AnonymBruker Skrevet 14. januar #1 Skrevet 14. januar Hei! Har noen erfaring med å forhandle frem forskuttering på feriepenger i kommunen? Det vil si å få utbetalt ferie selv om man ikke har opparbeidet seg nok feriedager. Setter pris på svar! Anonymkode: 6fdb0...8cf
AnonymBruker Skrevet 14. januar #2 Skrevet 14. januar Høres ut som en litt rar ting å forhandle om? Er det noe realisme i dette? Hvorfor skal du ha penger som du ikke har opparbeidet rettigheter til? Anonymkode: b0301...3a6
AnonymBruker Skrevet 14. januar #3 Skrevet 14. januar Hæ? For det første opparbeider man seg ikke feriedager, man opparbeider seg feriepenger. Det er forskjell. Ferie har du rett på uavhengig av feriepengeopptjeningen din. Det er litt uklart hva du spør om her. Har du ikke opparbeidet deg feriepenger, men ønsker å forhandle fram at arbeidsgiver utbetaler feriepenger til deg likevel ? I så fall vil ikke dette være «feriepenger» i det hele tatt, men kanskje man kunne kalle det «signeringsbonus» 🤷♀️ Ser du jobber i kommunen, og føler meg temmelig sikker på at lederen kommer til å flire i minst en halv uke dersom du spør om dette. 😆 Anonymkode: b818d...eb3 5
petterm Skrevet 14. januar #4 Skrevet 14. januar AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Hei! Har noen erfaring med å forhandle frem forskuttering på feriepenger i kommunen? Det vil si å få utbetalt ferie selv om man ikke har opparbeidet seg nok feriedager. Setter pris på svar! Anonymkode: 6fdb0...8cf Sånn jeg forstår det ønsker du å få 5 uker ferie uten å bli trukket tilsvarende i lønn fordi feriepengene dine ikke tilsvarer 5 uker. Hvis du er ansatt i kommunen er min erfaring at sjansen for å få noe man ikke har krav på er veldig liten. Hvis du har en veldig attraktiv bakgrunn og er i ferd med å bli ansatt i kommunen så er det verdt et forsøk.
AnonymBruker Skrevet 14. januar #5 Skrevet 14. januar AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Hei! Har noen erfaring med å forhandle frem forskuttering på feriepenger i kommunen? Det vil si å få utbetalt ferie selv om man ikke har opparbeidet seg nok feriedager. Setter pris på svar! Anonymkode: 6fdb0...8cf Kan du ikke bare låne de pengene i banken framfor hos arbeidsgiver? Anonymkode: 7427b...846 1
anonymb1995 Skrevet 14. januar #6 Skrevet 14. januar AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Hæ? For det første opparbeider man seg ikke feriedager, man opparbeider seg feriepenger. Det er forskjell. Ferie har du rett på uavhengig av feriepengeopptjeningen din. Det er litt uklart hva du spør om her. Har du ikke opparbeidet deg feriepenger, men ønsker å forhandle fram at arbeidsgiver utbetaler feriepenger til deg likevel ? I så fall vil ikke dette være «feriepenger» i det hele tatt, men kanskje man kunne kalle det «signeringsbonus» 🤷♀️ Ser du jobber i kommunen, og føler meg temmelig sikker på at lederen kommer til å flire i minst en halv uke dersom du spør om dette. 😆 Anonymkode: b818d...eb3 Kan godt omformulere det til ‘’signeringsbonus’’. Jeg prøver bare å finne ut om noen har erfaring med å forhandle frem til en slik ordning i kommunen.
AnonymBruker Skrevet 14. januar #7 Skrevet 14. januar petterm skrev (6 minutter siden): Sånn jeg forstår det ønsker du å få 5 uker ferie uten å bli trukket tilsvarende i lønn fordi feriepengene dine ikke tilsvarer 5 uker. Hvis du er ansatt i kommunen er min erfaring at sjansen for å få noe man ikke har krav på er veldig liten. Hvis du har en veldig attraktiv bakgrunn og er i ferd med å bli ansatt i kommunen så er det verdt et forsøk. Det er helt riktig, prøver å forhandle meg frem til betalt ferie. Jeg er den eneste kandidaten de har, og jeg har en tilsvarende stilling i en annen kommune per dags dato. Anonymkode: 6fdb0...8cf
AnonymBruker Skrevet 14. januar #8 Skrevet 14. januar anonymb1995 skrev (Akkurat nå): Kan godt omformulere det til ‘’signeringsbonus’’. Jeg prøver bare å finne ut om noen har erfaring med å forhandle frem til en slik ordning i kommunen. Jeg synes ikke det er samsvar mellom dette, hovedinnlegget og overskriften. Hva mener du egentlig? Anonymkode: d2bd5...e8d 1 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar #9 Skrevet 14. januar AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Høres ut som en litt rar ting å forhandle om? Er det noe realisme i dette? Hvorfor skal du ha penger som du ikke har opparbeidet rettigheter til? Anonymkode: b0301...3a6 Jeg tenker det er større mulighet å få et ‘’ja’’ til dette, fremfor å prøve å forhandle lønna for 2. gang. Anonymkode: 6fdb0...8cf
AnonymBruker Skrevet 14. januar #10 Skrevet 14. januar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg synes ikke det er samsvar mellom dette, hovedinnlegget og overskriften. Hva mener du egentlig? Anonymkode: d2bd5...e8d Etter å ha forhandlet lønna uten hell, og kun fått 8 tusen kroner mer i tilbud nr. 2, vurderer jeg nå å tenke utenfor boksen og forhandle frem betalt ferie i stedet for å prøve å øke lønna ytterligere. Anonymkode: 6fdb0...8cf
AnonymBruker Skrevet 14. januar #11 Skrevet 14. januar Du mister all seriøsitet ved den capslockbruken, så er vanskelig å tro at du står i noen form for ansettelseprosess. Å bruke feriepenger uten å ha det opptjent blir jo og for dumt når du senere skriver at du nå er i full jobb, og dermed har opparbeidet feriepenger uansett. Anonymkode: 7427b...846 1 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar #12 Skrevet 14. januar AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Etter å ha forhandlet lønna uten hell, og kun fått 8 tusen kroner mer i tilbud nr. 2, vurderer jeg nå å tenke utenfor boksen og forhandle frem betalt ferie i stedet for å prøve å øke lønna ytterligere. Anonymkode: 6fdb0...8cf Er stillingen som avdelingsleder i en kommune? Anonymkode: d2bd5...e8d
AnonymBruker Skrevet 14. januar #13 Skrevet 14. januar Det er jo kommuner som praktiserer sign on fee på en del titusener for å klare å rekruttere sykepleiere og lærere, så det trenger ikke være helt umulig. Anonymkode: 852e2...ecc
AnonymBruker Skrevet 14. januar #14 Skrevet 14. januar AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du mister all seriøsitet ved den capslockbruken, så er vanskelig å tro at du står i noen form for ansettelseprosess. Å bruke feriepenger uten å ha det opptjent blir jo og for dumt når du senere skriver at du nå er i full jobb, og dermed har opparbeidet feriepenger uansett. Anonymkode: 7427b...846 Hvorfor skulle jeg lyve anonymt om at jeg er i en ansettelsesprosess? 😂 Jeg mener man alltid bør prøve å forhandle, det skader jo ikke. Anonymkode: 6fdb0...8cf
AnonymBruker Skrevet 14. januar #15 Skrevet 14. januar AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Er stillingen som avdelingsleder i en kommune? Anonymkode: d2bd5...e8d Ja Anonymkode: 6fdb0...8cf
AnonymBruker Skrevet 14. januar #16 Skrevet 14. januar AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er jo kommuner som praktiserer sign on fee på en del titusener for å klare å rekruttere sykepleiere og lærere, så det trenger ikke være helt umulig. Anonymkode: 852e2...ecc Det er et godt poeng. Man kan heller kalle det «sign on fee» enn betalt ferie. Anonymkode: 6fdb0...8cf
AnonymBruker Skrevet 14. januar #17 Skrevet 14. januar Men på den annen side: du har jo en jobb allerede i dag, og slutter du der, vil du jo få feriepenger utbetalt derfra som er ment å dekke årets ferie. Rett på full ferie har du uansett, såfremt du begynner i jobben innen 30.09. Anonymkode: 852e2...ecc 3
AnonymBruker Skrevet 14. januar #18 Skrevet 14. januar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvorfor skulle jeg lyve anonymt om at jeg er i en ansettelsesprosess? 😂 Jeg mener man alltid bør prøve å forhandle, det skader jo ikke. Anonymkode: 6fdb0...8cf Og hvorfor i all verden skulle du forhandle fram et forskudd (altså lån) til feriepenger du allerede har opptjent? Anonymkode: 7427b...846 3
AnonymBruker Skrevet 14. januar #19 Skrevet 14. januar anonymb1995 skrev (11 minutter siden): Kan godt omformulere det til ‘’signeringsbonus’’. Jeg prøver bare å finne ut om noen har erfaring med å forhandle frem til en slik ordning i kommunen. Kort sagt etter 15 år som leder på avdelings- og enhetsnivå i kommunen: det går ikke. Anonymkode: a072e...e48 2
AnonymBruker Skrevet 14. januar #20 Skrevet 14. januar AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja Anonymkode: 6fdb0...8cf Jeg tror du være litt mer nøye med hvordan du ordlegger deg. Dropp ferie, feriepenger osv. Det du snakker om er en signeringsbonus. Anonymkode: d2bd5...e8d 2
Fremhevede innlegg