AnonymBruker Skrevet 19. januar #21 Skrevet 19. januar det må du nesten velge selv, jeg syns veneflon er veldig vondt Anonymkode: aea73...c7d
AnonymBruker Skrevet 19. januar #22 Skrevet 19. januar Var på time for koloskopi. Han ble ferdig ganske raskt og tok vel egentlig en "hei la oss ta en kjapp gastroskopi også, du har jo fasta og vi har litt tid igjen". Pga år med mageproblemer. Fant ingenting. Senere diagnostisert med irritabel tarm Anonymkode: 8328e...516
AnonymBruker Skrevet 19. januar #23 Skrevet 19. januar AnonymBruker skrev (3 timer siden): det må du nesten velge selv, jeg syns veneflon er veldig vondt Anonymkode: aea73...c7d Ja, det syns jeg å. Sjokk artet vondt. Så det blir emla plaster i ettertid. Blir litt "sinnsyk opp i hodet" av sånn påført smerte som veneflon. Anonymkode: fa6e7...81c
AnonymBruker Skrevet 19. januar #24 Skrevet 19. januar AnonymBruker skrev (4 timer siden): Veldig mange tar i mot det der jeg jobber... det gjør det lettere, og ikke lenge en trenger på å "komme seg" etterpå heller. Anonymkode: a2c60...aca Takk for svar. Gjør det at man blir mer likegyldig / fri for angst / avslappet? Jeg har så angst for den undersøkelsen, er så redd for at jeg ikke klarer å gjennomføre. Så redd for å ikke føle at jeg får puste med slangen i halsen osv Anonymkode: 2e722...dae 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar #25 Skrevet 19. januar AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Takk for svar. Gjør det at man blir mer likegyldig / fri for angst / avslappet? Jeg har så angst for den undersøkelsen, er så redd for at jeg ikke klarer å gjennomføre. Så redd for å ikke føle at jeg får puste med slangen i halsen osv Anonymkode: 2e722...dae Du blir absolutt mye mer avslappet og stresser ikke. Ville anbefalt å takke ja iom at du er så redd ❤️ Anonymkode: a0b6d...1be 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar #26 Skrevet 19. januar AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Du blir absolutt mye mer avslappet og stresser ikke. Ville anbefalt å takke ja iom at du er så redd ❤️ Anonymkode: a0b6d...1be Takk, da skal jeg gjøre det. Men det er ikke fysisk mulig at man kveles av den slangen som skal ned? Det er god plass rundt for å få puste? Anonymkode: 2e722...dae
AnonymBruker Skrevet 19. januar #27 Skrevet 19. januar Jeg fikk beroligende i veneflon, husker ingenting av undersøkelsen. Absolutt å anbefale om du er nervøs 🙂 Anonymkode: fea35...5d0 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar #28 Skrevet 19. januar AnonymBruker skrev (3 timer siden): Takk for svar. Gjør det at man blir mer likegyldig / fri for angst / avslappet? Jeg har så angst for den undersøkelsen, er så redd for at jeg ikke klarer å gjennomføre. Så redd for å ikke føle at jeg får puste med slangen i halsen osv Anonymkode: 2e722...dae Jeg husker jeg tenkte at dette er da nokså kjipt - men det bryr jeg meg overhodet ikke om. "Likegladsprøyte" er et godt navn på det. Uansett, det var fort overstått. Jeg takket, som du skjønner, ja til beroligende, og hadde gjort det igjen. Anonymkode: 27650...7c8 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar #29 Skrevet 19. januar AnonymBruker skrev (3 timer siden): Takk, da skal jeg gjøre det. Men det er ikke fysisk mulig at man kveles av den slangen som skal ned? Det er god plass rundt for å få puste? Anonymkode: 2e722...dae Du puster med både munn og nese. Jeg pustet høyt med lyd 🤣😅🙈 Følte jeg hadde bedre kontroll da. Ingen bedøvelse. Var over på mindre enn 5 minutter. Anonymkode: cc70a...9d2
Johannes 3.16 Skrevet 19. januar #30 Skrevet 19. januar Da jeg skulle til gastroskopi så tenkte jeg at det var der nede de skulle inn med slange og kamera og ikke der oppe så man kan si jeg ble ganske så overrumplet!! Legen var kjempedirekte og sa at det var hans way or the higwhay om jeg ikke lå stille og det siste ble det til. Legen sprayet bedøvelsesspray, så legger man seg på benken og slangen føres ned meter etter meter og du ligger der og ser det hele på storskjerm. Konsentrer deg om å ligge rolig og puste også er det hele over i løpet av 3 - 5 minutter. Går helt fint. Lykke til!! 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar #31 Skrevet 19. januar Har hatt gastroskopi to ganger pga betennelse i spiserøret. Går på medisiner og ting er blitt mye bedre og forhåpentligvis er det snart helt bra. Første gangen var jeg ikke forberedt og trodde jeg kunne gjøre som alt annet jeg gjør, nemlig bare hoppe i det å få det overstått. Undersøkelsen tok ikke lang tid. Men det kjentes ut som en evighet med massive brekninger, fikk rett og slett litt panikk. Var øm og sår i halsen i flere dager i etterpå. Det var en grusom opplevelse. Andre gang fikk jeg beroligende. Det ble en helt annen opplevelse. Likegyldig og susete imens undersøkelsen pågikk og siden jeg var avslappet gikk det raskt. Ventet en halvtime før jeg kunne rusle ut i hverdagen igjen. For min del blir det beroligende i all framtid i denne type undersøkelser. Anonymkode: 10369...868 1
AnonymBruker Skrevet 19. januar #32 Skrevet 19. januar AnonymBruker skrev (3 timer siden): Takk, da skal jeg gjøre det. Men det er ikke fysisk mulig at man kveles av den slangen som skal ned? Det er god plass rundt for å få puste? Anonymkode: 2e722...dae Du puster jo ikke med spiserøret. Men ja, det kan føles som du ikke får puste. Anonymkode: 9c8cb...b7d
AnonymBruker Skrevet 19. januar #33 Skrevet 19. januar AnonymBruker skrev (På 14.1.2026 den 18.10): Tok gastroskopi i fjor grunnet magesår. Var null problem, ikke vondt og var over på bokstavelig talt fem minutter. Fikk bedøvelsesspray først og det var vel det "verste". Ekkelt å svelge spytt når man ikke har følelse i munn og svelg. Anonymkode: 83520...b1b Hvilke symptomer har man hvis man har magesår? Kan man spørre lege om resept på medisiner istedenfor å måtte få henvisning til gastroskopi? Leverte du avføringsprøve? Jeg er livredd gastroskopi, men tror jeg har magesår. Anonymkode: c6b3d...05e
AnonymBruker Skrevet 19. januar #34 Skrevet 19. januar AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg fikk beroligende i veneflon, husker ingenting av undersøkelsen. Absolutt å anbefale om du er nervøs 🙂 Anonymkode: fea35...5d0 Må man veies eller fortelle hvor mye man veier før man får bedøvelse i veneflon? Eller er det standard mengde med beroligende uansett? Anonymkode: c6b3d...05e
AnonymBruker Skrevet 20. januar #35 Skrevet 20. januar AnonymBruker skrev (13 timer siden): Du puster jo ikke med spiserøret. Men ja, det kan føles som du ikke får puste. Anonymkode: 9c8cb...b7d Nå følte jeg meg veldig dum, men jeg trodde man pustet via spiserøret også. Hvorfor kveles folk av matbiter i spiserøret da? 🫣 Anonymkode: 2e722...dae
AnonymBruker Skrevet 20. januar #36 Skrevet 20. januar AnonymBruker skrev (14 timer siden): Hvilke symptomer har man hvis man har magesår? Kan man spørre lege om resept på medisiner istedenfor å måtte få henvisning til gastroskopi? Leverte du avføringsprøve? Jeg er livredd gastroskopi, men tror jeg har magesår. Anonymkode: c6b3d...05e Jeg ble innlagt på sykehus med blødende magesår. Visste ikke på forhånd hva det var. Gikk til legen pga sterke magesmerter. Hadde ikke sovet på flere dager. Ble sendt rett til sykehus. De tok avføringsprøve på sykehuset da, samt CT for å utelukke kreft og andre skumlere ting. De hadde ikke kapasitet til gastroskopi på sykehuset jeg var innlagt. Fikk dra hjem når jeg var fri for blod i avføringen. Fikk medisin mot magesår ja. Måtte trappe ned på medisinen og vært uten noen uker før jeg kunne ta gastroskopi. Gå til legen hvis du tror du har magesår. Du får behandling i så fall lenge før gastroskopi som det uansett er ventetid på. Mine symptomer var "kun" magesmerter. De var sinnsykt sterke, smertetoppene vondere enn rier. Smertene satt for det meste under brystbenet og det nærmeste jeg kan sammenligne med er luftsmerter. Anonymkode: 83520...b1b
AnonymBruker Skrevet 20. januar #37 Skrevet 20. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Nå følte jeg meg veldig dum, men jeg trodde man pustet via spiserøret også. Hvorfor kveles folk av matbiter i spiserøret da? 🫣 Anonymkode: 2e722...dae Man kan kveles av matbit i luftrøret. Du vet, det vi puster med. Da har matbiten havnet feil. Anonymkode: 9c8cb...b7d 1
AnonymBruker Skrevet 21. januar #38 Skrevet 21. januar Ville bare komme tilbake med en oppdatering. Gastroskopien er gjennomført, fikk beroligende rett i veneflon i armen og den fungerte på et øyeblikk, alt i alt ble det en veldig fin opplevelse, så dyktig og rolig både lege og sykepleier hjalp nok på. Beroligende gjorde at jeg ble helt likegyldig og føler at jeg nå husker bare bruddstykker av undersøkelsen, det gikk veldig fort. Nå er jeg bare trøtt og slapp og føler meg bra for undersøkelsen viste ingenting farlig ❤️ Takk for alle svar! TS Anonymkode: 2e722...dae
AnonymBruker Skrevet 21. januar #39 Skrevet 21. januar AnonymBruker skrev (På 20.1.2026 den 14.04): Nå følte jeg meg veldig dum, men jeg trodde man pustet via spiserøret også. Hvorfor kveles folk av matbiter i spiserøret da? 🫣 Anonymkode: 2e722...dae Man kan kveles i spiserøret også, for eks om man hiver innpå mye muffins og ikke får svelgt ned, da kan man kveles. Luftrøret er skumlere. Derfor man ikke skal le eller hilkste med mat i munnen. Denne slangen er laget for å kunne ned i spiserøret, den er ikke veldig tjukk. Det går fint men jeg vil helst slippe å gjøre det igjen. Anonymkode: 03fb2...f06
AnonymBruker Skrevet 21. januar #40 Skrevet 21. januar AnonymBruker skrev (5 timer siden): Ville bare komme tilbake med en oppdatering. Gastroskopien er gjennomført, fikk beroligende rett i veneflon i armen og den fungerte på et øyeblikk, alt i alt ble det en veldig fin opplevelse, så dyktig og rolig både lege og sykepleier hjalp nok på. Beroligende gjorde at jeg ble helt likegyldig og føler at jeg nå husker bare bruddstykker av undersøkelsen, det gikk veldig fort. Nå er jeg bare trøtt og slapp og føler meg bra for undersøkelsen viste ingenting farlig ❤️ Takk for alle svar! TS Anonymkode: 2e722...dae Så bra! ❤️ Anonymkode: 03fb2...f06
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå