Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor det skal ha noe særlig å si om man er sosialdemokrat når det kommer til dette? 

Om regimet faller, er det på høy tid. Samtidig gir det selvsagt skyhøy risiko for kaos. 

• Liker 9
  • Nyttig 6
Skrevet
robot skrev (3 minutter siden):

Jeg skjønner ikke hvorfor det skal ha noe særlig å si om man er sosialdemokrat når det kommer til dette? 

Om regimet faller, er det på høy tid. Samtidig gir det selvsagt skyhøy risiko for kaos. 

Enig med deg jeg - det burde ikke ha noe som helst å si om man er sosialdemokrat - man burde vel egentlig støtte at regimet faller. 

Men USA er jo involvert da.....

• Liker 4
Skrevet (endret)
Sportydame skrev (1 time siden):

Det ser ut som regimet er veldig nær til å styrtes - og omsider er VG(som siterer BBC) på banen...

https://www.vg.no/nyheter/i/wreE71/demonstrasjonene-i-iran-vi-blir-moett-med-skarpe-skudd

Ayatollahen er sannsynligvis på vei til Russland i skrivende stund - og amerikanske bombefly har tatt av mot Midtøsten.

Hva tenker Venstreraddisene/"Sosialdemokratene" om dette? 🤔

Jeg håper du har rett og at vi snart ser slutten av en av de verste teokratiske diktaturene i nyere tid, og jeg håper at alle vil vise støtte og solidaritet med Iranere verden over, enten det er i sosiale media eller demonstrasjoner i gatene. Islamistene har holdt den iranske befolkningen som gisler i et halvt århundre, med resten av verden som passive tilskuere.

Ryktene om at Khamenei og andre sentrale myndighetspersoner er på vei til Russland har pågått i dagesvis, så jeg vet ikke om det er sant, men for å være helt ærlig så håper jeg han blir møtt med en langsom og smertefull død før han kommer så langt.

Om jeg misliker Donald Trump aldri så mye, hvis han kan bidra til å styrte regimet får han ei stjerne i boka hos meg.

Det sagt, det er kanskje enda viktigere at vi snakker om det som kommer etterpå. Å felle regimet er en ting, det er noe alle vil og det tror jeg faktisk de kan greie denne gangen, men det er i beste fall halve jobben. Reza Pahlavi er kanskje det nærmeste man kommer en samlende person og han har støtte fra USA, men risikoen er høy og dersom Khameneis fall er starten på nok et diktatur er vi like langt.

Noen tanker rundt dette?

Endret av Jdz
  • Liker 7
  • Nyttig 4
Skrevet
Sportydame skrev (1 time siden):

Det ser ut som regimet er veldig nær til å styrtes - og omsider er VG(som siterer BBC) på banen...

https://www.vg.no/nyheter/i/wreE71/demonstrasjonene-i-iran-vi-blir-moett-med-skarpe-skudd

Ayatollahen er sannsynligvis på vei til Russland i skrivende stund - og amerikanske bombefly har tatt av mot Midtøsten.

Tommel opp fra denne venstreraddisen, 

• Liker 5
Skrevet

Kor ser du at ayatollahen er på veg til Russland? Eller at amerikanske bombefly har tatt av mot Midtausten? 

• Liker 3
Skrevet
Smascha skrev (12 minutter siden):

Kor ser du at ayatollahen er på veg til Russland? Eller at amerikanske bombefly har tatt av mot Midtausten? 

Det har gått rykter om dette på sosiale medier i flere dager allerede. Mye av det i form av skjermbilder fra Flightradar24 og bilder av amerikanske fly/styrker. Mye av dette er nok fake news/AI-generert innhold, ispedd endel drømmer og ønsketekning fra mange Iranere som ser det de ønsker å se.

Min personlige meningen er at det sannsynligvis ikke stemmer, i alle fall ikke det med at Khamenei er på vei til Russland. "Alle" har egentlig trodd at dersom regimet ville ha behov for å flykte, så ville de flykte til Venezuela, siden landene tidligere hadde gode diplomatiske relasjoner og direkte flyrute. Det er nok langt mindre sannsynlig nå. Det kan hende Khamenei vil ønske å flykte til Russland, men med mindre Russland får noe substansielt igjen for det, så tviler jeg på at Russland ser noen verdi i å huse en avsatt iransk diktator som er hatet av en hel verden. Jeg tipper også israelsk etterretning til enhver tid har god oversikt over hvor Khamenei og den øvrige ledelsen befinner seg.

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Jdz skrev (35 minutter siden):

Det har gått rykter om dette på sosiale medier i flere dager allerede. Mye av det i form av skjermbilder fra Flightradar24 og bilder av amerikanske fly/styrker. Mye av dette er nok fake news/AI-generert innhold, ispedd endel drømmer og ønsketekning fra mange Iranere som ser det de ønsker å se.

Min personlige meningen er at det sannsynligvis ikke stemmer, i alle fall ikke det med at Khamenei er på vei til Russland. "Alle" har egentlig trodd at dersom regimet ville ha behov for å flykte, så ville de flykte til Venezuela, siden landene tidligere hadde gode diplomatiske relasjoner og direkte flyrute. Det er nok langt mindre sannsynlig nå. Det kan hende Khamenei vil ønske å flykte til Russland, men med mindre Russland får noe substansielt igjen for det, så tviler jeg på at Russland ser noen verdi i å huse en avsatt iransk diktator som er hatet av en hel verden. Jeg tipper også israelsk etterretning til enhver tid har god oversikt over hvor Khamenei og den øvrige ledelsen befinner seg.

Takk for svar, det er veldig interessant det du skriv. 

Tvilar ikkje på at både amerikanarane og israelarane har sine folk på bakken inne i Iran, og veit nøyaktig kva som foregår. 

• Liker 4
Skrevet (endret)
Smascha skrev (5 timer siden):

Takk for svar, det er veldig interessant det du skriv. 

Tvilar ikkje på at både amerikanarane og israelarane har sine folk på bakken inne i Iran, og veit nøyaktig kva som foregår. 

Mossad er tungt inne i Iran. Og iranske agenter er også aktive i Norge. Å være iraner i Norge og kritisere regimet i Iran medfører risiko. 
Vi har og har hatt flere regimekritiske iranere i Norge. Lily Bandehy. Shabana Rehman.

Stortingspresidenten vår er også flyktning fra Iran. Og Høyres Farahmand. Jeg har lyttet på det sistnevnte har å si om utviklingen i landet, og han mener nå at det kun er en figur iranerne kan samle seg om… eksilprinsen Reza Pahlavi. 
Grunnen til at det er lite fokus på dette i Norge er (etter min mening) at det bryter med det narrativet mediene og kanskje også regjeringen fronter. 
Om vi får en regimeendring i Iran, for ikke å snakke om hvis vestlig innstilte Pahlavi returnerer, blir det en annen dans i Midtøsten. Israelerne vil juble, shahen var venn av Israel og det samme er det iranske folk historisk. Iranerne er dritt leie av å ikke ha råd til brød mens regimet pøser ut penger til Hamas, hezbolla og houthiene. 
Iran har store oljeressurser og det er også noe å ta i betraktningen. 
Derfor er media så stille om dette, en regimeendring i Iran vil ikke bare gagne det iranske folket, det er også på agendaen til Israel og USA. DET fører til ekstrem kognitiv dissonans hos viktige norske meningsleverandører som fex NRK.  Og de som er langt ute på venstresiden. De som støtter opprørerne er jo deres svorne fiender, Israel og USA.  Store-og lillesatan mao.

Jeg velger å stå med det stolte, flotte iranske folket. Måtte de lykkes i å frigjøre seg fra mullahene. 🙏

💚🦁❤️

Endret av Bacteria
  • Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Skrevet
Sportydame skrev (8 timer siden):

Hvorfor skulle vi på venstresiden støtte dette horrible regimet?

• Liker 6
  • Nyttig 4
Skrevet
ltfutt skrev (50 minutter siden):

Hvorfor skulle vi på venstresiden støtte dette horrible regimet?

Se over 

• Liker 2
Skrevet
Trubadur skrev (1 time siden):

Se over 

Er vel ikke noen grunn til å addresere dette til venstresiden. De fleste på venstresiden ser hvor undertrykkende dette regimet er.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
ltfutt skrev (12 timer siden):

Er vel ikke noen grunn til å addresere dette til venstresiden. De fleste på venstresiden ser hvor undertrykkende dette regimet er.

Gjør de det? Hvordan ser du det?

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
Bacteria skrev (16 timer siden):

Mossad er tungt inne i Iran. Og iranske agenter er også aktive i Norge. Å være iraner i Norge og kritisere regimet i Iran medfører risiko. 
Vi har og har hatt flere regimekritiske iranere i Norge. Lily Bandehy. Shabana Rehman.

Stortingspresidenten vår er også flyktning fra Iran. Og Høyres Farahmand. Jeg har lyttet på det sistnevnte har å si om utviklingen i landet, og han mener nå at det kun er en figur iranerne kan samle seg om… eksilprinsen Reza Pahlavi. 
Grunnen til at det er lite fokus på dette i Norge er (etter min mening) at det bryter med det narrativet mediene og kanskje også regjeringen fronter. 
Om vi får en regimeendring i Iran, for ikke å snakke om hvis vestlig innstilte Pahlavi returnerer, blir det en annen dans i Midtøsten. Israelerne vil juble, shahen var venn av Israel og det samme er det iranske folk historisk. Iranerne er dritt leie av å ikke ha råd til brød mens regimet pøser ut penger til Hamas, hezbolla og houthiene. 
Derfor er media så stille om dette, en regimeendring i Iran vil ikke bare gagne det iranske folket, det er også på agendaen til Israel og USA. DET fører til ekstrem kognitiv dissonans hos viktige norske meningsleverandører som fex NRK.  Og de som er langt ute på venstresiden. De som støtter opprørerne er jo deres svorne fiender, Israel og USA.  Store-og lillesatan mao.

Jeg velger å stå med det stolte, flotte iranske folket. Måtte de lykkes i å frigjøre seg fra mullahene. 🙏

💚🦁❤️

Godt forklart 🙌

Det siste nå er at det innføres dødsstraff for demonstrantene- hvilket implisitt vil medføre at USA må reagere, iht hva de har uttalt.

https://www.vg.no/nyheter/i/5p6G6b/iranske-sykehus-overveldet-av-skadede-demonstranter

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg ønsker det teokratiske regimets fall velkommen, men for det første er ikke Khamenei styrtet ennå, og for det andre kan det fort bli en blodig affære. Pahlavi er heller ikke den samlende skikkelsen som enkelte framstiller ham som. Kritiske røster nøler ikke med å kalle ham en fascist:

https://freeiransn.com/reza-pahlavis-platform-a-roadmap-to-neo-fascist-rule/

https://struanstevenson.com/international-affairs/pahlavis-fascist-manifesto/

• Liker 3
Skrevet

Det man nå savner i mediebildet er en "offentlig" støtte fra Vestresiden til demonstrantene- den mangler av en eller annen grunn....

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Det stemmer ikke

Bacteria skrev (16 timer siden):

💚🦁❤️

At sjahen var en venn av Israel gjorde han ikke til en populær mann blant de fleste iranere. Mohammed Reza Pahlavi levde i overdådig luksus, mens de fleste iranere var fattige. Han styrte Iran med jernhånd, og det fryktede politiet SAVAK var kjent for brutal undertrykkelse. Dette førte til den iranske revolusjonen i 1979. Når man ikke har nok mat, så er det også irrelevant hvem overhodet av landet er venn med.

Sjahens sønn, Reza Pahlavi er derfor ikke populær blant alle iranere, fordi det fryktes en potensiell tilbakevending til monarkiets autoritære regime. Pahlavi har heller ikke klart å bygge en bred politisk organisasjon som kan erstatte det nåværende, undertrykkende prestestyret i Iran.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
Sportydame skrev (2 timer siden):

Det man nå savner i mediebildet er en "offentlig" støtte fra Venstresiden til demonstrantene- den mangler av en eller annen grunn....

Det er trist at du reduserer din egen tråd til å bli en konkurranse mellom fløyene i politikken. Hva er forresten forskjellen på offentlig og "offentlig"? Og er det uten videre gitt at Pahlavi er veien videre hvis/når prestestyret faller? Her har jeg ikke nok kunnskap om alternativene, men jeg har fått med meg at mange advarer mot Pahlavis autoritære planer.

• Liker 5
Skrevet
Callista skrev (4 timer siden):

Det stemmer ikke

At sjahen var en venn av Israel gjorde han ikke til en populær mann blant de fleste iranere. Mohammed Reza Pahlavi levde i overdådig luksus, mens de fleste iranere var fattige. Han styrte Iran med jernhånd, og det fryktede politiet SAVAK var kjent for brutal undertrykkelse. Dette førte til den iranske revolusjonen i 1979. Når man ikke har nok mat, så er det også irrelevant hvem overhodet av landet er venn med.

Sjahens sønn, Reza Pahlavi er derfor ikke populær blant alle iranere, fordi det fryktes en potensiell tilbakevending til monarkiets autoritære regime. Pahlavi har heller ikke klart å bygge en bred politisk organisasjon som kan erstatte det nåværende, undertrykkende prestestyret i Iran.

Han levde kansje i overdådig luksus men de fleste Iranere ville velkomme ham tilbake i dag om de kunne. Han ga friheter til kvinner (noe som prester ikke tålte) Han begrenset også Islam' rollen litt som i Ataturk Tyrkia. 

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet
NatNat skrev (20 timer siden):

Han levde kansje i overdådig luksus men de fleste Iranere ville velkomme ham tilbake i dag om de kunne. Han ga friheter til kvinner (noe som prester ikke tålte) Han begrenset også Islam' rollen litt som i Ataturk Tyrkia. 

Jeg ser ikke hensikten med å sammenligne autoritære regimer. Jeg tror ikke at iranerne ville ønsket ham velkommen tilbake. De levde under politisk undertrykkelse, fattigdom og vold under sjahen, noe som førte til revolusjonen i 1979. Det samme gjelder i dag. Politisk undertrykkelse, fattigdom og vold.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...