AnonymBruker Skrevet 17. januar #41 Skrevet 17. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg velger vanligvis å sette laderen på 5A (1 kW) 👀 Da kjører du lite. For å holde bilen noenlunde fulladet er vår nødlader, når oppkjørselen er nedsnødd, egentlig ikke nok. Den kan justeres og på 8A lader han med bare 6,9A i praksis. Det strekker ofte ikke til. Anonymkode: 2858b...86f
TBL12 Skrevet 17. januar #42 Skrevet 17. januar (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg velger vanligvis å sette laderen på 5A (1 kW) , som er mer enn nok for vår kjøring. Men det må hver enkelt finne ut basert på eget kjøremønster. Anonymkode: 3c40f...24f 5A x 230 V = 1,150 kW trekke ifra varmetap i likeretter og batteri kan det være ca 1 kW som går til batteriet. Ved forbruk på 2 kWh pr mil vil 5 timer lading ved 1 kW gi 25 km og 10 timer gir 50 km rekkevidde. Gjennomsnittlig årlig kjørelengde 14000 km pr år tilsvarer i underkant av 40 km pr dag. Kjører en forholdsvis lik distanse hver med eller gjennomsnitt på ca 40 km pr dag innenfor batteriets kapasitet vil lading på 1 kW være mulig. (120 km en dag, der bilen står parkert påfølgende dager eksempelvis.) (Legg merke til de fleste elbiler krever minimum 6 A for å lade, men noen kan lade på 5 A.) Endret 17. januar av TBL12
AnonymBruker Skrevet 9. februar #43 Skrevet 9. februar De fleste elbileiere bruker i hovedsak hjemmelading i det daglige. Men noen er henvist til gatelading. Koster mer pr kWh, men mange sparer ett trinn på strømregningens effektledd ved å ikke ha elbillading på toppen. Og kjører du lite kan du spare inn mye av ekstrakostnaden. Ikke glem effektleddet når du regner ut ladeprisen ved hjemmelading! Og sjekk gjerne muligheten for effektstyring ved lading. Anonymkode: 3c40f...24f
newman01 Skrevet 9. februar #44 Skrevet 9. februar AnonymBruker skrev (1 time siden): De fleste elbileiere bruker i hovedsak hjemmelading i det daglige. Men noen er henvist til gatelading. Koster mer pr kWh, men mange sparer ett trinn på strømregningens effektledd ved å ikke ha elbillading på toppen. Og kjører du lite kan du spare inn mye av ekstrakostnaden. Ikke glem effektleddet når du regner ut ladeprisen ved hjemmelading! Og sjekk gjerne muligheten for effektstyring ved lading. Anonymkode: 3c40f...24f For min del koster det ikkenoe ekstra for effektleddet. Grensene på 0-2 (Trinn 1) og 2-5kWh/timen (Trinn 2) er uoppnåelig for meg mesteparten av året, så har lagt inn sperre i huset på 10kWh/timen. Det har jeg aldri gått over. Varmekabler på bad, vaskemaskin, varmtvannsbereder klarer å pushe grensa på Trinn 2 de fleste dager i året
AnonymBruker Skrevet 9. februar #45 Skrevet 9. februar Lader elbilen hjemme. Har sånn app som automatisk starter ladingen når strømmen er billigst eller når jeg kan bruke solcelle strømmen min. Anonymkode: 7dc2a...82b
AnonymBruker Skrevet 9. februar #46 Skrevet 9. februar newman01 skrev (3 timer siden): For min del koster det ikkenoe ekstra for effektleddet. Grensene på 0-2 (Trinn 1) og 2-5kWh/timen (Trinn 2) er uoppnåelig for meg mesteparten av året, så har lagt inn sperre i huset på 10kWh/timen. Det har jeg aldri gått over. Varmekabler på bad, vaskemaskin, varmtvannsbereder klarer å pushe grensa på Trinn 2 de fleste dager i året En venn holder seg i trinn 2 de fleste av årets måneder. Det hadde neppe gått med elbillading på toppen. Anonymkode: 3c40f...24f
AnonymBruker Skrevet 9. februar #47 Skrevet 9. februar AnonymBruker skrev (På 12.1.2026 den 18.06): Etter å ha kjøpt elbil for første gang har jeg lest til øyet har blitt stort og vått om alt mulig for å lære. Men noe av det jeg leser er litt motstridende. For eksempel sies det at bilen bør kobles til lader når den er varm, for da tar den best til seg lading. Greit nok - jeg kjører stort sett tidlig på dagen, og da er det bare å koble til laderen når jeg kommer hjem. Ikke noe problem. Men så anbefales det også at vi varmer opp/defroster bilen mens den er koblet til lader, slik at den varmes opp med strøm i stedet fra batteriet. Dette er også greit nok. Og så sier de at bilen ikke bør stå med laderen tilkoblet hele tiden. Men hvordan blir det da? Når jeg kommer hjem, bilen er varm, jeg lader, kobler fra ladekabelen når den er ladet til 80-90 %, kobler til ladekabelen igjen når jeg skal varme opp bilen før bruk, og koble den fra før jeg kjører? Blir ikke dette veldig tungvindt? Hvordan gjør dere det? Anonymkode: 38ebe...007 Laderen går i når vi parkerer bilen i garasjen. Ledningen står i til vi bruker den igjen. Den lader opptil 90% (100% kun når vi skal på ferie/langtur for å ta vare på batteriet mest mulig, som det anbefales)! Spiller ingen rolle om bilen er varm eller kald, det gjelder ladestasjoner ute, da legger du til lading(om du skal på tur feks) så varmer bilen klar til lading litt før ankomst der du har valgt ladeplass. Anonymkode: 78dc7...432
AnonymBruker Skrevet 9. februar #48 Skrevet 9. februar catman skrev (På 15.1.2026 den 9.13): https://www.geotab.com/blog/ev-battery-health/ Kort sagt: Batterier varer som regel lengre enn en bil ellers ville ha gjort. Det ser vi klart og tydelig i Norge også. Selv de bilene med den dårligste teknologien, LEAF og iMiEV, blir jo sendt videre til utlandet - etter 10-15 år. Du har ingenting å frykte. Enig her, Leaf-en vår er nå 10 år, og vi har omtrent ikke mistet noe batterikapasitet i det hele tatt. Lader normalt til 80 %, men ganske ofte også til 100. AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Laderen går i når vi parkerer bilen i garasjen. Ledningen står i til vi bruker den igjen. Anonymkode: 78dc7...432 Dette gjør vi også - har noen minutter å gå til garasjen, så sånn blir det. Og igjen, det har ikke svekket batteriet på 10 år. (rekkevidden er såklart kort, men det har den vært hele tiden) Anonymkode: 39ac4...be7 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar #49 Skrevet 9. februar jeg plugger inn lader når den har lite strøm. jeg tar den ut før jeg kjører bilen. du har overkomplisert dette her fullstendig .. Anonymkode: 749ed...575
AnonymBruker Skrevet 9. februar #50 Skrevet 9. februar Det spørs jo litt på batterikjemi. Selv har jeg LFP batteri, og lader den stort sett når den kommer ned til ca 30%, og lader den da til 100% siden LFP batteri trenger å lades til 100% ganske regelmessig for å "resette" BMS så cellene holdes balansert på grunn av at spenningskurven til disse batteriene er veldig flat helt til den kommer nesten opp i 100% så BMS vet ikke helt hvor den er på kurven får batteriet er nesten helt fullt. Mens med et NMC batteri burde man ikke lade til mer enn 80% eller 90% til vanlig siden disse tåler dårligere å stå på høy SOC spesielt hvis det er varmt ute. Man burde også unngå å tappe batteriet alt for lavt, og det gjelder alle typer batteri. Anonymkode: ec934...f53
AnonymBruker Skrevet 9. februar #51 Skrevet 9. februar Jeg vet ikke en gang om jeg har LFP eller NMC. Og bekymrer meg lite for BMS og SOC... Tipper at batteriet kommer til å overleve bilen uansett. Anonymkode: 3c40f...24f
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå