fluesmekker Skrevet 8. januar #1 Skrevet 8. januar Hei, jeg er en student som drar på utveksling i Tyskland om ca. 1 1/2 måned. Blir værende i 5mnd og regner med å ha med 2 kofferter med bagasje, undersøker dog å sende den ene på et vis da jeg ønsker å ta toget ned dit. Hadde vært en fordel å slippe å drasse på en koffert mindre nedover og evt. tilbake. Idéen om å sende bagasje har jeg fått foreslått fra andre, men er usikker på hvilke alternativer som fins og om noe er fornuftig. Har undersøkt litt, og ser at man kan sende pakker til utlandet med Posten på størrelse med en stor koffert. Ellers har jeg ikke sett så mye. Har noen erfaring med å sende bagasje, og vet hvilke tjenester som fins? Og: Er det noen praktiske tips, utenom å teipe godt over glidelåser og alt? Er det en måte å sørge for at kofferten ikke blir sendt med fly, da det motvirker min hensikt om å reise så grønt som mulig? På forhånd takk for svar. 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar #2 Skrevet 8. januar Hva er tollregler inn til Tyskland? Må tingene fortolles? Anonymkode: 6eaaf...80d
AnonymBruker Skrevet 9. januar #4 Skrevet 9. januar OK, du låser deg ved å ta toget. Helt greit det, men valg har konsekvenser. 🙂 Som du trolig har sett koster det rundt 5000 kroner å sende en 20 kg koffert med posten til Tyskland. Da er det egentlig rimeligere å leie inn en venn til å være koffertbærer på turen med tog... 😆 Jeg har hatt med små flyttelass på fly i Europa, men har da flydd med SAS. De tillater/tillot inntil 8-9 kolli til en forbausende lav pris. Anonymkode: 64f1e...241 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar #5 Skrevet 9. januar Hvis du uansett skal sende ting til deg selv, hvorfor må du ha dem i koffert? Kan du ikke pakke dem i en vanlig pappeske og sende som normal pakke? Og hvis du skal ta toget, så er det vel mer en teoretisk begrensning i hvor mye du kan ha med deg av kolli, enn en fysisk begrensning. (Altså, du må klare å få med deg alt selv, ved togbytter og sånt, men normalt sett får man jo plass til ting et sted på toget.) Det kan også være et alternativ at hvis du har venner eller familie som skal komme på besøk til deg mens du er der, så kan de ta med ting til deg. Altså at du pakker med deg kun det du trenger i første omgang, og så får du resten levert når du får besøk. Alternativet "få med en venn som koffertfrakter" er heller ikke det dummeste. Det kan jo være en hyggelig greie for vennen også. Du bør også være restriktiv med hva du frakter med deg. Kjøp heller ting brukt når du kommer frem, så du slipper å drasse med deg så mye. Anonymkode: d6177...25f 2
skeiv-ostepop Skrevet 9. januar #6 Skrevet 9. januar Om hensikten er å reise så grønt som mulig bør du kutte ned på baggasjen først og fremst. Regner med at du har vaskemuligheter der du skal være? 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar #7 Skrevet 9. januar Klar deg med en koffert. Hadde tre mnd i utlandet der jeg jobbet på gård, det ble mye klesvask og en del bruk og kast av billige joggesko da de var konstant våt, men klarte meg med en koffert. Anonymkode: a6ed8...1f3
AnonymBruker Skrevet 9. januar #8 Skrevet 9. januar Jeg ville ha putta det som skulle i koffert nr. 2 i en stor ryggsekk. Mye enklere å dra på. Om du uansett skal ha med en mindre sekk, tar du den lille på magen. At man kan klare seg med litt mindre på en tre måneders reise, er kanskje ikke så relevant her? Jeg er ekspert på å pakke lett og synes en hel koffert høres mye ut, siden jeg selv reiser i 4 mnd med kun håndbagasje. Men ts må kanskje ha med seg håndklær, sengetøy, noe kjøkkenting osv, for alt vi vet. Anonymkode: cb1ea...d93 1 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar #9 Skrevet 9. januar Send i eske? Har student i annen by i Norge, hun har med seg mer tilbake dit enn hun hadde med seg da hun kom på juleferie, så vi har sendt en stor eske i posten. Selvfølgelig innenlands da, men pakkepost er jo vanlig internasjonalt også. Anonymkode: 63b09...bb6 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar #10 Skrevet 9. januar Absolutt enklet å sende en ekse i posten, husk at du må kunne bære den i andre enden også. Anonymkode: c8156...af9 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar #11 Skrevet 10. januar Jeg sjekket opp i det med toll, og du må muligens fortolle dersom pakken har verdi på over 45 euro. Men fremdeles litt uklart, så sjekk gjerne opp i det selv. Anonymkode: 6eaaf...80d 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar #12 Skrevet 10. januar Enig i forslaget om stor ryggsekk og en koffert. Det klarer du fint å håndtere selv. Jeg ville og begrenset veldig hva du har med. Jeg studerte i utlandet og klarte meg fint med en koffert og en bag det ene året jeg bodde der. Anonymkode: b4799...3ba 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå