AnonymBruker Skrevet 9. januar #1 Skrevet 9. januar Synes folk er så dømmende overfor foreldre og spesielt overfor mødre. Ikke bare her inne og i kommentarfelt på SoMe, men også ute i den virkelige verden. Her om dagen hadde en venninne hatt niesen sin på fire år på overnatting. Niesen hadde vært litt spent fordi det var første gang hun skulle sove borte så moren (svigerinnen til min venninne) hadde snakket med datteren om at det kanskje kom til å være litt skummelt. Venninnen min var veldig kritisk det og mente at hun gjorde jenta unødvendig stressa. Overnattingen hadde gått helt fint. Nå vet verken jeg eller venninna mi hva moren faktisk hadde sagt. Jeg tolket det bare som en mor som forberede barnet på hva som skal komme. Ser for meg "i natt skal du sove hos tante Kari. Kanskje det blir litt rart siden du er vant til å sove i din egen seng. Det er ikke farlig og tante Kari er der og passer på deg". Jeg kjenner verken moren eller barnet så aner ikke om hun kanskje er en litt mer "hysterisk" mor, men min venninne har ingen annen erfaring med barn enn å være tante så hun vet jo ikke nødvendigvis hvordan det er å ha et engstelig barn. For alt vi vet var det datteren selv som sa at hun synes det var skummelt. Venninnen min snakket om det til flere så hun gjorde det til en litt unødvendig stor greie. Min eldste hadde kolikk og masse smerter de første 9 månedene. Han hylgråt i timesvis hver dag. Jeg kan ikke begynne å beskrive hvor grusomt det var å se sitt eget barn i smerter uten å kunne gjøre noe annet enn å være der og bysse og bære (jada, vi var innom alle helseforetak du kan tenke deg). Jeg var derfor veldig vár på gråten hans og jeg prøvde så godt jeg kunne å unngå at han skulle få smerter på annet vis. Der andre foreldre fint kunne la babyen sin holde på med skuffer uten å være redd for at babyen skulle klemme fingrene hang jeg over ham som en hauk. Jeg orket rett og slett ikke tanken på mer gråt og smerter og ville beskytte fra den smerten jeg kunne. Han hadde jo hatt det så vondt så lenge. I ettertid ser jeg selvsagt at jeg kunne sluppet litt mer opp, men de første 14-15 månedene var jeg i sjokk etter den heftige starten. Sikkert mange som himlet med øynene over den overbeskyttende moren. Jeg fikk høre via en venninne at en annen venninne hadde kommet med en ufin kommentar. Ble kjempelei meg og måtte faktisk trekke meg unna henne. Hun visste tross alt hva vi hadde vært gjennom og selv da valgte hun å kritisere oss. Synes det er unødvendig å snakke nedlatende om hvordan folk er foreldre, fordi de aller aller fleste gjør så godt de kan. Og foreldrene er de som kjenner sine egne barn best. Og man vet ikke alltod hva folk står i/har stått i. Hvis man faktisk vil noen vel kan man snakke med dem på en ordentlig og empatisk måte, ikke slenge med leppa til andre. Det er vanskelig nok å være mor som det er. Man trenger ikke den ekstra belastningen det er å bli kritisert fordi man ikke gjør en god nok jobb. Håper dette innlegget oppfordrer noen til å gi en ekstra klapp på skulderen til en sliten mor på jobb eller i venninnegjengen ❤️ Anonymkode: cfd55...64c 1 10 1
LilleMy_09 Skrevet 9. januar #2 Skrevet 9. januar Det er ikke tull engang. Foreldrepolitiet er raskt ute med pekefingeren dersom noen gjør ting på en annen måte enn de selv 3
AnonymBruker Skrevet 9. januar #3 Skrevet 9. januar Tror det er foreldre som er usikre i foreldrerollen selv som er ivrigst på å kritisere andre foreldre. Anonymkode: b6424...b86 3
AnonymBruker Skrevet 9. januar #4 Skrevet 9. januar LilleMy_09 skrev (35 minutter siden): Det er ikke tull engang. Foreldrepolitiet er raskt ute med pekefingeren dersom noen gjør ting på en annen måte enn de selv Ja det er så utrolig merkelig. Har man flere barn vet man også at barn er forskjellige. Det som funker på den ene funker ikke på den andre. Da er det rart å tenke at måten du gjør det på er den eneste riktige og at du sitter med fasiten 🤷♀️ Anonymkode: cfd55...64c 3
AnonymBruker Skrevet 9. januar #5 Skrevet 9. januar Er enig. Synes også det virker som det er helt stuerent og greit å snakke ned foreldre om det man mener er at de er for forsiktige, passer for godt på barna, sikrer barna for godt, slipper opp for lite osv. Men å si noe om at folk tar for mye risiko, ikke passer godt nok på osv det er ikke lov i det hele tatt. Bare enkle ting som sovesituasjon. Det sitter ikke langt inne og ingen synes det er frekt eller feil når folk kritiserer samsoving, amme lenge, støtte barnet til å sove og annet som faktisk er trygt og fint for barna og nødvendig for mange. Men de som driver med gråtekur-varianter eller velger MME over amming (velger, ikke må) de kan man ikke være et fnugg kritisk mot uten at ord som mammapoliti, Karen, andre vet best kommer frem. Bilsikring er jo kremeksempel. Om noen sikrer barna dårlig så kan man ikke en gang tenke det for seg selv omtrent før man er en dårlig person som skal passe sine egne saker og forstå at andre gjør det de velger er best og opplysning om anbefalingene eller fakta om hva som er tryggest blir stemplet som kritikk og hets uannsett hvor objektivt og nøytralt det legges frem. Men om man velger å sikre etter anbefalingene er det helt ok å å bli latterliggjort og kalt hysterisk. Tenker da spesielt på nett. Folk vet tydeligvis bare "best om egne barn" om man velger å være mindre forsiktig ikke mer. Og det er alltid de som tar høyest risiko som er de beste og har mest rett og som kan kritisere men aldri bli kritisert føles det som.. Anonymkode: 4f3a3...1b3 2
AnonymBruker Skrevet 10. januar #6 Skrevet 10. januar Helt enig. Og jeg har gjort det selv, må jeg innrømme. Dessverre er dette en slags tradisjon som mange eldre damer også driver med, de kommer med slengbemerkninger om alt mulig til og om småbarnsforeldre. Man burde heller snakke med den det gjelder på en ordentlig måte, evt holde kjeft. Anonymkode: a0325...dd8
AnonymBruker Skrevet 10. januar #7 Skrevet 10. januar Den der skuffeoverforsiktighetskommentaren kunne da hvem som helst ha kommet med. Idioten var den «venninna» som sladret til deg om en sånn løs kommentar! Det var jo HUN som var slem. At noen sier «haha, Anne hang over ungen som en hauk og var livredd for at han skulle klemme fingrene i skuffen, jaja, førstegangsmødre - « eller noe sånt er da virkelig ikke noe å fortelle videre! Anonymkode: 0e727...45e
AnonymBruker Skrevet 10. januar #8 Skrevet 10. januar AnonymBruker skrev (På 9.1.2026 den 13.04): Tror det er foreldre som er usikre i foreldrerollen selv som er ivrigst på å kritisere andre foreldre. Anonymkode: b6424...b86 Det har du nok rett i, men også mange uten barn som holder på sånn. Uansett trist at man må trykke andre ned for å føle seg bedre. Anonymkode: cfd55...64c 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar #9 Skrevet 10. januar AnonymBruker skrev (7 timer siden): Den der skuffeoverforsiktighetskommentaren kunne da hvem som helst ha kommet med. Idioten var den «venninna» som sladret til deg om en sånn løs kommentar! Det var jo HUN som var slem. At noen sier «haha, Anne hang over ungen som en hauk og var livredd for at han skulle klemme fingrene i skuffen, jaja, førstegangsmødre - « eller noe sånt er da virkelig ikke noe å fortelle videre! Anonymkode: 0e727...45e Det var ikke en sånn "hun er litt i overkant forsiktig, skulle tro ungen var laget av porselen"-kommentar. Selv om jeg synes sånne kommentarer også er unødvendige. Det var en skikkelig nedlatende kommentar. Fra noen som visste veldig godt hva vi hadde vært gjennom. Det sier noe om hva de faktisk tenker om deg. Sånne folk trenger ikke jeg i livet mitt. Anonymkode: cfd55...64c
AnonymBruker Skrevet 10. januar #10 Skrevet 10. januar AnonymBruker skrev (På 9.1.2026 den 14.28): Er enig. Synes også det virker som det er helt stuerent og greit å snakke ned foreldre om det man mener er at de er for forsiktige, passer for godt på barna, sikrer barna for godt, slipper opp for lite osv. Men å si noe om at folk tar for mye risiko, ikke passer godt nok på osv det er ikke lov i det hele tatt. Bare enkle ting som sovesituasjon. Det sitter ikke langt inne og ingen synes det er frekt eller feil når folk kritiserer samsoving, amme lenge, støtte barnet til å sove og annet som faktisk er trygt og fint for barna og nødvendig for mange. Men de som driver med gråtekur-varianter eller velger MME over amming (velger, ikke må) de kan man ikke være et fnugg kritisk mot uten at ord som mammapoliti, Karen, andre vet best kommer frem. Bilsikring er jo kremeksempel. Om noen sikrer barna dårlig så kan man ikke en gang tenke det for seg selv omtrent før man er en dårlig person som skal passe sine egne saker og forstå at andre gjør det de velger er best og opplysning om anbefalingene eller fakta om hva som er tryggest blir stemplet som kritikk og hets uannsett hvor objektivt og nøytralt det legges frem. Men om man velger å sikre etter anbefalingene er det helt ok å å bli latterliggjort og kalt hysterisk. Tenker da spesielt på nett. Folk vet tydeligvis bare "best om egne barn" om man velger å være mindre forsiktig ikke mer. Og det er alltid de som tar høyest risiko som er de beste og har mest rett og som kan kritisere men aldri bli kritisert føles det som.. Anonymkode: 4f3a3...1b3 Det har du forsåvidt rett i. Mye kritikk av foreldre som "overbeskytter" barn det være seg i sovesituasjoner, vedrørende kosthold eller tilgang til skjerm. Det blir veldig polarisert når man må stå på den ene eller andre siden. Anonymkode: cfd55...64c
AnonymBruker Skrevet 10. januar #11 Skrevet 10. januar AnonymBruker skrev (8 timer siden): Helt enig. Og jeg har gjort det selv, må jeg innrømme. Dessverre er dette en slags tradisjon som mange eldre damer også driver med, de kommer med slengbemerkninger om alt mulig til og om småbarnsforeldre. Man burde heller snakke med den det gjelder på en ordentlig måte, evt holde kjeft. Anonymkode: a0325...dd8 Jeg har også gjort det selv. Før jeg fikk barn. Så sikkert karma at jeg endte opp med en så krevende start 😅 Det som overrasker meg er hvor mye folk kaster stein i glasshus. De kan være så ekstreme på noe og samtidig latterliggjøre andre for noe de synes er ekstremt. En kollega av meg hånlo av en nabo av henne som ofte sov med datteren som var seks år "da ødelegger man for seg selv". Samtidig er kollegaen min en skikkelig hønemor for sin 17 år gamle sønn. Har han glemt regnjakke npr han er på skolen kjører hun hjem og henter til ham, hun bestiller legetimer og lager matpakke til ham. Jeg legger mer ikke oppi måten hun er med sønnen. Kan hende det er gode grunner til at hun gjør som hun gjør og av det jeg har sett er hun en veldig god mor, men hun er den første til å påpeke andres feil. Vi skjemte bort sønnen vår da vi bysset ham hver natt I følge henne 🫠 Hun forholdt seg ikke til at dette var et barn med smerter. Og som du påpeker, det er ofte de som er eldre som kommer med stikk til småbarnsforeldre. Lett å glemme hvordan det faktisk er. Hvis man virkelig vil noen vel så kan man hjelpe dem i stede for å snakke nedlatende til/om dem. Anonymkode: cfd55...64c
AnonymBruker Skrevet 10. januar #13 Skrevet 10. januar AnonymBruker skrev (7 timer siden): Den der skuffeoverforsiktighetskommentaren kunne da hvem som helst ha kommet med. Idioten var den «venninna» som sladret til deg om en sånn løs kommentar! Det var jo HUN som var slem. At noen sier «haha, Anne hang over ungen som en hauk og var livredd for at han skulle klemme fingrene i skuffen, jaja, førstegangsmødre - « eller noe sånt er da virkelig ikke noe å fortelle videre! Anonymkode: 0e727...45e Men hvorfor skal man komme med en sånn kommentar? Helt utrolig unødvendig ting å si eller mene! Om noen vil passe på at barna ikke klemmer fingrene sine så er vel det HELT GREIT og ikke noe noen andre trenger å kommentere på? Hadde ikke du syntes det var frekt om jeg kommenterte "haha nå klemte ungen til Bente fingrene igjen for hun gidder jo aldri å passe på, førstegangsmødre altså"? Anonymkode: 4f3a3...1b3
AnonymBruker Skrevet 10. januar #14 Skrevet 10. januar Jeg har disse som driver med ‘sensitiv omsorg’ opp i halsen, det er sikkert sånne ‘høysensitive’ som tror at i kraft av at de er høysensitive at det skal ha en eller annen magisk virkning på det de gjør. Voldsomt teatralske er de også, tar mye plass med den oppførselen. Bare vær vanlig, liksom. Det er bare spennende for dem selv. Anonymkode: 28d96...a08
AnonymBruker Skrevet 10. januar #15 Skrevet 10. januar AnonymBruker skrev (4 timer siden): Men hvorfor skal man komme med en sånn kommentar? Helt utrolig unødvendig ting å si eller mene! Om noen vil passe på at barna ikke klemmer fingrene sine så er vel det HELT GREIT og ikke noe noen andre trenger å kommentere på? Hadde ikke du syntes det var frekt om jeg kommenterte "haha nå klemte ungen til Bente fingrene igjen for hun gidder jo aldri å passe på, førstegangsmødre altså"? Anonymkode: 4f3a3...1b3 Enig. Når var ikke kommentaren hennes direkte knyttet til en sånn situasjon heller, men en "generell observasjon". Men ja, unødvendig uansett, vi gjør så godt vi kan, med de forutsetningene vi har. Og det er faktisk foreldre som kjenner barna sine best. Jeg kan av og til reagere på at foreldre er for lite "til stede" for barna og ikke hjelper/støtter dem i ulike situasjoner, men med mindre jeg opplever det som en form for omsorgssvikt ville jeg aldri sagt noe til dem eller andre. Jeg velger å tro at de har erfart at det er det som funker best for deres barn. Anonymkode: cfd55...64c
AnonymBruker Skrevet 10. januar #16 Skrevet 10. januar AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Jeg har disse som driver med ‘sensitiv omsorg’ opp i halsen, det er sikkert sånne ‘høysensitive’ som tror at i kraft av at de er høysensitive at det skal ha en eller annen magisk virkning på det de gjør. Voldsomt teatralske er de også, tar mye plass med den oppførselen. Bare vær vanlig, liksom. Det er bare spennende for dem selv. Anonymkode: 28d96...a08 Vet ikke helt hvor du vil med dette. Mener du jeg gjorde det da jeg var ekstra varsom med barnet mitt? Skjønner ikke helt hvem du sikter til her. Anonymkode: cfd55...64c
katties Skrevet 11. januar #17 Skrevet 11. januar LilleMy_09 skrev (På 9.1.2026 den 12.42): Det er ikke tull engang. Foreldrepolitiet er raskt ute med pekefingeren dersom noen gjør ting på en annen måte enn de selv Svigermor er raskt ute med å kommentere på hvordan hun gjør ting annerledes enn jeg gjør også. Hun er 60. Like mye mamapoliti.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå