Gå til innhold

Hvordan lader dere elbilen?

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Ved hurtiglading vil batteriet lades raskere når batteriet er varmt. Ved normal lading hjemme har ikke dette så stor innvirkning.

Tesla varmer batteriet også ved hjemmelading. Da kan det ta lang tid å varme opp batteri, for deretter å lade det opp om det har blitt kaldt. De fleste merker varmer ikke batteri ved hjemmelading. (På noen merker og modeller kan det aktiveres manuelt.) 

Tiden batteriet står 100% ladet kombinert med varmt batteri blir nevnt som en årsak til reduksjon i kapasitet. Løses ved å sette maks lading til eksempelvis 80 - 90% normalt sett. Når lading er ferdig, da stopper ladingen, og strømmen kobles ifra. Da går det ikke noe strøm fra lader til bil. Det var noe feil på noen utgaver av Leaf som gjorde 12V tappet seg om bilen ble stående tilkoblet med ladekabel. Det var en helt spesiell modellspesifikk problemstilling, kan ikke overføres til andre merker og modeller.

Ved overspenning, eksempelvis ved lyn i nærheten vil det lønne seg at kabel ikke står koblet til. Sjelden lyn vinterstid i Norge. Kan være aktuelt sommerstid, om en reiser bort over tid med fare for lyn.

Om en ønsker å bruke forvarming av bil vil det lønne seg å la kabel stå i, da brukes strøm fra ladeboksen for å varme bilen, batteriet tappes bare om ladeboks ikke leverer tilstrekkelig effekt.

Endret av TBL12
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg lader den med en ledning fra en boks. 

Anonymkode: 78566...319

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg har en Kia Soul 2018-modell, og den må lades hver dag nå på vinteren. Plugger i når jeg kommer hjem etter jobb, så står den i til neste morgen. Ladingen stopper jo når den er full uansett, så jeg forstår ikke hva problemet skulle være? 🤔

Anonymkode: f5781...a73

Hvilken lader har du? Kjedelig å bruke masse penger på en «gammel» bil. Og ekstra kjedelig og måtte stå utenfor rema og lade hver dag… 

Anonymkode: f9bcf...898

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

...............For eksempel sies det at bilen bør kobles til lader når den er varm, for da tar den best til seg lading..............

..............Og så sier de at bilen ikke bør stå med laderen tilkoblet hele tiden................

Anonymkode: 38ebe...007

Varmt batteri gir raskere lading ved hurtiglading. Altså ladestasjoner der du brukere laderens ledning, ikke din egen. Hjemmelading=saktelading er like rask enten bilen er kald eller varm. Noen biler kan forvarme batteriet som man feks kan starte noen få minutter før du skal starte hurtiglading. Det krever litt ekstra strøm for å forvarme batteriet, men gir raskere lading fra start ved ladestasjonen.

Hvorvidt ledningen står i betyr ikke noe hvis du har satt ladegrense til 80%. Da stopper ladingen og at ledningen står i betyr ikke noe sålenge det ikke går strøm gjennom den.

Når bilen står stille (i mer enn en dag) bør batteriet være mellom 20-80 % for å bremse degraderingen av batteriet. Altså hvor mange år det går før batteriet blir vesentlig mindre. Saktelading (AC, hjemme) er også å foretrekke fremfor hurtiglading (DC, langs veien) for å bevare batteriet bedre.

Anonymkode: b0ab3...51b

AnonymBruker
Skrevet
Bokslukern skrev (8 timer siden):

Vi lar ladekabelen stå i til neste gang vi skal bruke bilen. Men helst ikke mer enn 2-3 dager om vi ikke skal bruke bilen, da tar vi den ut. Voldsomt til dårlig batteri om dere må lade hver dag…? Vi har en ID4 2021 mod. Kjører fint noen dager uten å lade selv nå i sprengkulda. 

Eller lenger pendlervei enn deg…?

På vinteren må bilen iblant lades to ganger per dag. har ca 80 km reisevei til jobb, så i teorien skulle den klart tur retur også vinterstid men i praksis trenger den inn i mellom en boozt for å komme seg helt hjem.

Ellers står jeg jo ikke opp klokka fire om natta for å ta ut laderen om den tilfeldigvis er ferdig da, men tar den ut når jeg forlater huset neste morgen, enten jeg da går eller kjører. Aldri latt kabelen stå i i flere døgn.

Anonymkode: 66637...def

Skrevet

Jeg kobler bil til lader når jeg har behov for å lade og lar bilen stå med ladekabel i i mange dager om jeg ikke bruker bilen. Har Easee smartlader, Tibber strøm og en Pulse-enhet som styrer strømforbruket i huset. Den er sperret på 10kWh/timen så jeg slipper så høyt effektledd på nettleien. Og så har jeg Tibber Rewards, hvor Statnett betaler kunder for å styre strømforbruket. Hittil har jeg tjent 792kr på den ordningen. Så bilen lader når Tibber sier at den kan lade, og styrer det hele ut fra et økonomisk perspektiv. Jeg kan også sette opp avreisetidspunkter hvor bilen er ladet opp til ønsket %, uavhengig av nattens strømpriser. I sommerferien var sikkert bilen koblet til laderen i to uker i strekk, siden jeg stort sett bruker sykkel om sommeren. Ingen krise at bilen står koblet til laderen kontinuerlig, den lader ikke mer enn til 80% uansett. Eller 70%, avhengig av hva jeg setter grensa til.

Kobler ut bilen når det er varslet tordenvær i området da, for å redusere risiko for skader på bilen  

• Liker 1
Skrevet

https://www.geotab.com/blog/ev-battery-health/

Sitat

Key Insights

Average degradation rate: The average annual electric vehicle degradation rate is 1.5-2.3%/year, less on newer cars with newer battery tech

Power: High-power DC fast charging (>100kW) is the single largest stressor, leading to degradation rates up to twice that of the low power charging group (3.0% vs 1.5% per year).

Climate: Hot climates impose a penalty on battery life, with vehicles operating in hot conditions degrading 0.4% faster per year than those in mild climates.

Utilization: The increase in degradation from high daily use is a measurable but worthwhile trade-off for the gains in fleet productivity and ROI.

State of charge (SOC): For most EV use, there's no need to worry about avoiding fully charging or emptying the battery. Degradation only speeds up when vehicles spend over 80% of their total time at or near-full or nearly empty charge levels.

Kort sagt: Batterier varer som regel lengre enn en bil ellers ville ha gjort. Det ser vi klart og tydelig i Norge også. Selv de bilene med den dårligste teknologien, LEAF og iMiEV, blir jo sendt videre til utlandet - etter 10-15 år. Du har ingenting å frykte. :)

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar alle sammen.  Nå er jeg mindre redd for å gjøre noe galt 😊

Dette er helt nytt for meg etter å ha kjørt fossilbil i 40 år, og alt jeg har lest av motstridende råd har nok fått meg til å overkomplisere ting, men svarene her har betrygget meg.

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Takk for svar alle sammen.  Nå er jeg mindre redd for å gjøre noe galt 😊

Dette er helt nytt for meg etter å ha kjørt fossilbil i 40 år, og alt jeg har lest av motstridende råd har nok fått meg til å overkomplisere ting, men svarene her har betrygget meg.

Bare husk å kjøpe en smartlader. Det er ganske kjekt når de kan styre ting for deg, og holde orden på laderegimet. Så slipper du å gå ut av huset og koble fra ledningen, lade når det er dyr strøm osv. Og ikke minst, skaff deg en Pulse eller tilsvarende enhet så du ikke sprenger 10kWh/time-grensa så du havner på et mye høyere effekttariff. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
newman01 skrev (12 minutter siden):

Bare husk å kjøpe en smartlader. Det er ganske kjekt når de kan styre ting for deg, og holde orden på laderegimet. Så slipper du å gå ut av huset og koble fra ledningen, lade når det er dyr strøm osv. Og ikke minst, skaff deg en Pulse eller tilsvarende enhet så du ikke sprenger 10kWh/time-grensa så du havner på et mye høyere effekttariff. 

Jeg har installert zaptec go + zaptec sense som skal balansere strømforbruket, og den løsningen virker grei. 😊

AnonymBruker
Skrevet

Det blir Defa laderen den dagen det skal parkeres en elbil i garasjen. Er ikke jo uten grunn den er 5x best i test.

Anonymkode: d5fab...845

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det blir Defa laderen den dagen det skal parkeres en elbil i garasjen. Er ikke jo uten grunn den er 5x best i test.

Anonymkode: d5fab...845

Kan den kobles sammen med en styringsenhet så man holder husets strømforbruk innenfor gitte rammer? Kjedelig å måtte løpe ned en trapp, på med sko og ut i regnet for å nappe kabelen ut av bilen fordi man skal steke mat til middag og vaskemaskinen går... 

Finner ikke Defa i powerups i Tibber-appen, są den støtter det tydeligvis ikke der. Det er fint om noe kan sniffe på HAN-porten til AMS-måleren og kutte noen kostnader der. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dette var jo bare mye styr.. 😅

Har stilt inn at den skal lade til 80%. Unntaket er langturer. 

Ellers plugger vi bare i når det passer i det den dupper under 20%, mulig en gang i uka. 

Den er bare plugget i lader når den ikke brukes. Festet en krok der ledningen kan henge. 

Og er vanvittig takknemlig for at den gir beskjed, og nekter å kjøre, om laderen står i 😜

Anonymkode: aecec...a8b

Skrevet

Jeg lader når det er tomt, og som regel er bilen kjørt til en ladestasjon. Alle anbefalinger og styr, er vel og bra, men d passer ikke alltid.

AnonymBruker
Skrevet

Ikke noe problem å la laderen stå i hele tiden. Vi har bare satt den til å lade til 80 eller 90% da tar ikke batteriet skade av å stå med lader i.

Noen biler bl.a. Leaf har dette stilt inn fra fabrikken av, dvs at når den står på 100% oppladet så er den ikke det, den er bare 100 ladet av det fabrikken har stilt den inn til, På selve batteriet er det litt mer å gå på, men dette er utilgjengelig for deg for å spare batteriet. 

Anonymkode: 651a2...62f

Skrevet

Tråden er ryddet for latterliggjøring, brukerangrep og svar til dette. 

Elaine Marley, mod. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
newman01 skrev (På 15.1.2026 den 9.26):

Da jeg ladet bilen med hjemmelader for første gang i går gjorde jeg det bevisst samtidig mens jeg laget middag (stekeovn og kokeplater). 

Jeg sjekket først før jeg koblet til sense, og maks samlet belastning var ca 6 kWh.  Etter at jeg koblet til sense falt den samlede belastningen til under 5 kWh, så det virker som om jeg holdt meg godt under 10 kWh.
Siden bilen stort sett vil bli ladet på natten, og derfor utenfor de tidspunktene jeg vanligvis bruker mye strøm, tror jeg ikke jeg behøver "pulse" i første omgang, men jeg får følge litt med for å se hvordan det blir etterhvert.  

Skrevet

Laderen min kan lade med rett over 7kW på full effekt. Og så har man vvb, varmepumpe, koketopp, varmekabler og litt annet snacks, og da spretter man fort opp i 12-15kW i huset mitt. 
Så må ha en slik automatisk justering på billaderen

AnonymBruker
Skrevet
newman01 skrev (13 minutter siden):

Laderen min kan lade med rett over 7kW på full effekt. Og så har man vvb, varmepumpe, koketopp, varmekabler og litt annet snacks, og da spretter man fort opp i 12-15kW i huset mitt. 
Så må ha en slik automatisk justering på billaderen

Jeg ser den.  

Vi kommer veldig sjeldent over 3 kWh ved normalt forbruk (uten billader), og når vi gjør det går både varmepumpe, vaskemaskin, tørketrommel, og komfyr samtidig.

Nå krysset jeg grensen på 5 kWh i går, og ser at vi vil nok gå opp ett effektledd på grunn av ladingen hvis vi lader på dagtid, men at vi vil gå opp to effektledd ser jeg på som usannsynlig :) 

Men igjen, vi får se hvordan det utvikler seg.  Jeg har tipset ditt i bakhodet i tilfelle vi ser behov for det :)

AnonymBruker
Skrevet

Det lønner seg å hjemmelade så langsomt som mulig og å starte ladingen på kveldstid for å redusere forbrukstoppene. Ingen grunn til at ladingen skal være gjort på 3-4 timer når bilen uansett står i ro hele natta.

Jeg velger vanligvis å sette laderen på 5A (1 kW) , som er mer enn nok for vår kjøring. Men det må hver enkelt finne ut basert på eget kjøremønster.

Anonymkode: 3c40f...24f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...