AnonymBruker Skrevet 10. januar #21 Skrevet 10. januar AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Poenget er st mannen vet ikke forskjell på virkelighet og fantasi, er derfor potensielt ekstremt farlig. Anonymkode: 6355d...284 Ja skjønner.. jeg har meldt fra til fastlegen hans. Vil tro at han ikke vurderes til å være en fare, å dermed ikke er tvangsinnlagt. Kanskje han ikke har fortalt sine innerste tanker eller klart å virke noenlunde oppegående på konsultasjon, hvis ikke vet jeg ikke. Anonymkode: 15faf...4d6
AnonymBruker Skrevet 10. januar #22 Skrevet 10. januar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Han har ikke gjort det altså. Han TROR han har gjort det. Jeg er sikker.. personen er langt fra død 🫣 Anonymkode: 15faf...4d6 Du må uansett be om hjelp. Pass på at du skiller tydelig mellom fakta og hva du tror. Helst bør du forholde deg til hva du vet og hva du føler på og er redd for. Enhver oppegående person vil ta dette alvorlig. Samvær bør du vurdere med ytterste forsiktighet. Helst ikke ut i fra hva du skriver. Jeg ville startet med politi, fvk og barnevern. Alt du kan suge til deg av hjelp og dokumentasjon er ekstremt viktig. Alle disse vil veilede igjennom det. Du kan ikke stå alene i dette. Anonymkode: cf190...501 3 4
AnonymBruker Skrevet 10. januar #23 Skrevet 10. januar AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Det har jeg gjort.. Det er mer råd rundt hva jeg skal gjøre for å skjerme meg selv og barnet. Jeg har gjort det jeg kan for å hjelpe han i dette Anonymkode: 15faf...4d6 Du må blokkere og fjerne muligheten for kontakt mellom far og barn så lenge han er så syk som han er nå. For han er syk og trenger profesjonell hjelp øyeblikkelig. Hold god avstand til han! Anonymkode: 57514...2db 2 2
AnonymBruker Skrevet 10. januar #24 Skrevet 10. januar Har du sendt dokumentasjon til fastlege/politi? Du har jo det. Du må vise det frem. Også må du ikke la han snakke med barnet overhodet. Anonymkode: e708a...2db 1 1
Ulven Skrevet 10. januar #25 Skrevet 10. januar Jeg ville ringt politiet og bedt disse foreta en velferdssjekk av ham. Han er såpass psykotisk at han kan utgjøre en fare for andre, og da må han evalueres. 6 2
AnonymBruker Skrevet 10. januar #26 Skrevet 10. januar AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Ja jeg har alt svart på hvitt. Det er helt absurd. Tenk deg! 200 meldinger, daglig. Han kontakter meg også på alle medier (Snapchat, e-post, Messenger, WhatsApp). Det er liksom flere samtaler samtidig med «seg selv» siden jeg kun svarer på en brøkdel av det. Anonymkode: 15faf...4d6 Ikke blokker han. La alt komme, for da har du bevis. Kontakt politet for kontakt- og besøksforbud. Om du får beskjed fra fvk om å møte der, så møt der. Og der nekter du all samvær. Lever bekymringsmelding til bv om han krever samvær. Kontakt fastlegen og be om en time slik at du kan vise alt bf har sendt til deg. Å si at han er blitt gal er ikke nok, her må du vise det! Og barnet skal ha null kontakt med denne karen. Du skal heller ikke svare han, verken skriftlig eller muntlig på noe som helst vis. Du kan kontakte fvk og be om møte med de og bf. Og hvis/når det skjer, så tar du opptak av hele samtalen der. Dersom fvk også får oppleve at han har rablet, vil de også sende en bekrymringsmelding til bv. Og husk å informere alle rundt dere om at denne karen har blitt farlig og at ingen under noen omstendigheter må si noe til han om noe som helst. Anonymkode: 606e0...0b0 4
AprilLudgate Skrevet 10. januar #27 Skrevet 10. januar Oj….. Han er i psykose. Ta vare på alt av meldinger og send bekymringsmelding til fastlege og politi. 3
AnonymBruker Skrevet 10. januar #28 Skrevet 10. januar AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Ikke blokker han. La alt komme, for da har du bevis. Kontakt politet for kontakt- og besøksforbud. Om du får beskjed fra fvk om å møte der, så møt der. Og der nekter du all samvær. Lever bekymringsmelding til bv om han krever samvær. Kontakt fastlegen og be om en time slik at du kan vise alt bf har sendt til deg. Å si at han er blitt gal er ikke nok, her må du vise det! Og barnet skal ha null kontakt med denne karen. Du skal heller ikke svare han, verken skriftlig eller muntlig på noe som helst vis. Du kan kontakte fvk og be om møte med de og bf. Og hvis/når det skjer, så tar du opptak av hele samtalen der. Dersom fvk også får oppleve at han har rablet, vil de også sende en bekrymringsmelding til bv. Og husk å informere alle rundt dere om at denne karen har blitt farlig og at ingen under noen omstendigheter må si noe til han om noe som helst. Anonymkode: 606e0...0b0 Ja det er det jeg har hatt i tankene, altså holde slusa åpen for å kunne holde et øye med sinnstilstanden hans, om han har planlagt noe eller lignende å samtidig for å kunne legge frem hvor ille det er, men problemet er at det har slitt meg ut. Å lese så mange grusomme meldinger hver dag, det må jeg innrømme tar på. Å har ikke klart å la være lese det heller av grunnene over (at jeg føler jeg må følge med for beskyttelse).. Anonymkode: 15faf...4d6 1 4
AnonymBruker Skrevet 10. januar #29 Skrevet 10. januar AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Det har jeg gjort.. Det er mer råd rundt hva jeg skal gjøre for å skjerme meg selv og barnet. Jeg har gjort det jeg kan for å hjelpe han i dette Anonymkode: 15faf...4d6 Besøksforbud. Det bør ikke være vanskelig å få det i dette tilfellet. Du ringer politiet for veiledning. Hvis han ikke er innlagt per i dag er det fordi myndighetene ikke har forstått alvorlighetsgraden. Anonymkode: 94c83...bdc 2
AnonymBruker Skrevet 10. januar #30 Skrevet 10. januar AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja det er det jeg har hatt i tankene, altså holde slusa åpen for å kunne holde et øye med sinnstilstanden hans, om han har planlagt noe eller lignende å samtidig for å kunne legge frem hvor ille det er, men problemet er at det har slitt meg ut. Å lese så mange grusomme meldinger hver dag, det må jeg innrømme tar på. Å har ikke klart å la være lese det heller av grunnene over (at jeg føler jeg må følge med for beskyttelse).. Anonymkode: 15faf...4d6 Dersom du har besøksforbud så kan du glatt ignorere møte hos familievernkontoret. Jeg ville ikke møtt med en psykotisk eks av sikkerhetsårsaker. Anonymkode: 94c83...bdc 2
AnonymBruker Skrevet 10. januar #31 Skrevet 10. januar Ta vare på alt du mottar fra han. ALT. Både det som taler til hans fordel og ikke. Ta opptak av alle samtaler. Skaff et eget kamera for å f.eks filme videosnapper du mottar. Meld fra til både fastlege og kommuneoverlege. Kommuneoverlege har ansvar for alle pasienter i kommunen. Ta kontakt med politiet for anmeldelse og kontaktforbud. Insister på omvendt voldsalarm (der han må bruke fotlenke), det kan være du er heldig, særlig siden det er barn involvert. Kontakt barnevernet selv for å be om hjelp for å skjerme deg og barnet fra far. Alarm knyttet opp til alarmsentral og kameraer inne og ute. Kraftig utebelysning. Anonymkode: 3cc84...36e 2
Luckiness Skrevet 10. januar #32 Skrevet 10. januar Han må jo være psykotisk. Sjeldent jeg svarer på tråder om konflikter mellom foreldre, fordi en her bare får en side og det trolig ofte ligger noe i mellom som ikke kommer frem. Må selvsagt ta utgangspunkt i du forteller er rett… Du må skjerme barnet fra far når han er i en slik tilstand, uavhengig av evt. diagnose, rus osv. Om far har rett på samvær så tenker jeg jo at du selv burde hatt dialog med barnevernet i denne situasjonen. Vil regne med de kan vurdere at han ikke kan ha omsorgen per nå. Evt. få råd hos familievernkontoret? Du kan også melde bekymring til hans fastlege. Ville også konsekvent ikke svart på sms. Virker ikke som du vil komme noen vei med det uansett slik det er nå. Det kan kanskje bare skape enda mer behov for han for å uttrykke seg. Om du har et greit forhold til hans familie, feks foreldre eller søsken, så ville jeg tatt kontakt med de og fortalt din opplevelse. Ikke sikkert de er klar over det hvis han feks har trukket seg unna. Eller at du kan være obs hvis han kommer med utsagn om at han skal møte opp hos deg/barna osv. og evt de også melde bekymring til fastlegen. 1 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar #33 Skrevet 10. januar Du trenger bare å kontakte politiet. Fortell dem hva som skjer. De vil ta han til lege og ordne det. Hans psykiske helse er ikkr ditt ansvar. Og spør om kontaktfirbud Anonymkode: 7ce82...e4f 2
Tufsla&Vifsla Skrevet 10. januar #34 Skrevet 10. januar Du må slutte å ta ansvar for denne mannen. Hans psykiske tilstand er faktisk ikke ditt ansvar. Du har meldt fra til fastlegen, ta kontakt med politiet og så blokkerer du ham. Blokker ham også på barnas telefon/sosiale medier etc, sånn at han ikke kan ta kontakt med dem. Jeg antar at du ikke er helsepersonell? Da er det heller ikke du som skal vurdere ham eller behandle ham. Ditt ansvar er deg og barna. Dersom du sliter deg ut for å «være tilgjengelig» eller «passe på» denne mannes psykiske helse, så forsømmer du ditt ansvar overfor dine barn. Det er BARNA ikke mannen som skal beskyttes og ivaretas av deg. Det er greit at han er barnas far - men det er faktisk hans ansvar å fungere som far. Gjør han ikke det, så er det ditt ansvar å beskytte barna, ikke ta vare på far. 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar #35 Skrevet 10. januar Sannsynlig psykose. Bekymringsmelding til hans fastlege med jevne mellomrom, be politiet om kontaktforbud (er han psykotisk vil han ikke etterleve det, men det gir bedre grunnlag for ytterligere bistand fra politi og i eventuell konflikt om barn), tilbakeholde eventuelt samvær, informer skole/barnehage om bekymring. Ja, og så ville jeg tegnet advokatforening om du ikke har. Tar en stund før de kan brukes, og her er det jo ingen pågående konflikt om barn - men grei sannsynlighet for at det kan bli det. Lås dører. Anonymkode: f6881...124 4
AnonymBruker Skrevet 10. januar #36 Skrevet 10. januar (Ikke blokker. Det er faktisk viktig å ha dokumentasjon på galskapen, og det er en måte å fange opp dersom vrangforestillingene endrer seg i en retning hvor han er mer åpenbart til fare for dere). Anonymkode: f6881...124 4
AnonymBruker Skrevet 10. januar #37 Skrevet 10. januar Her må du melde i fra til alle instanser, lege, barnevern og politi og så beskytte deg og barnet så godt du kan. Jeg hadde fått ordnet med besøksforbud og gitt beskjed til skole/barnehage. Kamera ved innganger og alarm, ekstra lås og en plan om han prøver å komme seg inn eventuelt oppsøker dere når dere er ute Mener ikke å skremme deg men ta alle forholdsregler du kan så du og barnet ikke ender opp i statistikken. Anonymkode: 2c694...9d5 6
AnonymBruker Skrevet 10. januar #38 Skrevet 10. januar Har du vist meldingene han sender deg til fastlegen hans? En jeg kjenner ble psykotisk på samme måte. Han ble tvangsinnlagt. Han var på lukket avdeling i flere måneder. Anonymkode: ab794...474 2
AnonymBruker Skrevet 10. januar #39 Skrevet 10. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei. Jeg trenger noen gode råd. Barnefar har mistet det helt. Jeg snakker HELT. Han er virkelig på en annen planet og han krever samvær med barnet vårt. Han skal melde meg til politi, barnevern, familievernkontor ol. Han sender meg 200 meldinger PER DAG hvor han skjeller meg ut, snakker om romvesener, kjærlighet, hat og vold. Han sender meg bøker, bibelvers og e-poster lange som et vondt år. Jeg er utslitt av å forholde meg til dette, å skulle møte han på en forståelsesfull måte? Jeg har oppfordret han til å søke hjelp, forsøkt å svare kort på noe av det for at han ikke skal flippe enda mer men ingenting hjelper. Han har tralassert meg daglig i TRE MÅNEDER. Jeg blir gal jeg også snart. Er så innmari lei. Han har også brølt til barnet vårt i telefonen, å ikke nok med det, han har snakket til hen om… hold fast! … DRAP! Hva i alle dager gjør jeg her? Anonymkode: 15faf...4d6 Høres ut som den jevne barnefar det her. Burde nok valgt en annen til far. Anonymkode: 4584d...fdf
AnonymBruker Skrevet 10. januar #40 Skrevet 10. januar AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Høres ut som den jevne barnefar det her. Burde nok valgt en annen til far. Anonymkode: 4584d...fdf Veldig hjelpsomt til en mamma som er bekymret både for seg selv og barnet. ALLE kan ende opp med en slik eks da galskapen kan slå innover de fleste. Håper du møter deg selv i døra en dag. Anonymkode: 2c694...9d5 4 9
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå