AnonymBruker Skrevet 9. januar #21 Skrevet 9. januar newman01 skrev (1 time siden): Det er vel strengt tatt en liten essay skrevet av en dansk politiker... I regi av WEF som de reklamerte for. Skal jeg finne linkene til deg? Anonymkode: 9c4b2...6ee
AnonymBruker Skrevet 9. januar #22 Skrevet 9. januar Jeg ser egentlig ikke hvorfor vi som har vært flinke, spart, betalt ned lån. Skal bli straffet ved at pengene våre blir beskattet igjen, og igjen, og igjen. Samme med formuesskatt. Kjøpte ny bil og dro på en ekstra luksusferie, da vi heller bruker litt enn å stadig betale formuesskatt til staten. I år får det bli en skikkelig runde oppussing av et bad som egentlig er helt ok. Anonymkode: c76f0...c81 2
AnonymBruker Skrevet 9. januar #23 Skrevet 9. januar AnonymBruker skrev (3 timer siden): Nå er det ikke pensjonister med 10+ millioner kroner som har de største økonomiske problemene i Norge. Boligeiere har mange økonomiske fordeler, som lav verdisetting i skattemeldingen og ikke minst at man får skattefradrag på lånerenter (som, når man tenker over det, faktisk er helt vanvittig!!!). Hvis man har så stor boligformue, men ikke har råd til å betale formuesskatt og eiendomsskatt, kan man enkelt kjøpe seg noe billigere (og sannsynligvis mye mer lettstelt og bedre enn å sitte i en altfor stor enebolig man ikke lenger klarer å vedlikeholde). Altfor mange eldre venter for lenge med å kjøpe seg leilighet som passer for eldre. Noen har ikke råd til dette, som folk i grisgrendte strøk som sitter på gamle eneboliger som kanskje ikke er verdt mer enn 1-2 millioner. De er i en skikkelig skvis, de. Mye verre enn de som sitter med eneboliger til 15-20 millioner på vestkanten, for de har mange muligheter til å endre situasjonen sin (frigjøre kapital, senke beskatningen). Anonymkode: aa76c...a91 Dette resonnementet bommer fullstendig på virkeligheten. Mange pensjonister har gjort alt de ble fortalt var riktig: jobbet et helt liv, betalt skatt, betalt ned lån og tatt ansvar. De kan jo ikke noe for at boligprisene har eksplodert de siste 40 årene – særlig på Østlandet. Det er ikke spekulasjon, det er tilfeldigheter i tid og sted. Å late som om eldre folk «enkelt kan flytte» som en slags universalløsning er både arrogant og virkelighetsfjernt. Bolig er ikke bare et regneark – det er hjem, nærmiljø, helse, familie og trygghet. Og ja, det koster penger å drive Norge, rundt 340 000 kroner per person i året, men når er det nok skatt egentlig? Hvor mange ganger skal samme verdier beskattes på nytt etter at de allerede er tjent, beskattet og spart? Det er dessuten direkte uredelig å late som om pensjonister med høy boligverdi er Norges største økonomiske problem. De som sliter mest er folk med lav inntekt og høye løpende kostnader – ikke eldre som tilfeldigvis bor i en bolig som har steget i verdi på papiret. Å straffe folk for å ha blitt boende er ikke rettferdighet, det er ren symbolpolitikk. Kort sagt: Dette handler mindre om «muligheter» og mer om manglende forståelse for hvordan vanlige liv faktisk leves. Anonymkode: b3956...604 6 1 4
Jdz Skrevet 9. januar #24 Skrevet 9. januar newman01 skrev (43 minutter siden): Jeg er rimelig sikker på at de har en ordning som heter "Mortgage Interest Deduction". For USA har du helt rett, men den er langt mindre generøs enn den norske ordningen.
AnonymBruker Skrevet 9. januar #25 Skrevet 9. januar Skatt èn gang også èn gang til. Hilsen Wef. Og så tar vi huset ditt om du ikke klarer å betale. Anonymkode: 4a767...83f 1
Supernaut Skrevet 9. januar Forfatter #26 Skrevet 9. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvis man sitter på en bolig som er verdt 10 millioner kroner, så har man fint råd til å betale litt skatt. Og hvis ikke, så kan man selge luksusvillaen, kjøpe seg noe mer lettstelt og gi pengene til den yngre generasjonen som faktisk trenger dem. Når man kjøpte seg bolig for en slikk og ingenting som 20-åring, var gjeldsfri som 40-åring og pensjonist allerede som 62/63-åring, så får man hvert fall ingen sympati fra meg. Anonymkode: bddc6...a47 Dette er bare misunnelse. Pensjonister skal ikke tvinges til å selge sin bolig for å betale formuesskatt. 6 1 4
Supernaut Skrevet 9. januar Forfatter #27 Skrevet 9. januar (endret) Rødvinsfilosofen skrev (4 timer siden): «Siden de dyre boligene har vært betydelig undervurdert, anslås det at om lag 6 prosent av skattyterne får økt formuesskatt uten andre endringer» Formuesskatt er en uting. Det er en grunn til at nesten ingen andre land har dette. Endret 9. januar av Supernaut 4 1
Supernaut Skrevet 9. januar Forfatter #28 Skrevet 9. januar newman01 skrev (1 time siden): Jeg er rimelig sikker på at de har en ordning som heter "Mortgage Interest Deduction". Rentefradrag er begrenset til renter på lån på inntil $375 000. Og det gjelder kun for boliglån, man får ikke fradrag for andre gjeldsrenter, som renter på kredittkortgjeld. 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar #29 Skrevet 9. januar newman01 skrev (4 timer siden): Man får fradrag for rentekostnader, og man må betale skatt på renteinntekter. Det er balanse i systemet. Man betaler også skatt på overskudd, og får fradrag for tap. Balanse i systemet. Ikke vanvittig. Men nå er det enda mer skatt. Når skal det være nok skatt? Når skal staten stoppe? Om man ser på de gamle tegnefilmene om Robin Hood kriger han MOT kongen og staten, som tyner befolkningen for alt de eier og har i skatter og avgifter. Nå er statsbudsjettet på godt over 2000´000´000´000 kroner. Det er et gjennomsnitt på 370´000 pr innbygger. Det er helt sykt, det koster 370´000 kroner per innbygger å drifte landet. Nei, det er ikke balanse i systemet. Renteinntekter er en inntekt man kan bruke, på lik linje med annen skattbar inntekt. At man skal få fradrag på gjeldsrenter er bare tull, når man begynner å tenke på det. Hvorfor skal man få skattefradrag fordi man har gjeld? Hvorfor skal kredittkortgjeld (eller boliggjeld) gjøre at du betaler mindre skatt? Det ville aldri blitt innført nå, men er vel umulig å fjerne rent politisk, siden de fleste har gjeld og ikke ønsker å fjerne dette fradraget. Jeg har også gjeld. Men likevel ser jeg at det å ha skattefradrag på gjeldsrenter er helt merkelig, rett og slett. Du kan jo se på hvordan det går i samfunn hvor man betaler lite/ingen skatt, og se hva alternativene er. Alternativene er dyrere helsetjenester som ikke er tilgjengelige for alle, for eksempel. Hvem foreslår du skal bygge veier, skoler? Vil du ha barnepass til 20-25k i måneden? Ikke ha betalt foreldrepermisjon? Sykehjem hvor man ikke betaler etter evne (som nå), men hvor man enten betaler det det koster - eller så får man ikke plass? Anonymkode: aa76c...a91 2 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar #30 Skrevet 9. januar newman01 skrev (2 timer siden): Kanskje det ikke gjelder så altfor mange, men det er nok noen. Men om målet er å ta de rike i forbindelse med formuesskatt, bør man ikke da ta de RIKE? Ikke de som eier et helt vanlig rekkehus bygget på 80-tallet med en litt ok adresse? Formuesgrense på 1,9 millioner er latterlig lavt nivå, om målet og argumentet er å omfordele rikdom fra de rike. Man er ikke rik om man eier et rekkehus. Og hvorfor kan ikke politikerne da likebehandle formuer, slik at bolig, kontanter, aksjer, pensjonsbeholdning og alt lignes likt? Det er jeg enig i. Innslagspunktet er for lavt, og alle verdier bør regnes likt. Anonymkode: aa76c...a91 1 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar #31 Skrevet 9. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvor har jeg sagt noe annet? Poenget er at å utbasonere at symmetriprinsippet i skattesystemet er "helt vannvittig!!!!" blottlegger mangel på forståelse. Anonymkode: 226ca...828 Hva er det jeg har misforstått, da? Fortell meg det. Er det slik overalt ellers? HVORFOR skal man belønnes skattemessig fordi man har gjeld? Man kunne jo heller kuttet skatten på andre områder. Ikke fradrag for gjeldsrenter, men ha høyere bunnfradrag, for eksempel. Det vil være gunstig for dem som har aller minst, som ikke har råd til å kjøpe bolig, og dermed har lite (lavere) gjeld. Anonymkode: aa76c...a91 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar #32 Skrevet 9. januar AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hva er det jeg har misforstått, da? Fortell meg det. Er det slik overalt ellers? HVORFOR skal man belønnes skattemessig fordi man har gjeld? Man kunne jo heller kuttet skatten på andre områder. Ikke fradrag for gjeldsrenter, men ha høyere bunnfradrag, for eksempel. Det vil være gunstig for dem som har aller minst, som ikke har råd til å kjøpe bolig, og dermed har lite (lavere) gjeld. Anonymkode: aa76c...a91 Og gunstig for dem som har en bedrift som kan kjøpe boligen. Bedrifter får jo fradrag for kostnader, inkludert gjeldsrenter. Er det rettferdig? Anonymkode: 82150...03c 1 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar #33 Skrevet 9. januar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ja, man må selge unna boligen man har oppgradert gradvis over et helt liv for å dø i en trist liten leilighet med samme utforming som alle andre leiligheter. Sosialister er noen sjelløse snyltere. Anonymkode: 60d4b...b5b Altfor mange eldre tviholder på altfor store hus altfor lenge. Jeg har selv foreldre som insisterer på å bo i et stort hus som forfaller mer og mer, da de ikke lenger har helse eller ork til å vedlikeholde. Det er faktisk ganske sårt å se barndomshjemmet mitt forfalle, og det ender jo bare med at en av dem ramler i trappa og havner på sykehjem. Anonymkode: bddc6...a47 5 2
AnonymBruker Skrevet 9. januar #34 Skrevet 9. januar Supernaut skrev (27 minutter siden): Dette er bare misunnelse. Pensjonister skal ikke tvinges til å selge sin bolig for å betale formuesskatt. Tvert imot, det er erfaringsbasert. Altfor mange gamle kroker tviholder på altfor store boliger som forfaller rundt dem. Loft fulle av mus, kledning som burde ha vært byttet for 10 år siden osv. Alt forfaller, fordi man blir mer og mer gnien og paranoid jo eldre man blir. Og vaskehjelp skal de IKKE ha, for vaskehjelper er jo rådyre og kommer uansett til å rundstjele dem 🙄 Anonymkode: bddc6...a47 3
AnonymBruker Skrevet 9. januar #35 Skrevet 9. januar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ja, man må selge unna boligen man har oppgradert gradvis over et helt liv for å dø i en trist liten leilighet med samme utforming som alle andre leiligheter. Sosialister er noen sjelløse snyltere. Anonymkode: 60d4b...b5b For ikke å snakke om at du må flytte vekk fra nettverket sitt og få det vanskeligere sosialt også. Kanskje de ikke får bodd like lenge hjemme fordi de ikke lengre har hjelp tett ved. Anonymkode: 7c957...829 1
Illuminatum Skrevet 9. januar #36 Skrevet 9. januar AnonymBruker skrev (5 timer siden): Nå er det ikke pensjonister med 10+ millioner kroner som har de største økonomiske problemene i Norge. Boligeiere har mange økonomiske fordeler, som lav verdisetting i skattemeldingen og ikke minst at man får skattefradrag på lånerenter (som, når man tenker over det, faktisk er helt vanvittig!!!). Hvis man har så stor boligformue, men ikke har råd til å betale formuesskatt og eiendomsskatt, kan man enkelt kjøpe seg noe billigere (og sannsynligvis mye mer lettstelt og bedre enn å sitte i en altfor stor enebolig man ikke lenger klarer å vedlikeholde). Altfor mange eldre venter for lenge med å kjøpe seg leilighet som passer for eldre. Noen har ikke råd til dette, som folk i grisgrendte strøk som sitter på gamle eneboliger som kanskje ikke er verdt mer enn 1-2 millioner. De er i en skikkelig skvis, de. Mye verre enn de som sitter med eneboliger til 15-20 millioner på vestkanten, for de har mange muligheter til å endre situasjonen sin (frigjøre kapital, senke beskatningen). Anonymkode: aa76c...a91 Er faktisk ikke mer enn relativt normale leiligheter i Oslo på litt over 100 kvm som har gjerne mer i verdi.
Gjest Gliffy Skrevet 9. januar #37 Skrevet 9. januar Jeg klarer ikke helt å syns synd på folk som sitter på nedbetalt bolig med verdi over 10 mill altså. Det må vel være toppen av I-lands problem.
AnonymBruker Skrevet 9. januar #38 Skrevet 9. januar Gliffy skrev (2 minutter siden): Jeg klarer ikke helt å syns synd på folk som sitter på nedbetalt bolig med verdi over 10 mill altså. Det må vel være toppen av I-lands problem. Håper det er ironisk ment. Ellers forstår du ikke mye,ellers lyser det misunnelse Anonymkode: b3956...604 1 1
LeneXCII Skrevet 9. januar #39 Skrevet 9. januar (endret) Rødvinsfilosofen skrev (5 timer siden): «Siden de dyre boligene har vært betydelig undervurdert, anslås det at om lag 6 prosent av skattyterne får økt formuesskatt uten andre endringer» Stakkars pensjonister 🕯️ Jaja, det er jo ikke uten grunn at Norge er kjent som "det eneste landet der misunnelsen er sterkere enn seksualdriften"... Endret 9. januar av LeneXCII 1 3
AnonymBruker Skrevet 9. januar #40 Skrevet 9. januar Min bolig er vurdert lavere enn reell verdi. Når jeg skilte oss og skulle dele verdiene trodde min eksmann han skulle kjøpe meg ut av huset. Så han fikk vennepris på superlav takst av noen kamerater. Så endte det med at jeg kjøpte han ut i stede fordi det var noe annet han var mer redd for å dele. På grunn av min gjerrige eks har huset mitt helt feil pris. Blir vel straffet for det no da. Anonymkode: bbd3a...1fb
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå