Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Leietaker forårsaket en liten brann i utleieboligen. Han fikk slukket brannen raskt med brannslukningsapparat. Det var pulverbrannslukningsapparat som gjorde at boligen ble full av giftige partikler i hele huset. Det var også ganske mye sot. Boligen ble ubeboelig i 5 dager før et saneringsfirma fikk rengjort og renset.

Leietaker var veldig lei seg og redd.

Jeg (utleier) var forståelsesfull og roste ham for å ha slukket brannen.

De dagene han ikke kunne bo der, skal forsikringen dekke, men det er ikke blitt gjort enda, men det vil skje. De vil dekke ca 3000 kr i tapt husleie. Selv om ikke jeg har fått de pengene enda, skrev jeg til leietaker at husleien for denne måneden ble kr 8000 (som er 4000 mindre enn hva husleien er på). Det var fordi jeg vil være imøtekommende, og tross alt være glad for at han slukket brannen.

Det var han som var uaktsom og satte noe på vedovnen som da tok fyr. Kjenner jo på meg at dette var dumt og irriterende, men alle kan jo være uheldig og gjøre en glipp.

Leietaker er ganske oppgitt over at det går så tregt med å få ordnet opp av forsikringsselskapet med sin fremdriftsplan.

Det jeg lurer på er om det er mitt ansvar ovenfor leietaker å få gjort dette så fort som mulig, purre på forsikringen og få gang i oppbygging av det lille som er ødelagt? 

Anonymkode: bbf5d...24f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er deg forsikringen står på, antar jeg?

Er det sanering og videre som skal inn, som dere venter på? Eller hva er det egentlig dere venter på? 

Hvis det er noe som gjør at det er veldig ubehagelig for leietaker å være der, og forsikring står på deg, så er det jo lurt om du pusher litt på ja. Ansvar og ansvar, leietaker får ikke akkurat gjort så mye med din forsikring. Er det leietakers forsikring er det leietaker som må pushe og mase. Kanskje en kombinasjon? Deres boligforsikring og leietakers innbo? 

Men dere var heldige ja. Jeg har nylig mistet hele huset, alt innbo og kjæledyr i husbrann. 

Anonymkode: 92b85...e24

• Hjerte 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er deg forsikringen står på, antar jeg?

Min bygningsforsikring og hans innboforsikring

Er det sanering og videre som skal inn, som dere venter på? Eller hva er det egentlig dere venter på? 

Hans innboforsikring har gjort sanering av innbo. Etter dette flyttet han inn igjen, men vr ikke så fornøyd med saneringen, og han vasket mye selv etter de. Min forsikring skal ha et saneringsbyrå til å vaske tak, vegger, gulv. Jeg har bedt dem om dette, hvorpå de sier at jeg får høre fra dem når de har laget en fremdriftsplan. Hvor lag tid tar dette, tro? 

Hvis det er noe som gjør at det er veldig ubehagelig for leietaker å være der, og forsikring står på deg, så er det jo lurt om du pusher litt på ja. Ansvar og ansvar, leietaker får ikke akkurat gjort så mye med din forsikring. Er det leietakers forsikring er det leietaker som må pushe og mase. Kanskje en kombinasjon? Deres boligforsikring og leietakers innbo? 

I mine øyne er det ikke noe som gjør det veldig ubehagelig å bo der nå. Men ifølge ham synes han ikke det er greit at en sotet brent vegg står i stuen.

Jeg føler jeg har pushet en del på forsikringsselskapet mitt, men de bre sier at de lar seg høre fra.

Men dere var heldige ja. Jeg har nylig mistet hele huset, alt innbo og kjæledyr i husbrann. 

Anonymkode: 92b85...e24

Ååååå stakkars deg. Jeg føler med deg. Det må være grusomt.

Lykke til med alt

Skrevet (endret)

Hvis du har mast på dem og de bare sier at de lar høre fra seg, men det har gått uker, hadde jeg fortsatt å mase. Skjønner ikke helt fra teksten hvor lang tid det har vært snakk om her men.

Endret av Sniff76
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

I mine øyne er det ikke noe som gjør det veldig ubehagelig å bo der nå. Men ifølge ham synes han ikke det er greit at en sotet brent vegg står i stuen.

J

Forstår jo den delen en ikke vil bo når en ser brannskader slik..sier seg selv i mitt hode. 

Har selv opplevd flere husbrann og ingen av gangene flyttet vi inn før alt var ordnet fra forsikring.  En gang la de nytt tak og vasket hele huset, andre gangen reiv de it hele kjelleren og 1 etasje.  2 etasje ble dey lagt spesial maling på veggene for å holde sott innkapslet 

Anonymkode: 6f25e...8dd

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Min bygningsforsikring og hans innboforsikring

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Hans innboforsikring har gjort sanering av innbo. Etter dette flyttet han inn igjen, men vr ikke så fornøyd med saneringen, og han vasket mye selv etter de. Min forsikring skal ha et saneringsbyrå til å vaske tak, vegger, gulv. Jeg har bedt dem om dette, hvorpå de sier at jeg får høre fra dem når de har laget en fremdriftsplan. Hvor lag tid tar dette, tro? 

Da er det du som skal stå for purringen og kontakten med forsikringen.....hvis det faktisk har gått såpass lang tid at det er tid for purring.....og ikke bare leieboer som er urimelig utålmodig.

Anonymkode: 046de...700

Skrevet

Men det er leieboers innboforsikring som skal fikse alternativt bosted frem til det er beboelig der. 

Så det virker jo mer rasjonelt om leieboer bor et annet sted frem til deres forsikring og støtteapparat får ut fingeren og sanerer boligen. 

Og hvorfor styrer du med å redusere husleie osv? Det er det forsikringsselskapene som skal styre med

AnonymBruker
Skrevet
Sniff76 skrev (29 minutter siden):

Hvis de har mast på dem og de bare sier at de lar høre fra seg, men det har gått uker, hadde jeg fortsatt å mase. Skjønner ikke helt fra teksten hvor lang tid det har vært snakk om her men.

Brannen oppstod i romjulen. Takstmannen kom på befaring først i forgårs. De hadde jeg sendt både melding noen dager etter at jeg sendte inn skademeldingen samme dag, og ringt til dem ett par ganger. Men hva som nå videre skal skje, sa takstmannen at jeg skulle få høre fra dem. Ok, så da venter jeg. Ringer om noen dager hvis jeg ikke hører noe snart.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Forstår jo den delen en ikke vil bo når en ser brannskader slik..sier seg selv i mitt hode. 

Har selv opplevd flere husbrann og ingen av gangene flyttet vi inn før alt var ordnet fra forsikring.  En gang la de nytt tak og vasket hele huset, andre gangen reiv de it hele kjelleren og 1 etasje.  2 etasje ble dey lagt spesial maling på veggene for å holde sott innkapslet 

Anonymkode: 6f25e...8dd

I denne boligen må det rives en vegg inne i stuen. Men vil jo ikke tro at det er nok til at leietakerne får dekket å ikke bo der før det er på plass igjen? 

Da er det du som skal stå for purringen og kontakten med forsikringen.....hvis det faktisk har gått såpass lang tid at det er tid for purring.....og ikke bare leieboer som er urimelig utålmodig.

Jeg vet det er meg so skal stå for kontakten med mitt forsikringsselskap, så klart. Men det at leietaker er utålmodig med det, forstår jeg ikke. Hadde det vært meg som var i hans situasjon, hadde jeg heller vært ydmyk.

newman01 skrev (56 minutter siden):

Men det er leieboers innboforsikring som skal fikse alternativt bosted frem til det er beboelig der. 

Han har selv ordnet med hotell de dagene, men nå flyttet tilbake etter at innboet innboet er blitt sanert. Det fikser han med sitt forsikringsselskap.

Men mitt forsikringsselskap som går på bygning har ikke kommet på bane enda. Dette synes leietaker er irriterende dumt.

Så det virker jo mer rasjonelt om leieboer bor et annet sted frem til deres forsikring og støtteapparat får ut fingeren og sanerer boligen. 

Leietaker må vel flytte tilbake når det er blitt beboelig der igjen, selv om ikke alt er ordnet enda?

Og hvorfor styrer du med å redusere husleie osv? Det er det forsikringsselskapene som skal styre med

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men mitt forsikringsselskap som går på bygning har ikke kommet på bane enda. Dette synes leietaker er irriterende dumt.

Leietaker får slutte å sette fyr på huset i jula da. Eneste tiden på året omtrentlig alle i landet er på ferie. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
newman01 skrev (1 time siden):

Det er fordi jeg vil vise omtanke og forståelse for leietaker. At jeg får igjen mesteparten av beløpet fra forsikringsselskapet kan ta sin tid. Det lar jeg da være mitt problem, og ikke leietakers

AnonymBruker
Skrevet
newman01 skrev (9 minutter siden):

Leietaker får slutte å sette fyr på huset i jula da. Eneste tiden på året omtrentlig alle i landet er på ferie. 

Ja, men stakkars, det var jo et uhell. Det kan skje den beste.

Skrevet

Om takstmannen var der for bare 2 dager siden og de sier at de jobber med det og skal gi deg tilbakemelding på hva som skjer snart, - så la dem få noen dager på seg da vel. Hørtes ut som at det har gått flere uker. Hører du ikke noe i løpet av uka, ringer du igjen feks på mandag?

Skrevet

Utfordringen men å gi litt ekstra for å være snill er at du risikerer å gi inntrykk av større ansvar enn det du har, at grensene ikke er der de skal være og at premissene er feil. At du reduserer husleia pga uforsiktighet av leietaker er snilt, men det kan og gi leietaker en forventning av at du tar mer ansvar av dette enn det du egentlig har.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Sniff76 skrev (4 timer siden):

Om takstmannen var der for bare 2 dager siden og de sier at de jobber med det og skal gi deg tilbakemelding på hva som skjer snart, - så la dem få noen dager på seg da vel. Hørtes ut som at det har gått flere uker. Hører du ikke noe i løpet av uka, ringer du igjen feks på mandag?

Ja, men ulykken skjedde i romjulen. Det har vært noen misforståelser, og jeg har måttet purre for å få takstmannen til å komme. Men  han kom da i forgårs. Så ja, nå venter jeg.

skeiv-ostepop skrev (3 timer siden):

Utfordringen men å gi litt ekstra for å være snill er at du risikerer å gi inntrykk av større ansvar enn det du har, at grensene ikke er der de skal være og at premissene er feil. At du reduserer husleia pga uforsiktighet av leietaker er snilt, men det kan og gi leietaker en forventning av at du tar mer ansvar av dette enn det du egentlig har.

Det kan være sant i mange tilfeller. I denne situasjonen kjenner jeg veldig godt leietaker, og jeg er ikke redd for at hun tror jeg vil ta mer ansvar. Og om så, er det helt greit.

AnonymBruker
Skrevet

Derfor gidder jeg ikke forsikring, bare tull. Ting drar ut i det uendelige og ofte må man kjempe en kamp for å få noe som helst tilbakebetalt. 

Det beste er å spare pengene som du betaler på forsikring og bruke dem selv hvis noe skjer. Da fikser du det på 1 dag og ingen sure miner og ingen merarbeid med å søke ditt og datt og svare på avslag osv.

Anonymkode: 98c35...07e

Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Derfor gidder jeg ikke forsikring, bare tull. Ting drar ut i det uendelige og ofte må man kjempe en kamp for å få noe som helst tilbakebetalt. 

Det beste er å spare pengene som du betaler på forsikring og bruke dem selv hvis noe skjer. Da fikser du det på 1 dag og ingen sure miner og ingen merarbeid med å søke ditt og datt og svare på avslag osv.

Har du verken husforsikring eller innboforsikring?

AnonymBruker
Skrevet

Det nekter jeg å tro på, så dumme er vel ingen.

Ev. så eier du knapt noen ting...

AnonymBruker
Skrevet

Forsikring av viktige dyre ting er ok, feks hus og bil (helst bare ansvar om den ikke er ny). Det lønner seg heller å sette penger i fond enn å betale hver mnd på andre forsikringer. Alt for mange unntak og ting med liten skrift.

Anonymkode: 1c51f...e71

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg tenker litt som deg, men husforsikring har jeg den laveste forsikring jeg kan for å få huset oppreist igjen hvis det skulle brenne ned.

Og jammen er jeg glad for det, for nå skjedde en liten brann, og det ser ut som at de gjenoppusser og bygger opp igjen den slitte veggen til nytt igjen som jeg aldri hadde gjort ellers fordi det hadde blitt så dyrt. Men jeg har de høyeste egenandeler, nettopp fordi jeg velger heller å betale de laveste forsikringer, og heller spare opp i alle de årene jeg ikke har bruk for forsikringsselskap. Her kommer ordtaket; det er dyrt å være fattig.

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Forsikring av viktige dyre ting er ok, feks hus og bil (helst bare ansvar om den ikke er ny). Det lønner seg heller å sette penger i fond enn å betale hver mnd på andre forsikringer. Alt for mange unntak og ting med liten skrift.

Nettopp

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det tar tid å spare opp 7-8-9 millioner for å bygge opp huset igjen etter brann... Pluss en million for innbo og potensielle sekundærskader på nabohus og biler parkert i nærheten av huset ditt om det skulle brenne.

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

En innboforsikring koster 1000-2000kr i året, og det skal ikke altfor mange uhell til iløpet av livet før den kostnaden er spart inn. 

Jeg er veldig enig i at man ikke trenger å forsikre enkeltobjekter, som enkelte gjør. Sier ja til å forsikre brødristeren, kjøkkenmaskinen og spillkonsollen når man kjøper nytt på Elkjøp. Det er idioti, mens hus, bil og innbo er ganske dyrt å erstatte fra egen sparekonto

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...