Gå til innhold

Er det jeg som er vanskelig?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor sammen med samboer og hans sønn bor her 50% av tiden.

Det er samboeren min som kjøper klær osv til sønnen hans. Jeg har tidligere blitt sur fordi mine ting blir brukt som om det skulle vært hans, altså sønnen. Har opplevd at tøflene mine blir brukt, sokker som jeg har brukt litt ekstra penger på og andre ting. Nå i dag så jeg at han bruker vottene mine som jeg kjøpte for å bruke i slalombakken. Han har en tendens til å glemme og miste ting, så er ikke sikkert at det som blir brukt kommer hjem igjen. Sa til samboeren min at jeg ikke likte at mine ting ble brukt siden de mest sannsynlig ikke kommer hjem igjen. Han sier at jeg er materialistisk og at han ikke tenker på det som «mitt og ditt». Er det dumt av meg å irritere meg over dette?

Anonymkode: 26895...6cf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg syns det må være greit å ha sine egne ting uten å bli kalt materialistisk ja

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Nei, du har helt rett 

Anonymkode: 4879b...76b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er enig med deg. Det falla meg ikke inn å bare skulle ta/bruke mamma eller stemor sine ting, og ikke hadde jeg fått lov til det heller tipper jeg. Hadde fått beskjed om å bruke mine egne votter feks og det er jo helt fair.

Anonymkode: 770ff...07a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ta med treningsskoene eller noe annet han bruker mye/daglig og sett de hos en venninne.

"Jeg skulle bare vise de til Emilie. Jeg tenker ikke på det som mitt og ditt." Og la det ligge der til han har etterlyst det to og tre ganger.

Tipper han skjønner greia da.

Anonymkode: e62e9...de4

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Du er ikke vanskelig nei. Få låne en mobillader som ikke forlater huset, helt ok. Få låne ting som forlater huset og sjelden kommer hjem, ikke ok.

Hadde en stedatter som brukte samme størrelse som meg, jeg ble skikkelig sur hver gang hun tok tingene mine. Hadde hun spurt pent så hadde hun fått et ja, men jeg klikket seriøst når vinterskoa og vinterjakka mi ikke hang i gangen og jeg skulle bruke det selv. Far så derimot ikke problemet. Men han klikket når jeg lånte verktøy av han. Han så ikke sammenlignen.

Anonymkode: e105b...7ca

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ikke brydd meg om sokker og tøfler, men om sønnen min hadde rotet bort de nye Hestra-slalåmhanskene mine til 1600kr så hadde jeg blitt ganske så sur. 
Han kunne fint lånt de som han skulle stått alpin, men ikke får å henge ute. 

Har han ikke skikkelige handsker, så bør pappaen hans kjøpe det til han. 

Anonymkode: 393f2...21e

AnonymBruker
Skrevet

Ja,igrunn.  Normalt å dele,eller prøver du å leke sossefrue?

Anonymkode: 1845a...0e3

Skrevet

Du har helt rett. Man er ikke materialistisk fordi man ønsker å ha tingene sine i fred. 

• Liker 1
Skrevet

Han skal sørge for at sønnen har det han trenger, og får kjøpe egne votter, tøfler etc.

AnonymBruker
Skrevet

Sønnen bør lære seg å respektere og behandle damer, en voksenperson, med respekt. Tenk hvordan denne gutten blir mot framtidig kjæreste når han blir stor. 
Vil du ha dine ting og dine votter og tøfler for deg selv, så kan de for noen handle om hygiene.. Skal han låne noe, må han spørre, ikke bare ta. Og i hvert fall ikke ta med seg dine ting andre steder. Blir jo helt kaos, du vet jo til slutt ikke hvor noe er.. Dere oppdrar et rotehue...

Anonymkode: 4a851...3e5

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lar sjeldent mine egne barn låne enkelte ting, som for eksempel votter. Sokker og tøfler bryr jeg meg lite om. Sokker er forbruksvare uansett. Tøfler brukes jo bare innendørs/hjemme uansett.

Du kan fint si ifra at du ikke ønsker at han bruker dine votter, og tøflene må settes på plass når han er ferdig med dem for dagen.

Anonymkode: 82c62...e69

AnonymBruker
Skrevet

Får du egne barn skjer slike ting daglig. Du vil tåle det bedre. Nå er du bare ei sutrete stemor.

Anonymkode: 1b93b...cc5

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

At sokker går i surr for en tenåring kan jeg forstå. Tøfler og votter bør han lære seg å spørre om å låne. Og hvis han ikke har selv, må faren kjøpe det. Jeg har selv tenåringsbarn og vi har det sånn. 

Anonymkode: eef27...12b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Får du egne barn skjer slike ting daglig. Du vil tåle det bedre. Nå er du bare ei sutrete stemor.

Virkelig?

Jeg lånte aldri noe av foreldre uten å spørre. Jeg hadde egne sokker, votter, tøfler osv. Og om jeg en sjelden gang måtte låne noe var jeg veldig påpasselig med å få det tilbake for visste jeg fikk kjeft om ikke. 

For meg er det normalt å ha hver sin garderobe. Så har man kanskje noen felles ting av paraplyer og raggsokker og slikt som kan ligge fremme. 

Anonymkode: d8211...164

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

At sokker går i surr for en tenåring kan jeg forstå. Tøfler og votter bør han lære seg å spørre om å låne. Og hvis han ikke har selv, må faren kjøpe det. Jeg har selv tenåringsbarn og vi har det sånn. 

Anonymkode: eef27...12b

Men går i surr.. man har vel ikke felles undertøysskuff? Hva gjør tenåringssønnen i stemor/stefar sin undertøyskuff? Eller egne foreldre sin for den saks skyld...

Anonymkode: d8211...164

Skrevet (endret)

Vokste opp uten stemor, stefar eller stesøsken. Jeg måtte uansett spørre om jeg ønsket å bruke noe som ikke var mitt. Det er noe jeg har videreført til egen familie.  Synes det er en fin ting og en måte å respektere hverandre på. Lært og lærer også bort  at når man spør så må man tåle et nei og respektere det. 

Ta en ålreit prat med gutten du og si at at han ikke får ta tingene dine uten  spørre.  Når det gjelder hanskene, så vær ærlig at de er dine og at han ikke har lov til å ta de. Funker ikke dette, så oppbevar dem på soverommet eller lignende. Tenåringer kan generelt ha litt tregt for det. 

Endret av Aureka
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det gjør de ikke. Ja, noen få ganger har barna mine tatt mine sokker. Men ellers så har de aldri tatt noe, uten å spørre om lov. Og ene barnet har ADHD og. Og de er nå unge voksne.

Anonymkode: 2b425...f33

AnonymBruker
Skrevet

Du er ei sur kjerring.

Hvem bryr seg om sokker?

Om du vil ha tingene dine for deg selv, så kjøper du han er par tøfler, noen dokker og votter som bare er hans.

Gi det til han, og si, med et smil: Har lagt merke til at du av og til låner mitt, her har du ditt eget, så slipper vi å dele.

Anonymkode: 3e423...e06

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvor gammel er sønnen? 

Jeg "stjal" sokker hos mamma hele tiden når jeg var tenåring. Lånte smykker også og annet. Mamma prøvde å ta det opp, men bare at plutselig trengte jeg noe og så var det der og da måtte jeg jo bare. Pakk de nye vottene dine litt bort så de ikke er så tilgjengelige og tips pappa å fylle opp med votter og sokker til sønnen

Anonymkode: ea395...45e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...