AnonymBruker Skrevet 12. januar #1 Skrevet 12. januar Hei, vi har to barn under 10 år, og tenker å forholde oss til de nye anbefalingene om maksimalt 60-90 minutter per dag. Men vi synes at det høres urealistisk på lørdager og søndager, hva tenker andre om dette? Skiller dere mellom hverdager, helger, ferier? Anonymkode: a94e3...a17
skeiv-ostepop Skrevet 12. januar #2 Skrevet 12. januar Påvirker skjermen barna annerledes når det er helg eller ferie? Jeg mener nei. Så skal en følge anbefalingene mener jeg det gjelder helg og ferier og. Vi har anbefalingene i bakhodet men vi tar selvstendige valg når det gjelder skjermtid for våre barn, tilpasset deres behov og timeplan. Vi ser for eks at 30 minutter med skjermtid en dag kan være alt for mye, selv om det er en time mindre enn maks anbefaling, mens andre dager er lengre enn 90 minutter uproblematisk. Det vil prøver å se etter og lære våre barn er følelsene i kroppen når det er for mye skjermtid. Frustrasjon, irritasjon, overstimulering, rastløshet og generell mye følelser kan hos oss fort være tydelige tegn på at det er slutt på skjermtid for ei stund og en må finne noe annet å gjøre - helst ute. 5 2
AnonymBruker Skrevet 12. januar #3 Skrevet 12. januar Under 10 år kan bety så mangt, men jeg kan forsikre deg om at når de nærmer seg 10 år så vil du merke at 60-90 minutter kan bli urealistisk også. Men all respekt for at du forsøker, jeg tenker det er veldig viktig med grenser, men tilpasset til individuelle behov. Anonymkode: b553e...f5a 1 1
solsolsol Skrevet 12. januar #4 Skrevet 12. januar Eller bare kutte ut all skjerm i hverdagen, så kan de ha mer i helga. 1
solsolsol Skrevet 12. januar #5 Skrevet 12. januar AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Under 10 år kan bety så mangt, men jeg kan forsikre deg om at når de nærmer seg 10 år så vil du merke at 60-90 minutter kan bli urealistisk også. Men all respekt for at du forsøker, jeg tenker det er veldig viktig med grenser, men tilpasset til individuelle behov. Anonymkode: b553e...f5a Er det? Jeg ville aldri latt noen av mine under 15 sitte mer enn en time på skjerm på hverdager. Det har heller aldri vært noe tema, det er jo ikke så mange timer igjen etter skole og aktiviteter, og de har jo andre ting å gjøre også. 2
AnonymBruker Skrevet 12. januar #6 Skrevet 12. januar Våre har skjerm kun i helger. De er snart 8 og 10. Hvor mye avhenger av hva annet vi gjør. Noen ganger mye om det er slike helger da vi bare sløver, eller mindre de helgene vi finner på mye. Så kan vel hende vi ligger på anbefalingen sånn i snitt totalt sett, bare at alt tas i helger. Mandag til torsdag er det null skjerm her. Skjerm i helg er bonus når de har gjort alt de skal i uka. Gjort lekser, vært på alle treningene sine (kun sykdom er unntak selvsagt), oppført seg ordentlig, gjort det de skal hjemme. Og barna mine er flinke og gjør alltid det de skal ila uka, så da får de kose seg med skjerm i helger når det er det de vil. Og det blir mer om vinteren enn om sommeren, helt klart. Dessverre. Men er bare mindre å finne på ute og met tiltak å dra ut rett og slett. Mye av tiden på skjerm i helgene brukes på sosiale spill med venner som også slapper av hjemme, og det tenker jeg er helt innafor. Vi er i 2025, det er helt urealistisk for meg å nekte alt av spill og skjerm. Sorry altså. Men hos oss funker det fint å minne om at skjermtid er bonus når alt annet er gjort. Og at det ikke er hver dag. Da rekker de ikke bli avhengige av spillene osv, og det er jeg glad for. Ferier er som en lang helg, haha. Men har da en lengre skjermpause hver dag enn i helgene som vi tilpasser litt mer. Blir mest morgen og evt ettermiddag i feriene. Så skiller på det ja. Anonymkode: d74c0...a15 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar #7 Skrevet 12. januar skeiv-ostepop skrev (3 minutter siden): Påvirker skjermen barna annerledes når det er helg eller ferie? Jeg mener nei. Så skal en følge anbefalingene mener jeg det gjelder helg og ferier og. Vi har anbefalingene i bakhodet men vi tar selvstendige valg når det gjelder skjermtid for våre barn, tilpasset deres behov og timeplan. Vi ser for eks at 30 minutter med skjermtid en dag kan være alt for mye, selv om det er en time mindre enn maks anbefaling, mens andre dager er lengre enn 90 minutter uproblematisk. Det vil prøver å se etter og lære våre barn er følelsene i kroppen når det er for mye skjermtid. Frustrasjon, irritasjon, overstimulering, rastløshet og generell mye følelser kan hos oss fort være tydelige tegn på at det er slutt på skjermtid for ei stund og en må finne noe annet å gjøre - helst ute. Ja, vi vurderer også etter hva og hvorfor, men greit å ha noen ytre rammer. Bare syntes at om vi har grense på 60 minutter på hverdager, så er ikke det et spesielt stort problem, men en time i helgene, det høres litt urealistisk ut her. På en vanlig lørdag eller søndag så ser vi noen tv-programmer sammen, det alene er over en time. Det betyr ingen nettbrett eller PC i helga, det kan være realistisk på fine sommerdager, føles helt urealistisk ut på for eksempel høst/vinter. Anonymkode: a94e3...a17 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar #8 Skrevet 12. januar Våre får begrenset med skjerm. Dagene de har trening får de se dagens episode av supernytt, ellers ingenting. Vanligvis regulerer de dette veldig fint selv, men nå med -15 grader og de har alvorlig astma skal de ikke være noe særlig ute. De er veldig glad i uteaktiviteter, og nei, de har ikke med seg telefon Anonymkode: 3c2c9...d78
AnonymBruker Skrevet 12. januar #9 Skrevet 12. januar AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Hei, vi har to barn under 10 år, og tenker å forholde oss til de nye anbefalingene om maksimalt 60-90 minutter per dag. Men vi synes at det høres urealistisk på lørdager og søndager, hva tenker andre om dette? Skiller dere mellom hverdager, helger, ferier? Anonymkode: a94e3...a17 Hvaaa? For et merkelig spørsmål? Vi har nullskjermtid feks. mandag-onsdag. Halvtimes tid torsdag og fredag. Så får barna gjerne se på tv i to timer så vi får sove lørdag morgen. Anonymkode: 04943...97b
AnonymBruker Skrevet 12. januar #10 Skrevet 12. januar solsolsol skrev (6 minutter siden): Er det? Jeg ville aldri latt noen av mine under 15 sitte mer enn en time på skjerm på hverdager. Det har heller aldri vært noe tema, det er jo ikke så mange timer igjen etter skole og aktiviteter, og de har jo andre ting å gjøre også. Høres ut som dere har funnet en løsning som fungerer for dere. Det er bra. Anonymkode: b553e...f5a
AnonymBruker Skrevet 12. januar #11 Skrevet 12. januar Hva mener dere med skjerm? Mine barn har ikke telefoner og ipader, men vi kan fint se to filmer på en lørdag. Spesielt om det er dårlig vær. I hverdagen ser barna på serier de dagene de ikke har fritidsaktiviteter. Har egentlig ikke satt noen grense på hvor mye tv de kan se. Mest fordi det har regulert seg helt naturlig. Noen dager blir det litt mer enn andre. Noen dager blir det ikke tid. Anonymkode: a574a...ed1 2
AnonymBruker Skrevet 12. januar #12 Skrevet 12. januar Hva er «under 10»? Er det ikke lettere å bare skrive alder? Vår på 3 ser TV kun i helgene (fre-søn). Ca 1 time hver gang, noen ganger halvannen hvis vi ser en film. Man kan selvsagt tenke at man «sparer opp» ved å ikke se TV i ukedagene, men det blir for meg erfaringsmessig feil. Ved for mye tv merker jeg at han blir utålmodig (vil bytte hele tiden), rastløs og grinete. Så det handler ikke bare om totalen, men mengden av gangen. Så synes jeg det er fint å ha noe å glede seg til 😊 Jeg pleier å la ham se 45-60 min fra kl 16 til 17 mens jeg lager middag. Så er vi uansett tvunget til å gjøre noe annet på dagtid i helgen. Anonymkode: 4435c...6dc
AnonymBruker Skrevet 12. januar #13 Skrevet 12. januar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja, vi vurderer også etter hva og hvorfor, men greit å ha noen ytre rammer. Bare syntes at om vi har grense på 60 minutter på hverdager, så er ikke det et spesielt stort problem, men en time i helgene, det høres litt urealistisk ut her. På en vanlig lørdag eller søndag så ser vi noen tv-programmer sammen, det alene er over en time. Det betyr ingen nettbrett eller PC i helga, det kan være realistisk på fine sommerdager, føles helt urealistisk ut på for eksempel høst/vinter. Anonymkode: a94e3...a17 Jeg ER helt enig med deg. Men dette må indirekte bety at vi foreldre har blitt for late også? Egentlig skal vi ut på tur i skog og mark uansett vær hver helg hele året? Med pottesure unger på slep. Og vi skal elske det. Og så er barna vant med å bli fulgt opp av foreldene sine. Og egentlig tror jeg det er en bra ting. Men det betyr også at de ikke er så gode på selvstendig lek. Vi blir vel ofte involvert når de kjeder seg. Jeg spurte min mor om vi virkelig frivillig gikk ut og lekte all den tiden vi hang ute da vi var små. Nei, vi ble kastet ut. Fikk beskjed om når vi fikk lov å komme inn igjen. Og sånt klarer ikke jeg gjøre mot mine barn i dag jeg. Og særlig siden ingen andre gjør det. Det er jo ingen ute å leke med. Da jeg var liten fant vi da alltids noen andre ute også. Men vi fant på mye bøll og tull også, og langt fra alt var særlig bra eller trygt for å være ærlig. Alt mine foreldre IKKE vet noe om. Så vi er vel glad for skjerm og tenker det er urealistisk uten fordi vi faktisk trenger å få slappe av ørelitre i løpet av uka vi voksne også. VI er jo så PÅ i hverdagen. Følger jo opp ungene på en helt annen måte i dag enn man gjorde før. Det er timesvis ved fotballbanen eller i en hall, det er kjøring og henting, det er lagledelse og dugnader, i tillegg til to foreldre i 100% jobb. Og en vane hos barna at foreldrene skal være med på ting. Så ja, jeg nyter å sove lenge i helgene mens jeg vet barna elsker livet sitt med ipaden (med foreldrekrontroll selvsagt!) frem til frokost. Og allerde der er det to timer gått. De har det bra, vi har det bra, da er det helg for alle. Kanskje en stor del av problemet med mye skjermtid for barna er slitne voksne? For VI er slitne i helga. Vi liker å få slappe av. Så enkelt. Og det tror jeg veldig mange 100% arbeidende foreldre i dagens samfunn føler på. En 8 timers monopoløkt med sure unger er ikke det første man tenker når man våkner en søndags morgen lenger. Ikke nødvendigvis en heldagsaffære i skogen heller. En tur ut - ja, men det tar kanskje bare et par timer av dagen. Vi måtte nok lagt om våre helger veldig... så for vår del greiere å gjøre andre ting ila uka, og bare ha mer skjerm i helgene. Så får vi voksne litt ro vi også. Det trenger vi faktisk. Anonymkode: d74c0...a15 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar #14 Skrevet 12. januar Hadde trodd på litt blandet respons, men registrerer at vi nok er på den dårlige siden, og at de fleste her er bedre enn oss på dette. Imponert over de fleste her. Et spørsmål til, bruker ikke folk flest TV lengre? Er all skjermtid på nettbrett og PC? Her står TVen på sikkert 1-2 timer i snitt hver ettermiddag/kveld. Nå varierer det hva ungene gjør, men blir jo fort noen minutter bare der. AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva er «under 10»? Er det ikke lettere å bare skrive alder? Vår på 3 ser TV kun i helgene (fre-søn). Ca 1 time hver gang, noen ganger halvannen hvis vi ser en film. Man kan selvsagt tenke at man «sparer opp» ved å ikke se TV i ukedagene, men det blir for meg erfaringsmessig feil. Ved for mye tv merker jeg at han blir utålmodig (vil bytte hele tiden), rastløs og grinete. Så det handler ikke bare om totalen, men mengden av gangen. Så synes jeg det er fint å ha noe å glede seg til 😊 Jeg pleier å la ham se 45-60 min fra kl 16 til 17 mens jeg lager middag. Så er vi uansett tvunget til å gjøre noe annet på dagtid i helgen. Anonymkode: 4435c...6dc 7 og 10 om en uke Den eldste har til og med noen ganger lekser på nettsider som skolen har betalt lisenser til. Det alene er sikkert 30 minutter et par ganger i uka. Anonymkode: a94e3...a17
AnonymBruker Skrevet 12. januar #15 Skrevet 12. januar AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg ER helt enig med deg. Men dette må indirekte bety at vi foreldre har blitt for late også? Egentlig skal vi ut på tur i skog og mark uansett vær hver helg hele året? Med pottesure unger på slep. Og vi skal elske det. Og så er barna vant med å bli fulgt opp av foreldene sine. Og egentlig tror jeg det er en bra ting. Men det betyr også at de ikke er så gode på selvstendig lek. Vi blir vel ofte involvert når de kjeder seg. Jeg spurte min mor om vi virkelig frivillig gikk ut og lekte all den tiden vi hang ute da vi var små. Nei, vi ble kastet ut. Fikk beskjed om når vi fikk lov å komme inn igjen. Og sånt klarer ikke jeg gjøre mot mine barn i dag jeg. Og særlig siden ingen andre gjør det. Det er jo ingen ute å leke med. Da jeg var liten fant vi da alltids noen andre ute også. Men vi fant på mye bøll og tull også, og langt fra alt var særlig bra eller trygt for å være ærlig. Alt mine foreldre IKKE vet noe om. Så vi er vel glad for skjerm og tenker det er urealistisk uten fordi vi faktisk trenger å få slappe av ørelitre i løpet av uka vi voksne også. VI er jo så PÅ i hverdagen. Følger jo opp ungene på en helt annen måte i dag enn man gjorde før. Det er timesvis ved fotballbanen eller i en hall, det er kjøring og henting, det er lagledelse og dugnader, i tillegg til to foreldre i 100% jobb. Og en vane hos barna at foreldrene skal være med på ting. Så ja, jeg nyter å sove lenge i helgene mens jeg vet barna elsker livet sitt med ipaden (med foreldrekrontroll selvsagt!) frem til frokost. Og allerde der er det to timer gått. De har det bra, vi har det bra, da er det helg for alle. Kanskje en stor del av problemet med mye skjermtid for barna er slitne voksne? For VI er slitne i helga. Vi liker å få slappe av. Så enkelt. Og det tror jeg veldig mange 100% arbeidende foreldre i dagens samfunn føler på. En 8 timers monopoløkt med sure unger er ikke det første man tenker når man våkner en søndags morgen lenger. Ikke nødvendigvis en heldagsaffære i skogen heller. En tur ut - ja, men det tar kanskje bare et par timer av dagen. Vi måtte nok lagt om våre helger veldig... så for vår del greiere å gjøre andre ting ila uka, og bare ha mer skjerm i helgene. Så får vi voksne litt ro vi også. Det trenger vi faktisk. Anonymkode: d74c0...a15 Kjenner meg godt igjen i mye her. På vinteren går vi ut i helgene, men er som du sier gjerne mer typ 2 timer, enn halve dagen. Blir jo noe handling og andre aktiviteter, men selv om jeg tar godt i, så neppe mer enn 4 timer med gjøremål/aktivitet ute. Det blir fort en del skjerm ellers da ja. Anonymkode: a94e3...a17
skeiv-ostepop Skrevet 12. januar #16 Skrevet 12. januar AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja, vi vurderer også etter hva og hvorfor, men greit å ha noen ytre rammer. Bare syntes at om vi har grense på 60 minutter på hverdager, så er ikke det et spesielt stort problem, men en time i helgene, det høres litt urealistisk ut her. På en vanlig lørdag eller søndag så ser vi noen tv-programmer sammen, det alene er over en time. Det betyr ingen nettbrett eller PC i helga, det kan være realistisk på fine sommerdager, føles helt urealistisk ut på for eksempel høst/vinter. Anonymkode: a94e3...a17 Og det er derfor jeg mener skjermtid må være individuelt tilpasset og behovsprøvd. Inkluderer skjermtid bruk av handlelister, kalender og telefon for eks? Eller bruk av Google/ChatGPT til lekser? Eller bare spill/film? Er problemet inaktiviteten eller belastning på øynene? Eller er det dopaminjaget de får av sosiale medier/YouTube Shorts? 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar #17 Skrevet 12. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Hadde trodd på litt blandet respons, men registrerer at vi nok er på den dårlige siden, og at de fleste her er bedre enn oss på dette. Imponert over de fleste her. Et spørsmål til, bruker ikke folk flest TV lengre? Er all skjermtid på nettbrett og PC? Her står TVen på sikkert 1-2 timer i snitt hver ettermiddag/kveld. Nå varierer det hva ungene gjør, men blir jo fort noen minutter bare der. 7 og 10 om en uke Den eldste har til og med noen ganger lekser på nettsider som skolen har betalt lisenser til. Det alene er sikkert 30 minutter et par ganger i uka. Anonymkode: a94e3...a17 Hei. Tror du skal tenke litt på at de som svarer her, er de som er «flinke» på samme måte som de som snakker høyest på foreldremøter, er de som etter eget utsagn praktiserer null skjerm. Jeg har sittet på maaange foreldremøter vel vitende om at mange tillater masse skjerm, uten at de sier det høyt. Jeg synes også at det ofte er veldig mye fokus på antall timer skjerm på telefon. Mens det er mindre fokus på hva man bruker skjerm til. Husker en forelder som stolt kunne fortelle at hans barn ikke hadde telefon, mens det litt senere kom fram at barnet hadde fri tilgang til skytespill på pc…Hjemme hos oss har alle telefon, men vi har ikke pc eller iPad. TV bruker vi en del, ikke minst som samlingspunkt på kveldstid i helgene med god mat sammen etc. Minste barn her (10 år) er veldig aktiv og regulerer skjermbruken ganske greit selv fordi det blir for kjedelig å sitte stille. Ingen sosiale medier tilgjengelig, ingen spill, men eropptatt av nyheter og sport som hen bruker en del tid på. Vi har ingen fast skjermtid, men det har gått litt konkurranse i å bruke minst mulig. Imidlertid tillater vi mer i helgene. Det jeg vil fram til, er vel at jeg ville tenkt mer på hva de bruker skjerm til, framfor antall timer, og senest i dag så jeg en ny artikkel på forskning.no hvor dette tematiseres. Som du selv sier, gjøres lekser på skjerm også, og da blir det litt merkelig å si at all skjerm fjernes. Jeg vet ikke hvordan de skjermfrie hjemmene gjør lekser, men det kan jo hende at de definerer skjermbruk annerledes… Anonymkode: 66d8b...957
skeiv-ostepop Skrevet 12. januar #18 Skrevet 12. januar AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Hei. Tror du skal tenke litt på at de som svarer her, er de som er «flinke» på samme måte som de som snakker høyest på foreldremøter, er de som etter eget utsagn praktiserer null skjerm. Jeg har sittet på maaange foreldremøter vel vitende om at mange tillater masse skjerm, uten at de sier det høyt. Jeg synes også at det ofte er veldig mye fokus på antall timer skjerm på telefon. Mens det er mindre fokus på hva man bruker skjerm til. Husker en forelder som stolt kunne fortelle at hans barn ikke hadde telefon, mens det litt senere kom fram at barnet hadde fri tilgang til skytespill på pc…Hjemme hos oss har alle telefon, men vi har ikke pc eller iPad. TV bruker vi en del, ikke minst som samlingspunkt på kveldstid i helgene med god mat sammen etc. Minste barn her (10 år) er veldig aktiv og regulerer skjermbruken ganske greit selv fordi det blir for kjedelig å sitte stille. Ingen sosiale medier tilgjengelig, ingen spill, men eropptatt av nyheter og sport som hen bruker en del tid på. Vi har ingen fast skjermtid, men det har gått litt konkurranse i å bruke minst mulig. Imidlertid tillater vi mer i helgene. Det jeg vil fram til, er vel at jeg ville tenkt mer på hva de bruker skjerm til, framfor antall timer, og senest i dag så jeg en ny artikkel på forskning.no hvor dette tematiseres. Som du selv sier, gjøres lekser på skjerm også, og da blir det litt merkelig å si at all skjerm fjernes. Jeg vet ikke hvordan de skjermfrie hjemmene gjør lekser, men det kan jo hende at de definerer skjermbruk annerledes… Anonymkode: 66d8b...957 Vi praktiserer nok mer skjerm enn hva anbefalingene er. Og vi er ærlige på det. Men jeg vet om de "flinke" som sier en ting og gjør en annen. Er mange av de. Ofte de som og sliter når barna blir eldre og de flotte grensene de snakket om plutselig ble nødvendige, og blir overrasket når ungdommen gir motstand på endringer de ikke liker... Og jeg er helt enig med deg i at en bør tenke hva det er de bruker skjermen på, fremfor timer. Det er innholdet som kan være skadelig, ikke skjermen. Og her i hus er det heller ingen sosiale medier før de er gamle nok. Og det er ikke 7, 9 eller 11 som jeg ser mange praktiserer eller tror er "nok".
AnonymBruker Skrevet 12. januar #19 Skrevet 12. januar AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hei, vi har to barn under 10 år, og tenker å forholde oss til de nye anbefalingene om maksimalt 60-90 minutter per dag. Men vi synes at det høres urealistisk på lørdager og søndager, hva tenker andre om dette? Skiller dere mellom hverdager, helger, ferier? Anonymkode: a94e3...a17 Anbefalingene skiller ikke på hverdag, helg og ferie. Så det er opp til dere. Anonymkode: f7b07...195
AnonymBruker Skrevet 12. januar #20 Skrevet 12. januar Hvor gamle er de da? Man må finne på ting. Eller la barna finne på ting selv. Vi har bare ett barn som er 4, og vi prøver å holde skjermtid til maks 1 time uavhengig av dag. Mange hverdager blir det mindre. Noen fridager blir det mer feks om vi ser en film men det er aldri snakk om timesvis (unntak om alle er syke). Istedet leker vi med barnet eller barnet leker selv, drar på besøk, har besøk, maler og tegner, perler, leser bøker, drar på aktiviteter inne eller ute (lekeplasser, skogen, alpintbakken, besøksgård, museum, bibliotek), drar på cafe, gjør ærender med barnet på slep osv. Vi er ute hver dag nesten uannsett vær men her er jo ennå lekeplasser gøy, kanskje mindre gøy for 8-10-åringer å dra for å huske i regnvær 😄 Synes de fleste helgene går fint uten at vi ser ekstra på TV. Mitt barn er så liten at det ikke er aktuelt å spille ennå da og vi har ikke ipad. Anonymkode: e6521...ce2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå