AnonymBruker Skrevet 13. januar #1 Skrevet 13. januar Er blitt 47 år, og menssmertene er verre enn noen gang. De er verre enn rier til tider. Blødningene er også større enn før. Må bruke største tampongen i tillegg til bind, for å komme meg på jobb. Må skifte ca etter 1,5 time. Har vært slik i noen år nå, med forverring siste halve året. Skal til gynekolog i mars. Men nå sitter jeg med rier igjen. Det som er forskjellen er at disse ikke slipper taket, disse smertene er til stedet hele tiden. Paracet hjelper ikke. Ibux kan jeg egentlig ikke ta, grunnet annen medisin. Så hva kan jeg gjøre?? Anonymkode: 45a87...6b1
AnonymBruker Skrevet 13. januar #2 Skrevet 13. januar Har du prøvd naproxen? Og du bør begynne ta smertestillende så tidlig som mulig. Anonymkode: 497f3...6e2 2
AnonymBruker Skrevet 13. januar #3 Skrevet 13. januar Hvis det er så ille, ville jeg forsøkt å få fremskyndet den timen, eller gått tilbake til fastlege. Hvis ikke noe av det er mulig, ville jeg gått til privat gynekolog. Anonymkode: 88c24...100 3 2
AnonymBruker Skrevet 13. januar #4 Skrevet 13. januar Fremskynd timen eller gå privat.. Jeg har endometriose og det som letter smertene mine (litt) er 2 Tramadol og varmeflaske så varm at jeg får brannsår. Anonymkode: a6538...cd7 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar #5 Skrevet 13. januar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har du prøvd naproxen? Og du bør begynne ta smertestillende så tidlig som mulig. Anonymkode: 497f3...6e2 Hvis ts ikke kan ta ibux, kan hun mest sannsynlig eller ikke ta naproxen. Anonymkode: 88c24...100 3
AnonymBruker Skrevet 13. januar #6 Skrevet 13. januar AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Er blitt 47 år, og menssmertene er verre enn noen gang. De er verre enn rier til tider. Blødningene er også større enn før. Må bruke største tampongen i tillegg til bind, for å komme meg på jobb. Må skifte ca etter 1,5 time. Har vært slik i noen år nå, med forverring siste halve året. Skal til gynekolog i mars. Men nå sitter jeg med rier igjen. Det som er forskjellen er at disse ikke slipper taket, disse smertene er til stedet hele tiden. Paracet hjelper ikke. Ibux kan jeg egentlig ikke ta, grunnet annen medisin. Så hva kan jeg gjøre?? Anonymkode: 45a87...6b1 Prøv med Fanalgin. God bedring. Anonymkode: 678b5...81e
AnonymBruker Skrevet 13. januar #7 Skrevet 13. januar Medisiner mot overgangsalder og tens-apparat? Ta en time hos fastlegen, de kan også hjelpe deg Anonymkode: e57ec...50d
AnonymBruker Skrevet 13. januar #8 Skrevet 13. januar En trøsteklem herfra 🧡. Jeg har slitt med menssmerter i årevis og hater det. Jeg leser i svar over at du kanskje ikke kan ta naproxen. Men om legen sier at du kan det, så prøv, for naproxen er mye bedre enn "kun" å ta paracet. Og som noen andre sier; ikke vent for lenge. Før tenkte jeg at jeg fikk vente å se. Men ta det så snart du merker murringer, da hjelper det mye bedre har jeg erfart. Så vet jeg ikke om dette er lov for alle, men jeg har lov til å ta både paracet og naproxen samtidig. Og det synes jeg også er til stor hjelp. Spør legen din. Kjenner du at murringene tilsier at du får skikkelig vondt, så ta maks dose med en gang, ikke vær gjerrig med tablettene. Selv får jeg lov til å ta to naproxen og en paracet samtidig. Anonymkode: d43d4...238 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar #9 Skrevet 13. januar Skulle forslå napren , men mulig du ikke kan ta det heller om du ikke kan ta Ibux. Da er det vel paralgin forte som står igjen? Kan du skrive til legen på Helsenorge og spørre da ? Anonymkode: 53387...a4b
AnonymBruker Skrevet 13. januar #10 Skrevet 13. januar AnonymBruker skrev (5 minutter siden): En trøsteklem herfra 🧡. Jeg har slitt med menssmerter i årevis og hater det. Jeg leser i svar over at du kanskje ikke kan ta naproxen. Men om legen sier at du kan det, så prøv, for naproxen er mye bedre enn "kun" å ta paracet. Og som noen andre sier; ikke vent for lenge. Før tenkte jeg at jeg fikk vente å se. Men ta det så snart du merker murringer, da hjelper det mye bedre har jeg erfart. Så vet jeg ikke om dette er lov for alle, men jeg har lov til å ta både paracet og naproxen samtidig. Og det synes jeg også er til stor hjelp. Spør legen din. Kjenner du at murringene tilsier at du får skikkelig vondt, så ta maks dose med en gang, ikke vær gjerrig med tablettene. Selv får jeg lov til å ta to naproxen og en paracet samtidig. Anonymkode: d43d4...238 Jeg glemte å skrive at om du kan ta naproxen, så må det tas sammen med mat. Trenger ikke være mer enn ei halvbrødskive eller en banan eller noe. Og til alle som leser: husk å IKKE ta naproxen og ibux samtidig! Dette sier apoteket hver gang jeg kjøper naproxen, så jeg forstår at det er veldig viktig. Paracet har andre virkestoffer, det er visst derfor paracet og naproxen = ok. Anonymkode: d43d4...238
AnonymBruker Skrevet 13. januar #11 Skrevet 13. januar Dere som har effekt av Paracet og naproxen/napren er heldige 😅 det funker ikke på mine mensensmerter, tenker at TS kanskje har sterkere mensensmerter hvis hun kan si at det er verre en rier. TS, be fastlegen om resept på noe sterkere, det er bortkastet å ta Paracet når smertene er så sterke som du forklarer. Jeg svarte deg over (med endometriose) og med meg forsøkte de Paracet og napren/naproxen uten noe effekt. Jeg er ingen lege, så jeg skal ikke foreslå spesifikt hva du skal be om, men jeg tror de kombinasjonene som er nevnt, er bortkastet. Anonymkode: a6538...cd7 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar #12 Skrevet 13. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Er blitt 47 år, og menssmertene er verre enn noen gang. De er verre enn rier til tider. Blødningene er også større enn før. Må bruke største tampongen i tillegg til bind, for å komme meg på jobb. Må skifte ca etter 1,5 time. Har vært slik i noen år nå, med forverring siste halve året. Skal til gynekolog i mars. Men nå sitter jeg med rier igjen. Det som er forskjellen er at disse ikke slipper taket, disse smertene er til stedet hele tiden. Paracet hjelper ikke. Ibux kan jeg egentlig ikke ta, grunnet annen medisin. Så hva kan jeg gjøre?? Anonymkode: 45a87...6b1 Naproxen 2 tabletter fixet alltid biffen hos meg da jeg hadde menssmerter. Brukte vel nesten en pakke hver gang jeg hadde mensen. Det fine med naproxen er at de varer ganske lenge også, 8 timer, i motsetning til Ibux som varer sånn 4 timer. Lenge siden jeg tok disse greiene. 🙈🙈 men i alle fall min erfaring. Anonymkode: c9527...b84
AnonymBruker Skrevet 13. januar #13 Skrevet 13. januar Høres ut som du bør fjerne livmoren. Håper du får god hjelp av gyn. Støtter å få privat om du er så sterkt plaget. Tipper du har myomer. Anonymkode: 5c3dd...688
Widow Skrevet 13. januar #14 Skrevet 13. januar Hei, på din alder hadde jeg også kraftige menssmerter og så store blødninger at jeg fikk et medikament for å minske dem. Samtidig ble jeg innkalt til sykehuset og satt opp til operasjon da det viste seg at jeg hadde mye myomer, altså muskelknuter i livmoren. Ble operert og mistet alt av blødninger etterpå. Jeg mener operasjonen heter myomektomi. Du beholder både livmor og eggstokker.
AnonymBruker Skrevet 13. januar #15 Skrevet 13. januar Du kan be om å få fjernet livmoren, jeg ba om det for ett år siden og det ble innvilget så jeg får time til operasjon om ett par tre mnd. Men, man skal jo håndtere disse smertene i ett år eller så uansett. Jeg tåler ikke Nsaids som fast medisin (ideelt skulle jeg stått fast på vimovo) men naproxen mot menssmerter kan jeg ta uten at det blir helt galt. Du kan og ta nexium så beskytter du magen mot naproxen eller Ibux. Utover det så kan man kontrollere og stoppe mensen med eks cerazette, hormonspiral eller Utrogestan fast hver dag sammen med østrogen. Snakk med en god gynekolog, det er de som virkelig kan hjelpe, du er i overgangsalderen så det du strever med har flere løsninger enn dersom du var yngre. Tens apparat, varmeflaske (jeg har elektrisk varmebelte) etc er god hjelp. Anonymkode: d8e6a...8f6
AnonymBruker Skrevet 13. januar #16 Skrevet 13. januar Bamsemums! Bamsemums hjelper mot alt!🥰 Anonymkode: 58b36...144
AnonymBruker Skrevet 13. januar #17 Skrevet 13. januar Varmeflaske er lindrende for meg, ellers ville jeg bedt legen om å få noe som kan hjelpe. Dersom jeg hadde forandret blødningsmønster ville jeg i alle fall fått det undersøkt. Anonymkode: 49827...99c
monican94 Skrevet 13. januar #18 Skrevet 13. januar Cyklokapron, altså de endret livet mitt. Fra kraaaaftige blødninger hvor jeg bodde gjennom største ob pluss bind på halvannen time og med ekstrene smerter så lenge jeg kan huske... Sto på vent for å fjerne livmor.. siste gynekolog jeg var hos skrev ut disse og plutselig var mensen en lek.. blødde miinimsøt, holdt nestennmed truseinnlegg og smertene.. ehh en eller to paracet dag 1 og thats it.. skjønner ikke hvorfor jeg ikke hadde fått disse før etter 20 år med smerter, tatt opp med leger, gynekologer og div. Nå er livmor fjernet men virker som nesten ingen får disse tablettene for disse plagene.. why ?
AnonymBruker Skrevet 13. januar #19 Skrevet 13. januar AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Du kan be om å få fjernet livmoren, jeg ba om det for ett år siden og det ble innvilget så jeg får time til operasjon om ett par tre mnd. Men, man skal jo håndtere disse smertene i ett år eller så uansett. Jeg tåler ikke Nsaids som fast medisin (ideelt skulle jeg stått fast på vimovo) men naproxen mot menssmerter kan jeg ta uten at det blir helt galt. Du kan og ta nexium så beskytter du magen mot naproxen eller Ibux. Utover det så kan man kontrollere og stoppe mensen med eks cerazette, hormonspiral eller Utrogestan fast hver dag sammen med østrogen. Snakk med en god gynekolog, det er de som virkelig kan hjelpe, du er i overgangsalderen så det du strever med har flere løsninger enn dersom du var yngre. Tens apparat, varmeflaske (jeg har elektrisk varmebelte) etc er god hjelp. Anonymkode: d8e6a...8f6 Hvordan funker Vimovo ift n saids? Tåler heller ikke n saids men har fått Vimovo men ikke turt å ta. Det er magen min det går utover med. Anonymkode: 29c98...3d4
AnonymBruker Skrevet 13. januar #20 Skrevet 13. januar Spør gynekolog om Ryeqo. De skal stoppe blødninger og fjerner smerter. Jeg begynte på de men føler jeg la på meg av de. .Det er visst en veldig god medisin. Anonymkode: 29c98...3d4
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå