AnonymBruker Skrevet 14. januar #1 Skrevet 14. januar Den er veldig fin. Jeg har hørt mange eldre fra Oslo snakke samme type dialekt. Har den noe navn? og hvorfor er det bare gamle folk som snakker slikt? Anonymkode: 481a6...06e
Tidsklemmen Skrevet 14. januar #2 Skrevet 14. januar AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Den er veldig fin. Jeg har hørt mange eldre fra Oslo snakke samme type dialekt. Har den noe navn? og hvorfor er det bare gamle folk som snakker slikt? Anonymkode: 481a6...06e Mormor pratet slik også, hun ble født og bodde hele livet sitt i bydel Ullern. Heter det ikke Oslomål?
Daria Skrevet 14. januar #3 Skrevet 14. januar Det ble vel sagt at kong Olav hadde tendenser til Vika-mål, fordi han primært snakket norsk med tjenerskapet og engelsk med foreldre. Det var arbeiderklasse-språk og forsvant med økt skolegang og andre sosiale endringer - det var ikke "fint nok". 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar #5 Skrevet 14. januar Riksmål. Det er en eldre variant av bokmål, som kan beskrives som dansk skriftspråk, med norsk uttale. Anonymkode: 6122b...102 1
Natttåke Skrevet 14. januar #6 Skrevet 14. januar (endret) Daria skrev (7 timer siden): Det ble vel sagt at kong Olav hadde tendenser til Vika-mål, fordi han primært snakket norsk med tjenerskapet og engelsk med foreldre. Det var arbeiderklasse-språk og forsvant med økt skolegang og andre sosiale endringer - det var ikke "fint nok". Ja, kong Olav snakket vikamål, særlig med venner. Edit: Det er det opprinnelige Oslomålet og dersom du hører på Egon fra Olsenbanden får du eksempel. Endret 14. januar av Natttåke 1
Natttåke Skrevet 14. januar #8 Skrevet 14. januar AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Oslo vest dialekt Anonymkode: 5543e...9fd Nei, østkantmål. Harald snakker litt mer vestkantmål og Sonja meget. Selv om hennes slekt egentlig er fra Telemark. 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar #9 Skrevet 14. januar AnonymBruker skrev (7 timer siden): og hvorfor er det bare gamle folk som snakker slikt? Anonymkode: 481a6...06e Fordi språk og uttalemåte endrer seg hele tiden. Min mormor sier "stove" mens jeg sier "stue", selv om begge er vokst opp i samme bygd. Anonymkode: afd63...918 1 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå