Gå til innhold

Hvor mye er du med barna?


Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye er du sammen med barna dine på 8-10 år i ukedagene? Og hva med helgene? Det varierer muligens, men sånn ca.

Før var jeg veldig opptatt av at jeg skulle være mest mulig med de. Gav opp karriere og byttet jobb for at jeg skulle prioritere de. Tror det fortsatt henger igjen og jeg føler enda ikke jeg kan ha en 8-16 jobb hver dag... Nå har det ene spesielle behov som antagelig også holder meg igjen. De er masse med andre barn og fritidsinteresser, men jeg vil veldig gjerne være tilgjengelig for de når de trenger meg. 

Anonymkode: e043b...a0f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

De er mer med venner enn oss foreldre. Er de som regel her hele gjengen eller ute et sted. Vi spiser alle måltider sammen, gjør en ting sammen i helgene fra filmkveld til skitur osv. Jeg er uføre så ungene veit jeg er der hvis de trenger noe. Men skulle gjerne jobbet fordi merker at de er veldig lite avhengig av meg. Bra det også ☺️

Anonymkode: 5f41b...293

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvor mye er du sammen med barna dine på 8-10 år i ukedagene? Og hva med helgene? Det varierer muligens, men sånn ca.

Før var jeg veldig opptatt av at jeg skulle være mest mulig med de. Gav opp karriere og byttet jobb for at jeg skulle prioritere de. Tror det fortsatt henger igjen og jeg føler enda ikke jeg kan ha en 8-16 jobb hver dag... Nå har det ene spesielle behov som antagelig også holder meg igjen. De er masse med andre barn og fritidsinteresser, men jeg vil veldig gjerne være tilgjengelig for de når de trenger meg. 

Anonymkode: e043b...a0f

Om de skal på fritidsinteresser eller vil henge med venner så får de jo det. Er kanskje ca 4-6 timer daglig i ukedagene jeg henger med de, resten sover de. På morgenen er det ikke store oppfølgingen om jeg skal på jobb, bare å se at de er våkne og ønske de er fin dag på skolen før jeg drar. I helgene blir jeg som regel hengende med de nesten alltid hele dagen men om jeg ser at de fint kan være noen timer alene på dagtid og ikke har noen planer så drar jeg å trener. Jeg gjør alltid massevis av husarbeid o.l når vi er hjemme så om de vil ha min full oppmerksomhet så får de ikke det heletiden. De må nesten leke på egenhånd og finne på ting alene eller med hverandre. Sammen blir det mest mat/matlaging, brettspill, håndarbeid og handling. 

AnonymBruker
Skrevet

Mannen kommer hjem litt etter kl 15, og jeg en time senere. 6-åringen går hjem fra SFO kl 15. De eldste på 8 og 10 er hjemme alene til faren kommer hjem. En av oss er hjemme stort sett hele ettermiddag og kveld, og tilgjengelig, men barna er mye med jevnaldrende og på fritidsaktiviteter.

Vi spiser middag sammen hver dag.

I løpet av helga gjør vi noe sammen som familie, drar på hytta, går på tur, museum, kino osv.

Anonymkode: 5ea96...0f1

AnonymBruker
Skrevet

24/7, med unntak av to døgn i måneden. 

Dette med barnet med spesielle behov. Det litt eldre søskenet vesentlig mindre. 

Anonymkode: 731ee...e00

AnonymBruker
Skrevet

Å være med og være tilgjengelig er et viktig skille. De begynner å bli stor, og trenger løsrive seg litt og klare ting på egen hånd. Å vite at du sitter i stua eller er i nærheten gir de trygghet når de selv skal gjøre ting alene. 

Anonymkode: 1a1a5...bfe

AnonymBruker
Skrevet

Ser mange vektlegger fysisk tilgjengelighet, det er desto viktigere å være emosjonelt tilgjengelig, og man trenger ikke være hjemmeværende for å være det. 

Anonymkode: 074d6...0e3

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fleksibilitet og hjemmekontor. Det gjør jo at jeg kan være tilgjengelig når det trengs. 

Likevel er det viktig for meg at de er selvstendige når det kommer til morgenstell, og å finne seg enkel mat. Bruke vekkerklokke og komme seg opp selv, og passe klokka. Etterhvert rydde opp gymbag,og skylle matboks og sette i maskin. Opplevde en veldig modning i den alderen fra at de trengte "mas" og påminnelser, til at de tar mye selvstendig ansvar. Det å være for tilgjengelige med slikt er ikke akkurat å gjøre barna en tjeneste.

Men det er gode samtaler, en klem på vei ut døra. Alltid middag rundt bordet om alle er hjemme. Deltagelse på kamper og aktiviteter. Så føler meg heldig som har en jobb jeg kan gjøre når det ellers passer inn i hverdagen. 

Anonymkode: d8af5...bbf

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Hvor mye er du sammen med barna dine på 8-10 år i ukedagene? Og hva med helgene? Det varierer muligens, men sånn ca.

Før var jeg veldig opptatt av at jeg skulle være mest mulig med de. Gav opp karriere og byttet jobb for at jeg skulle prioritere de. Tror det fortsatt henger igjen og jeg føler enda ikke jeg kan ha en 8-16 jobb hver dag... Nå har det ene spesielle behov som antagelig også holder meg igjen. De er masse med andre barn og fritidsinteresser, men jeg vil veldig gjerne være tilgjengelig for de når de trenger meg. 

Anonymkode: e043b...a0f

Ja, tenker som deg. Jeg var også opptatt av å være mest mulig med de, men innså at det aller beste faktisk er om de er mest mulig med venner.

Tilgjengelig kan vi være på mange plan. Det tar ikke mange årene nå før det eneste barna vil ha av deg er at du er emosjonelt tilgjengelig og mest mulig ute av huset 🤭

Anonymkode: e65e8...857

AnonymBruker
Skrevet

Mellom kl 08-16 var jeg kun sammen med dem en halvtimes tid om morgenen. Ellers var vi mye sammen, spiste alle måltider sammen, vi fulgte på alle aktiviteter. Nå er de tenåringer, og vi er fortsatt sammen når de er hjemme. 

Anonymkode: 34f40...b81

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...