AnonymBruker Skrevet 10. januar #1 Skrevet 10. januar Dere som har 3 barn (eller flere). Hvordan var overgangen fra 2 til 3 barn sammenlignet med å gå fra 1 til 2? Hvordan syns dere familien, parforholdet og livet er med 3 barn og vil dere anbefale det? Anonymkode: 2cdd7...02f
Ny Bruker Skrevet 10. januar #2 Skrevet 10. januar Trengte en ny, større bil da tre barneseter ikke passet inn. Ellers ganske greit overgang. Den vanskeligste tiden er når jeg selv ikke var i form etter fødsel (de første 5 ukene). Så lenge det ikke er 1-2 år mellom hvert barn, så anbefaler jeg å føde så mange barn dere ønsker.
AnonymBruker Skrevet 10. januar #3 Skrevet 10. januar Merket omtrent ingenting ved å gå fra 2 til 3. For meg var den største overgangen fra 0 til 1. Alle andre overganger har vært lette. Vi ønsket 3, og følte oss ferdig etter 3. Hadde vi ikke gjort det, hadde vi gått for 4. Anonymkode: c2544...887 3
AnonymBruker Skrevet 10. januar #4 Skrevet 10. januar Har tre gutter med 3 år mellom hver💙 For min del var største overgangen fra 0 til 1 barn - altså fra å ikke ha barn til å ha barn. Fra 1 til 2 gikk helt fint, og overgangen til 3 gikk enda bedre. Da slappet jeg av og var trygg i rollen min. Selvsagt har det vært slitsomt til tider, men ikke uoverkommelig på noen måte. Anonymkode: 5fa90...0d1 2
AnonymBruker Skrevet 10. januar #5 Skrevet 10. januar Følger! Kom gjerne med erfaringer dere som først fikk to tette, så en til noen år etter (noe som eventuelt blir tilfelle her, storesøsken blir ca 5 og 7 år hvis vi går for tredje).. er så ambivalent! Anonymkode: ddec2...e50
AnonymBruker Skrevet 10. januar #6 Skrevet 10. januar Ny Bruker skrev (56 minutter siden): Trengte en ny, større bil da tre barneseter ikke passet inn. Ellers ganske greit overgang. Den vanskeligste tiden er når jeg selv ikke var i form etter fødsel (de første 5 ukene). Så lenge det ikke er 1-2 år mellom hvert barn, så anbefaler jeg å føde så mange barn dere ønsker. Hvilken avstand hadde dere mellom barna? Anonymkode: 2cdd7...02f
AnonymBruker Skrevet 10. januar #7 Skrevet 10. januar Merket ikke så stor forskjell. Hos oss var (og er) nr tre, rolig og grei. Var heller ikke den store overgangen fra tre til fire. Etter 3/4 år med fire barn, måtte vi riktignok oppgradere til 7-seters bil med takboks. Vi var kanskje ikke så ivrige med foreldremøter med yngste; det var det første som ble prioritert bort ved evt. kollisjoner. Erfaring fra eldste og nedover, stort sett lite nytt på fellesmøter (inkl videregående når powerpoint presentasjonen ikke var oppdatert på to år 😁). Anonymkode: bdbb1...272
AnonymBruker Skrevet 11. januar #8 Skrevet 11. januar AnonymBruker skrev (10 timer siden): Merket ikke så stor forskjell. Hos oss var (og er) nr tre, rolig og grei. Var heller ikke den store overgangen fra tre til fire. Etter 3/4 år med fire barn, måtte vi riktignok oppgradere til 7-seters bil med takboks. Vi var kanskje ikke så ivrige med foreldremøter med yngste; det var det første som ble prioritert bort ved evt. kollisjoner. Erfaring fra eldste og nedover, stort sett lite nytt på fellesmøter (inkl videregående når powerpoint presentasjonen ikke var oppdatert på to år 😁). Anonymkode: bdbb1...272 Oi hvordan gjorde dere det første 3-4 år med fire barn? Anonymkode: 2cdd7...02f
Spinnvilla Skrevet 11. januar #9 Skrevet 11. januar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Oi hvordan gjorde dere det første 3-4 år med fire barn? Anonymkode: 2cdd7...02f Byttet til 7-seter når yngste var 10 mnd . Før det kjørte vi to biler dersom alle skulle til samme sted. Nå var ikke det så ofte når yngste var liten. Og behovet ble mer og mer borte når eldste var 13-14, da var det ikke så aktuelt å være med yngste på aktiviter. Men vi har alltid brukt to biler på ferieturer, 7-seter'n hadde ikke tilhengerfeste eller bagasjeplass til familie på ferietur. Mange som reagerte på at vi brukte to biler, men i det lange løp var det billigere med drivstoff på to biler en-to turer hvert år, enn om vi skulle hatt en bil som passet ferieturene (den hadde vel kostet 1-2 ganger mer enn den bilen jeg da kjøpte). Jeg vet egentlig ikke hvordan det hadde vært om vi ikke hadde fire barn - for det har vi "alltid" hatt. Stellebord & balje på badet i 12-14 år, tilsvarende med tripp-trapp-stol ved spisebordet. Det som kanskje vi virkelig satte stor pris på, var dagen da det ikke var barnesete i bilen.
Tjoheiii Skrevet 11. januar #10 Skrevet 11. januar Tror det kommer an på flere ting som f. eks. personlighet og hvor stor aldersforskjell man har på barna. Vi har tre barn med to år mellom hver og da vi gikk fra 2-3 (da var de to eldste altså 2 og 4 år) så hadde jo de to blitt en «enhet», med samme rutiner, som pappaen tok seg mest av i starten mens jeg tok meg av den nyfødte. Så for oss var det ikke så stor forskjell på å gå fra 1-2 og 2-3 0-1 var den desidert vanskeligste overgangen😅 nå er vår yngste fortsatt bare 7 mnd. da men hun begynner å komme litt mer inn i «gjengen» og kan leke litt med de eldre. Synes nesten det er lettere å ha de to eldste hjemme enn å være alene med henne og være nødt til å underholde henne hele dagen selv, hun virker roligere når storesøskenene er rundt og går med på å leke mer selvstendig. Parforholdet har ikke blitt noe dårligere💛 anbefaler det, ja, prøver å få mannen med på nummer fire, jeg😂 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar #11 Skrevet 11. januar Følger, interessant å lese Anonymkode: 0bf6a...1b1
AnonymBruker Skrevet 12. januar #12 Skrevet 12. januar AnonymBruker skrev (På 10.1.2026 den 22.44): Følger! Kom gjerne med erfaringer dere som først fikk to tette, så en til noen år etter (noe som eventuelt blir tilfelle her, storesøsken blir ca 5 og 7 år hvis vi går for tredje).. er så ambivalent! Anonymkode: ddec2...e50 Vi har to på 4 og 6 og ei nummer tre som er fire måneder utrolig stas og mye kos. Men, også veldig krevende for 4-åringen å bli storesøster og dermed blir dagene også ganske krevende for 6-åringen 😅 dette er nok veldig personlighetsavhengig. Jeg har alltid ønsket meg 3 barn og nå har jeg det, det føles uansett veldig bra å være ferdig og å ha flokken komplett ❤️ Anonymkode: 3e247...092 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar #13 Skrevet 12. januar Et strev, hvor ingen av barna får den tiden og oppmerksomheten de fortjener. Tre barn er for mye for de fleste par. Disse barna kan umulig få dekt alle behovene sine, og det merkes etterhvert som tiden går. Husk at hvert barn fortjener masse tid og fokus, de TRENGER dette for å utvikle sitt fulle potensial. Å få 3 barn handler om foreldrenes behov, ikke barnas behov. Anonymkode: 0071d...659 1 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar #14 Skrevet 12. januar AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Et strev, hvor ingen av barna får den tiden og oppmerksomheten de fortjener. Tre barn er for mye for de fleste par. Disse barna kan umulig få dekt alle behovene sine, og det merkes etterhvert som tiden går. Husk at hvert barn fortjener masse tid og fokus, de TRENGER dette for å utvikle sitt fulle potensial. Å få 3 barn handler om foreldrenes behov, ikke barnas behov. Anonymkode: 0071d...659 Nja. Man lærer også utrolig mye av å være søsken og i en flokk. Barna kan absolutt få dekket behovene sine. Anonymkode: 0b247...1a3
AnonymBruker Skrevet 12. januar #15 Skrevet 12. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Et strev, hvor ingen av barna får den tiden og oppmerksomheten de fortjener. Tre barn er for mye for de fleste par. Disse barna kan umulig få dekt alle behovene sine, og det merkes etterhvert som tiden går. Husk at hvert barn fortjener masse tid og fokus, de TRENGER dette for å utvikle sitt fulle potensial. Å få 3 barn handler om foreldrenes behov, ikke barnas behov. Anonymkode: 0071d...659 Har du tre barn eller er det basert på observasjon av andre? Anonymkode: 2cdd7...02f
AnonymBruker Skrevet 13. januar #16 Skrevet 13. januar AnonymBruker skrev (13 timer siden): Et strev, hvor ingen av barna får den tiden og oppmerksomheten de fortjener. Tre barn er for mye for de fleste par. Disse barna kan umulig få dekt alle behovene sine, og det merkes etterhvert som tiden går. Husk at hvert barn fortjener masse tid og fokus, de TRENGER dette for å utvikle sitt fulle potensial. Å få 3 barn handler om foreldrenes behov, ikke barnas behov. Anonymkode: 0071d...659 Typisk KG-svar, hvor alt over (maks) to barn er omsorgssvikt. Er ikke alle barn et resultat av foreldrenes behov, uavhengig om det er 1 eller 10? Anonymkode: ddec2...e50 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar #17 Skrevet 13. januar Hvis man kun ser på det praktiske i hverdagen så var det nesten ikke merkbart med en til. Var allerede rutinert og tredjemann ble underholdt og rolig av leken til søsknene. Så han bare lå der og smilte. Det merkbare var ny og større bil. Anonymkode: 30a42...810
AnonymBruker Skrevet 13. januar #18 Skrevet 13. januar AnonymBruker skrev (På 10.1.2026 den 22.44): Følger! Kom gjerne med erfaringer dere som først fikk to tette, så en til noen år etter (noe som eventuelt blir tilfelle her, storesøsken blir ca 5 og 7 år hvis vi går for tredje).. er så ambivalent! Anonymkode: ddec2...e50 Her var storesøsken 6 og 8 år når nr 3 kom, Det er veldig fint å se hvor glade de er i hverandre alle 3, og de største er så flinke til å leke med lillesøster og de er hennes største helter. Men det blir ett annet type søskenforhold enn de to eldste har, og lillesøster blir også "utestengt" fra lek og aktiviteter på grunn av aldersforskjellen, noe som er veldig sårt for en 2 åring som ikke skjønner hvorfor hun ikke får være med å leke med lego eller ut i akebakken sammen med de eldste og vennene. Jeg var bevisst på at dette kom til å skje siden jeg har vokst opp i en søskenflokk der nr 3 var en attpåklatt og dermed mye alene. Jeg har derfor alltid ønsket meg 4 barn, 2 tette om gangen. Så vi har fått nr 4 nå, 2 år etter nr 3. Minste er bare noen måneder ennå, men gleder meg til hun blir eldre så de to minste kan leke sammen. Anonymkode: cea4b...be8
AnonymBruker Skrevet 13. januar #19 Skrevet 13. januar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Her var storesøsken 6 og 8 år når nr 3 kom, Det er veldig fint å se hvor glade de er i hverandre alle 3, og de største er så flinke til å leke med lillesøster og de er hennes største helter. Men det blir ett annet type søskenforhold enn de to eldste har, og lillesøster blir også "utestengt" fra lek og aktiviteter på grunn av aldersforskjellen, noe som er veldig sårt for en 2 åring som ikke skjønner hvorfor hun ikke får være med å leke med lego eller ut i akebakken sammen med de eldste og vennene. Jeg var bevisst på at dette kom til å skje siden jeg har vokst opp i en søskenflokk der nr 3 var en attpåklatt og dermed mye alene. Jeg har derfor alltid ønsket meg 4 barn, 2 tette om gangen. Så vi har fått nr 4 nå, 2 år etter nr 3. Minste er bare noen måneder ennå, men gleder meg til hun blir eldre så de to minste kan leke sammen. Anonymkode: cea4b...be8 Jeg skjønner.. det er dessverre ikke aktuelt å få 4 barn her, 3 er maks. Klar over at det blir en annen dynamikk og at den minste ikke vil ha så mye til felles før flokken er voksen. Likevel klarer jeg ikke helt å legge fra meg tanken på en til! Anonymkode: ddec2...e50
AnonymBruker Skrevet 13. januar #20 Skrevet 13. januar AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg skjønner.. det er dessverre ikke aktuelt å få 4 barn her, 3 er maks. Klar over at det blir en annen dynamikk og at den minste ikke vil ha så mye til felles før flokken er voksen. Likevel klarer jeg ikke helt å legge fra meg tanken på en til! Anonymkode: ddec2...e50 Hva med de barna du allerede har, hva om det viser seg at en av de har særskilte behov? Klarer dere følge det opp? Hva med jobb og andre forpliktelser. Man skal ikke få barn fordi det rasler i eggstokkene. Anonymkode: bc66c...388 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå