Gå til innhold

Ungdom som blir tatt i snusing/røyking etc..

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Får de noen form for straff av dere foreldre? Eks. Husarrest eller inndragning av telefon etc? 

Anonymkode: b6463...144

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei, men det blir kutt i lommepenger. Siden de tydeligvis har så mye penger at de kan kaste det bort på det. 

Anonymkode: a6f30...f84

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Straff tror jeg ikke på

Anonymkode: f4b5e...ca1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Uansett hva du gjør så vil de selv ta valget. Nytter ikke med straff 

Anonymkode: 9e45e...4c3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Fjerner alt av lommepenger.

Anonymkode: eb2e1...75b

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Har konfiskert snusen/røyken og ferdig med det. Straff og kjeft funker ikke. Kun en av tre av mine som snuser av og på i voksen alder. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ungene får røyka om de ønsker det. Gi dem et trygt sted å gjøre det hjemme.

Anonymkode: 00698...5db

AnonymBruker
Skrevet

Hadde tatt vekk snusen og fjernet tilgang på penger en periode. Tenker at det er en konsekvens, ikke en straff. Han er ikke gammel nok, så da blir det inndragning. 

Anonymkode: b01c4...ad7

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Bedre å ta en samtale om det, straff funker sjeldent på annet enn at de lærer skjule det bedre.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Husker selv jeg røyket som tidlig ungdom. Forstod ikke konsekvensene. Hadde mye indre uro som ble lindret av nikotin. Foreldre kjeftet og straffet. Fungerte ingenting bortsett fra at jeg følte meg enda verre enn før. Straff er helt poengløst. Snakket ikke bare av egen erfaring, men se på feks forskning. Prøv å finne ut av underliggende årsak, i stedet for straff. 

Anonymkode: 76574...94d

• Nyttig 2
Skrevet

Tenker en lang prat, pluss en konsekvens. Ikke husarrest, det skaper bare større avstand mellom deg og barnet. Kanskje å være med på å lage middag ut uken. Så du kan prate mer om hva som foregår i vennegjengen. Finne ut om det er trass pga følelsen av avstand til dere foreldre, press/nysgjerrighet i vennegjengen eller om han/hun har det kjipt og vil finne noe til å døyve følelsene. Det sistnevnte er et rødt flagg for videre utprøving.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Alder? 12 år hadde jeg vurdert noe konsekvens. 16 åringen min får et dumt blikk, han bør vite bedre, og konsekvensen er helsa si. 

Anonymkode: 50301...045

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

De aller fleste røykere/snusere begynner i tenårene. Jeg ser ingen grunn til å straffe dem som foreldre – de vil bli straffet mer enn nok med helseskader. I tillegg vil de fleste se at dette blir for dyrt i lengden.

Anonymkode: eff38...952

• Liker 1
Gjest nikotinslave
Skrevet (endret)

Det jeg sier til ungdommen som er på utplassering eller lærlinger på jobben er "ser du den mopeden der? Den er kul, er'n ikke? Den koster like mye som det koster å røyke/snuse i 3-4mnd" "ser du den bmw'n der? Har du lyst på en sånn? Du vet at snus/røyk koster like mye som lånet på en sånn hver mnd?" "Har du lyst på den speedbåten der? Du vet at røyk/snus koster like mye som lånet på en sånn?" 

Hvis vi sier de skal slutte eller at det er farligt, så blir de bare mer gira på det, alt uloveligt/farligt er morro, spennende og kult. Men når de innser hva de kan kjøpe for pengene de ville brukt på røyk/snus, så har jeg opplevd at flere av de slutter før de er avhengige. Når jeg sier jeg bruker rett i underkant av 200kr dagen, 5000kr i mnd, 60 000kr i året, så er det plutselig ikke så kult mer. 

"Hvorfor slutter ikke du a ?" Fordet at jeg var så jævli kul at jeg begynte med det tullet der når jeg var 11 og nå er jeg så avhengig at jeg ikke greier å slutte. Iløpet av de 30åra jeg har røyka så har det kosta nesten like mye som en liten leilighet eller ett lite hus eller så kunne jeg hatt en gjeldsfri bmw m3/m5 

Endret av nikotinslave
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Får de noen form for straff av dere foreldre? Eks. Husarrest eller inndragning av telefon etc? 

Alder på ungdommen er relevant å vite.

Anonymkode: 74929...6a8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Alder?

Anonymkode: ce3ce...82b

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bedt min å begynne slik at jeg slipper å bruke mine penger på sertifikat.

Anonymkode: 6dd3e...1d8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Nei, men det blir kutt i lommepenger. Siden de tydeligvis har så mye penger at de kan kaste det bort på det. 

Anonymkode: a6f30...f84

Det praktiserte vi også. 

Heldigvis har vi en sønn som er mer gjerrig enn lysten på snus, så det varte bare et par måneder. 

Anonymkode: b44c7...090

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Ungene får røyka om de ønsker det. Gi dem et trygt sted å gjøre det hjemme.

Anonymkode: 00698...5db

Nei fy faen heller om de får. Snus ja vel.. Røyking, nei på ingen måte!! 🤮🤮🤮

Anonymkode: 7c246...dd8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Alder er jo ganske relevant tenker jeg. Vi hadde klar regel i heimen på at vi sponser lappen og slikt hvis man holder seg unna snus og røyk, ikke som straff, men som incentiv om at pengene går til det istedet. Så her har de jo tatt fornuftige valg.

Uansett, ville slått kraftig ned på hvis en 12-13åring gjorde det vs en 16åring. En 16 åring vet mye bedre, men ville ikke straffet, kun real orientert om hvor dumt og teit det er. 

Konfiskere snus/røyk til 16 åring har jeg ingen tro på, og vil bare gjøre at de driver i smug og bygger større distanse til deg som forelder. Hvis de er bestemt på å snuse/røyke så vil de nå bare fortsette med det, men du trenger ikke gi aksept eller si det er greit. Akkurat på samme måte som det gjelder alkohol for de under 18. 

Anonymkode: 317a8...ce2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...