Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min ektefelle har heimevernstjenste senere i år. Jeg jobber natt i det offentlige og har tre vakter de dagene han er bortreist. Vi har små barn som ikke kan være hjemme alene. Har jeg noen rettigheter? 

Anonymkode: 0f4d6...f1f

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei.

Anonymkode: 41254...115

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du får bytte vakter eller skaffe barnevakt.

Anonymkode: 7d111...439

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Han må søke om støtte om fritak, støtte til barnepass eller kompensasjon for at du må ta permisjon uten lønn.

Anonymkode: c4a3b...68f

• Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du får bytte vakter eller skaffe barnevakt.

Vi har ikke nær familie som kan stille 😔

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Dere må privat finne en løsning om barnepass. Eller du må søke fri uten lønn eller bytte vakter. Start med å snakke med sjefen din om evt tilpasning de dagene dette er i året. Hør med andre i heimevernet om hvordan de løser dette.

Det er veldig lite å gå på å ikke ha noen muligheter for barnepass hvis mann jobber turnus og ene er i heimevernet. Her må dere finne en løsning. 

Jeg har sittet barnevakt for venner med små barn. Ikke ofte men når det kniper og familie ikke kan. Mulig dere må aliere dere med venner, nabo ect. Og dere bør tilby betaling for barnepass spesielt hvis det gjelder for flere dager. 

Jeg har ikke tatt betalt selv men mottatt fine gaver som takk.

Anonymkode: 3a54b...3b0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Barnevakt kan betales.

Anonymkode: feaf3...dfd

• Liker 1
Skrevet

Du får forklare situasjonen for sjefen og prøve å få byttet vakter 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg glemte å legge til at i forsvaret kan mann søke økonomisk støtte for barnepass. Da blir det selvsagt enklere for dere personlig å dekke utgiftene for barnepass. Jeg antar dette også gjelder heimevernet.

Anonymkode: 3a54b...3b0

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

I vår barnehage kan barn sove over med pass, nettopp pga skiftarbeid. Koster 1500 pr barn. 

Ellers så er det jo mulig å være løsningsoritnert, det er vel en stund til han reiser så… 

AnonymBruker
Skrevet

Nei. Jeg har selv tjeneste i februar i 3 uker. Da er jeg 5 mnd på vei, og mannen hjemme må bare få kabalen til å gå opp hjemme. Han jobber også skift og tar ulønnet fri der han må.

Forsvaret tar der de må og så må vi innrette oss. Du får det nok til du også.

Anonymkode: 9c4f0...39d

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner ikke dere som bare roper ut om å «skaffe pass». Jeg har barnehagebarn som ikke sover godt, og som, blant annet av den grunn, har overnattet svært lite hos andre. Det er ikke bare å «skaffe pass» til alle slags barn. Nå er ikke vi i denne situasjonen ettersom ingen hos oss jobber natt, men vi kunne ikke så enkelt kasta oss rundt og fått barnevakt i tre netter. Håper du kan få arbeidsgiver med på å endre vakter, TS, mannen din skal jo i tjeneste for det offentlige. 

Anonymkode: 23f76...a19

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg skjønner ikke dere som bare roper ut om å «skaffe pass». Jeg har barnehagebarn som ikke sover godt, og som, blant annet av den grunn, har overnattet svært lite hos andre. Det er ikke bare å «skaffe pass» til alle slags barn. Nå er ikke vi i denne situasjonen ettersom ingen hos oss jobber natt, men vi kunne ikke så enkelt kasta oss rundt og fått barnevakt i tre netter. Håper du kan få arbeidsgiver med på å endre vakter, TS, mannen din skal jo i tjeneste for det offentlige. 

Anonymkode: 23f76...a19

Det fleste kan ta lønnet eller ulønnet fri om tjeneste i Forsvaret krever det. Praksis for både ens egen og partners tjeneste skal stå beskrevet i personalhåndboka ved arbeidsstedet.

Anonymkode: 9c4f0...39d

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg ville tatt opp slike problemstillinger med arbeidsgiveren min.

AnonymBruker
Skrevet

Du kan ta ulønnet permisjon og så søke forsvaret om å få dekt inntektstapet.

Anonymkode: ad1b0...0db

• Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Min ektefelle har heimevernstjenste senere i år. Jeg jobber natt i det offentlige og har tre vakter de dagene han er bortreist. Vi har små barn som ikke kan være hjemme alene. Har jeg noen rettigheter? 

Han kan søke fritak til sin områdesjef.

Anonymkode: 95c24...eca

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Min mann har vært på øvelse hvert år i over 10 år, det skal svært mye til å få tilpasning i militæret, så det er arbeidsplassen din som må tilrettelegge. Det er de pålagt, det er ingen kjære mor i forsvaret etter min erfaring. 

Anonymkode: 8f1f6...085

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Snakk med arbeidsgiver så løser det seg nok. Uansett så er det kanskje på tide å begynne å se seg om etter en pålitelig barnevakt som kan komme hjem til dere. Tenk en rolig ungdom, en ufør, en pensjonist...det finnes garantert noen som er villige mot en liten påskjønnelse. Jeg hadde syntes 100 per barn per ettermiddag/kveld og litt mere for overnatting. 

Anonymkode: 7aaa2...2da

Skrevet

Du må kjapt inngå dialog med din arbeidsgiver og spørre om det er mest aktuelt å flytte vaktene eller ta ulønnet velferdspermisjon av sosiale årsaker (ivareta egne barn). Sistnevnte er nok ikke en definert rettighet du har, men kanskje. Likevel tror jeg de fleste offentlige virksomheter hvertfall vil innvilge dette, for det er jo en annen offentlig virksomhet som "legger beslag" på din tid. 

Slår arbeidsgiver seg vrang kan du høre med tillitsvalgt. 

Og så må mannen sjekke om din tapte arbeidsinntekt også dekkes. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Mye kan skje i livet. Jeg forstår ikke at man setter seg selv i en situasjon der man ikke har "en hær" som kan stille opp for barna om noe skjer. Og det å trygge barna på andre tidlig i livet er avgjørende for deres utvikling. 

Ta det som en vekker, og begynn arbeidet med å få et nettverk rundt dere. 

Anonymkode: 6b1d9...d9e

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...