AnonymBruker Skrevet 14. januar #21 Skrevet 14. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Er det trolling? Forslagene i førsteposten gjør jo maten MINDRE sunn! Anonymkode: 918eb...e8c Det er ikke alle som er av den oppfatningen at mest mulig kjøtt og fett er sunt. Anonymkode: 7d952...2d3 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar #22 Skrevet 14. januar AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det er ikke alle som er av den oppfatningen at mest mulig kjøtt og fett er sunt. Nei, men stadig flere professorer i ernæring mener det (kanskje ikke "mest mulig", men at at mer rent rødt kjøtt er sunt). Spørsmålet er om en skal tro på professorer i ernæring eller byråkratene i Helsedirektoratet De nye kostholdsrådene i USA anbefaler inntak av mer protein og rødt kjøtt, i tillegg til mye grønnsaker - og mat som ikke er "høyt prosessert" (dvs ikke ultraprosessert). Flere norske professorer i ernæring er enige i disse nye rådene. Sannsynligvis ikke en del byråkrater Så får hver enkelt vurdere hvem som er mest troverdige Anonymkode: 69fe8...0a1 2
AnonymBruker Skrevet 14. januar #23 Skrevet 14. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei, men stadig flere professorer i ernæring mener det (kanskje ikke "mest mulig", men at at mer rent rødt kjøtt er sunt). Spørsmålet er om en skal tro på professorer i ernæring eller byråkratene i Helsedirektoratet De nye kostholdsrådene i USA anbefaler inntak av mer protein og rødt kjøtt, i tillegg til mye grønnsaker - og mat som ikke er "høyt prosessert" (dvs ikke ultraprosessert). Flere norske professorer i ernæring er enige i disse nye rådene. Sannsynligvis ikke en del byråkrater Så får hver enkelt vurdere hvem som er mest troverdige Anonymkode: 69fe8...0a1 Men det er tull, og vet du hvorfor? Mennesket er ikke carnivore. Andre primater, som det selvsagt er mest naturlig å sammenligne seg med, spiser veldig lite kjøtt. Anonymkode: 7d952...2d3
AnonymBruker Skrevet 15. januar #24 Skrevet 15. januar AnonymBruker skrev (19 timer siden): Men det er tull, og vet du hvorfor? Mennesket er ikke carnivore. Andre primater, som det selvsagt er mest naturlig å sammenligne seg med, spiser veldig lite kjøtt. Anonymkode: 7d952...2d3 Er det uvitenhet eller ideologi som gjør at du forkaster kjent vitenskap? Vårt fordøyelsessytem er svært ulikt fra andre primater. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0022316623025518 "Hindgut dominance in apes suggests adaptation to a diet lower in quality than that consumed by humans, a diet containing considerable bulky plant material, such as insoluble fiber and seeds. In contrast, the proportions of the human gut, dominated as it is by the small intestine, the principal site of nutrient digestion and absorption, suggests adaptation to a high quality diet, one that is nutritionally dense and highly digestible relative to that of any wild ape." Anonymkode: c3dcb...cf3 3
AnonymBruker Skrevet 15. januar #25 Skrevet 15. januar Jeg spurte nettopp familien min om tunfisktaco, det falt ikke godt i jorda, så tror vi til min lettelse velger å ha kjøttdeig til jeg. Anonymkode: ce621...659 1
Lili-S Skrevet 15. januar #26 Skrevet 15. januar AnonymBruker skrev (På 14.1.2026 den 12.37): Noen tips til å gjøre retter sunnere? Vi har testet ut ulike måter. Bytte ut kjøttdeig i taco med tunfisk og linser, bytte ut kjøtt med sei i sodd, bytte ut kjøtt med bønner i lapskaus, lage vegetar-medisterkaker til jul, ovnssteke fiskeboller uten saus... Slike ting. Fikk også et godt tips i en annen tråd, med å bruke stavmikser som skjuler bestanddelene - og så kan man kamuflere smaksmanglene med sterkt aromatisk krydder. Men ikke alle forsøk applauderes av mann og barn, så antall faste sunne middager er ikke mange nok. Har noen tips til vrier på vanlig mat, gjerne tradisjonsmat? Anonymkode: b3c12...8d1 (Er dette en trolletråd? Disse forslagene hørtes jo helt forferdelige ut!) Tacoen kan gjøres sunnere ved å spise mer av grønnsakene og ta litt mindre kjøtt og ost. Lapskausen gjøres sunnere ved å adde mer grønnsaker - selv om lapskaus i seg selv er sunt… Fiskebollene kan evt droppes ved å lage retter med ren fisk. Enig i at stavmikser med fordel brukes. Skjønner ikke helt hva du mener med å skjule bestanddeler… men jeg bruker f.eks. stavmikser når jeg lager ulike supper etc. Ellers er jo kjøtt sunt! Må bare huske å spise grønnsaker, fisk, korn, meieriprodukter, frukt, egg etc også. Hemmeligheten er jo å se på måltidenes sammensetning. Ikke alltid å kutte ut noe. 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar #27 Skrevet 16. januar Tips til retter jeg spiser mye av som vel er innenfor de kriteriene du var ute etter presisert lenger ut i tråden Ovnsstekt laks med fullkornsris og mangosalsa (mango, rødløk, lime og soyasaus) Fullkornpasta med hjemmelaget tomatsaus med røde linser og stekt sopp Forskjellige woks, saus gjerne enkelt av soya+østerssaus+lime+revet ingefær og chilikrydder Grønnsakssuppe av grønnsakskraft, poteter, sellerirot, gulrøtter, hvite bønner og litt fersk persille, gjerne grovt rundstykke til Anonymkode: 968b0...10b
AnonymBruker Skrevet 16. januar #28 Skrevet 16. januar AnonymBruker skrev (På 14.1.2026 den 14.14): Mye elitisme i disse trådene. Gjør hverdsgsmaten enkel, jeg. Sei og tunfisk er enkelt og billig og smaken er ikke så annerledes. Er maten godt kokt og varm nok, blir det mettende og greit for alle. Enkle hverdagsretter uten for mye sukker og fett og rødt kjøtt var poenget. 😃 Anonymkode: b3c12...8d1 Nja... Mye mat, spesielt grønnsaker og fisk, bør absolutt ikke være godt kokt. Det ødelegger smak og konsistens, og mye blir mindre næringsrikt. Så hvis du vil ha mann og barn til å glede seg over sunn mat, så bør du lage noe som ikke bare er sunt men også smaker godt Anonymkode: 2522f...8af 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå