AnonymBruker Skrevet 10. januar #21 Skrevet 10. januar Gikk bra for en kollega å gjøre det,fikk forlenget sykemelding og nytt kne. Noe han neppe hadde fått tidligere. Dette er snart 30 år siden,men grunnet dette står han fortsatt i jobb i en alder av 72. Snakker tungt arbeid i anleggsbransjen. Anonymkode: f4d7a...ba4 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar #22 Skrevet 10. januar AnonymBruker skrev (11 timer siden): For å svare på spørsmålet ditt ts, Du kan bytte lege når du ønsker det, og uten at det skal gi deg represalier. Utfordringen din er at den nye legen ikke vet noe om deg og de vil naturligvis bli litt skeptisk til at du allerede er i sykemelding og at du ønske å forlenge den. Du nevner ingenting om sykehistorikken din. Den forteller som oftest mer om nåværende sykeperiode, og hvordan du skal bli frisk. Det er mange pasienter som hardnakket hevder at det er hvile og ro de trenger for å bli frisk, men dessverre for de så viser utallige studier at det å være en del av arbeidslivet faktisk har større virkningen enn å bare henge hjemme og slenge.. Så kanskje det er du som må orientere deg litt mer mot hva forskningen og legen sier, enn å være så veldig opphengt i at det kun er en løsning på problemet ditt, og at den lølsningen ønsker du å bestemme helt alene... Anonymkode: 8bdd8...442 Ikke snakk om å være hjemme og slenge. Det er snakk om at når noen møter en vegg så bør en kunne få riktige hjelpemidler. Mange er jo borte fra jobb ett år. Ikke at jeg håper det selvfølgelig. Jeg blir fysisk uvel av å være på jobb, og vurderer karriereskifte. Så det er ikke snakk om å ikke se etter løsninger. Virker ikke som du har møtt noen vegg noen gang, eller slitt med psyken og kroppen samtidig. Anonymkode: 30a10...810
AnonymBruker Skrevet 10. januar #23 Skrevet 10. januar AnonymBruker skrev (16 timer siden): Selv med ny lege så er du ikke garantert å få sykemelding. Legene skal også gi gradert sykemeldinger nå i større grad enn tidligere for at ikke folk skal falle ut av arbeidslivet. Anonymkode: b7bda...2c3 Greit nok det. Men er man syk så er man syk, med sammensatte plager så er det litt dumt å ikke gi folk tid til å komme seg, det er jo slik vi hindrer at folk virkelig ikke faller helt bort på lengre sikt Anonymkode: 30a10...810
AnonymBruker Skrevet 10. januar #24 Skrevet 10. januar AnonymBruker skrev (20 timer siden): Jeg skal til lavterskeltilbud nå til uka. Legen sier jeg kommer til å få avslag hos DPS fordi de har mye press. Enda jeg har eupf. Men jeg er ikke suicidal eller liknende. Anonymkode: 30a10...810 Og først langt ut i diskusjonen så nevner du at du har emosjonell ustabil personlighetsforstyrrelse. Hva er det som får deg til å tenke at det ikke er relevant for temaet og diskusjonen? Se svaret jeg ga deg ovenfor - hvor det spesifikt nevnes at sykdomshistorikken din er minst like interessant som det som skjer akkurat nå med deg. Når du har emosjonell ustabil personlighetsforstyrrelse så vil jeg råde deg til å IKKE bytte lege, så absolutt ikke. Det styret og ustabiliteten du utsetter deg selv for med å bytte lege og hvor hen ikke har noe kunnskap om deg som person vil du tape på i lengden. Anonymkode: 8bdd8...442 1 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar #25 Skrevet 10. januar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Og først langt ut i diskusjonen så nevner du at du har emosjonell ustabil personlighetsforstyrrelse. Hva er det som får deg til å tenke at det ikke er relevant for temaet og diskusjonen? Se svaret jeg ga deg ovenfor - hvor det spesifikt nevnes at sykdomshistorikken din er minst like interessant som det som skjer akkurat nå med deg. Når du har emosjonell ustabil personlighetsforstyrrelse så vil jeg råde deg til å IKKE bytte lege, så absolutt ikke. Det styret og ustabiliteten du utsetter deg selv for med å bytte lege og hvor hen ikke har noe kunnskap om deg som person vil du tape på i lengden. Anonymkode: 8bdd8...442 Setter pris på respons fra deg. Takk. Jeg nevnte det ikke før p.ga. frykt for stigma. Og diagnose er ikke så viktig alltid, det er funskjonsnivå, tenker i allefall jeg da. Min lege har fått flere dårlige tilbakemeldinger på legelisten.no. Deriblant "styr unna denne legen hvis du sliter med psykiske problemer" Anonymkode: 30a10...810
AnonymBruker Skrevet 10. januar #26 Skrevet 10. januar AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Setter pris på respons fra deg. Takk. Jeg nevnte det ikke før p.ga. frykt for stigma. Og diagnose er ikke så viktig alltid, det er funskjonsnivå, tenker i allefall jeg da. Min lege har fått flere dårlige tilbakemeldinger på legelisten.no. Deriblant "styr unna denne legen hvis du sliter med psykiske problemer" Anonymkode: 30a10...810 Min lege fikk i sin tid, Sitat "hun er totalt uten empati og sympati, fraråder henne på det sterkeste". For meg så var hun den beste legen jeg har hatt. Jeg har ikke skrevet noe på legelisten om henne, det burde jeg nok - men jeg tror det er de fleste svarene du finner på legelisten er de som er negative. En lege trenger ikke være noen god lege bare fordi de aksepterer kravene fra sine pasienter. En god lege er en lege som samhandler godt med pasienten, men også med arbeidsgiver, spesialisthelsetjenesten, som har kunnskap og innsikt om pasienten sin.. ++ Men for all del, bytt lege, og kryss fingrene for at du får en god kjemi med denne legen, og at denne legen akspterer alle kravene dine i fremtiden.. Anonymkode: 8bdd8...442 3 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar #27 Skrevet 10. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Greit nok det. Men er man syk så er man syk, med sammensatte plager så er det litt dumt å ikke gi folk tid til å komme seg, det er jo slik vi hindrer at folk virkelig ikke faller helt bort på lengre sikt Anonymkode: 30a10...810 Kan jo være enig i det, men det er politisk bestemt, og de tar ikke hensyn til mennesket, de skal dessverre bare spare. Anonymkode: b7bda...2c3 2
AnonymBruker Skrevet 10. januar #28 Skrevet 10. januar AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Men for all del, bytt lege, og kryss fingrene for at du får en god kjemi med denne legen, og at denne legen akspterer alle kravene dine i fremtiden.. Anonymkode: 8bdd8...442 Det eneste kravet jeg stiller er å få tid på å komme meg psykisk og fysisk. Alternativet er å ta permisjon uten lønn. Så desperat er jeg faktisk, jeg vil bare bli frisk. Anonymkode: 30a10...810
AnonymBruker Skrevet 10. januar #29 Skrevet 10. januar AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Det eneste kravet jeg stiller er å få tid på å komme meg psykisk og fysisk. Alternativet er å ta permisjon uten lønn. Så desperat er jeg faktisk, jeg vil bare bli frisk. Anonymkode: 30a10...810 Når jeg ble syk for 6 år siden så jobbet jeg i kommunen. Målet var at jeg skulle tilbake i jobb så fort som mulig, og jeg ble søkt inn på !Arbeid og helse" Der fikk jeg bl.a 6 timer med psykolog, men når psykologen oppdaget at jeg var såpass syk at jeg trengte mer hjelp så henviste hun meg til DPS. Det tok ca 2 uker til jeg hadde min første time hos DPS. Bruk mulighetene du kan når du er i jobb, man har da noen tilganger som folk uten jobb har. Dette fordi at systemet gjerne vil at arbeidstagere skal komme tilbake i jobb igjen, å det vil jo ikke skje hvis man skal stå i vanlige helsekøer. Mener at det het Arbeid og helse eller Raskere tilbake. Tror ikke dette var kun for kommune ansatte. Anonymkode: b7bda...2c3
AnonymBruker Skrevet 10. januar #30 Skrevet 10. januar AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Når jeg ble syk for 6 år siden så jobbet jeg i kommunen. Målet var at jeg skulle tilbake i jobb så fort som mulig, og jeg ble søkt inn på !Arbeid og helse" Der fikk jeg bl.a 6 timer med psykolog, men når psykologen oppdaget at jeg var såpass syk at jeg trengte mer hjelp så henviste hun meg til DPS. Det tok ca 2 uker til jeg hadde min første time hos DPS. Bruk mulighetene du kan når du er i jobb, man har da noen tilganger som folk uten jobb ikke har. Dette fordi at systemet gjerne vil at arbeidstagere skal komme tilbake i jobb igjen, å det vil jo ikke skje hvis man skal stå i vanlige helsekøer. Mener at det het Arbeid og helse eller Raskere tilbake. Tror ikke dette var kun for kommune ansatte. Anonymkode: b7bda...2c3 Måtte bare rette opp og fylle i et ord. Link til noe av det jeg var på. Du kan jo sjekke opp om dette tilbudet finnes i ditt fylke: https://www.helse-sorost.no/om-oss/vart-oppdrag/vare-hovedoppgaver/behandling/raskere-tilbake-helse-og-arbeid/#informasjonstjenesten-velg-behandlingssted Anonymkode: b7bda...2c3
AnonymBruker Skrevet 10. januar #31 Skrevet 10. januar Hei TS Kan det være et tips å prøve å konkretisere mer hvorfor du ikke fungerer nok til å være i jobb? At det blir lettere for legen å skjønne at du fortsatt trenger sykemelding dersom du faktisk beskriver symptomene dine? Det er veldig vanlig å tenke alle forstår hva det vil si å være utslitt, utbrent, sliten, men det er bare et uttrykk for en rekke symptomer og da blir det kanskje vanskelig for legen å vurdere hva du har nytte av når han ikke forstår graden av det og hvordan det påvirker deg i hverdagen? Ville anbefalt å prøve å tenke over det på forhånd og prøve å konkretisere det så godt som mulig, skriv det ned på en lapp, vær ærlig med alle symptomer. Du kan ta med lappen til legen, bruke den som en huskelapp dersom du ikke klarer å huske det, eller gi det til legen din. Eksempel: - Jeg får vondt i magen/blir kvalm av å tenke på at jeg skal tilbake på jobb, og begynner å gråte/får søvnløse netter av det. Jeg blir handlingslammet av å tenke på det og ikke klarer å gjennomføre *nevn konkrete punkt* - beskrive hvor mye det preger hverdagen din. - Jeg sover 10 timer hver dag, og klarer likevel vel bare å gjennomføre dette i løpet av en dag: nevne konkrete eksempel/evt. det du ikke klarer å gjennomføre. - Beskriv det gjerne i kombinasjon med hva som har endret seg, feks. visst du før var en treningsglad og sosial person, men ikke lenger klarer dette eller orker å være sosial. - Jeg klarer ikke å regulere følelsene mine og er ofte nedstemt/brått sintt/lei meg osv. - Sliter med hukommelse, hjernetåke, ordne og administrere ting osv. - Kroniske smerter i kroppen kan godt henge sammen med det psykiske her, så du må gjerne beskrive dette også. Vær så konkret som mulig. Anonymkode: a06fd...776 1
anonym482 Skrevet 11. januar #32 Skrevet 11. januar Ville vurdert å bytte fastlege (kan ta tid), du har ikke så mye å tape ser det ut som. Men sykmelding er det ikke sikkert du får, men kanskje mer støtte.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå