Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Brølte sist jeg koblet på baby på 1 uke. Det er så intenst vondt at jeg orker ikke tanken på nytt måltid. Prøvde å legge brystet i saltvann som bare svei, samme med multimam. Har nå tatt på silverette som jeg har brukt konstant. Noen tips som lindrer ganske umiddelbart? 

Vil tro sugetaket er feil, men ammepol mener det er bra. Han gaper høyt å får mye bryst i munnen. tips?

Anonymkode: feef8...bf1

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Brølte sist jeg koblet på baby på 1 uke. Det er så intenst vondt at jeg orker ikke tanken på nytt måltid. Prøvde å legge brystet i saltvann som bare svei, samme med multimam. Har nå tatt på silverette som jeg har brukt konstant. Noen tips som lindrer ganske umiddelbart? 

Vil tro sugetaket er feil, men ammepol mener det er bra. Han gaper høyt å får mye bryst i munnen. tips?

Nå er det 25 år siden jeg sist ammet, men husker at jeg kjøpte noe jeg la over brystvorte for å avlaste. Så baby suget på denne. Hør på apoteket 

AnonymBruker
Skrevet

Det er definitivt noe galt med dietaket. Vanligvis er det stramt tungebånd som er problemet, og selv ammepoliklinikkene har alt for lite kunnskap om dette. Selv om han kan gape høyt betyr ikke det at tunga kan beveges slik den skal for å få en god melke overføring. 

Jeg tenker du bør få startet med brystskjold, og få sjekket dette ut hos noen som kan tungebånd. Hvor i landet bor du? Det er desverre få kvalifiserte aktører på feltet. 😔

Brystskjold er kun en midlertidig løsning altså, langvarig bruk kan gi problemer med melkeproduksjonen. Men akkurat nå vil det gi mindre smerter og kanskje kunne redde ammingen for deg. ❤️

Anonymkode: 84b24...06a

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Off, det er SÅ vondt. Det er nok noe med sugetaket, tunga eller munnmotorikken. Det er dessverre typisk å få beskjed om at «det ser bra ut», men hvis det gjør så vondt så ER det ikke bra, uansett hvordan de sier at det ser ut. Det er avgjørende å få hjelp raskt - er det noen gode private muligheter til ammeveiledning der du bor, kan de komme hjem til deg og se på hvordan du sitter/ligger der du oppholder deg til vanlig? Har du sjekket om baby kan ha noen låsninger som gjør munnmotorikken vanskelig? 

Anonymkode: 9926f...185

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er definitivt noe galt med dietaket. Vanligvis er det stramt tungebånd som er problemet, og selv ammepoliklinikkene har alt for lite kunnskap om dette. Selv om han kan gape høyt betyr ikke det at tunga kan beveges slik den skal for å få en god melke overføring. 

Jeg tenker du bør få startet med brystskjold, og få sjekket dette ut hos noen som kan tungebånd. Hvor i landet bor du? Det er desverre få kvalifiserte aktører på feltet. 😔

Brystskjold er kun en midlertidig løsning altså, langvarig bruk kan gi problemer med melkeproduksjonen. Men akkurat nå vil det gi mindre smerter og kanskje kunne redde ammingen for deg. ❤️

brystskjold nekter han, blir ildsint. fyller det med melk å tar det på riktig. Har ett barn med stramt tungebånd, kjenner heldigvis ikke igjen noen av symptomene som var med hun! hun tygde store kjøttsår, ømheten nå kommer nok av noen runder med dårlig tak. tusen takk for svar 🫶🏼 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

brystskjold nekter han, blir ildsint. fyller det med melk å tar det på riktig. Har ett barn med stramt tungebånd, kjenner heldigvis ikke igjen noen av symptomene som var med hun! hun tygde store kjøttsår, ømheten nå kommer nok av noen runder med dårlig tak. tusen takk for svar 🫶🏼 

Det er veldig mange ulike former for stramt tungebånd, så dette kan fortsatt skyldes tungebåndet. Det er veldig stor sjanse for at neste barn har stramt tungebånd hvis første hadde det, særlig hvis det ikke er så veldig mange år mellom de. ❤️

Håper du får hjelp! ❤️

• Nyttig 1
Skrevet

Uff, det der er så vondt 😥 Jeg smurte inn melk og lot lufttørke, brukte så Purelan salve og ullammeinnlegg, men det er mange år siden og jeg vet ikke om det er noe annet eller bedre som er anbefalingene nå.

Er du like sår rundt hele? Kanskje prøve å legge babyen motsatt vei (beina mot albuen din) eller ligge og amme med kroppene deres langs hverandre, for å se om en annen vinkel enten hjelper eller er mindre vondt hvis sårene er mest på en side.

Jeg slet med dette med sistemann. Var litt liten (3 kg) og hadde liten munn. Dro ut litt melk først pga var veldig sprengt og da var det enda verre å få godt tak.

AnonymBruker
Skrevet

Her er ikke bare om å gjøre at han fått mye pull i munnen, skal også være i riktig vinkel. Har du den litt oppover, sto den kommet mot ganen hans? Jeg var også sinnsykt sår, helt til jeg skjønte trikset. La ham gale skikkelig etter brystvorten, og så fyrer du propell kontant inn, mens du holder brystet slik at voteren peker opp mot ganen hans.

Anonymkode: e5b72...928

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Her var det stramt tungebånd, men aldri noen sår. Symptomene kan være veldig ulike avhengig av hva slags stramhet det er, men også hvordan baby kompenserer for tungebåndet ved bruk av andre muskler, f.eks. suge inn kinnene, spenne nakken osv. 

Anonymkode: 9926f...185

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Jeg ble anbefalt å ikke bruke silverette av flere på barsel, de gir god grobunn for sopp. 

Når baby dier skal leppene bli seende ut som når en baby drikker flaske. Leppene skal brette seg ordentlig ut og over. Du kan se om baby ikke får leppa ordentlig ut nede - da kan du dra den litt ut selv. Måtte gjøre dette til å begynne med jeg også. 

Jeg ble også ganske sår den første uka, men så gikk det seg til. Brukte purelan og passet på at leppene og taket var ordentlig. Evt kan du kontakte helsesykepleier og/eller jordmor i kommunen for ammeveiledning. 

Anonymkode: 4bdb3...fda

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...