? Anonymkode: 385bb...959
AnonymBruker Skrevet 14. januar #3 Skrevet 14. januar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Begge Anonymkode: 3b365...e19 Begge samtidig alltid? Anonymkode: 385bb...959
AnonymBruker Skrevet 14. januar #4 Skrevet 14. januar Vi gir nurofen og Paracet annenhver gang Vi føler det funker best. Anonymkode: 426f9...a39 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar #5 Skrevet 14. januar Kommer jo an på indikasjon, men paracet er førstevalget om det bare er snakk om typisk febersykdom. Ibuprofen har generelt høyere risiko, selv om den er lav. Anonymkode: 2d4bb...2a0 2
AnonymBruker Skrevet 14. januar #6 Skrevet 14. januar Paracet som hovudregel og nurofen i dei tilfella paracet ikkje er godt nok Paracet skal alltid vere førstevalet då det er mildare for kroppen (og særleg magen). Og gir ein nurofen ved vannkoppar for eksempel kan det vere farleg. Anonymkode: b54d0...047 1 1
Gåsemor Skrevet 14. januar #7 Skrevet 14. januar Etter råd fra barnelege på sykehuset og samme råd fra fastlege: Alltid paracet først, men gir nurofen dersom paracet ikke virker godt nok eller behov for mer før neste dose paracet. Hva mener du/dere er årsaken til å velge nurofen som 1.valg? 1 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar #8 Skrevet 14. januar Kommer ann på hva de får for. Yngste får lett feberkramper ved høy feber, da kombinerer vi. Ved lett feber, hodeverk eller voksesmerter er paracet alltid førstevalget. Anonymkode: b1f39...9b3
AnonymBruker Skrevet 14. januar #9 Skrevet 14. januar Vi har bare Paracet, men brukte Nurofen etter anbefaling fra lege en periode da et av barna ikke skulle ha feber og måtte ha febernedsettende som virket raskest mulig. Han sa at det virket raskere enn Paracet. Vi trenger ikke tenke på det mer, og bruker Paracet om vi har behov for smertestillende. Med unntak av den perioden hvor vi skulle unngå feber, har vi nesten aldri gitt febernedsettende. Anonymkode: ddd4d...678
AnonymBruker Skrevet 14. januar #10 Skrevet 14. januar Foretrekker nuroferen. Synes ikke paracet virker like raskt og lenge som nuro. Men kjøpte panodil i sverige og den er bedre enn paracet og mildere enn nuro. så varierer mest mellom de to. Anonymkode: 24277...bcf
Maleficenta Skrevet 14. januar #11 Skrevet 14. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Min søster, som er sykepleier, gir konsekvent Nurofen til ungene når de er syke eller har litt vondt. Hun har en formening om at Paracet ikke fungerer ordentlig. Etter at jeg hørte en episode av podcasten "fastlegen" begynner jeg å lure på om hun er inne på noe. Men samtidig blir jeg så usikker. Paracet virker liksom tryggere å gi, og det er jo alltid det som blir anbefalt av leger som førstevalg. Selv har jeg gitt Nurofen, men det har kun vært når Paracet ikke fungerer optimalt. Hva gir dere til barnehagebarn? Anonymkode: 385bb...959 Noen ganger er det gunstig å gi begge
AnonymBruker Skrevet 14. januar #12 Skrevet 14. januar Gåsemor skrev (1 time siden): Etter råd fra barnelege på sykehuset og samme råd fra fastlege: Alltid paracet først, men gir nurofen dersom paracet ikke virker godt nok eller behov for mer før neste dose paracet. Hva mener du/dere er årsaken til å velge nurofen som 1.valg? Rådførte også med barnelege på sykehuset som sa det var hipp som happ men at Nurofen sin betennelsesdempende effekt gjør den mer effektiv ved en del tilstander. Anonymkode: 19bbc...073
AnonymBruker Skrevet 14. januar #13 Skrevet 14. januar Varierer utfra hva vi har tilgjengelig og hvilke typer smerte. Paracet er som oftest førstevalget ved vanlige smerter og feber, mens nurofen (ibux) gis ved f.eks. hodepine og typiske tilstander som kan være betennelsespreget. I noen tilfeller gir vi begge deler samtidig, f.eks. ved ekstreme voksesmerter. Heldigvis ganske sjeldent det da. Anonymkode: 584fb...ec1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå