AnonymBruker Skrevet 15. januar #21 Skrevet 15. januar yes! skrev (8 minutter siden): Ikke så anderledes enn andre mynder - er min erfaring. Men det stemmer at rasen er ikke så stor ,og dessverre er ikke miljøet alltid like bra - men rasen er fantastisk. Det er 2 gode oppdrettere her i Norge , Kennel Rabilargo og Magh Itha's , kan anbefale den første. Galgo er på mange måter like "enkle" som whippet, har sterkt jaktinstinkt og er langdistanse løper. - supre Trekkhund på ski . Litt mer hardføre når det kommer til vær og vind enn f.eks whippet tisper. Oppfinnsomme og smarte , lærer kjapt - det den vil. Elsker familien men kan være reservert mot fremmede. Like kosete som whippet. Full fart ute og rolig inne - så sant de får løpt fra seg. Har både Galgo og whippet og de går begge løse i skogen uten problemer. Ts her, Spennende, høres ut som et fint alternativ på listen over korthåret Mynde, får holde øyne ute for rasen neste gang jeg drar på utstilling. Tusen takk for at du nevner noen Kennel navn jeg kan søke opp det er alltids kjekt å ha i bakhode når man først skal søke rundt. Anonymkode: f57ec...801
AnonymBruker Skrevet 16. januar #22 Skrevet 16. januar Vær bare obs på at myndene har mye instinkt til å nedlegge byttet (drepe) og ikke bare jage, så dette må planlegges nøye da de også skal få lov til å løpe for å ha det bra, så du burde sjekke mulighetene for inngjerdede områder i ditt omegn. Så er det vanlig at de mistrives alene, spesielt som eneste hund i huset. Ellers milde og behagelige sjeler å ha i hus. Anbefaler utstillingslinjer over løpslinjer for de som ikke skal satse i Lc. Anonymkode: f29dd...0a6 1
Crazydoglady Skrevet 16. januar #23 Skrevet 16. januar AnonymBruker skrev (På 14.1.2026 den 17.24): Hei, lurer på er det noen her inne som vet om hvordan det er å leve med Greyhound og om de er greie for folk som aldri har hatt en mynde før? Hvordan er Greyhound miljøet i Norge? Har også vurdert Whippet, men vil helst ha en større korthåret Mynde neste gang jeg skal ha ny hund, uten om at de har like mye urhund instinkt som en del andre mer eksotiske mynter er kjent for. Har også vurdert Whippet, men om jeg helst vil ha tispe og samtidig muligens ha mulighet til å drive med utstilling så vil jeg jo ikke tro dette blir en større hund om man skal legge vekt på størrelse uten om helse og gemytt som selvfølgelig er det viktigste. Vis man velger Whippet i stede for Greyhound her. Har planer om å flytte mer landlig etter hvert, så vil nok ikke gå på om jeg har plass nok. Anonymkode: f57ec...801 Tja, enkle sjeler generelt sett. Enkel å ha i hus. Kan ha mye jaktinstinkt. Er ikke for alle. For min del blir de for "kattelignende". Og det gjør hundeholdet utfordrende (for min del) selv om de egentlig er enkle sjeler som ikke krever all verdens. Bare feil for meg. For de som liker syndens væremåte vil jeg tro det er mulig sterkt jaktinstinkt (og en hund som løper fort å i verste fall kan få tak i å legge ned bytter) som evt blir det utfordrende punktet. Spesielt mtp at det er en rase som bør få løpe noen runder uten bånd jevnlig. Det og at de er veldig dårlig på kulde. Men det er kanskje en fordel for noen. 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar #24 Skrevet 17. januar Ser flere kommenterer jaktinstinktet. Ja, de vil jage og nedlegge bytte ved mulighet. Det er dog sjeldent en problemstilling så lenge det ikke er noe bytte i sikte. Greyhounds har ganske liten radius sammenlignet med de orientalske myndene (og mange andre hunderaser generelt), og er enkle å ha løse hvis det ikke er noe å jage. Nesten alle med greyhounds som jeg kjenner har dem løse i skog og mark, inkludert oppdretterne i Norge også. Jeg har mine løse i skogen ukentlig i vinterhalvåret. Men ja - står det et rådyr eller hare foran dem, så vil de løpe etter det, uansett hvor mye innkalling du har trent fra valpestadiet av. Eller katt i hagen, for den saks skyld. Så hvis du vil ha en hund med 100% innkalling, så kan bør man se bort ifra hele gruppe 10 (mynder) egentlig. Kulde er ikke et spesielt stort problem hvis du har et dekken på dem. Valper eller gamle kan fryse ekstra, men en voksen greyhound i god kondisjon har ingen problemer med å gå 1-2 timer tur i 5-10 minusgrader med et dekken på seg. Hvis de får løpe mye på turen så blir de hvert fall varme! Men - du kan ikke ha dem med på båltur på vinteren hvor de må stå/ligge stille. De må være i konstant bevegelse når det er kaldt. Så fort det er noen plussgrader så går de fleste uten dekken. Anonymkode: 928d9...47a 1 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar #25 Skrevet 17. januar AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Ser flere kommenterer jaktinstinktet. Ja, de vil jage og nedlegge bytte ved mulighet. Det er dog sjeldent en problemstilling så lenge det ikke er noe bytte i sikte. Greyhounds har ganske liten radius sammenlignet med de orientalske myndene (og mange andre hunderaser generelt), og er enkle å ha løse hvis det ikke er noe å jage. Nesten alle med greyhounds som jeg kjenner har dem løse i skog og mark, inkludert oppdretterne i Norge også. Jeg har mine løse i skogen ukentlig i vinterhalvåret. Men ja - står det et rådyr eller hare foran dem, så vil de løpe etter det, uansett hvor mye innkalling du har trent fra valpestadiet av. Eller katt i hagen, for den saks skyld. Så hvis du vil ha en hund med 100% innkalling, så kan bør man se bort ifra hele gruppe 10 (mynder) egentlig. Kulde er ikke et spesielt stort problem hvis du har et dekken på dem. Valper eller gamle kan fryse ekstra, men en voksen greyhound i god kondisjon har ingen problemer med å gå 1-2 timer tur i 5-10 minusgrader med et dekken på seg. Hvis de får løpe mye på turen så blir de hvert fall varme! Men - du kan ikke ha dem med på båltur på vinteren hvor de må stå/ligge stille. De må være i konstant bevegelse når det er kaldt. Så fort det er noen plussgrader så går de fleste uten dekken. Anonymkode: 928d9...47a TS her, Selv om jeg ikke har hatt mynder før, så vil jeg nok tro at det at en hund i nesten alle raser som har jaktinstinkt og kan være vanskelig og noen løper lengre enn andre før de gir opp. Er nok ikke kun i Gruppe 10. Har da hørt selv nok om mer typiske Jakthunder i Norge og andre urhunder som kan være like vanskelig uansett vis alle odds er i mot eieren uansett hvor lydig hunden er ellers uten bytte dyr fremfor dem. Anonymkode: f57ec...801
xinnia Skrevet 18. januar #26 Skrevet 18. januar Crazydoglady skrev (På 16.1.2026 den 13.07): Tja, enkle sjeler generelt sett. Enkel å ha i hus. Kan ha mye jaktinstinkt. Er ikke for alle. For min del blir de for "kattelignende". Og det gjør hundeholdet utfordrende (for min del) selv om de egentlig er enkle sjeler som ikke krever all verdens. Bare feil for meg. For de som liker syndens væremåte vil jeg tro det er mulig sterkt jaktinstinkt (og en hund som løper fort å i verste fall kan få tak i å legge ned bytter) som evt blir det utfordrende punktet. Spesielt mtp at det er en rase som bør få løpe noen runder uten bånd jevnlig. Det og at de er veldig dårlig på kulde. Men det er kanskje en fordel for noen. Helt rett i at de kan være mer lik katt en hund i væremåte - type, gjør som JEG VIL når det passer MEG!. Enkle sjeler vil jeg ikke si at de er - hatt forskjellige mynde raser i godt over 20 år nå, og de har enorm personlighet. De er uhorvelige oppfinnesomme og smarte,lærer seg fort hva og hvordan få til det de vil - Som f.eks åpne dører, skaper etc - eller forskjellen på om du går på do / dusjen eller bare