AnonymBruker Skrevet 7. januar #41 Skrevet 7. januar Eksen min gikk på kostskole i England. Han ville det selv. Han er en fin fyr, omgjengelig og flink, har klart seg veldig bra. Er godt voksen nå, snart 50. Kjenner også en annen som gikk på kostskole i England, han er også grei og flink. Begge trivdes på skolen. Jeg vet ikke hvilke skoler de gikk på. Anonymkode: a924f...da7 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar #42 Skrevet 7. januar Du må være laget av noe helt spesielt hvis du klarer sende fra deg barnet ditt. Gambling med den psykiske helsen til barnet, uansett hvor smart og oppegående det er. Har ingenting med å være «helikopterforeldre» å ikke ville gjøre noe sånt. Fatter ikke at man engang kan tenke tanken. Anonymkode: 00e87...391 7 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar #43 Skrevet 7. januar AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Eksen min gikk på kostskole i England. Han ville det selv. Han er en fin fyr, omgjengelig og flink, har klart seg veldig bra. Er godt voksen nå, snart 50. Kjenner også en annen som gikk på kostskole i England, han er også grei og flink. Begge trivdes på skolen. Jeg vet ikke hvilke skoler de gikk på. Anonymkode: a924f...da7 Takk for nyttig innlegg. Noterer meg dette. Anonymkode: 501e1...eed
blvck Skrevet 7. januar #44 Skrevet 7. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg ønsker ikke alle som skriker opp om at dette er en dårlig ide eller at vi er dårlige omsorgspersoner som vurderer dette. Vårt barn er skoleflinkt og modig og vi vurderer å sende henne utenlands neste år (da er hun 11.) Vi ser at den norske skolen holder flinke unger tilbake og vi ønsker det beste for vårt. Noen som vil dele erfaringer? Takk. Anonymkode: 501e1...eed Det finnes mange muligheter for ungdom å studere utenlands når de er litt større. Det kan være ganske så voldsomt for et så lite barn å bli flytte til utlandet uten foreldrene, og jeg vil tro der få som vil anbefale det... 6
AnonymBruker Skrevet 7. januar #45 Skrevet 7. januar AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Tenker bare at det sier noe om (manglende) tilknytning når man sender bort barnet på kostskole i en alder av 11. Anonymkode: b60a2...d4e 👆🏻 Anonymkode: 333b7...c39 3 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar #46 Skrevet 7. januar Er jeg godkjent nok til å svare? Prøver uansett. Har Et barn som dro på utveksling som 17 åring, 2 som har studert på universitet i london.vellykkede alle tre. Vi hadde Råd til skolepenger. Selvvalgt.Ingen av dem ville hatt godt av å bli sendt på kostskole som barn, selv om de var skoleflinke. Møtte kostskolevenner av dem, relasjonsskadde og overfladiske. Nok å ha dem på besøk hjemme, lage et godt måltid og de var med ut i båt, gikk på fjelltur og de måtte hjelpe til med oppvask og mate høns, og når de ville formidle de fine opplevelsene til meg på kvelden, fikk de sammenbrudd. Å bli sendt bort som 13 åring var grusomt. Våre måtte flytte på hybel 15 år, men det KAN ikke sammenlignes. Klarte seg bra disse, men felles var et kjølig forhold til foreldre. Om det er ok for deg, så vil nok barnet utvikle seg til en dyktig fagperson, men kanskje ikke veldig nær dere videre i livet. Anonymkode: 8e61e...d60 7 4
AnonymBruker Skrevet 7. januar #47 Skrevet 7. januar AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Er jeg godkjent nok til å svare? Prøver uansett. Har Et barn som dro på utveksling som 17 åring, 2 som har studert på universitet i london.vellykkede alle tre. Vi hadde Råd til skolepenger. Selvvalgt.Ingen av dem ville hatt godt av å bli sendt på kostskole som barn, selv om de var skoleflinke. Møtte kostskolevenner av dem, relasjonsskadde og overfladiske. Nok å ha dem på besøk hjemme, lage et godt måltid og de var med ut i båt, gikk på fjelltur og de måtte hjelpe til med oppvask og mate høns, og når de ville formidle de fine opplevelsene til meg på kvelden, fikk de sammenbrudd. Å bli sendt bort som 13 åring var grusomt. Våre måtte flytte på hybel 15 år, men det KAN ikke sammenlignes. Klarte seg bra disse, men felles var et kjølig forhold til foreldre. Om det er ok for deg, så vil nok barnet utvikle seg til en dyktig fagperson, men kanskje ikke veldig nær dere videre i livet. Anonymkode: 8e61e...d60 Tusen takk! Anonymkode: 501e1...eed
AnonymBruker Skrevet 7. januar #48 Skrevet 7. januar AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Tusen takk! Anonymkode: 501e1...eed Selv om barna klarte seg faglig, hadde de alle et kjølig forhold til foreldrene etter å ha blitt sendt bort. For en 11-åring kan konsekvensene for nærhet og tilknytning bli enda mer merkbare, selv om barnet utvikler seg til en dyktig fagperson Anonymkode: a484c...89d 1 6
AnonymBruker Skrevet 7. januar #49 Skrevet 7. januar Vi har en moden og skoleflink 12-åring som passer bedre inn i et internasjonalt miljø enn den harde, norske ungdomsskolen hun skulle begynt på. Her velger vi å sende henne på den internasjonale skolen i byen, etter eget ønske fra datter og anbefaling fra kontaktlærer. For vår familie er det for tidlig å sende henne utenlands. Ikke helt det du spør om, men kan være et alternativ. Anonymkode: 29121...be0 6
AnonymBruker Skrevet 7. januar #50 Skrevet 7. januar Jeg har vært på traumebehandling sammen med en som ble sendt på kostskole. Det ødela hele livet hennes, den avvisningen hun følte fra foreldrene. Anonymkode: ae153...e90 3 3
AnonymBruker Skrevet 7. januar #51 Skrevet 7. januar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har vært på traumebehandling sammen med en som ble sendt på kostskole. Det ødela hele livet hennes, den avvisningen hun følte fra foreldrene. Anonymkode: ae153...e90 Det er virkelig en viktig påminnelse om at tidlig sending til kostskole kan ha store konsekvenser for barnet, selv om det faglig klarer seg. Følelsen av avvisning kan sitte lenge Anonymkode: a484c...89d 1 2
AnonymBruker Skrevet 7. januar #52 Skrevet 7. januar AnonymBruker skrev (3 timer siden): Fint om dere slutter å foreslå ting jeg ikke spør om. Takk. Vi drøfter dette først. Spør henne dersom vi tenker tanken er god. Ønsker ikke barnet dette, blir hun i Norge. Anonymkode: 501e1...eed Hvilken 11(!!)-åring vil ønske å bli sendt på skole i et helt annet land og splittes fra familie og venner??! INGEN! Anonymkode: 5a928...f5f 5 2
AnonymBruker Skrevet 8. januar #53 Skrevet 8. januar Dette må jo være tull. Tror ikke på det. Hadde ikke vurdert det et sekund. Det er jo et lite barn! Bare tanken på å å ikke være sammen med barnet mitt hver dag er utenkelig. 11 år. Puberteten, mensen, så enorme forandringer i livet. Kanskje sykdom, ensomhet, hjemlengsel. Nei. Aldri. Anonymkode: 126a5...99f 2
AnonymBruker Skrevet 8. januar #54 Skrevet 8. januar Man er lite i kontakt med virkeligheten dersom man oppretter en tråd om dette her og forventer mange relevante innspill. Det er relativt få som har økonomi til å sende barnet på kostskole og av disse er det svært få som faktisk har gjort det. Sannsynligheten for at akkurat noen av disse foreldrene henger på Kvinneguiden for å komme med sine erfaringer, er dermed minimal. Anonymkode: 4ffb7...829 1 6
AnonymBruker Skrevet 8. januar #55 Skrevet 8. januar «Utenlands». Selvfølgelig er ikke kg stedet for dette spørsmålet. Kontakt konkrete aktuelle skoler. Utlandet er stort. Anonymkode: 537b8...cfb 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar #56 Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (14 minutter siden): «Utenlands». Selvfølgelig er ikke kg stedet for dette spørsmålet. Kontakt konkrete aktuelle skoler. Utlandet er stort. Anonymkode: 537b8...cfb Viste seg å ikke være hele utlandet, jeg kom med forslag om Sveits, men var vist kun England som var aktuelt. Anonymkode: d7994...270 4
Kristin70 Skrevet 8. januar #57 Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (7 timer siden): Selv om barna klarte seg faglig, hadde de alle et kjølig forhold til foreldrene etter å ha blitt sendt bort. For en 11-åring kan konsekvensene for nærhet og tilknytning bli enda mer merkbare, selv om barnet utvikler seg til en dyktig fagperson Anonymkode: a484c...89d Jeg har også ett par kjente som har gått på kostskole i England og Danmark, det de har til felles er et kjølig/ikke eksisterende forhold til foreldrene sine. De er flinke folk, men ikke noe ekstraordinært sammenlignet med andre som gikk norsk skole. 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar #58 Skrevet 8. januar Vi er i lik situasjon som en annen her i tråden - har barn med høyt læringspotensial som tar fag i trinn over og er på talentsenter i realfag. Mitt råd til deg er å undersøke internasjonale skoler i Norge først. Vet at det ikke var dette du ba om å få høre, TS, men når man diskuterer i et forum kan det være en bra ting at man får innspill som er litt på siden av det man eksakt ber om. Jeg er helt enig i at den offentlige skolen i Norge ikke passer for barn som trenger ekstra utfordringer for å nå potensialet sitt, som har høyt læringspotensiale. Men å sende bort en 11-åring på kostskole i en kultur der dette ikke er vanlig, og i et annet land, tror jeg kan skape stor kløft mellom dere og barnet. Anonymkode: ec866...c48 2
AnonymBruker Skrevet 8. januar #59 Skrevet 8. januar Hvorfor spør du ikke på et engelsk forum? Sannsynligheten for å få svar der må jo være vanvittig mye større enn her, ettersom det ikke egentlig er noen tradisjon for kostskoler i Norge. Anonymkode: 7e933...d90 2
AnonymBruker Skrevet 8. januar #60 Skrevet 8. januar Jeg våger meg inn i tråden for å foreslå en slags mellomløsning. Dere har slekt i England. Er det mulig at hun kan bo hos dem og være dagelev de første par årene, før hun eventuelt flytter på internat? Mange kostskoler har elever fra nærområdet som ikke bor på skolen. Anonymkode: b138b...759 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå