Gå til innhold

Uenighet om pasta bolognese

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Hunmedham skrev (Akkurat nå):

🤔

Godt det er flere som reagerte på det😅

Anonymkode: 47700...ed6

• Liker 4
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi er aldri uening der. Den som lager maten som bestemmer hvordan det lages. Mannen er bare glad for at maten er på bordet når han kommer hjem. Og jeg er kjempe glad de gangene han lager mat når jeg jobber sent. Når barna bodde hjemme så likte dem å lage mat. Så da bestemte dem hvordan det skulle lages. 

Anonymkode: e0e10...d2b

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Maleficenta skrev (29 minutter siden):

Hm jeg tenker når du lager bolognese til middag lager du din saus og når det er hans tur da lager han sin. Så holder man kjeft og spiser det som står på bordet

Ikke ofte jeg er enig med deg, men her er jeg 100 % enig! Når det er sagt, hadde jeg ikke vært superbegeistret for hverken rødbeter eller ingefær (!) i min ragu.

Hunmedham skrev (1 minutt siden):

🤔

Stusset på det samme 😂 Ew

Anonymkode: 02ed1...f52

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Er dere veldig fattige siden det er et behov for å spe ut kjøttet? personlig hadde jeg ikke hatt lyst å ha rødbeter i sausen med mindre vi snakker om sånn en teskje hakket rødbete. Det smaker jord og er veldig dominerende og tar over hele retten.

Men det mest fornuftige er jo om den som lager maten den dagen bestemmer, så får heller den andre velge å droppe middag eller spise et annet sted em gjemme den dagen hvis det er for ille. 

Jeg faster heller enn å spise vond mat.

Anonymkode: 3f615...cb3

Vi er verken fattige eller veldig fattige (er ikke ts) - men vi sparer på utgifter det vi kan (innen rimelighetens grenser). Kjøper en del  tilbud, og drøyer gjerne f eks kjøttdeig/karbonadedeig, med sunne ting, da. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Klassisk bolognese inneholder selleri, gulrot, løk, hvitløk, tomat, oregano, basilikum, timian, men ikke rødbeter eller ingefær. Heller ikke bønner, linser eller andre ting som er vanlig å bruke til å drøye ut kjøttdeig på. Dere lager ikke bolognese, vær så snill ikke kall kjøttsaus deres for bolognese. Ting har et navn slik at folk vet hva vi snakker om, du kan ikke begynne å kalle noe for noe annet, det skaper bare forvirring. 

Dere lager kjøttsaus. Det er fint det. I deres egenkomponerte kjøttsaus kan dere ha hva dere vil oppi. Personlig ville jeg ha hatt rødbeter oppi om det gir deg glede, og så hadde jeg kjørt stavmikseren på det hele slik at det ikke ble biter av noe i sausen. Det kan hende mannen ikke merker rødbeter da og det blir fred i hjemmet. Jeg lager "mos" av mye her i huset da "noen" påstår at de "liker ikke". Alt som de klager over blir mos: løk, tomat, paprika, linser, bønner og alt jeg vet de liker smaken av men "ikke liker" å spise.

Du lager din saus. Mannen lager sin saus. Er bare fint med variasjon.

Anonymkode: c92d7...63d

• Liker 10
  • Nyttig 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Hjemme blir vi ikke enige om kjøttsausen. Kjøttdeig, hermetiske tomater, løk, chili og sånn er greit, men fra jeg var liten har jeg alltid pleid å ha hakkede rødbeter i. Det gir god smak og drøyer kjøttet. Mannen min påstår at det er helt feil og der står vi. Krydder-uenighet løser vi ved å krydre selv (ikke i sausen), så vi har boksene med oregano, hvitløk og ingefær og sånn på bordet, sausen for seg og vannkjelen med pasta på lunk. Alt er greit. Det er dette med rødbetene, og det blir ikke det samme hvis de ikke koker med sausen lenge. Har andre sånne uenigheter? Lager folk to sauser for å løse det?

Anonymkode: 81cb8...48c

Ikke kall retten for "bolognese" når du har oppi ting som chili, rødbeter og ingefær. Selv hvitløk er på kanten om det dreier seg om en "ragu alla bolognese".

Det er uansett veldig sært å ikke akseptere den andres matlagning. 

ragu.jpg

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Å mose sausen gjør den jo bare tynn, og noe skal jo drysses over bolognesen: Ost, kanskje hakket persille eller koriander, det man liker. Da kan jo også krydder tas på sånn. Løk også, ikke alle liker løk i pasta bolignese og da kan man ha en skål med finhakket løk med en skje i. Sånn får alle det som de vil. Fungerer flott hvis man har gjester.

AnonymBruker
Skrevet

Dere spiser altså overkokt pasta med en kjøttsaus, som dere ikke er enige om…..

Nei, vi har ingen sånne uenigheter. 

Anonymkode: bbd06...1e2

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Ikke ofte jeg er enig med deg, men her er jeg 100 % enig! Når det er sagt, hadde jeg ikke vært superbegeistret for hverken rødbeter eller ingefær (!) i min ragu.

Stusset på det samme 😂 Ew

Ja usj ingefær høres dtitekkelt ut å ha oppi. Det smaker jo tannkrem 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Hjemme blir vi ikke enige om kjøttsausen. Kjøttdeig, hermetiske tomater, løk, chili og sånn er greit, men fra jeg var liten har jeg alltid pleid å ha hakkede rødbeter i. Det gir god smak og drøyer kjøttet. Mannen min påstår at det er helt feil og der står vi. Krydder-uenighet løser vi ved å krydre selv (ikke i sausen), så vi har boksene med oregano, hvitløk og ingefær og sånn på bordet, sausen for seg og vannkjelen med pasta på lunk. Alt er greit. Det er dette med rødbetene, og det blir ikke det samme hvis de ikke koker med sausen lenge. Har andre sånne uenigheter? Lager folk to sauser for å løse det?

Fy faen! Håper du troller??? Rødbeter har nada i en pasta saus å gjøre! Selv veggiser putter ikke det oppi en rød saus noe så jævlig stakkars samboere din! Og ingefær i sausen??? Ta no å google bolognes og følg oppskriften!!

• Liker 6
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg legger meg ikke opp i diskusjonen om hva kjøttsausen dere har på pastaen skal hete. 

Har dere smakt hverandres saus? 
Er det sånn at diskusjonen står mellom to varianter der begge foretrekker smaken av sin variant? 
Og i så fall, opplever han at det at det tilsettes rødbeter gjør at sausen ikke blir god, mens du opplever at den ikke blir god om det ikke tilsettes rødbeter? 
Eller er det kun det at du opplever at retten blir dyrere å lage, fordi dere trenger mer kjøtt om det ikke tilsettes rødbeter, men at du egentlig ikke har så sterke meninger om smaken? 

Hvis det er slik at begge synes maten smaker best  om dere får "deres variant", så hadde jeg nok foreslått at dere må dele sausen i to, og koke opp hver deres variant. 
Evt som flere foreslår, at den som lager maten lager "sin" saus, og den andre spiser det denne får servert. Og at dere veksler på å lage saus til pastaen. 

Anonymkode: 2fd94...996

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Andrea59 skrev (13 minutter siden):

Vi er verken fattige eller veldig fattige (er ikke ts) - men vi sparer på utgifter det vi kan (innen rimelighetens grenser). Kjøper en del  tilbud, og drøyer gjerne f eks kjøttdeig/karbonadedeig, med sunne ting, da. 

Grønnsaker er jo ofte dyrere enn kjøttdeig, særlig per kalori. Så kommer det jo an på om familien trenger kalorier eller om dere egentlig trenger å begrense det.

Vi bruker masse grønnsaker i fordi det smaker godt, ikke for å «spe på». Det får det til å høres ut som noe negativt og kjipt.

Anonymkode: 3f615...cb3

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg er kanskje i overkant sær i matveien, men kjenner jeg hadde steilet fullstendig om jeg fikk rødbeter eller ingefær (!) i ragu. Spesielt ingefær hører hjemme i indisk mat, ikke i bolognese. 

Men for å svare på spørsmålet så løser vi slike uenigheter her i heimen med at den som "ikke liker" stort sett har veto. Derfor lager jeg chili con carne uten bønner, siden samboeren min ikke liker bønner, og han lager jegergryte uten sopp, siden jeg ikke liker sopp. 

• Liker 11
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg tenker vel at TS antagelig er en ganske så dårlig kokk ut i fra det hun skriver, hun beskriver jo ting som ikke passer sammen og total ødelegging av paste. Dette er kanskje ikke den eneste retten dere ikke er enige om?

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Å mose sausen gjør den jo bare tynn, og noe skal jo drysses over bolognesen: Ost, kanskje hakket persille eller koriander, det man liker. Da kan jo også krydder tas på sånn. Løk også, ikke alle liker løk i pasta bolignese og da kan man ha en skål med finhakket løk med en skje i. Sånn får alle det som de vil. Fungerer flott hvis man har gjester.

Herregud rå hakka løk til å drysse over er da ikke det samme som å ha den i sausen juck!

Anonymkode: 1fee2...079

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 11
AnonymBruker
Skrevet
hvalstad45 skrev (1 minutt siden):

Jeg tenker vel at TS antagelig er en ganske så dårlig kokk ut i fra det hun skriver, hun beskriver jo ting som ikke passer sammen og total ødelegging av paste. Dette er kanskje ikke den eneste retten dere ikke er enige om?

Det har du garantert rett 😅🤣 stakkars mann 

Anonymkode: 1fee2...079

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Kaneel skrev (4 minutter siden):

Fy faen! Håper du troller??? Rødbeter har nada i en pasta saus å gjøre! Selv veggiser putter ikke det oppi en rød saus noe så jævlig stakkars samboere din! Og ingefær i sausen??? Ta no å google bolognes og følg oppskriften!!

For de av oss som ikke synes rødbeter er der verste i verden, så er det ikke umulig at langtidskokte rødbeter i tomatsausen faktisk tilfører en del sødme og rødfarge, og dermed gir en ganske god og balansert saus. 

Jeg er en sånn galning som søter min tomatsaus til pasta med revne gulrøtter, som da kokes godt inn. Jeg antar jo at revne gulrøtter i tomatsausen ikke er noe som er spesielt utbredt i Italia, men jeg foretrekker å ha det i min saus likevel. 
(Men nå kaller ikke jeg dette for annet enn pastasaus eller tomatsaus da. Jeg er ikke så opptatt av hva ting heter, egentlig.) 

Anonymkode: 2fd94...996

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Wtf. Å drysse rå løk over en tomatsaus er ikke en litt god erstatning engang for å ha løk i sausen. Der hadde jeg stussa som gjest ass 😂

• Liker 17
  • Nyttig 5
Skrevet

Er dette en krangel på prinsipp-planet om hva som er tradisjonelt riktig, eller at mannen rett og slett ikke liker rødbeter? Jeg kan slenge mye rart i en pastasaus (men da kaller jeg den også bare det...) fordi jeg liker det, for å drøye kjøttet, for å bruke opp rester, men hvis jeg lager mat til flere bruker jeg jo ikke ingredienser de ikke liker, bare fordi jeg synes det skal være sånn...

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du vil drøye sausen så er en boks med tomatbønner en god løsning. Ikke bare er det sunt med tomatbønner har en sødme som gjør at du ikke trenger sukre sausen for at den ikke skal bli for syrlig. Revede gulrøtter funker også.

Har litt vanskeligheter med å forestille meg hvordan det blir med rødbeter.

Anonymkode: 5aec7...4a1

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...