Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen her som har gitt ut bok?

Kan du fortelle litt om veien fra innsendt manus til utgitt bok?

🤩

Anonymkode: a714e...00c

• Liker 1
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det hadde vært spennende.  Jeg har veldig lyst til å gjøre det.  

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gitt ut tre bøker, men på eget forlag som jeg opprettet i forbindelse med det.

Anonymkode: c1ade...e00

AnonymBruker
Skrevet

Man må forvente mange avslag og jobbe videre. Det skal mye til for det skal være lønnsomt for en forlegger også. De fleste blir med drømme  og skriver mest for sin egen del. 

Anonymkode: 6004d...ee2

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal sende til lyrikkforlaget og håper de vil ha den :)

Anonymkode: 05932...e38

AnonymBruker
Skrevet

Ikke i Norge, men gjennom britisk forlag.

Gjlr det mentalt forberedt på avslag uten at du lar det drepe din motivasjon. Du må sørge for at du har urokkelig tro på det du har å dele, og hvorfor det vil gi noe til leserne. Den troen vil drive deg fremover gjennom de slitsomme stegene. 

Hvilken sjanger skriver du? Visse sjangere er jo langt vanskeligere...  

Anonymkode: 155a1...a07

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg har gitt ut tre bøker, men på eget forlag som jeg opprettet i forbindelse med det.

Hvordan gjorde du det? 🙏

AnonymBruker
Skrevet
blvck skrev (15 minutter siden):

Hvordan gjorde du det? 🙏

Jeg oppretter firma (forlaget) i Brønnøysund, og publiserte via BoD.no og på èn av de kun på Amazon. 

Du behøver ikke opprette forlag for å gi ut en bok. Du kan gjøre alt dette selv. Jeg skrev en fagbok på norsk for en del år siden, fikk ISBN nummer og fikk den trykket opp. 

Man må selvfølgelig da gjøre alt selv inkl markedsføring. Sikkert ingen enkel jobb om man ikke er interessert i det eller har erfaring med det, så det er naturligvis enklere at et forlag tar seg av disse tingene. Det sagt, betyr ikke det at forlaget nødvendigvis vil gjør en kjempegod jobb mht markedsføring. Kjenner til mange forfattere som er veldig misfornøyd med det. Spesielt de store forlagene.

• 3 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Følger (fortell meg gjerne om det er en annen måte å gjøre dette på, er noen år siden jeg var innom sist)

Anonymkode: da551...06c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.1.2026 den 23.06):

Jeg skal sende til lyrikkforlaget og håper de vil ha den :)

De vil ha den, jeg må forhåndselge og betale, men spennende. ❤️ 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har skrevet tre bøker som er utgitt. En under eget navn og to som jeg har vært ghostwriter for. Den jeg skrev i eget navn ble jeg forespurt av et forlag om å skrive, så det var ikke akkurat noe hardt innsalg fra min side. Det var et oppdrag, og ble litt penger.

Men: Forlags- og bokbransjen er ikke hva de en gang var. Det er generelt dårlig butikk å utgi bøker, og enda dårligere butikk å være forfatter. De tradisjonelle forlagene er om mulig enda mer selektive enn hva de var for 20+ år siden, og bra er egentlig det. For folk som på død og liv vil utgi en bok blir alternativene gjerne å utgi på eget forlag, eller benytte seg av et av forlagene som hjelper håpefulle med å få utgitt sakene sine mot en egeninvestering og en ekstra egeninnsats for å sikre salg og distribusjon. Det er mange som sitter med åtte tunge pappkasser i kjellerboden, for å si det slik.

Men om du ut av det blå skal kontakte et av de større forlagene i håp om å få utgitt en bok må du enten skrive gnistrende godt eller ha en svært god idé. Hvis det ikke er fiksjon det er snakk om så er det først og fremst fokus på å selge inn en idé, og presentere en skisse og kanskje et par kapitler. De vil vurdere om det er noe å jobbe videre med. Det må være et felt eller tema som er i tiden, eller aller helst et aktuelt tema du føler vil få stor interesse og aktualitet her i landet om et års tid. Du må rett og slett spotte en trend.

Skal du stå for utgivelsen selv kan du i prinsippet gi ut hva som helst…

Anonymkode: 9bae7...760

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Følger (fortell meg gjerne om det er en annen måte å gjøre dette på, er noen år siden jeg var innom sist)

Anonymkode: da551...06c

Tråden er ikke så gammel.

Anonymkode: bcedd...61b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Tråden er ikke så gammel.

Innom KG. Det var helt annerledes da (2018 ca)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Tanna skrev (23 timer siden):

Innom KG. Det var helt annerledes da (2018 ca)

Fortelle deg om det er en annen måte å være innom KG på...?

• 2 uker senere...
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.2.2026 den 18.11):

Fortelle deg om det er en annen måte å være innom KG på...?

:skratte:

Dagens! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...