Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har kombinert renhold og renseriet på en stor avdeling. Jobbet i 10år med det men kun 4år på denne plassen med en ekstremt streng sjef. Jeg vasker sengetøy, vasker gulv og anlegg. Vi er 4 stk som vasker og jeg er yngst, 31år.

Jeg har gjennom de 2 siste årene fått klage av ei svært sint ansatt (prippen og så jeg må gå på tå hev hele tiden) som da er på denne avdelingen. Jeg gjør det rent og like rent som de andre. Jeg har følt hun ikke liker meg som person og derfor skal klage for å prøve å få meg bort, aner ikke. 

Vi måtte ha et møte ang vaskingen min. Noe jeg i seg selv er tungt, folk ser vi har møte og forstår nok hva det gjelder. 

Nå var det en periode uten før jeg nå hørte det igjen. Sjefen min vil kalle opp tio nytt møte med lederen på den avdelingen jeg jobber. Jeg får direkte vondt i magen og ikke lyst å gå på jobb. Jeg jobber en uke fra kl 05.30 og en annen uke fra kl 15.30. Jeg jobber fullt og jobben i seg selv er tung. 

Er det bare meg eller er det noe med sjefen min (som er dame) og den ansatte som klager? Ingen mannfolk klager. Jeg føler så lite giv fra før og iallefall nå. Ordner opp for folk på jobb og får kjeft for ikke fullt opp med renhold? Jeg gjør så godt jeg kan og det ser rent ut. Mulig hun krabber på alle fire for å se, men det er en helt grei dagligdags vask jeg tar. 

Noen råd og tips? 😇

Anonymkode: f5a87...8ad

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dette høres slitsomt ut, men det kan jo være at det faktisk er noe i tilbakemeldingene du får. Blir disse presentert saklig og ryddig? Har du tatt dem til deg og forsøkt å gjøre ting annerledes? Det høres uansett ikke så bra ut at din leder til eskalere saken ytterligere. Jeg ville krevd møteagenda på forhånd.

Anonymkode: 6d031...b1c

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Alle sier de ønsker tilbakemelding på jobben de gjør, men det de fleste egentlig mener er at de ønsker ønsker ros. 

Vi må tåle å få tilbakemelding på forbedringsområdene våre også. 

Be om agenda, ta gjerne med deg tillitsvalgt eller verneombud slik at det er vitner tilstede. 

Strenge folk har en tendens til å moderere seg når flere er tilstede.

Har du høyt sykefravær? Det er ofte grunn til at ledere prøver å kvitte seg med folk, men bruker vikarierende begrunnelse. 

Hvis du er stabil på jobb og gjør så godt du kan, er det bare å kvinne seg opp og få møtet overstått. Ofte går slikt bedre enn vi frykter og så har vi kastet bort tid med å grue oss.

Anonymkode: 8853f...b17

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Alle sier de ønsker tilbakemelding på jobben de gjør, men det de fleste egentlig mener er at de ønsker ønsker ros. 

Vi må tåle å få tilbakemelding på forbedringsområdene våre også. 

Be om agenda, ta gjerne med deg tillitsvalgt eller verneombud slik at det er vitner tilstede. 

Strenge folk har en tendens til å moderere seg når flere er tilstede.

Har du høyt sykefravær? Det er ofte grunn til at ledere prøver å kvitte seg med folk, men bruker vikarierende begrunnelse. 

Hvis du er stabil på jobb og gjør så godt du kan, er det bare å kvinne seg opp og få møtet overstått. Ofte går slikt bedre enn vi frykter og så har vi kastet bort tid med å grue oss.

Såklart må vi tåle konstruktiv kritikk, altså ærlig tilbakemeldig. Det bare virket som om det kom litt ut av det blå fra sjefen. Sa det kom en klage på mail, det var sånn ut av intet. Hun vet jeg takler dårlig dette og sa vi måtte ha møte om det fortsetter. Jeg vil altså ikke ha møte, det knyter seg virkelig i magen. Andre er fornøyde. Rart det er samme person som klager, bare nå klaget til en person "høyere" opp. Har litt fravær ja, mye pga en sønn i barnehagealder , kan godt hende hun ønsker meg ut av jobb. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har kombinert renhold og renseriet på en stor avdeling. Jobbet i 10år med det men kun 4år på denne plassen med en ekstremt streng sjef. Jeg vasker sengetøy, vasker gulv og anlegg. Vi er 4 stk som vasker og jeg er yngst, 31år.

Jeg har gjennom de 2 siste årene fått klage av ei svært sint ansatt (prippen og så jeg må gå på tå hev hele tiden) som da er på denne avdelingen. Jeg gjør det rent og like rent som de andre. Jeg har følt hun ikke liker meg som person og derfor skal klage for å prøve å få meg bort, aner ikke. 

Vi måtte ha et møte ang vaskingen min. Noe jeg i seg selv er tungt, folk ser vi har møte og forstår nok hva det gjelder. 

Nå var det en periode uten før jeg nå hørte det igjen. Sjefen min vil kalle opp tio nytt møte med lederen på den avdelingen jeg jobber. Jeg får direkte vondt i magen og ikke lyst å gå på jobb. Jeg jobber en uke fra kl 05.30 og en annen uke fra kl 15.30. Jeg jobber fullt og jobben i seg selv er tung. 

Er det bare meg eller er det noe med sjefen min (som er dame) og den ansatte som klager? Ingen mannfolk klager. Jeg føler så lite giv fra før og iallefall nå. Ordner opp for folk på jobb og får kjeft for ikke fullt opp med renhold? Jeg gjør så godt jeg kan og det ser rent ut. Mulig hun krabber på alle fire for å se, men det er en helt grei dagligdags vask jeg tar. 

Noen råd og tips? 😇

Hvilke råd og tips ønsker du? Jeg har vansker for å tro, at man må i møter og får negative tilbakemeldinger om jobben man gjør, faktisk er bra nok. Det finnes "troll" på de fleste arbeidsplasser, men klager kommer som oftest av en grunn. Jobber selv på en arbeidsplass med folk som klager en del, og de har faktisk ofte rett i klagene sine. Som for eksempel en renholder som nekter å tørke støv og kun vasker gulvet, og da er dette den eneste renholderen på huset og den som har ansvar for rengjøring. Og det verste er de som hevder at de gjør jobben "bra nok", men tar snarveier og slurver. For eksempel så pusser du ikke tennene ordentlig på 30 sekunder, det gjør du derimot om du bruker et par minutter effektivt. 

Skjønner at det er ubehagelig å få kritikk og at det arrangeres møter, men i stedet for å se på andre som pripne og lete etter de som ikke klager, så må du se på hva som blir klaget på. Vasker du ikke gulvet bra nok? Ok, gå over gulvet to ganger neste gang og vær sikker på at du tar alle kriker og kroker, flytter på ting som står i veien. Hvem du er som person på en arbeidsplass har ikke noe å si med mindre du er irriterende, vulgær, slem, slarvete og har andre negative trekk som går utover arbeidsplassen - så om du ikke er det så har ikke denne ansatte noen grunn til å hakke på deg eller klage. I stedet for å ta det personlig bør du se på jobben du gjør i stedet. Dette er veldig viktig.

Og at mannfolk ikke klager er ikke akkurat en positiv innvendig, skal jeg være ærlig. At de gir pokker er ikke noe du skal se på som oppløftende. 

Fokuser heller på hva som ble sagt på dette møtet, og fortsett å gjør det som du gjør bra, og gjør det som du gjør dårlig bedre. Om denne "pripne" dama klager direkte til deg, spør hva det er hun mener burde gjøres bedre. Konfronter og be om konkrete svar. For eksempel om hun mener du ikke har gjort nok rent et sted, be henne vise deg. Om det da er plettfritt på dette området og på ingen måte noe å klage på, så har du jo alt på ditt rene. 

Anonymkode: c6f22...1bf

AnonymBruker
Skrevet

Bytt jobb. Søk i hjemmetjenesten. Vi vasker der også, men også andre oppgaver. 

Anonymkode: a9316...88d

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Jeg vil altså ikke ha møte,

Det er ikke noe som heter "vil ikke ha møte" i arbeidslivet. Vi plikter å møte på det arbeidsgiver innkaller til. 

AnonymBruker
Skrevet

Dessverre er det lett å kritisere renhold når man ikke vet noe om det. Har vært borti fabrikkerte bevis(bilde) og andre ting som beviser at folk ikke vet hva d snakker om . Har ikke noe råd for selv bare segler jeg gjennom  og ligger under radar til pensjonsalder. 

Anonymkode: 3b4cb...db4

Skrevet

Du får nesten bare ha møtet og se hva de sier. Vær ærlig på at du gjør så godt du kan men vær åpen for innspill. Eventuelt tenk på om det finnes lettere jobber om konflikten ikke bedrer seg.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Dessverre er det lett å kritisere renhold når man ikke vet noe om det. Har vært borti fabrikkerte bevis(bilde) og andre ting som beviser at folk ikke vet hva d snakker om . Har ikke noe råd for selv bare segler jeg gjennom  og ligger under radar til pensjonsalder. 

Anonymkode: 3b4cb...db4

Virrevirrevapp skrev (3 timer siden):

Du får nesten bare ha møtet og se hva de sier. Vær ærlig på at du gjør så godt du kan men vær åpen for innspill. Eventuelt tenk på om det finnes lettere jobber om konflikten ikke bedrer seg.

Det er så mye mer jobb enn det folk tror. De griser endel og jeg har tidskjema å gå etter. Jeg vil også unngå å vaske i beina på de, så de dagene jeg har ettermiddag er det enklere å ha god tid. Min sjef sier at jeg har nok av tid men det er ikke alltid tid. Det er krevende å gå i krinker og kroker. Reagerer bare litt på hvorfor jeg alltid får kritikk og ikke de andre. Går jeg å sjekker der skal jeg være sikker på at jeg finner noen dotter og støv der også. 

Jeg bare føler jeg meg energiløs og jobber hardt for å kjenne glede i denne jobben fra før. Dette er det 3 møtet, så det er derfor jeg kvier meg. Alle ansatte får nok beskjed om dette også. Det er iallefall ganske åpenlyst at jeg gjør en dårlig jobb når andre ser jeg blir kalt inn på teppet. Vet ikke, jeg får bare lite motovasjon. Kunne de ikke bare sagt det til, "unnskyld, vil du ta litt mer der og der" , vaske de trekkene der og ta den maskinen. 

AnonymBruker
Skrevet

Da jeg var syk i 3 dager ble stedet uten renhold. Det er vanskelig å holde plassen fin da det ikke er folk som kan vedlikeholde plassen. Utrolig kjedelig. Ser etter andre jobber

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber også som renholder, og det å vaske så nøye som sjefen din og hun pripne dama krever, er absolutt ikke nødvendig! 

Og jeg venter også med å vaske der det oppholder seg folk, og tar det når de ikke er der. De fleste vil ikke ha folk som vasker rundt beina på seg.

Jeg er helt sikker på at du vasker mer enn bra nok! Så dette ser jeg mer på som personforfølging enn noe annet, og gi uttrykk for det i møtet. Du skal ikke føle på slikt, og poengter at det bare er hun ene som klager. Er det en mulighet til at du kan ta det opp med den som er sjef over sjefen din igjen? 

Anonymkode: 15a17...0dc

AnonymBruker
Skrevet

Det er vanskelig for oss å vite om du gjør en god eller mindre god jobb.

Det er aldri hyggelig å få kritikk, men hva om du forteller dem hva du trenger for å få gjort jobben slik de ønsker? Ber om å få konkrete eksempler, slik at du vet hva de mener ikke er gjort godt nok. Har de bildeeksempel? 

Hvis du er ukomfortabel med møter, be om å få ha med tillitsvalgt/verneombud. Du kan ikke velge å ikke "ha møte". 

Har du en kollega som du stoler på? Kan du spørre vedkommende hva de tenker om saken? Kan han/hun gi deg råd?

Anonymkode: 7854d...554

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg jobber også som renholder, og det å vaske så nøye som sjefen din og hun pripne dama krever, er absolutt ikke nødvendig! 

Og jeg venter også med å vaske der det oppholder seg folk, og tar det når de ikke er der. De fleste vil ikke ha folk som vasker rundt beina på seg.

Jeg er helt sikker på at du vasker mer enn bra nok! Så dette ser jeg mer på som personforfølging enn noe annet, og gi uttrykk for det i møtet. Du skal ikke føle på slikt, og poengter at det bare er hun ene som klager. Er det en mulighet til at du kan ta det opp med den som er sjef over sjefen din igjen? 

Anonymkode: 15a17...0dc

Ja du har rett i dette. Nå gikk jeg bort på avdelingen til min kollega som aldri får høre det (andre ansatte i den korridoren) men uansett, det var jo ikke helt clean der heller. Men jeg klager ikke. Jeg hadde aldri latt merke til det, hun har vært rebholder lenge (50-60åra). Tenker bare at d er et personangrep på meg. Idag flyttet jeg på alt og gnurte på, er ganske tungt for at fruen skal ha det greit

AnonymBruker
Skrevet

Du snakker om andre personer på en ganske negativ måte. "Prippen", "fruen", "ekstremt streng". Ser du på deg selv som et offer? Og at alle andre er ute etter å ta deg?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du snakker om andre personer på en ganske negativ måte. "Prippen", "fruen", "ekstremt streng". Ser du på deg selv som et offer? Og at alle andre er ute etter å ta deg?

Alle nei? Kun fått høre henne? Nå har hun ikke vært spesielt grei mot meg heller da. Er omtrent bare klaging. Sånn til info, så kan det ikke holdes klinisk rent hele tiden ettersom mange går ut og inn, tidspress osv. Med det "blåtte" øye så ser det veldig greit ut. Kryper man på alle fire eller går spesifikt ut på sjekjetur så finner man alltid noe. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Har du en kollega som du stoler på? Kan du spørre vedkommende hva de tenker om saken? Kan han/hun gi deg råd?

Jeg hørte med en kollega😇

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg hørte med en kollega😇

Og hva sa kollegaen?

Anonymkode: 65e14...99f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.1.2026 den 19.22):

Og hva sa kollegaen?

det får vi neppe om høre om her i alle fall. 

typisk for Kvinneguiden at tråd-starter forsvinner...   

Anonymkode: 24d6a...2e0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.1.2026 den 19.22):

Og hva sa kollegaen?

Kollegaen sa at det var typisk denne sjefen og at jeg ikke må ta meg nær. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...