Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Perine skrev (14 timer siden):

Hvor mange minstepensjonister kan dette ramme, tro?  Som altså sitter med boliger verd titalls millioner, men likevel nødt til å dekke skatten kun av minstepensjonen sin, og knapt har råd til mat.  Jeg vet ikke om noen.  Da har de vel ikke råd til vedlikehold heller. Disse tilhører heller en elite, som har alle valgmuligheter på øverste hylle.

Du er klar over at mange kvinner lever lengre enn menn og mange kvinner har vært hjemmeværende. Huset kostet ikke titals millioner og er også mulig at det var hennes eller hans barndomshjem. 

Var fullstendig mulig å kjøpe eller bygge hus på en normal lønn på den tiden mine besteforeldre etablerte seg. 

Min bestefar jobbet og invisterte pengene i hus og hytte. Nå ble han lengstlevende da mil bestemor døde relativt tidlig. Men hadde det vært motsatt ville hun nok hatt litt økonomiske utfordringer da hun ville blitt minste pensjonist. 

De var absolutt ingen elite. Ikke de andre eldre i familien min heller. 

Anonymkode: 9e20d...d87

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Rødvinsfilosofen skrev (4 timer siden):

Noe du kan finne statistikk på, kanskje? 

Siden de er så mange, mener jeg. 

Er jo bare å ta å vandre litt rundt på dagtid i flere nabolag i Oslo. Husprisen i et område er heller ikke en skjult hemmelighet. 

Gamle damer er ofte svært snakkesalige så gir du de litt oppmerksomhet vil de fortelle om familien sin og gamledager.

Husprisen var ikke like høy før i forhold til inntekt. En mann i arbeidet kunne forsørge kone og barn. Disse gamle damene har kun vært med på en enorm verdistigning som de selv ikke får noe ut av da de ikke selger hjemmet sitt men bor der.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er jo bare å ta å vandre litt rundt på dagtid i flere nabolag i Oslo. Husprisen i et område er heller ikke en skjult hemmelighet. 

Gamle damer er ofte svært snakkesalige så gir du de litt oppmerksomhet vil de fortelle om familien sin og gamledager.

Husprisen var ikke like høy før i forhold til inntekt. En mann i arbeidet kunne forsørge kone og barn. Disse gamle damene har kun vært med på en enorm verdistigning som de selv ikke får noe ut av da de ikke selger hjemmet sitt men bor der.

Nei, med andre ord.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er ikke en menneskerett å sitte i en svær bolig til mangfoldige millioner hele livet bare fordi man har minner derfra. Synes egentlig det er helt sykt at det er normalisert at eldre skal sitte med digre eneboliger alene når det er enorm mangel på familieboliger mange steder i landet. 

Anonymkode: 5ae03...16e

Det bør være en menneskerett å kunne beholde egen eiendom som er kjøpt og betalt for gjennom lovlige midler. 

Alternativ får staten eie alt og tildele bolig etter behov og flytte på mennesker når staten mener de ikke lenger har behovet for å bo i den boligen eller den beliggenheten. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Rødvinsfilosofen skrev (5 minutter siden):

Nei, med andre ord.

Er jo fult mulig å søke opp statistikk selv. Er det registrert i åpne registrert er informasjonen tilgjengelig for alle. 

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er jo fult mulig å søke opp statistikk selv. Er det registrert i åpne registrert er informasjonen tilgjengelig for alle. 

Du kan jo være så vennlig å finne den for meg, siden den er så innmari lett tilgjengelig?

AnonymBruker
Skrevet
Rødvinsfilosofen skrev (54 minutter siden):

Du kan jo være så vennlig å finne den for meg, siden den er så innmari lett tilgjengelig?

Vi kan jo heller snu det. Kan ikke du komme med statistikk som viser at det knapt eksisterer en minstepensjonist som bor i en bolig til 10 millioner eller mer? Og at alle som bor i slike boliger har formue og inntekt som står i stil med bolig verdien.

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vi kan jo heller snu det. Kan ikke du komme med statistikk som viser at det knapt eksisterer en minstepensjonist som bor i en bolig til 10 millioner eller mer? Og at alle som bor i slike boliger har formue og inntekt som står i stil med bolig verdien.

Hvor mange dråper vann er det ikke i Atlanterhavet?

AnonymBruker
Skrevet
Rødvinsfilosofen skrev (4 minutter siden):

Har jeg ikke noe behov for å vite, men hvis du har talt dem skal jeg lytte..

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Rødvinsfilosofen skrev (8 timer siden):

Noe du kan finne statistikk på, kanskje? 

Siden de er så mange, mener jeg. 

De fleste boliger på 100+ kvm i store deler av Oslo koster mer enn 10 mill. Du kan sjekke selv på finn i f.eks i bydelene grefsen/kjelsås, Sogn, Ullern, vindern, Ekeberg/bekkelaget, st.hans-haugen - Ullevål, Østensjø.

Anonymkode: a8ebc...7dc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det er ikke en menneskerett å sitte i en svær bolig til mangfoldige millioner hele livet bare fordi man har minner derfra. Synes egentlig det er helt sykt at det er normalisert at eldre skal sitte med digre eneboliger alene når det er enorm mangel på familieboliger mange steder i landet. 

Helt enig! En 70-årig minstepensjonist med stor boligformue bør flytte til en billigere bolig og frigjøre den store boligen til noen som trenger plassen og har råd til å vedlikeholde den. Det er mye mer miljøvennlig enn å oppta masse plass og la boligen forfalle. 

Men, jeg syns fortsatt at man burde økt innslagspunktet for formueskatt og heller satt opp den skattemessige verdien av boligen. Vi kunne hatt større og dyrere bolig og skattet mindre, men det er ikke sørlig miljøvennlig å sitte i en mye større bolig enn man trenger. Hvorfor har vi et skattesystem som skal favorisere dette?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Da er det jo bra en er happy🥳

Anonymkode: cbf71...ce2

Ja, hvis "happy" = død eller fryser under en bro. 

Anonymkode: 4a767...83f

AnonymBruker
Skrevet

10 mill. Du får knapt nok en enebolig for det i Oslo. Dessuten starter det med 10 og endrer på 2 mill.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Helt enig! En 70-årig minstepensjonist med stor boligformue bør flytte til en billigere bolig og frigjøre den store boligen til noen som trenger plassen og har råd til å vedlikeholde den. Det er mye mer miljøvennlig enn å oppta masse plass og la boligen forfalle. 

Men, jeg syns fortsatt at man burde økt innslagspunktet for formueskatt og heller satt opp den skattemessige verdien av boligen. Vi kunne hatt større og dyrere bolig og skattet mindre, men det er ikke sørlig miljøvennlig å sitte i en mye større bolig enn man trenger. Hvorfor har vi et skattesystem som skal favorisere dette?

Høres ut som alle elsker kommunisme her på forumet.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Høres ut som alle elsker kommunisme her på forumet.

Synes nå det er mer kommunistisk å mene at man ikke skal ta ansvar for egen alderdom både økonomisk og praktisk, ved at fellesskapet skal betale dyre dommer og ansatte slite seg ut pga. de eldre tviholder på en enebolig de ikke er kapabel til å ha!

AnonymBruker
Skrevet
Rødvinsfilosofen skrev (6 timer siden):

Tell dråpene vann i en dl og gang det opp med antall antatte liter i Atlanterhavet.

Anonymkode: cbf71...ce2

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Er det slik at jo mindre boliglån man får, desto høyere skatt må en betale?

Altså..eksempel:

Ronny / Roy eier en bolig på Ullern, estimert markedsverdi kr 10.000.000.

Han jobber som septikktank-renholder. 

Han hadde et boliglån på kr 4.000.000.

I 2027 er hans boliglån nedbetalt. 

Da vil den offentlige sektor stjele hvor mange kroner fra Ronny / Roy? 

Anonymkode: 60968...717

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Det er bare flott!! På tide at yngre generasjoner kan ta over boligene.

Og det har de råd til tenker du? Nyutdannet med 2 barn, studielån og bil.. de har råd til boliger over 10 millioner? 

Anonymkode: 39347...f06

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jo, jeg mener det er et moralsk problem hvis de ikke har råd og/eller helse til å bo i eneboligene.

Men mange har råd til å bo der så lenge det ikke legges på drøye skatter. Så lenge man har råd til løpende utgifter, bør ikke staten gå inn og sørge for at man ikke har råd lenger. 

Anonymkode: 4898c...18f

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Men mange har råd til å bo der så lenge det ikke legges på drøye skatter. Så lenge man har råd til løpende utgifter, bør ikke staten gå inn og sørge for at man ikke har råd lenger. 

Anonymkode: 4898c...18f

Har man et hus til 10 millioner så må man ut med 666,- (!🤭) i måneden i skatt. 

Nå er det visst ingen som klarer å vise til hvor mange stakkars minstepensjonister, uføre og gamle enker det vil ramme.

Hvis man da mottar rundt 23.000,- i minstepensjon og huset allerede er nedbetalt, så er det nok til å overleve.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...