AnonymBruker Skrevet 10. januar #1 Skrevet 10. januar Jeg forstår at det er helsegevinst i vinterbading, og at det skal være sunt for kroppen å avslutte dusj med en iskald dusj på slutten. Dette gjør mange. Noen tar også og sitter i isbad en stund. Samtidig skal alle jeg kjenner ha det ganske så varmt på badet, helst varmekabler og at det å oppholde seg lenge naken på badet, skal være en selvfølge. Jeg har bitte litt varme på badet (på grunn av rørene). Når jeg dusjer har jeg vinduet åpent (selv om det er 10 minus grader ute), og baderomsdøren åpen til en kald gang hvor jeg og tar vinduet litt åpent mens jeg dusjer, sånn at det blir gjennomtrekk. Jeg dusjer ikke så lenge, og lukker vinduene igjen etter at jeg har tørket meg. Men døren lar jeg stå åpen til gangen, eller jeg lar vinduet på badet være litt åpent, så ikke fukten legger seg. Jeg har en vanlig liten ventilasjon i taket på badet, lendet trekker ikke nok til å holde fuktigheten vekke. Når jeg er ferdig på badet, kler jeg godt på meg, og nyter å få en god følelse i kroppen, og være god og var. Jeg forstår at det er helsegevinst i vinterbading, og at det skal være sunt for kroppen å avslutte dusj med en iskald dusj på slutten. Dette gjør mange. Noen tar også og sitter i isbad en stund. Samtidig skal alle jeg kjenner ha det ganske så varmt på badet, helst varmekabler og at det å oppholde seg lenge naken på badet, skal være en selvfølge. Henger dette sammen? Nei, tenker jeg. De som liker vinterbading, kan ikke i hvertfall de også finne seg i å ikke ha det så utrolig varmt på badet? Hvorfor jeg bryr meg? Kanskje fordi vi klager sånn på strømregningene, samtidig som vi bruker så utrolig mye unødvendig med strøm. For miljøet sin del. Fordi det er så bortskjemt at vi skal hva det så varmt. Og at det gir så liten mening i å være så bortskjemt med varmen når vi dusjer på badet, men rulle i snøen eller ta vinterbad, det gjør man også. Ts heller et vinterstunt på badet da, folkens Anonymkode: 0551d...802
AnonymBruker Skrevet 10. januar #2 Skrevet 10. januar AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg forstår at det er helsegevinst i vinterbading, og at det skal være sunt for kroppen å avslutte dusj med en iskald dusj på slutten. Dette gjør mange. Noen tar også og sitter i isbad en stund. Samtidig skal alle jeg kjenner ha det ganske så varmt på badet, helst varmekabler og at det å oppholde seg lenge naken på badet, skal være en selvfølge. Jeg har bitte litt varme på badet (på grunn av rørene). Når jeg dusjer har jeg vinduet åpent (selv om det er 10 minus grader ute), og baderomsdøren åpen til en kald gang hvor jeg og tar vinduet litt åpent mens jeg dusjer, sånn at det blir gjennomtrekk. Jeg dusjer ikke så lenge, og lukker vinduene igjen etter at jeg har tørket meg. Men døren lar jeg stå åpen til gangen, eller jeg lar vinduet på badet være litt åpent, så ikke fukten legger seg. Jeg har en vanlig liten ventilasjon i taket på badet, lendet trekker ikke nok til å holde fuktigheten vekke. Når jeg er ferdig på badet, kler jeg godt på meg, og nyter å få en god følelse i kroppen, og være god og var. Jeg forstår at det er helsegevinst i vinterbading, og at det skal være sunt for kroppen å avslutte dusj med en iskald dusj på slutten. Dette gjør mange. Noen tar også og sitter i isbad en stund. Samtidig skal alle jeg kjenner ha det ganske så varmt på badet, helst varmekabler og at det å oppholde seg lenge naken på badet, skal være en selvfølge. Henger dette sammen? Nei, tenker jeg. De som liker vinterbading, kan ikke i hvertfall de også finne seg i å ikke ha det så utrolig varmt på badet? Hvorfor jeg bryr meg? Kanskje fordi vi klager sånn på strømregningene, samtidig som vi bruker så utrolig mye unødvendig med strøm. For miljøet sin del. Fordi det er så bortskjemt at vi skal hva det så varmt. Og at det gir så liten mening i å være så bortskjemt med varmen når vi dusjer på badet, men rulle i snøen eller ta vinterbad, det gjør man også. Ts heller et vinterstunt på badet da, folkens Anonymkode: 0551d...802 Det er vel ingenting som faktisk tilsier at det er noen helsegevinst i dette. Anonymkode: 29a61...046 3 2
AnonymBruker Skrevet 10. januar #3 Skrevet 10. januar Men hvorfor bryr du deg? Det er ganske sært å blande seg opp i hvordan andre prioriterer sitt liv. At du har dine merkelige ritualer når du dusjer får være din sak, men da trenger du ikke å legge deg opp i hvordan andre gjør sine ting..Mange velger å ha det varmt etterpå pga kontrasten mellom varmt og kaldt. Har det falt deg inn hvorfor badstue er så populært i forbindelse med isbading? Med mindre du isbader selv eller er nysgjerrig på hvordan det fungerer, kan det være like greit å passe egne saker og ikke bekymre deg for andre folks strømregning. Anonymkode: ad730...3e5 4
AnonymBruker Skrevet 10. januar #4 Skrevet 10. januar AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Det er vel ingenting som faktisk tilsier at det er noen helsegevinst i dette. Anonymkode: 29a61...046 Det er vel mange som påstår det. Øker blodsirkulasjonen, osv. https://iform.nu/sunn-livsstil/isbading-helsegevinster Anonymkode: 0551d...802
AnonymBruker Skrevet 10. januar #5 Skrevet 10. januar AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men hvorfor bryr du deg? Det er ganske sært å blande seg opp i hvordan andre prioriterer sitt liv. At du har dine merkelige ritualer når du dusjer får være din sak, men da trenger du ikke å legge deg opp i hvordan andre gjør sine ting..Mange velger å ha det varmt etterpå pga kontrasten mellom varmt og kaldt. Har det falt deg inn hvorfor badstue er så populært i forbindelse med isbading? Med mindre du isbader selv eller er nysgjerrig på hvordan det fungerer, kan det være like greit å passe egne saker og ikke bekymre deg for andre folks strømregning. Anonymkode: ad730...3e5 Jeg er nysgjerrig. Jeg isbader ikke. men på en måte gjør jeg noe tilsvarende. Tror det har samme effekt på kroppen. Mn de som isbader, vil ikke finne seg i å ha det kaldt på badet. Hvorfor det, tro? Anonymkode: 0551d...802
AnonymBruker Skrevet 10. januar #6 Skrevet 10. januar Høres kjipt ut å skifte bøeie på baby på iskaldt baderom. Ellers takk. Eller måtte forte seg å tørke å kle på seg fordi man er kald. Anonymkode: e6a00...3b8 2 2
TinaChristina Skrevet 10. januar #7 Skrevet 10. januar Vet ikke hvorfor det er slik...men jeg kunne aldri gjort det du gjør. På badet skal det være varmt til enhver tid. 2
AnonymBruker Skrevet 10. januar #8 Skrevet 10. januar Vinterbading er for: 1% den siste viking.. 99% se på MEG!! Anonymkode: aadfa...361 1 3
AnonymBruker Skrevet 10. januar #9 Skrevet 10. januar AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Høres kjipt ut å skifte bøeie på baby på iskaldt baderom. Ellers takk. Eller måtte forte seg å tørke å kle på seg fordi man er kald. Anonymkode: e6a00...3b8 Ville aldri ha skiftet bleie på iskaldt baderom. Måtte forte seg å kle på meg fordi det er kaldt, syne jeg bare at jeg får en deilig følelse av sammenlagt. AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Vinterbading er for: 1% den siste viking.. 