SandraG Skrevet 9. januar #1 Skrevet 9. januar Jeg har satt opp to foringsautomater i hagen, en med stripete solsikkefrø og en med villfuglblanding. De er godt besøk av en liten flokk, men den med solsikkefrø ser det ikke ut til at de spiser fra, de bare kaster alt ut på bakken, hvorfor? I går tømte de hele automaten så alt ble liggende på bakken. Hvorfor gjør de det? 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar #2 Skrevet 9. januar Her er det omvendt, de peller villfugl blandingen utover tunet og spiser bare solsikker Anonymkode: 09d73...61a 4
AnonymBruker Skrevet 9. januar #3 Skrevet 9. januar AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Her er det omvendt, de peller villfugl blandingen utover tunet og spiser bare solsikker Anonymkode: 09d73...61a Samme her. Ts, kan de være hansker? Fugler elsker vanligvis solsikkefrø Anonymkode: 02dc0...a48 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar #4 Skrevet 9. januar Prøv et annet merke, for solsikkefrø er ikke bare solsikkefrø i følge disse små😅 jeg kjøpte på europris, en gang jeg gikk tom kjøpte jeg på plantasjen, med det resultat at fuglene ikke ville ha mat hos meg🫣 Når jeg kjøpte på europris igjen spiste de🤪 Anonymkode: 1e624...71c 3 1 1
Stjertmeis Skrevet 9. januar #5 Skrevet 9. januar Som den over skriver: kjøp fra et annet sted og se. Jeg har også erfart at solsikkefrø kjøpt ett sted ikke røres, mens solsikkefrø fra annet sted spises opp. Har tenkt at noen produsenter bruker solsikkefrø som er blitt harske. Skjønner ikke hva ellers det kan komme av. 3
Stjertmeis Skrevet 9. januar #6 Skrevet 9. januar Og der så jeg humoren i at en med fugle-nick svarer i tråd om fuglemat 🤣 4 1 2
Ulven Skrevet 9. januar #7 Skrevet 9. januar Fugler kan være skikkelig vanskelige når det kommer til solsikkefrø. Vi har prøvd litt forskjellig, men "våre" fugler spiser bare storsekkfrø fra Felleskjøpet. Kommer vi med en pose fra Europris blir det ikke spist. 😅Villfuglblanding vil de ikke ha i det hele tatt. 2 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar #8 Skrevet 9. januar AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Samme her. Ts, kan de være hansker? Fugler elsker vanligvis solsikkefrø Anonymkode: 02dc0...a48 Nei, tviler på de er hansker. Anonymkode: a0511...13f 2
AnonymBruker Skrevet 9. januar #9 Skrevet 9. januar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei, tviler på de er hansker. Anonymkode: a0511...13f Hehe, godt å vite. Harske hansker ville vært verst Anonymkode: 02dc0...a48 2
AnonymBruker Skrevet 9. januar #10 Skrevet 9. januar Har du sjekket om de spiser frøene? Skallet blir jo uansett kastet. Jeg kjøper alltid de uten skall for å slippe så mye rusk på bakken og fordi de bruker energi på å hakke? seg inn til maten. Nå er det kaldt her, og da ser jeg det går mer av fettkolbene jeg har hengt ut. Solsikkefrø går raskere unna når det ikke er så kaldt. Melormene går raskere når det er plussgrader. Peanøtter går i rykk og napp. Særlig flaggspetten forsyner seg godt der, men den går også mest på fettkolbene i kulden. Villfuglblanding har jeg gitt opp, der sorterte de bare ut noe og det ble uappetittelig under foringsautomaten med diverse frø som spirte og komposterte. Anonymkode: c9203...99d 1
Crazydoglady Skrevet 9. januar #11 Skrevet 9. januar SandraG skrev (37 minutter siden): Jeg har satt opp to foringsautomater i hagen, en med stripete solsikkefrø og en med villfuglblanding. De er godt besøk av en liten flokk, men den med solsikkefrø ser det ikke ut til at de spiser fra, de bare kaster alt ut på bakken, hvorfor? I går tømte de hele automaten så alt ble liggende på bakken. Hvorfor gjør de det? De har ikke tatt ut frøene da så bre skallet ligger igjen på bakken? De spiser ikke skallet 4
AnonymBruker Skrevet 9. januar #12 Skrevet 9. januar Her forsvinner solsikkefrøene på tre sekunder. Holder litt igjen med de. Kjøpte en annen type med div frø og lagde egen fuglemat hjemme. Meisebollene lar virkelig vente på seg, mens hjemmelaget er mer populært. Sist jeg lagde hjemmelaget, hadde jeg i solsikkefrø også. Anonymkode: c027e...adf 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar #13 Skrevet 9. januar Har mye dompap og blåmeis/kjøttmeis i hagen her, og se spiser stort sett bare solsikkefrøene. Bruker kjøpe på Europris. Anonymkode: fecbe...c47 1
Diamant20 Skrevet 9. januar #14 Skrevet 9. januar Jeg kjøper solsikkekjerner hos naturogfritid, da slipper jeg alt bøsser og fuglene får lettere tak i maten
AnonymBruker Skrevet 9. januar #15 Skrevet 9. januar Jeg kjøper solsikkefrø uten skall fra Biltema og det går det unna på. Da blir det ikke så mye bøss og forhåpentligvis så er det mindre frø på bakken så det tiltrekker seg ikke så mye skadedyr.. Jeg har vurdert å handle på Pippifoder.no slik at jeg får fuglematen på døra. Har noen erfaring med det? Anonymkode: 455de...cb3
AnonymBruker Skrevet 9. januar #16 Skrevet 9. januar AnonymBruker skrev (10 timer siden): Har du sjekket om de spiser frøene? Skallet blir jo uansett kastet. Jeg kjøper alltid de uten skall for å slippe så mye rusk på bakken og fordi de bruker energi på å hakke? seg inn til maten. Anonymkode: c9203...99d Crazydoglady skrev (10 timer siden): De har ikke tatt ut frøene da så bre skallet ligger igjen på bakken? De spiser ikke skallet Jeg tenkte på det samme da jeg leste HI (Anbefaler forresten solsikkefrø fra Felleskjøpet eller direkte fra en mølle, om du har det i nærheten og de har utsalg av det.) Anonymkode: b19f8...2f8
tdm900 Skrevet 10. januar #17 Skrevet 10. januar SandraG skrev (21 timer siden): Jeg har satt opp to foringsautomater i hagen, en med stripete solsikkefrø og en med villfuglblanding. De er godt besøk av en liten flokk, men den med solsikkefrø ser det ikke ut til at de spiser fra, de bare kaster alt ut på bakken, hvorfor? I går tømte de hele automaten så alt ble liggende på bakken. Hvorfor gjør de det? Har du sett etter om det er noe i det du ser på bakken? Fordi, de peller av skallet og spiser kun innholdet. Har brukt solsikkefrø selv med skal på, men har droppa det da det var en søppeldunk full av skall på bakken under når våren kom.
Bælfeit Skrevet 10. januar #18 Skrevet 10. januar SandraG skrev (22 timer siden): Jeg har satt opp to foringsautomater i hagen, en med stripete solsikkefrø og en med villfuglblanding. De er godt besøk av en liten flokk, men den med solsikkefrø ser det ikke ut til at de spiser fra, de bare kaster alt ut på bakken, hvorfor? I går tømte de hele automaten så alt ble liggende på bakken. Hvorfor gjør de det? Her får de uten skall,med skall blir bare gris og blir ikke spist.Biltema har uten skall til en grei pris.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå