Gummiand Skrevet 13. januar #1 Skrevet 13. januar Planlegger dåp i mai, med ca. 30-40 gjester. Kun stillesittende voksne som liker å prate, med unntak av min far og søster. Storebror på 4 år er veldig aktiv, og verken lego, tegnesaker eller slim kan få ham til å sitte stille mer en 30 min max. Spesielt i tidsrommet på typisk dåp. Trenger å løpe/hoppe/klatre/leke. Ingen andre barn i familien, men min far og min søster leker med han. Jeg har ikke lyst til å forvise de bort på nærmeste lekeplass gjennom hele dåpen, eller sette han foran en skjerm. Spørsmål: - Hvordan kan jeg gjøre dåpen og etterpålaget hyggelig for storebror også? Uten å ødelegge for de voksne? - Noen som har noe tips? Lokale, fasiliteter?
AnonymBruker Skrevet 13. januar #2 Skrevet 13. januar Sikkert mange som mer enn gjerne melder seg for å slipper kirka for og heller leker med 4-åringen. Anonymkode: 7cac8...742 2 3
AnonymBruker Skrevet 13. januar #3 Skrevet 13. januar Hvorfor ikke skjerm i den korte stunden dette varer? Om han ikke vil leke med leker, ikke får hoppe/løpe, og du ønsker ikke skjerm så har du jo ingen muligheter? Du gjør dette unødvendig vanskelig. Og som den over sier, sikkert mange som heller vil leke med ungen enn å sitte på en kirkebenk. Anonymkode: ab19a...3c2
Daisy-love Skrevet 13. januar #4 Skrevet 13. januar (endret) «La de små barna komme til meg og hindre dem ikke, for Guds rike hører slike til». Tror det er direkte sitat. I en dåp bør en tåle barn tenker jeg 😉 Men jeg hadde som over sjekket om noen ville tatt han med på en lekeplass. Eller så tenker jeg skjerm er helt innenfor om dere vil få det til å være rolig i kirken når det gjerne er flere barn som døpes. For noen barn kan det å være aktivt involvert også være fint. Altså bli med frem når søsken skal døpes og ellers få følge med tett på. Det er jo ikke alltid like enkelt om det er mange folk, og flere som skal døpes. Jeg kommer fra et miljø med mye barnevelsignelse, men deler av slekten døper også (og noen gjør ingenting, som også er helt ok). Erfaringen min er at det er betraktelig mer innenfor med aktive søsken på barnevelsignelse med kun ett barn enn ved døping av flere barn i Den norske kirke. Jeg hadde vurdert skjerm, og alliert meg med noen som kunne tatt han med ut. En helt ny leke kan kanskje også fungere for akkurat kirken, også tåler dere litt mer når det er kun deres familie. Endret 13. januar av Daisy-love
AnonymBruker Skrevet 13. januar #5 Skrevet 13. januar Slapp av 😊, ingen forventer at 4 åringen skal sitte stille og fint med bordet i timesvis 😊. Litt skjerm, litt lek,litt snacks, du og mannen, faren din og søsteren din, kan bytte på å være sammen med barnet litt. Ellers håper jeg jo resten av familien deres også kan gi litt oppmerksomhet til barnet. La barnet springe litt rundt😊. Anonymkode: 21fb2...ef7 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar #6 Skrevet 13. januar Hadde lett latt barnet leke med noen på en lekeplass i stedet under dåps gudstjenesten. Tenker det hadde vært det beste både for barnet og får resten. Barnet er for liten til å forstå hva det handler om og får ikke noe ut av det uansett. For hvem er det man ønsker å presse barnet til å sitte stille i all for lang tid? Når barn er laget for å røre på seg… Ellers er lydbok en slager her til tider, med hodetelefoner. Ikke la barnet se barne- tv i kirken. Det er bare respektløst. Da er det bedre at det gjør noe annet imens Anonymkode: 20b78...80b 1 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar #7 Skrevet 13. januar Er det en dag man kan gi slipp på reglene for skjerm er det dager som dette. Ikke gjør det verre for dere enn dere trenger. Kunne også vurdert om det er en ungdom i området som kunne tenke seg å passe de timene dåpen og middagen tar, så kan han heller komme til kaker. Anonymkode: cf5b5...efa 2 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar #8 Skrevet 13. januar Ingen forventer at barn skal sitte stille en hel gudstjeneste. Her drev barna å styrte i lekekroken mens vi døpte sistemann, da var det et par voksne som sa seg frivillige til å se litt etter dem. Presten var også tydelig på at det ikke var forventet at de