pusser tenner - ( hvor lang tid har jeg til å sjekke søpla- gryten på komfyren etc) Innkalling har på mine ( til nå) ikke vært noe problem, varierende jaktinstinkt noen mer enn andre men alle løper løse i skogen når det ikke er båndtvang. ( finner selvfølgelig steder og tider hvor det ikke er mye folk. - av en eller annen grunn, så er det der det går mest folk også mest rådyr) I løpet av disse 20 årene har det hendt at de har vært etter rådyr, men det går ikke mange minuttene før de er tilbake. Personlig digger jeg at de ikke går på veggen når det er storm eller 20 minusgrader ute, men er veldig fornøyde med å ligge under teppe på sofaen eller foran peisen. Digger også at de er veldig fornøyde etter 1- 2 timers tur i skogen... da er de veldig enkle å ha i hus. Mynder er som popcorn - vanskelig å bare ha 1. 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar #27 Skrevet 18. januar Hvordan er greyhound generelt med småhunder? Vi tenker litt på whippet eller greyhound. Hunden Vi har fra før elsker å springe og vi er litt redd det skal trigge jaktinstiktet til en whippet/greyhound. Hun blir ofte frustrert for at de ikke klarer å holde følge, men like frustrert for at de ikke klarer å holde roen innendørs. Tenker litt at hun kanskje hadde likt seg best som enebarn. Anonymkode: a58a3...f0b
AnonymBruker Skrevet 18. januar #28 Skrevet 18. januar AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Hvordan er greyhound generelt med småhunder? Vi tenker litt på whippet eller greyhound. Hunden Vi har fra før elsker å springe og vi er litt redd det skal trigge jaktinstiktet til en whippet/greyhound. Hun blir ofte frustrert for at de ikke klarer å holde følge, men like frustrert for at de ikke klarer å holde roen innendørs. Tenker litt at hun kanskje hadde likt seg best som enebarn. Anonymkode: a58a3...f0b Jeg har en Whippet som løper mye med en veldig mye mindre hund. Hun tilpasser seg den andre hunden automatisk, tar større svinger, en liten ekstra runde her og der, stopper og venter og generelt gjør det hun kan for at den mindre skal holde tritt og være likeverdig. Det er veldig fint å se på 🤩 Anonymkode: bc894...68f 2 1
AnonymBruker Skrevet 21. januar #29 Skrevet 21. januar AnonymBruker skrev (På 18.1.2026 den 19.26): Hvordan er greyhound generelt med småhunder? Vi tenker litt på whippet eller greyhound. Hunden Vi har fra før elsker å springe og vi er litt redd det skal trigge jaktinstiktet til en whippet/greyhound. Hun blir ofte frustrert for at de ikke klarer å holde følge, men like frustrert for at de ikke klarer å holde roen innendørs. Tenker litt at hun kanskje hadde likt seg best som enebarn. Anonymkode: a58a3...f0b Greyhounds bikker fort over i "jaktlek", selv når de leker med hverandre og andre raser av tilsvarende størrelse. Jeg hadde vært forsiktig med å la mindre hunder få løpe med greyhounds ute på større områder. Ikke bare fordi noen greyhounds vil kunne gå over i jaktmodus på den mindre hunden, men fordi greyhounds er relativt tunge hunder (tisper ligger på 30-35 kg og hannhunder mellom 40-50kg) som oppnår ekstrem høy fart i lek. Jeg har hatt greyhounds som kolliderer inn i hverandre i lek og krever veterinærbehandling som følge av dette, så da kan man tenke seg skadene på en mindre hund dersom en greyhound løper over dem i høy fart. Det blir nesten som å bli truffet av en bil. Mine greyhounds kan leke med små hunder, men da enten innendørs i rolige omgivelser, eller på svært avgrensede områder ute hvor greyhounden ikke klarer å komme opp i fart. Selv om greyhounds, som de fleste andre mynder, er vennlige av natur, så er det mye krefter i dem som kan forårsake skader selv om de ikke ønsker det selv. Anonymkode: 928d9...47a 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå