Gå til innhold

Personlighetsforstyrrelse i ungdomstida?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ei jente i min familie som er 14 år har utviklet så ekstrem atferd at det vurderes plassering på barnevernsinstitusjon. Flere tiltak er prøvd, uten at det hjelper. Det er snakk om rus, ingen respekt for voksne, utagering, skulking, ingen tanke på konsekvenser, mye sinne og aggresjon mot foreldre og yngre søsken. Slik jeg kjenner foreldrene er det normale forhold i hjemmet, men noe mangel på grenser og en veldig "snill" oppdragerfilosofi. 

Kan det være at det ligger en personlighetsforstyrrelse eller en diagnose under her allerede i denne alderen som gjør det vanskelig å endre?

Anonymkode: 0e59a...40e

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er mulig, men ikke veldig sannsynlig dersom oppveksten er relativt traumefri og familien i liten grad plaget med psykiske lidelser bakover.

En del andre psykiske lidelser enn personlighetsforstyrrelser kan også debuterte i ungdomsalder, og en del (særlig) jenter med - ofte udiagnostiserte - nevroutviklingsforstyrrelser få vesentlig funksjonsfall ved pubertet.

Anonymkode: 19be8...17f

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble slik. Jeg var utsatt for overgrep uten at noen visste - ingen ville ha trodd det i familien vår, fordi alle var jo så hyggelige. Venner av foreldrene mine derimot, hver gang det var lystig lag med alkohol hjemme hos oss, skjedde det ting som jeg ikke klarte å fortelle. 

Det behøver ikke å være dette som er tilfellet i scenarioet du beskriver, men det er viktig å huske på at det alltid er en årsak bak dårlig oppførsel. Det kan jo kanskje være en personlighetsforstyrrelse i bildet, men det er selvsagt kun utredning som kan avgjøre. 

Er det mulig å få henne til psykolog? 

Anonymkode: de6aa...235

• Liker 1
  • Hjerte 3
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Ei jente i min familie som er 14 år har utviklet så ekstrem atferd at det vurderes plassering på barnevernsinstitusjon. Flere tiltak er prøvd, uten at det hjelper. Det er snakk om rus, ingen respekt for voksne, utagering, skulking, ingen tanke på konsekvenser, mye sinne og aggresjon mot foreldre og yngre søsken. Slik jeg kjenner foreldrene er det normale forhold i hjemmet, men noe mangel på grenser og en veldig "snill" oppdragerfilosofi. 

Kan det være at det ligger en personlighetsforstyrrelse eller en diagnose under her allerede i denne alderen som gjør det vanskelig å endre?

Begynner å bli vanskelig å endre uansett i den alderen, spesielt når ting har sklidd ut såpass. Umulig er det nok ikke, men jo eldre de blir jo vanskeligere blir det.

Er nok ikke umulig at det er noe underliggende, feks nevroytviklingsforstyrrelse. Som da antagelig er håndtert dårlig (ikke nødvendigvis med intensjon), lite hjelp å få, ungdommen har sikkert opplevd å ikke bli sett/hørt/trodd, ting man sliter med å egentlig trenger hjelp med blir istedet tolket som latskap, vond vilje osv. Viss det er nevro greier så er det jo en viss sannsynlighet for at en eller begge foreldrene har det samme og at det kanskje også er en viss mangel på struktur, organisering m.m. hjemme også eller andre ting som også kan påvirke utfallet for barnet uten at det er intensjonen på noe vis.

Veldig vanlig at dette slår ut hardt i puberteten.

Endret av Crazydoglady
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

overgrep,voldtekt,mobbing?

Anonymkode: d6cc3...b77

AnonymBruker
Skrevet

Adhd eller andre ting? Noen ting slår.mer it i pubertet pga mye hormoner og vanskelig å få kontroll på. Flere hadde klart det bedre om,de var mer til stede!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

men noe mangel på grenser og en veldig "snill" oppdragerfilosofi.

Her ligger det meste

Anonymkode: 360c4...3d3

AnonymBruker
Skrevet

Personlighetsforstyrrelser utvikler seg i tenåra. Ofte, men ikke alltid er traumer medvirkende. Man diagnostiserer uansett ingen med personlighetsforstyrrelse før de har blitt 18 år.

Anonymkode: 4a51f...9e4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Personlighetsforstyrrelser utvikler seg i tenåra. Ofte, men ikke alltid er traumer medvirkende. Man diagnostiserer uansett ingen med personlighetsforstyrrelse før de har blitt 18 år.

Anonymkode: 4a51f...9e4

Joda sjelden, men diagnose kan en få før fylte 18.

Anonymkode: 15e40...87b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Adhd eller andre ting? Noen ting slår.mer it i pubertet pga mye hormoner og vanskelig å få kontroll på. Flere hadde klart det bedre om,de var mer til stede!

Fleire hadde klart kva, om kven var meir tilstades? :vetikke:

Anonymkode: b43eb...70d

AnonymBruker
Skrevet

Ingen røyk uten ild.  

overgrep, vold, voldtekt, mobbing etc.

Anonymkode: ad1b1...2df

Skrevet (endret)

Sinne, aggresjon, rusbruk, osv. kan være tegn på f.eks en Borderline personlighetsforstyrrelse. 
Gjerne med selvskading/skadelig atferd, seksuell utagering eller spiseforstyrrelser på toppen. 

Men det kan også være ADHD, Bipolar lidelse, C-PTSD, tilknytningsforstyrrelse, eller en form for traumereaksjon. 
Eller en kombinasjon av flere av disse tingene. 

Noen av symptomene kan være litt overlappende, og kan være vanskelig å skille fra hverandre.
Hvis hun har et uhåndterlig raseri som både går ut over foreldrene og søsknene så kan det høres ut som at det beste for henne kan være å bo i institusjon over en periode.

Endret av Rødvinsfilosofen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...