AnonymBruker Skrevet 14. januar #1 Skrevet 14. januar Er det noen som vet om sen eggløsning gir dårligere sjanse til å bli gravid? Helt siden jeg sluttet på prevensjon så er eggløsningen alltid på syklusdag 20 ca +- 1-2 dager. Det virker som om det bare er sånn syklusen er, og har vært det siste halve året uten prevensjon. Selve syklusen er 32 dager. Jeg dro til gyno for å bare sjekke litt ståa, og fortalte når jeg hadde eggløsning. Får ganske tydelige symptomer, masse eggehvite utflod, små smerter i eggstokker, høy sexlyst og sterke eggløsningstester. Men gyno sa nei, mest trolig så stemmer ikke det. Eggløsning er mellom syklusdag 12-16 så jeg får heller fokusere på samleie de dagene og at eggløsningstester bare var tull. Orka ikke diskutere med en fagperson, men jeg er rimelig sikker på at jeg vet når jeg har eggløsning😂 Men det var liksom ikke noe mer å få ut av den timen så jeg satt vel mer eller mindre igjen med enda fler spørsmål? Vil gjerne høre deres erfaringer med sen eggløsning, jeg går inn i 7’ende måned uten at noe har skjedd, er 24 år og ellers frisk med veldig regelmessig syklus! Anonymkode: 759bb...e2c
AnonymBruker Skrevet 14. januar #2 Skrevet 14. januar Så vidt jeg har forstått, så har det ikke så veldig mye å si at man har eggløsning litt senere enn gjennomsnittet. At lutealfasen er sunn og bra, er viktigere. Mener også å ha lest at follikelfasen hos yngre kvinner ofte er lengre enn hos de litt eldre. Altså lengre enn de klassiske 14 dagene, men at det er helt normalt. Så forkortes den jo eldre man blir. Synes det var en utrolig rar gynekolog du var til. Hun virket jo helt på bærtur. Eggløsningstester er da jammen meg ikke tull. Jeg holder på med IVF og der ber de meg bruke eggløsningstester hver gang jeg skal ha innsett av embryo. At de funker er det ikke tvil om! Selv ble jeg gravid på syklusdag nr 21 en gang. Det var etter et egg-uttak og syklusen min var helt ute av sync. Jeg mistet dessverre den, men jeg har en historikk med gjentatte kjemiske, selv med en perfekt syklus. Antageligvis noe galt med embryoet oga min alder. Men kroppen gjorde det den skulle da. Symptomene du beskriver tilsier at du har en fin syklus og at kroppen din gjør det den skal. Anonymkode: ef926...192 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar #3 Skrevet 14. januar Man trenger vel lutealfase på minst 10 dager for at egget skal kunne feste seg. Ville testet med el tester selv om gyn sier noe annet. Anonymkode: 6152a...b23 2
Sniff76 Skrevet 14. januar #4 Skrevet 14. januar Enig med deg at det var et rart svar. Alle har ikke tidlig eggløsning, men lutealfasen er gjerne 12-14 dager +- og må være en viss lengde. Eggløsningstester fungerer jo 👍
AnonymBruker Skrevet 14. januar #5 Skrevet 14. januar Kjempesnodig svar av gynekologen. Min syklus var veldig lik som din, eggløsning dag 19-21, total sykluslengde på 33 dager. Ble gravid naturlig etter noen måneders prøving, så litt sen eggløsning skal ikke være noe problem i seg selv Anonymkode: 78539...5e5
AnonymBruker Skrevet 14. januar #6 Skrevet 14. januar Altså det kan jo være at du tar feil, så hvis du ikke klarer å bli gravid av deg selv så bør du jo kanskje uansett oppsøke hjelp. Styre eggløsning og slike ting. Men i og med at du får sterke utslag på strimmelen og alt det andre så høres det jo ut som om du har en litt lengre syklus, men jeg har ikke hørt noe før om at det er problemet. Som andre her har skrevet så er problemet større dersom tiden i etterkant av eggløsningen blir "feil". Altså for kort lutealfase. Anonymkode: 9c7ae...fcb
mommyaka Skrevet 14. januar #7 Skrevet 14. januar Du kan få eggløsning når som helst, viktigt er at det iallefall er 10+ dager til mensen . Får du mens 10-14 dager etter dine symptomer?
AnonymBruker Skrevet 14. januar #8 Skrevet 14. januar Min erfaring som tidligere langtidsprøver har vært at sakte østrogenstigning før EL fører til for dårlig kvalitet på egget selv om jeg fikk EL. Jeg kunne se at jeg hadde lang stigning på østrogen i forhold til normalen på 2 dager fordi jeg brukte fertilitetsmonitor som viste stigning av østrogen (tilsvarende høy fertilitet, før den blir maks) i 5 dager før EL. Så når jeg tok letrozol og stigningen med østrogen ble 2 dager før EL og dermed en mye kraftigere stigning, ble jeg gravid. Gynekologen som fulgte meg sa at dette ikke er forsket på, så de vet rett og slett ikke hvordan østrogenstigningen i forkant av EL fungerer inn på eggkvalitet. Men du kan sjekke det selv hvis du bruker fertilitetsmonitor. Anonymkode: 32e2f...6bc
AnonymBruker Skrevet 14. januar #9 Skrevet 14. januar Det må da lett kunne løses med sex hver/annenhver dag? Anonymkode: a201f...734
AnonymBruker Skrevet 14. januar #10 Skrevet 14. januar Jeg hadde lang syklus etter p-pilleslutt, 42 dager. Jeg begynte ikke med el-tester før i pp 5, og det var først da det gikk opp for meg at jeg hadde EL på dag 28, ikke på dag 12-16. Ble gravid i pp 8, og til våren skal det være konfirmasjon for "resultatet"😄 (Og ja, TUL og UL viste at unnfangelse må ha skjedd ca på dag 28) Anonymkode: dbd5b...316
AnonymBruker Skrevet 14. januar #11 Skrevet 14. januar mommyaka skrev (1 time siden): Du kan få eggløsning når som helst, viktigt er at det iallefall er 10+ dager til mensen . Får du mens 10-14 dager etter dine symptomer? Jeg hadde lutealfase på 10 dager som var kort, men har forlenget den med pyridoksin de siste 3 syklusene nå til 13-14 dagers lutealfase. Anonymkode: 759bb...e2c 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar #12 Skrevet 14. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Min erfaring som tidligere langtidsprøver har vært at sakte østrogenstigning før EL fører til for dårlig kvalitet på egget selv om jeg fikk EL. Jeg kunne se at jeg hadde lang stigning på østrogen i forhold til normalen på 2 dager fordi jeg brukte fertilitetsmonitor som viste stigning av østrogen (tilsvarende høy fertilitet, før den blir maks) i 5 dager før EL. Så når jeg tok letrozol og stigningen med østrogen ble 2 dager før EL og dermed en mye kraftigere stigning, ble jeg gravid. Gynekologen som fulgte meg sa at dette ikke er forsket på, så de vet rett og slett ikke hvordan østrogenstigningen i forkant av EL fungerer inn på eggkvalitet. Men du kan sjekke det selv hvis du bruker fertilitetsmonitor. Anonymkode: 32e2f...6bc Ja, interessant! Det har jeg ikke undersøkt om jeg har. Kanskje jeg skal investere i en sånn fertilitetsmonitor, er det noe av det samme som de digitale testene som har blinkende smiley? Anonymkode: 759bb...e2c
AnonymBruker Skrevet 14. januar #13 Skrevet 14. januar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Altså det kan jo være at du tar feil, så hvis du ikke klarer å bli gravid av deg selv så bør du jo kanskje uansett oppsøke hjelp. Styre eggløsning og slike ting. Men i og med at du får sterke utslag på strimmelen og alt det andre så høres det jo ut som om du har en litt lengre syklus, men jeg har ikke hørt noe før om at det er problemet. Som andre her har skrevet så er problemet større dersom tiden i etterkant av eggløsningen blir "feil". Altså for kort lutealfase. Anonymkode: 9c7ae...fcb Om det går ett år uten hell så oppsøker jeg hjelp ja, men har lest og hørt at man ikke får hjelp før man har prøvd aktivt et helt år. Har bra lutealfase nå som jeg tar pyridoksin fra 1dpo, derfor har jeg fått lenger syklus også. Anonymkode: 759bb...e2c
AnonymBruker Skrevet 14. januar #14 Skrevet 14. januar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Kjempesnodig svar av gynekologen. Min syklus var veldig lik som din, eggløsning dag 19-21, total sykluslengde på 33 dager. Ble gravid naturlig etter noen måneders prøving, så litt sen eggløsning skal ikke være noe problem i seg selv Anonymkode: 78539...5e5 Det var godt å høre, jeg får vel bare smøre meg med tålmodighet! Har ikke fått mensen enda på PP 6 så alt kan jo skje! Anonymkode: 759bb...e2c
AnonymBruker Skrevet 15. januar #15 Skrevet 15. januar AnonymBruker skrev (13 timer siden): Ja, interessant! Det har jeg ikke undersøkt om jeg har. Kanskje jeg skal investere i en sånn fertilitetsmonitor, er det noe av det samme som de digitale testene som har blinkende smiley? Anonymkode: 759bb...e2c Ja, men monitor er litt mer avansert så det er lurt. De selges noen ganger brukt på finn. Du skulle gjerne fått min, hadde det ikke vært for at jeg skal ta den i bruk igjen i år 😅 Anonymkode: 32e2f...6bc
AnonymBruker Skrevet 15. januar #16 Skrevet 15. januar AnonymBruker skrev (13 timer siden): Om det går ett år uten hell så oppsøker jeg hjelp ja, men har lest og hørt at man ikke får hjelp før man har prøvd aktivt et helt år. Har bra lutealfase nå som jeg tar pyridoksin fra 1dpo, derfor har jeg fått lenger syklus også. Anonymkode: 759bb...e2c Man kan ta utredning privat, og henvises offentlig IVF når man har prøvd 1 år. Får man påvist noe i utredningen kan man få behandling privat også før det er gått 1 år. Men det koster selvsagt mye penger. Vi brukte sikkert 30K på full utredning av oss begge og henvisning til IVF. Vi startet utredning etter 6 mnd. Så ble jeg gravid på letrozol like før vi skulle igang med offentlig IVF. Anonymkode: 32e2f...6bc
AnonymBruker Skrevet 15. januar #17 Skrevet 15. januar AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Man kan ta utredning privat, og henvises offentlig IVF når man har prøvd 1 år. Får man påvist noe i utredningen kan man få behandling privat også før det er gått 1 år. Men det koster selvsagt mye penger. Vi brukte sikkert 30K på full utredning av oss begge og henvisning til IVF. Vi startet utredning etter 6 mnd. Så ble jeg gravid på letrozol like før vi skulle igang med offentlig IVF. Anonymkode: 32e2f...6bc Hva slags utredninger gjorde du som kostet 30.000? Jeg og min samboer betalte 3600 for fertilitetsjekk av oss begge, privat. Det innebar: - alle relevante blodprøver av meg og han - ultralyd av livmor og eggstokker - sædkvalitets test - samtale og henvisning til IVF Anonymkode: ef926...192
AnonymBruker Skrevet 16. januar #18 Skrevet 16. januar AnonymBruker skrev (På 15.1.2026 den 10.03): Hva slags utredninger gjorde du som kostet 30.000? Jeg og min samboer betalte 3600 for fertilitetsjekk av oss begge, privat. Det innebar: - alle relevante blodprøver av meg og han - ultralyd av livmor og eggstokker - sædkvalitets test - samtale og henvisning til IVF Anonymkode: ef926...192 Som det kommer frem av innlegget mitt var det for full utredning av begge, behandling med letrozol over mange måneder og selvsagt oppfølginger for dette nesten hver mnd, samt henvisning IVF. 2500 kr X8 mnd er 20K og det er kun de timene jeg hadde. Så må man betale for medisinen, blodprøvene, mannen skulle ha blodprøver og spermtest ble tatt x2 samt IVF henvisning. Anonymkode: 32e2f...6bc
Hulderen Skrevet 16. januar #19 Skrevet 16. januar AnonymBruker skrev (På 14.1.2026 den 19.00): Det må da lett kunne løses med sex hver/annenhver dag? Anonymkode: a201f...734 Nei. Hyppige sædtømminger fører til dårligere sædkvalitet.
AnonymBruker Skrevet 16. januar #20 Skrevet 16. januar Hulderen skrev (8 minutter siden): Nei. Hyppige sædtømminger fører til dårligere sædkvalitet. Hver/annenhver dag er virkelig ikke hyppig. Snakket ikke om 5 ganger om dagen, for da er jeg enig i at suppa blir litt tynn. Anonymkode: a201f...734 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå