Gå til innhold

Andre som sliter med sterk PMS? Noen som har tips?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir 30 i år og har alltid slitt med sterk PMS i 5 dager før menstruasjon, som blir verre dag for dag frem til menstruasjonen starter. Da jeg brukte kombinasjonsprevensjon var dette et ikke-problem, men pga blodpropp kan ikke bruke det. Minipille har fungert dårlig, prøvde i 9mnd men hadde konstante gjennomblødninger, samt ønsker bli gravid ila neste 2 år så ønsker ikke stå på prevensjon. 

Jeg er vanligvis en positiv og blid person, men den uken før menstruasjon gråter jeg av alt som er, blir negativ og tilnærmet deprimert. Slutter å trene, blir sint på forloveden min uten grunn, har så ømme bryster at å ha på BH er vondt og får faktisk også problemer med magen. Er det flere som har det sånn? Har noen tips som hjelper? Uten å virke dramatisk så føler jeg meg som en helt annen person og de 5 dagene i måneden påvirket livet negativt i stor grad. Jeg gruer meg hver måned til alt skal «snu». 

Anonymkode: ded1d...b3e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde det som deg og brukte spironolakton en periode for å ikke ha det så voldsomt. Dette må du snakke med lege om og få resept på. Ellers er magnesium gull verd og virker tilstrekkelig stabiliserende for meg i dag.

Anonymkode: 5fceb...173

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har PMDD, og hadde 7-12 dager hver måned med skikkelig depresjon, og også fysiske symptomer som leddsmerter, forstoppelse og utmattelse. Følte hver eneste måned at livet mitt raste sammen, gråt masse, var ekstremt mye sint, ville (og klarte) bare sove, sove og atter sove. Har måttet jobbe redusert hele livet pga dette og ble til slutt utbrent.

Det som ofte forsøkes først er hormonprevensjon. Den kupper på en måte syklusen din og demper hormonsvigningene, som er det kroppen reagerer på.

Hvis du ikke kan ta det, eller det ikke hjelper, er neste steg gjerne antidepressiva. I motsetning til ved vanlig depresjon så kan man ta det syklisk, altså i den dårlige perioden, eller man kan også forsøke å ta det hver dag. 

Andre vanlige råd er å ta magnesium og b6, gå til psykolog, passe på søvn, kosthold, fysisk aktivitet osv. og å tilpasse aktivitetsnivå etter form.

For meg har ingenting av dette hjulpet nevneverdig. Hormonprevensjon og antidepressiva gjør meg helt flat og nummen, med null livsgnist, så det gidder jeg ikke. Kosttilskudd og livsstilstiltak utgjør ingen forskjell, og når jeg er totalt utmattet og deprimert klarer jeg uansett ikke trene eller leve på en god måte. Psykolog er alltids godt og nyttig, men det løste ikke problemet.

Vanndrivende medikamenter kan også hjelpe noen, men det har ikke jeg prøvd.

For meg ble redningen ketaminassistert terapi. I utgangspunktet var det tenkt som behandling mot kompleks ptsd, men en veldig fin bieffekt var at de månedlige depresjonene forsvant ❤️ de fysiske plagene er der fremdeles, men der har jeg fått litt hjelp av hormonbehandling mot begynnende overgangsalder (jeg er 41). Og jeg kan leve med litt utmattelse og forstoppelse, så lenge jeg slipper å være deprimert, for det er altså helt jævlig. Det var dyrt (jeg gikk privat) men veldig verdt det for meg.

Jeg har også ADHD, og alle disse greiene med hormonsystemet og nervesystemet (ADHD, PMDD/PMS, traumer, tidlig og vanskelig overgangsalder osv) henger ofte sammen. 

Mange kvinner kan oppleve at PMS blir verre med årene, og særlig etter graviditeter. Til gjengjeld er ofte svangerskapene veldig fine fordi man da har mindre svingninger i hormonene.

Har du vært hos gynekolog? Hvis ikke ville jeg dratt dit for å høre om det finnes alternativer som kan passe for deg. Opplever du, som meg, at det bare blir verre med årene så vil jeg anbefale å undersøke litt rundt ketaminbehandling - det er ikke nødvendigvis for alle, men verdt det hvis plagene blir for store ❤️

Anonymkode: 26692...127

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...