99% se på MEG!! Anonymkode: aadfa...361 Det tror jeg ikke gjelder de fleste. Mange får en god følelse av det, en fysisk god følelse Anonymkode: 0551d...802 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar #10 Skrevet 10. januar AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg er nysgjerrig. Jeg isbader ikke. men på en måte gjør jeg noe tilsvarende. Tror det har samme effekt på kroppen. Mn de som isbader, vil ikke finne seg i å ha det kaldt på badet. Hvorfor det, tro? Anonymkode: 0551d...802 Fordi kuldesjokket og det kicket du får av å isbade er noe helt annet enn det å ha det kaldt hjemme. De fleste vil opp igjen etter få minutter. Bortsett fra en hardcord gjeng polakker med fullskjegg og store muskler som kaller seg Morsy. De sitter faktisk i flere minutter og drikker øl bland isflakene. Når du har isbadet ferdig, savner du et par runder i saunaen, en varm dusj, pledd og en kopp foran TVen. Ingen liker å fryse hele tiden. Ikke en gang isbadere. Anonymkode: ad730...3e5 3
AnonymBruker Skrevet 10. januar #11 Skrevet 10. januar AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Vinterbading er for: 1% den siste viking.. 99% se på MEG!! Anonymkode: aadfa...361 Sånn bortsett fra at jeg aldri skryter av eller dokumenterer på Facebook eller Instagram når jeg isbader. Føler ikke det behovet. Tenk at det finnes folk som gjør det for sin egen del uten tilskuere. Anonymkode: ad730...3e5 2
AnonymBruker Skrevet 10. januar #12 Skrevet 10. januar AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Det er vel mange som påstår det. Øker blodsirkulasjonen, osv. https://iform.nu/sunn-livsstil/isbading-helsegevinster Anonymkode: 0551d...802 Ja, men det finnes ikke noen seriøs forskning som støtter dette. Anonymkode: 29a61...046 2
AnonymBruker Skrevet 10. januar #13 Skrevet 10. januar AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Hvorfor jeg bryr meg? Kanskje fordi vi klager sånn på strømregningene, samtidig som vi bruker så utrolig mye unødvendig med strøm. For miljøet sin del. Fordi det er så bortskjemt at vi skal hva det så varmt. Anonymkode: 0551d...802 Koster ikke mange kronene å ha det komfortabelt på badet. Anonymkode: d4610...26a 2
AnonymBruker Skrevet 10. januar #14 Skrevet 10. januar AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Jeg forstår at det er helsegevinst i vinterbading, og at det skal være sunt for kroppen å avslutte dusj med en iskald dusj på slutten. Dette gjør mange. Noen tar også og sitter i isbad en stund. Samtidig skal alle jeg kjenner ha det ganske så varmt på badet, helst varmekabler og at det å oppholde seg lenge naken på badet, skal være en selvfølge. Jeg har bitte litt varme på badet (på grunn av rørene). Når jeg dusjer har jeg vinduet åpent (selv om det er 10 minus grader ute), og baderomsdøren åpen til en kald gang hvor jeg og tar vinduet litt åpent mens jeg dusjer, sånn at det blir gjennomtrekk. Jeg dusjer ikke så lenge, og lukker vinduene igjen etter at jeg har tørket meg. Men døren lar jeg stå åpen til gangen, eller jeg lar vinduet på badet være litt åpent, så ikke fukten legger seg. Jeg har en vanlig liten ventilasjon i taket på badet, lendet trekker ikke nok til å holde fuktigheten vekke. Når jeg er ferdig på badet, kler jeg godt på meg, og nyter å få en god følelse i kroppen, og være god og var. Jeg forstår at det er helsegevinst i vinterbading, og at det skal være sunt for kroppen å avslutte dusj med en iskald dusj på slutten. Dette gjør mange. Noen tar også og sitter i isbad en stund. Samtidig skal alle jeg kjenner ha det ganske så varmt på badet, helst varmekabler og at det å oppholde seg lenge naken på badet, skal være en selvfølge. Henger dette sammen? Nei, tenker jeg. De som liker vinterbading, kan ikke i hvertfall de også finne seg i å ikke ha det så utrolig varmt på badet? Hvorfor jeg bryr meg? Kanskje fordi vi klager sånn på strømregningene, samtidig som vi bruker så utrolig mye unødvendig med strøm. For miljøet sin del. Fordi det er så bortskjemt at vi skal hva det så varmt. Og at det gir så liten mening i å være så bortskjemt med varmen når vi dusjer på badet, men rulle i snøen eller ta vinterbad, det gjør man også. Ts heller et vinterstunt på badet da, folkens Anonymkode: 0551d...802 Dette gjelder for det første da kun de som isbader. Hvor mange er det? 10%? Videre er det forskjell på å dyppe kroppen i kulde I 30 sekunder, og å være kald over tid. Hvordan har du klart å trekke en paralell mellom is bading og strømregninger? Jeg isbader ei og vil hadet varmt på badet. Får jeg ikke lov til å ha det varmt fordi andre isbader? 😂 Anonymkode: 28384...376 2
AnonymBruker Skrevet 10. januar #15 Skrevet 10. januar AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Fordi kuldesjokket og det kicket du får av å isbade er noe helt annet enn det å ha det kaldt hjemme. De fleste vil opp igjen etter få minutter. Bortsett fra en hardcord gjeng polakker med fullskjegg og store muskler som kaller seg Morsy. De sitter faktisk i flere minutter og drikker øl bland isflakene. Når du har isbadet ferdig, savner du et par runder i saunaen, en varm dusj, pledd og en kopp foran TVen. Ingen liker å fryse hele tiden. Ikke en gang isbadere. Anonymkode: ad730...3e5 Godt svar AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Koster ikke mange kronene å ha det komfortabelt på badet. Anonymkode: d4610...26a Jo, det gjør det i lengden AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Dette gjelder for det første da kun de som isbader. Hvor mange er det? 10%? Videre er det forskjell på å dyppe kroppen i kulde I 30 sekunder, og å være kald over tid. Hvordan har du klart å trekke en paralell mellom is bading og strømregninger? Jeg isbader ei og vil hadet varmt på badet. Får jeg ikke lov til å ha det varmt fordi andre isbader? 😂 Anonymkode: 28384...376 Flere og flere isbader. Virker som det er blitt veldig populært. En slags parallell fordi begge deler gir en kulde og så varme i kroppen. Mens mange som isbader synes det er forferdelig med kulde i dusjen og på badet. Mens jeg tenker at de må da kunne tåle dette, for vinterbading tåler de. Vil du det, så er det jo ditt valg. Anonymkode: 0551d...802
AnonymBruker Skrevet 10. januar #16 Skrevet 10. januar Det er forskjell på et kjapt isbad for å restarte kropp og nervesystem og å fryse på badet daglig morgen og kveld. Det forstår du vel 👍 Anonymkode: f8fb0...db7 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar #17 Skrevet 10. januar AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er forskjell på et kjapt isbad for å restarte kropp og nervesystem og å fryse på badet daglig morgen og kveld. Det forstår du vel 👍 Anonymkode: f8fb0...db7 Det er forskjell på Samtidig er det jo å restarte kropp og nervesystem med en kald dusj, kald luft, og god og varm etterpå. Anonymkode: 0551d...802
AnonymBruker Skrevet 10. januar #18 Skrevet 10. januar Jeg isbader, ikke for å vise meg som noen hevder men opplever bedring av min sykdom. Jeg har det derimot varmt på badet mitt, etter jeg har isbadet i 2 -3 minuttet kler jeg på meg godt, har varm drikke og nå som det er kuldegrader legger jeg meg i varmt badekar etterpå. Å ha det kaldt på badet vil ikke gi det det kuldesjokket som isbading er, målet er et sjokk for kroppen som da sender masse endorfiner og du blir varm på innsiden. Iskaldt bad er du bare kald, og ikke får et kuldesjokk. Anonymkode: 9f4c9...630 1 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå