Gå til innhold

Tips til inneaktiviteter med hund?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Først av alt: Han skal absolutt få turene han behøver! 

Men vi skal passe en veldig aktiv og hyper hund i en lengre periode, og han er gjerne litt ekstra urolig når han ikke er hjemme hos seg selv. Derfor ønsker jeg tips om hjemmelaget hjernetrim til ham eller andre aktiviteter som kan få ham til å være opptatt en stund eller som gjør ham sliten. 

Anonymkode: 5444e...004

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Nå vet jeg ikke hva han evt kan fra før, men søk er alltid en innertier. Hvis han ikke har lært å søke etter noe konkret, så kan han søke etter godbiter eller en leke. 

Kan også hjelpe med et litt langt godbitsøk ute før dere kommer inn fra tur for å roe ned.

Ellers er det også lurt med fylt, fryst kong og tyggebein (så lenge han tåler det).

Endret av Tabris
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ute er han null interessert i godbiter. Der er det så mye annet spennende. Vi har passet ham før, men bare korte perioder. Tror ikke han kan så mye slikt. Han elsker draleker og å kaste ball og frisbee. Helst vil han går tur, løpe og herje hele tiden. 

Skrevet

Er du villig til å investere i en bok? "101 dog tricks" kjøpte jeg da jeg hadde hund. 

Hunden min elsket å lære nye ting, og ble nesten litt for på tuppa når hun skjønte at det vanket triks-læring og belønning. Dette gjorde vi alltid hjemme på stuegulvet. Bortsett fra det å lære henne å tisse på kommando. Det lærte jeg henne utendørs, så klart.

Men ja, triks-læring er noe mange hunder elsker, særlig de som er ganske intelligente. Er ikke hunden særlig matglad og ikke lar seg anspore av mat som belønning, kan man prøve leker. En ball som spretter f.eks. Noen hunder lar seg belønne rikelig med leker også. Men min eeelsket all form for mat, så for min hund var en tørrfôr-kule bra nok belønning.

Å lære hunden nye triks er i alle fall kjempefint tidsfordriv og noe jeg tror svært mange hunder elsker å gjøre. Det å bruke hjernen gjør dem mentalt slitne etter en økt eller to med triks-læring og da tar de gjerne en lur etterpå.

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ute er han null interessert i godbiter. Der er det så mye annet spennende. Vi har passet ham før, men bare korte perioder. Tror ikke han kan så mye slikt. Han elsker draleker og å kaste ball og frisbee. Helst vil han går tur, løpe og herje hele tiden. 

Alle de aktivitetene du nevner er ting som øker stressnivået og kan gjøre det vanskeligere for hunden å roe seg. Det kan være lurt å balansere dette med aktiviteter som roer ned: tur løs i skogen, trene inn noe nytt, f.eks triks, problemløsning, spor, søk... 

Du kan evt gjemme ballen hans ute og få ham til å lete etter den. Først legge den ned et sted han ser den, si f.eks "Søk!" eller tilsvarende og så slipp han. Så gjemme gradvis vanskeligere og vanskeligere til han må skru på nesa for å finne den.

Endret av Tabris
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dessverre for sent å bestille den boka, men noe slikt hadde vært gøy! Inne er det interessant med godbiter. Kanskje noen har tips om hvor jeg kan lære mer om slike tips på nettet eller i ei bok som er på lager i Norge?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dessverre for sent å bestille den boka, men noe slikt hadde vært gøy! Inne er det interessant med godbiter. Kanskje noen har tips om hvor jeg kan lære mer om slike tips på nettet eller i ei bok som er på lager i Norge?

Finnes nok mange enkle videoer på YouTube du kan se. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg pleier å lukke hunden inn på et rom (med et lite bein om den ikke liker å være alene) og gjemmer små pølse eller ostebiter rundt om i hele huset. Under ting, oppå tvbenk, stol, bak ting osv. Tar litt tid å snuse seg frem.

Anonymkode: 40110...fd5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, aktiviteter som roer ned, må vi lære oss. Skal absolutt prøve det med å gjemme ballen hans. 🙂

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Først av alt: Han skal absolutt få turene han behøver! 

Men vi skal passe en veldig aktiv og hyper hund i en lengre periode, og han er gjerne litt ekstra urolig når han ikke er hjemme hos seg selv. Derfor ønsker jeg tips om hjemmelaget hjernetrim til ham eller andre aktiviteter som kan få ham til å være opptatt en stund eller som gjør ham sliten. 

Klipp av tuppene på q tips, legg de i en tepose feks en stund å trekke til seg litt lukt, feks en dag. Dagen etter kan du ta ut en, legg i en papp kopp, i ett glass, krus hva som helst, gjerne noe hunden ikke får snuten helt ned i. Her kan man belønne generell interesse for å stikke snuten ned i koppen til hunden skjønner tegningen eller man kan evt legge en godbit nedi koppen sammen med q tipen (hunden skal ikke få tak i disse) og belønne at hunden stikker snuten nedi. I starten er det ikke sikkert hunden skjønner at lukten har noe med saken å gjøre, men det går bra og er stort sett enkelt å gå videre i neste steg. Når hunden er dreven på å stikke snuten nedi koppen så begynner man med to kopper. En med lukt i. En uten. Kan bruke godbit i den koppen med lukt i helt i starten. Her må hunden begynne å skru på nesen for med en gang hunden skjønner at det er forskjell på de to koppene så begynner man å bytte plass/flytte de rundt så hunden faktisk må søke etter rett kopp. Når hunden skjønner det er det på tide å ta bort godis i kopp om man har brukt det og fortsette å belønne som vanlig 

Når hunden har lært seg at det er lukten den søker etter og markeringen (stikke snuten borti å vente) så kan man starte skikkelige søk som er ordentlig mentalt slitsomt. Start på relativt lite område, det er krevende å søke inne. Den q tip tuppen can kiles i en sprekk, feks om man har panelvegg, legges oppå møbler eller hvor som helst den får plass. Anbefaler å starte med å putte den steder som er akkurat utenfor hunden rekkevidde så hunden ikke kan fysisk berøre den (slik som i koppen), så får man bedre markeringer og slipper evt at hunden glefser dem i seg. Billig, relativt enkelt og veldig god trening for hunder som trenger mer hjernetrim eller på dager med skikkelig kjipt vær. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en helt hyper sak selv, og nå har det vært for kaldt til lange turer. Lufteturer der hun får gått på do, også masse lek inne.

Vi har snusematte, men man kan fin bruke et pledd. Jeg reduserer litt i middagsporsjonen sånne dager og bruker resten av porsjonen til lek. Pakker da inn tørrfor i et stort pledd. Noen ganger bare krøller jeg pleddet og legger tørrfor i alle hulrom som danner seg, andre ganger legger jeg et par, ruller pleddet en gang, legger noen til, ruller på ny, til hele pleddet er rullet med mat inni. Knytter det så i en slakk knute som hun må få opp før hun kan rulle ut igjen.

For å få litt mer fysisk aktivitet har jeg en favorittleke jeg gjemmer i hele huset. Hun sitter et fast sted i stuen og venter mens jeg gjemmer, finner, får en matbit og jeg gjemmer på ny. Øker vanskelighetsgraden når de skjønner oppgaven :)

Har du tomme pappesker og en melkekartong f.eks, så kan du legge noe i melkekartongen som rasler litt (bruker tørrfor her også til min som er vant til det, men gjerne suppler med noe som lukter sterkere de første gangene så han skjønner at han skal finne noe), legg så den i en av de andre eskene og lukk dem best mulig. Hunden må jobbe en stund for å komme til godbitene :)

Anonymkode: dddc6...9c6

AnonymBruker
Skrevet
Tidsklemmen skrev (2 timer siden):

Har du plass til tredemølle? Det kan forsøkes hvis hunden er gammel nok. 

Hun har ingen interesse 😅Vi bor heldigvis ikke sånn at såpass kulde er vanlig, så det er unntakstilstand at hun ikke får turene sine :)

Anonymkode: dddc6...9c6

AnonymBruker
Skrevet

En tur til dyrebutikken kan også være et alternativ, mye spennende å lukte på og utforske der. Kanskje det er haller i nærheten man kan leie for en halvtime/time og teste ut ulike hundesporter, eller bare kjøre eget opplegg? Nå vet jeg ikke hvor du bor, men i Bergen går i alle fall det an. 

Anonymkode: cb6f3...b6e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...