Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er det noen her som har erfaring med å bruke appen Nettskjema diktafon for intervju i forbindelse med masteroppgaver? Jeg holder på å teste ut nå hvordan appen fungerer, men finner ikke ut hvordan jeg får transkribert lydfiler over til tekst.

Tidligere i kveld gjorde jeg et testopptak via appen. Når jeg går inn på Mine skjema på nettskjema.no finner jeg lydfilen, men ingen transkripsjon. Under fanen Opptak hvor jeg finner lydfilen, står det bare Venter på transkribering. 

Er det noen som vet hvordan jeg får til transkribering, eller hvor jeg kan finne den? Så vidt jeg kan se i veiledningen for Nettskjema skal det skje automatisk når man har gjort et opptak. 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du må bruke programmer som er godkjent av universitetet/høyskolen du går på, og som lagrer opptakene sikkert på en forskningsserver. Aldri hørt om denne appen, høres ut som humbug. Har lærestedet godkjent den kan du også be de om hjelp til det tekniske. 

Anonymkode: f7998...98a

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du må bruke programmer som er godkjent av universitetet/høyskolen du går på, og som lagrer opptakene sikkert på en forskningsserver. Aldri hørt om denne appen, høres ut som humbug. Har lærestedet godkjent den kan du også be de om hjelp til det tekniske. 

Anonymkode: f7998...98a

Nettskjema og Nettskjema diktafon er utviklet av Universitetet i Oslo og godkjent for innsamling av data

https://www.uio.no/tjenester/it/adm-app/nettskjema/hjelp/diktafon.html

Jeg er selv student på Universitetet i Agder som også bruker Nettskjema. 

AnonymBruker
Skrevet
Kniv & gaffel skrev (1 time siden):

Er det noen her som har erfaring med å bruke appen Nettskjema diktafon for intervju i forbindelse med masteroppgaver? Jeg holder på å teste ut nå hvordan appen fungerer, men finner ikke ut hvordan jeg får transkribert lydfiler over til tekst.

Tidligere i kveld gjorde jeg et testopptak via appen. Når jeg går inn på Mine skjema på nettskjema.no finner jeg lydfilen, men ingen transkripsjon. Under fanen Opptak hvor jeg finner lydfilen, står det bare Venter på transkribering. 

Er det noen som vet hvordan jeg får til transkribering, eller hvor jeg kan finne den? Så vidt jeg kan se i veiledningen for Nettskjema skal det skje automatisk når man har gjort et opptak. 

Er bare lureri, som UIO driver med for å lure penger fra folk.

Bare krypter filene, og lagre dem i google drive (å lage dem ukryptert er utrygt). Viktigste er at de er trygg ved "at rest" (trygg lagring) og ved "at transit" (trygg overføring).

Cambridge university: https://www.data.cam.ac.uk/organising-storing/storage-backup

NTNU: Microsoft 365 - OneDrive - Knowledge base - NTNU

Transkibering pleier ikke å være bra (er kun ment som avlasting opp mot transkribering, men en må fortsatt korrigere og sjekke alt). Best practice er egentlig å laste ned https://github.com/openai/whisper (selv om det egentlig er for teknisk) og bare prøve å chatGPT for hvordan en skal komme seg i havn (i tilfelle en ikke skjønne det som er opp mot kommandoer og slik). Er gratis å kjøre lokalt, men koster å bruke GPT server.

Det er minimum 6 Gb VRAM, og anbefalt 10 Gb VRAM videokort, for å utføre en vanlig transkribering (som en ser fra linken).

Anonymkode: dbad2...8bf

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det fungerte greit jeg. Rotet litt for å finne hvor de la seg inne på nettsiden, men bare jeg fant det ut fungerte det greit. Transkiberingen ble så som så, men fungerte som et hjelpemiddel. Lurt å teste et par ganger, finne ut hvor det legger seg osv, før selve intervjuene. 

Anonymkode: 3c633...f85

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.1.2026 den 23.06):

Er bare lureri, som UIO driver med for å lure penger fra folk.

Bare krypter filene, og lagre dem i google drive (å lage dem ukryptert er utrygt). Viktigste er at de er trygg ved "at rest" (trygg lagring) og ved "at transit" (trygg overføring).

Cambridge university: https://www.data.cam.ac.uk/organising-storing/storage-backup

NTNU: Microsoft 365 - OneDrive - Knowledge base - NTNU

Transkibering pleier ikke å være bra (er kun ment som avlasting opp mot transkribering, men en må fortsatt korrigere og sjekke alt). Best practice er egentlig å laste ned https://github.com/openai/whisper (selv om det egentlig er for teknisk) og bare prøve å chatGPT for hvordan en skal komme seg i havn (i tilfelle en ikke skjønne det som er opp mot kommandoer og slik). Er gratis å kjøre lokalt, men koster å bruke GPT server.

Det er minimum 6 Gb VRAM, og anbefalt 10 Gb VRAM videokort, for å utføre en vanlig transkribering (som en ser fra linken).

Anonymkode: dbad2...8bf

Hvor har du det fra at det er lureri? Har du selv studert og brukt det? Det er veldig strengt hvor man skal lagre opptak, og Nettskjema diktafon er godkjent for bruk i forskning. Jeg driver selv med datainnsamling til master nå, og det koster heller ingenting. Så dette svaret vitner om mangel på kunnskap.

Anonymkode: aa7ab...08a

Skrevet (endret)

Jeg brukte ikke den appen selv, men brukte UiO sin Autotekst til transkribering. Noen ganger tok det litt tid før transkriberingen gikk gjennom, andre ganger gikk det kjapt (kommer litt an på server-kapasitet tenker jeg?)

Så vær litt tålmodig, tenker den er klar etterhvert

Endret av gobbledigook

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...