Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg har vært ungdomsskolelærer i 10 år og har noen innspill:

• Vi skal faktisk ikke vurdere innsats/utvikling etc med karakter. Vi skal absolutt gi tilbakemelding på dette på andre måter, men man skal ikke få en høyere karakter fordi man har jobbet hardt. Karakterkravene blir litt høyere for hvert semester, så man har faktisk hatt progresjon dersom man ligger på samme karakter. 

• Sannsynligvis er det de lærerne som gir mange høye karakterer som ikke har gjort jobben sin. Som nyutdannet var jeg selv altfor snill med karakterene fordi jeg overså feil som jeg ikke overser i dag. Historien gjentar seg: Jeg har nyutdannede kollegaer som gjør de samme feilene jeg gjorde og som er for snille med karakterene. I noen tilfeller er det ikke selve karakteren som er for snill i så måte, men prøven/vurderingene som er lagt på et altfor lavt og lett nivå. Avkrysning, pugge faktaspørsmål og lignende vurderinger bør ikke være hovedgrunnlaget for karakteren.

• Det er vanlig at elevene går ned i karakter når de bytter lærer. Dette er ikke fordi den nye læreren er dårligere enn den forrige, men fordi elevene er vandt til en annen lærer/stil og noen har vansker med å stille om og mister motivasjonen av det.

• Når alt dette er sagt, høres det veldig rart ut at datteren din har fått en 2-er med det du beskriver. Å falle i karakter er normalt, men en 2-er viser lav måloppnåelse i faget. Vanligvis er det elever med store faglige utfordringer som havner på denne karakteren. En elev som tidligere har ligget på 5 og jobber hardt passer vanligvis ikke denne beskrivelsen. På ungdomsskolenivå skal man heller ikke straffes like hardt for å bomme på oppgaven som på vgs og høyere utdanning. Da tar jeg selvfølgelig forbehold om helt åpenbare tulletekster. Jeg snakker om de som bommer på en slik måte at man skjønner at det ikke er med overlegg. 

Du bør først sjekke hva som er grunnlaget for denne 2-eren. Mener læreren at det var stryk (1) på tentamen? For man skal faktisk ikke stryke på ungdomsskolenivå kun basert på innholdet i oppgavene. Det blir såklart ingen høy karakter, men med godt språk og noe relevans er det mulig å oppnå 3, i hvert fall. Hva har hun fått på det andre? Del gjerne tilbakemeldinger her, så vi som er lærere kan vurdere om det er læreren som er på bærtur eller datteren din som har misforstått noe. 

Anonymkode: 0179e...cc7

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tusen takk for ett langt og forklarende svar! 

Er vel noe sånt jeg har tenkt selv også.... Men klart det er jo egentlig ikke min datters feil hvis hun har fått kunstig høye karakterer av første lærer, man må jo nesten tro på de karakterene man får?

Og det er jo kjipt hvis fremtidsdrømmen blir knust, og man mest sannsynlig hadde nådd den, hvis man ikke måtte bytte lærer. 

Har ikke sett noen vurderinger som skulle tilsi disse karakterfallene heller. Men disse nye lærerne er generelt late, gir lite informasjon, og alt skal gjøres fortest mulig. 

Men i det store og det hele er det jo fryktelig urettferdig at ungdommenes fremtid avhenger så mye av om man har flaks/uflaks med læreren...

TS

Anonymkode: 6c632...165

Da får du trøste ungdomme din, med at uansett hvilken vgs hun kommer inn på, så er ikke fremtiden hennes avgjort. 

VGS er kun tre år. Og om hun ikke kommer inn på ønsket vgs så får hun jobbe hardt og godt gjennom vgs slik at hun kan komme inn på hvilket som helst studie. 

også må hun huske at dette er halvtårskarakteren. Nå har hun noen gode måneder frem til sommeren hvor hun kan jobbe beinhardt. 

Anonymkode: ced4e...a16

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Som sagt jobber jeg som lektor og synes dette med karakterer er vanskelig.

Elevene er altfor opptatt av karakterer og langt nær like opptatt av den tilbakemeldingen de får og hva de får beskjed om å jobbe videre med. Jeg har hatt flere svært ambisiøse elever som drømmer om seksere i mine fag og som blir skuffet over 4 og 5. Det er kanskje urettferdig med karakterer men det er faktisk inflasjon i gode karakter i Norge i dag. Jeg tror vi skulle gått mer mot opptaksprøver. (men da er vel det også urettferdig fordi det kommer an på dagsformen) Da slipper lærerne å sette karakterer på egne elever og kan fokusere på å lære elevene pensum og gode lærevaner, de vil faktisk ta deg dit du vil.

Du høres veldig opptatt ut av ditt eget barn og denne urettferdigheten, vet du det er ingenting som er for sent på ungdomskolen. Ingen broer brennes når man er 15 år. Hvis din datter jobber og tar til seg råd og veiledning så vil hun kunne bruke dette til å nå langt

Anonymkode: 99f11...f19

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Men på generelt grunnlag er det ikke fryktelig urettferdig hele karaktersystemet?

Og spesielt når man plutselig får en ny lærer som ikke kjenner deg, ikke aner noe om evt. fremgang og helt sikkert vurderer annerledes enn første lærer?

Dette må jo være ett stort problem i skolen? ene barnet mitt har hatt ny lærer hvert eneste år siden førsteklasse, og flere ganger fått ny lærer midt i året også. Tenkte jo ikke så mye over det på barneskolen, men nå på ungdomsskolen er jo dette ett stort problem mtp karakterer.

TS  

Tja… egentlig skal det ikke være slik for kompetansemålene er jo de samme som man vurdere ut fra. Men dersom den gamle læreren f.eks ikke har vært skriftlig sensor i avgangsfagene og ikke er oppdatert i hva som faktisk kreves på eksamen, og hun bytter til en som er det, kan det bli brutalt. Det vil jo kanskje vise seg på eksamen? 

Jeg har kollegaer som av god vilje og intensjoner underviser som om det var 2019. Men det er en helt annen skole nå i forhold til da. Særlig mattefaget er endret i oppgavetypene. 

Men om hun nå har fått en «oppdatert» lærer, så vil hun lære masse dette halvåret! Det kommer til å gå bra. Hun må bare ikke gå i fella å klage og sure, og gi opp. :) karakterer første termin brukes til innsøking, ja - men junikarakterene blir ettersendt og er de som ligger til grunn for opptak. Gå i dialog med skolen, så ordner det seg :) 

Anonymkode: 30bc0...61e

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er ingen klagerett på halvårsvurdering. 

Eleven har krav på å få underveisvurdering i løpet av terminen slik at hen får vite hva slags kompetanse hen har vist så langt i faget, og dermed en indikasjon på hva hen ligger an til å få i halvårsvurdering. Denne underveisvurderingen trenger ikke å bestå av tallkarakterer. Den kan også gis muntlig, så her er det et visst handlingsrom for læreren. Læreren bør uansett ha kontroll på vurderingene sine slik at han/hun kan ta en gjennomgang med elever som lurer på halvårsvurderingen, for det skal være samsvar mellom vurderingene underveis i semesteret og det som står på «karakterkortet».

Anonymkode: 228d3...6df

Så klart går det an å klage (eller sende en forespørsel da) og høre hva grunnlaget for karaktersettingen er. Jeg mente ikke en klage som i samme kategori som klage på standpunkt eller eksamenskarakter. 

Anonymkode: c28b1...b0b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Dessuten er det vel lettere for en lærer som har fulgt elevene over tid og se forbedringer hos elevene, enn en som plutselig må overta klassen?

Karakterer skal vise hvilken kompetanse eleven viser i det hen blir vurdert i, ikke hvorvidt de har "forbedra" seg siden forrige vurdering.  Nå er det drøyt usannsynlig at en elev skal gå fra en femmer til en toer i norsk, med mindre jenta har brukt KI over en lav sko og forrige lærer var av det slaget som ikke gjenkjente det og/eller ikke makta å ta inn over seg at elevene juksa (jeg har hatt de kollegaene). Om noe vil jeg anta at forrige lærer var av det slaget som var vel rundhånda med karakterene, og at ny lærer er uerfaren og har lagt lista for høyt. 

Jeg går ut fra at dattera di har spurt læreren hva som var grunnen til den karakteren?

Anonymkode: cf51f...9af

• Nyttig 2
Skrevet

Det der skjedde meg og lå som regel på 4+ og 5 i karakter. Fikk ny lærer i 10 klasse, hadde inntrykk av at hun ikke likte meg og gikk ned til 2'ere og 3'ere.

Husker hun virket snurt da eg gikk opp til muntlig eksamen i et av hennes fag og fikk 5 igjen blant annet med ny sensor. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Alle mine barn har fra de startet skole hatt et renn av utskiftninger på lærere. I tillegg kommer enormt mye langtidssykefravær og etterutdanning++

Mistet helt respekten for yrkesgruppen. Finnes ikke stabilitet for barna.

Anonymkode: d1203...f93

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...