var stille som mus og satt rolig hele veien. Etterpå gjør man det sommtrengs for å komme gjennom dagen uten at barnet kjeder vettet av seg. Litt skjerm er da ikke farlig, ellers får noen faktisk trå til å bli med på litt lek, man MÅ ikke sitte stille hele tiden selv om man er både voksen og har dåp. De fleste skjønner at man må ta vare på andre barn man har. Anonymkode: 65c9c...c31 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar #9 Skrevet 13. januar I kirka vi er så pleier presten å inkludere store søsken i dåpen. Ta av lua, tørke av hodet på barnet som ska døpes. Og ungene har og eget hjørne i kirka de kan leke med alt fra Lego, biler, dokker og tegnesaker Anonymkode: 168ad...a79
AnonymBruker Skrevet 13. januar #10 Skrevet 13. januar Ville vurdert å invitert noen med barn, for at barnet har litt selskap. Sist vi var i dåp hadde de leid et lite hoppeslott på Finn, det var plassert ute på plenen ved lokalet (men kunne også stått inne), det var en sikker vinner Anonymkode: cf15c...2f0 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar #11 Skrevet 13. januar Jeg hadde en vilter treåring i begravelse en gang. (Fått adhd diagnose senere i livet) Foret med snacks og rosiner under seremonien. Ordnet en lekekrok i lokale etterpå. Dette var på vinteren og veldig kaldt ute. På våren ville jeg valgt ett lokale hvor 4 åringen kunne boltre seg litt ute alene (en hage, trampoline, ett lekestativ osv). Søster og bestefar (eller andre) kan da kombinere leking og snakke med de andre gjestene). Ellers er det ingen krise med skjerm den ene dagen. Anonymkode: afcc4...98a
AnonymBruker Skrevet 13. januar #12 Skrevet 13. januar Arrangerer noen selskapsleker som kan engasjere både barnet og de voksne gjestene. Kast ball på blikkbokser (eller plastbøtter for mindre bråk), sett smokk på baby med bind for øynene (som hale på grisen), twister, potetløp (evt med smokk på skjea?), sekkeløp, bygg høy tårn-konkurranse, lengdehopp, etc. Alt dette krever lite forberedelser, og kan gjennomføres innendørs for at de lekne voksne gjestene slipper å miste mye selskapet. Se om lokalet har et skjermet hjørne for å begrense støy av leken? Alternativt ute hvis det er en hage? På denne måten får barnet utløp for litt energi, samtidig som det er lettere for voksne å bli med i en litt arrangert lek enn frilek med et aktivt barn. Vi har veldig god erfaring med selskapslek i selskaper med ett barn og mange voksne. Særlig de unge voksne blir gjerne med 😊 Anonymkode: b22b8...8c9 1
DesmondMiles Skrevet 13. januar #13 Skrevet 13. januar (endret) Gummiand skrev (4 timer siden): Spørsmål: - Hvordan kan jeg gjøre dåpen og etterpålaget hyggelig for storebror også? Uten å ødelegge for de voksne? - Noen som har noe tips? Lokale, fasiliteter? Finnes det voksne som synes dåp er stas altså...? Alt for å slippe dåp for min del - jeg har vært ute og lekt så mye som mulig med mine barn når vi er invitert bort, og vi hadde ingen interesse av å døpe barna våre (eller ha navnefest for den saks skyld). Ellers har eldste barnet vårt stor glede av lydbøker på steder hvor det passer jævlig dårlig å løpe rundt - som f.eks. på lang biltur. Endret 13. januar av DesmondMiles
Luckiness Skrevet 13. januar #14 Skrevet 13. januar Forberedelse…forberede 4åringen på kirken. Og evt avtale hvem som har ansvar hvis barnet må lufte seg mens andre døpes. Men at barnet skal være tilstede under dåpen av lillesøskenet. Barnet skal vel være med frem også. Så det er jo stas for barnet. Da «skjer» det jo noe. I lokalet kan dere lage til en lekekrok e.l. ta med leker hjemmefra som barnet klarer å leke med selv. Litt lek tåler alle. Unngå høytidelig stemning hele feiringen. Unngå unødvendige taler. Det holder at dere foreldre ønsker velkommen, sier noen få ord og at feks fadder sier noe. Alle må ikke holde tale. Lag en bok i stedet hvor alle kan skrive en hilsen til barnet e.l. Etter spising kan dere gjøre om på bordene. Lag heller småbord når det skal være kaffe og kaker. Slik det blir mer mingling og natulig rom for både barnet og gjester til å strekke på seg, ta seg litt luft, sette seg med noen de ikke snakket med under middagen, leke med barnet osv.
AnonymBruker Skrevet 13. januar #15 Skrevet 13. januar Tenker du i kirken også, eller vil han være i ro der? Selvsagt skal du ikke forvise søsteren din og faren din for å leke med 4-åringen, men det blir jo gjerne uansett kjedelig for hvilken som helst 4-åring å være alene med mange voksne. Jeg har som regel hatt sånne selskaper på skoler eller samfunnshus med lekeapparater rett utenfor. Men det kan jo også bli kjedelig i lengden, om man er eneste barnet. Anonymkode: 68b06...0c5
AnonymBruker Skrevet 13. januar #16 Skrevet 13. januar Jeg var i dåp for et par år siden hvor selveste presten ikke hadde fått barnevakt og måtte ha med datteren sin. Vil tippe hun var rundt 5-6 år- Hun satt pent og så på tegnefilm på mobilen mens presten pratet. Midt under gudstjenesten klarte ungen på et vis å koble lyden fra hodetelefonene og over på en høytaler i kirken. Prestens preken ble erstattet av en eller annen barnesang 🤣 Alle ungene som var i kirken sto i løpet av få sekunder og danset 😅 Presten ble så klart veldig flau og fikk kirketjeneren til å koble lyden tilbake - noe kirketjeneren ikke fikk til, så det ble en del styr. Gøyeste gudstjeneste jeg noengang har vært i 😁 Var mye latter den dagen! Poenget var egentlig at ingen av gjestene ble sure, de aller fleste lo og syntes bare det var morsomt. Var sikkert et eller annet menneske som rynket på nesa, men de aller fleste tok det med veldig godt humør Anonymkode: a7aeb...0cf 1 2
AnonymBruker Skrevet 13. januar #17 Skrevet 13. januar Gummiand skrev (4 timer siden): Ingen andre barn i familien, men min far og min søster leker med han. Jeg har ikke lyst til å forvise de bort på nærmeste lekeplass gjennom hele dåpen, eller sette han foran en skjerm. Du får underholde ungen selv da hvis han må være med. Anonymkode: 2993b...48d
AnonymBruker Skrevet 13. januar #18 Skrevet 13. januar jeg ser ikke problemet, altså i kirken ja - men de fleste kirker har "lekeområde" bakerst liksom og hvis ikke er ikke kirken akkurat det verste stedet å få være barn, og etterpå er det jo fritt fem for lek selv om noen av de gjesten er sære (du beksriver dem litt rart) Anonymkode: 47f84...968
AnonymBruker Skrevet 13. januar #19 Skrevet 13. januar De fleste menigheter tilrettelegger for søsken og andre barn i dåpsgudstjenester. Det er lekekroker, søsken blir gitt oppgaver under gudstjenesten og dåpen…Ta av skoa og tjukke sokker på, så gjør det ikke så mye om de løper litt rundt 😊 Anonymkode: 9dc8d...e3f
AnonymBruker Skrevet 13. januar #20 Skrevet 13. januar Ikke lag problemer av ting som ikke er problemer.... Kirken Ha med litt snacks (kjeks, rosiner, dropspakke). Ofte får storesøsken lov å tørke hodet til dåpsbarnet. Lekekrok er det også ofte. Avtal gjerne med noen (søster) som kan ta han med ut om det skulle bli behov. Selskap - ha med litt leker om dere ikke er hjemme. Ha gjerne en ny leke på lur så er han opptatt en stund. 30-40 voksne og kun 2 du tenker bryr seg om barnet? Da hadde jeg revurdert gjestelisten 😅 Har hatt flere dåper, og vært i flere. Storesøsken har aldri vært et problem. Alltid noen som tar seg barnet! Anonymkode: 9d50d...382
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå