AnonymBruker Skrevet 6. januar #1 Skrevet 6. januar Jeg lurer på om hvis man betaler for privat psykolog, kan denne psykologen skrive noe til fastlege eller dps om videre oppfølging? Jeg trenger å snakke med noen, og vurderer å skaffe en eller to privattimer til psykolog så raskt som mulig. Men, jeg har ikke råd til å betale så mye for flere timer. Anonymkode: a3efc...40a
AnonymBruker Skrevet 6. januar #2 Skrevet 6. januar En psykolog kan henvise til dps, evt sende en dialogmelding til fastlegen din, men hvorfor ikke snakke med fastlege om henvisning? Anonymkode: bb75f...155
AnonymBruker Skrevet 7. januar #3 Skrevet 7. januar AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg lurer på om hvis man betaler for privat psykolog, kan denne psykologen skrive noe til fastlege eller dps om videre oppfølging? Jeg trenger å snakke med noen, og vurderer å skaffe en eller to privattimer til psykolog så raskt som mulig. Men, jeg har ikke råd til å betale så mye for flere timer. Anonymkode: a3efc...40a Hvorfor ikke bare gå til fastlegen med en gang? Det er ikke sånn at en privat psykolog vil ha noe innvirkning på en søknad prosess når det kommer til behandling i det offentlige. Anonymkode: b08ac...bbb 1 2
AnonymBruker Skrevet 7. januar #4 Skrevet 7. januar Ja, hvis du går til privatpsykolog er det ingenting i veien for at denne psykologen kan kommunisere med psykolog i det offentlige, ved overgang dit. Kan enten sende over skriv/journal, eller ringe å ta en telefon for å gi informasjon om deg. Eventuelt et møte mellom dere alle tre. 🙂 Men privatpsykolog kan ikke henvise deg til psykolog i det offentlige, det må gå gjennom fastlege som vanlig. Privatpsykolog kan altså bare overføre informasjon dersom du synes det er nyttig. Anonymkode: 85617...966 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar #5 Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (14 timer siden): Ja, hvis du går til privatpsykolog er det ingenting i veien for at denne psykologen kan kommunisere med psykolog i det offentlige, ved overgang dit. Kan enten sende over skriv/journal, eller ringe å ta en telefon for å gi informasjon om deg. Eventuelt et møte mellom dere alle tre. 🙂 Men privatpsykolog kan ikke henvise deg til psykolog i det offentlige, det må gå gjennom fastlege som vanlig. Privatpsykolog kan altså bare overføre informasjon dersom du synes det er nyttig. Anonymkode: 85617...966 Alle søknader vedrørende terapi i det offentlige eller private psykologer med driftstilskudd går nå via Dps så nei en privat psykolog kan ikke overføre deg til en offentlig psykolog på den måten du sier. Anonymkode: b08ac...bbb 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar #6 Skrevet 8. januar Min private psykolog greide nå helt fint å henvise meg til DPS uten å gå via fastlegen, så det er tydeligvis mulig. Anonymkode: 32760...b17
AnonymBruker Skrevet 8. januar #7 Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Min private psykolog greide nå helt fint å henvise meg til DPS uten å gå via fastlegen, så det er tydeligvis mulig. Anonymkode: 32760...b17 Hvor mange år siden? Reglene ble endret for noen år tilbake. Anonymkode: befd1...304
AnonymBruker Skrevet 8. januar #8 Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvor mange år siden? Reglene ble endret for noen år tilbake. Anonymkode: befd1...304 Det var i 2025. Anonymkode: 32760...b17
AnonymBruker Skrevet 8. januar #9 Skrevet 8. januar Du kan også gå til en avtalespesialist? Altså en psykolog hvor du betaler samme egenandel som i det offentlige. Det inngår også i frikortordningen. Anonymkode: 43990...bcf
AnonymBruker Skrevet 8. januar #10 Skrevet 8. januar Det er ofte mest hensiktsmessig at henvisning sendes fra fastlege som kjenner deg og som skal følge deg opp videre. Men det er ganske vanlig at privat psykolog (hvis vedkommende vurderer at du trenger behandling i spesialisthelsetjenesten) skriver en uttalelse som fastlegen kan legge ved henvisningen. Anonymkode: 0ceb0...2ab
AnonymBruker Skrevet 8. januar #11 Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (14 timer siden): Min private psykolog greide nå helt fint å henvise meg til DPS uten å gå via fastlegen, så det er tydeligvis mulig. Anonymkode: 32760...b17 Det er forskjell på at det blir sendt en henvisning versus det at en privat psykolog skal ta en prat med Dps sånn at du kan oppfølging i det offentlige. Anonymkode: b08ac...bbb 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar #12 Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (14 timer siden): Du kan også gå til en avtalespesialist? Altså en psykolog hvor du betaler samme egenandel som i det offentlige. Det inngår også i frikortordningen. Anonymkode: 43990...bcf Det er dessverre ikke bare å "gå til en avtalespesialist". Det må sendes en henvisning, som vurderes av DPS. Køene er omtrent like lange som vonde år. Anonymkode: c0234...e42 3
AnonymBruker Skrevet 8. januar #13 Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (14 timer siden): Du kan også gå til en avtalespesialist? Altså en psykolog hvor du betaler samme egenandel som i det offentlige. Det inngår også i frikortordningen. Anonymkode: 43990...bcf Tidligere kunne man bli henvist fra fastlegen direkte til avtalespesialister, men ventetiden kunne være lang der også. Her går alle henvisninger nå via DPS, som fordeler videre til DPS eller avtalespesialist. Anonymkode: 9bab7...4f7
AnonymBruker Skrevet 8. januar #14 Skrevet 8. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Tidligere kunne man bli henvist fra fastlegen direkte til avtalespesialister, men ventetiden kunne være lang der også. Her går alle henvisninger nå via DPS, som fordeler videre til DPS eller avtalespesialist. Anonymkode: 9bab7...4f7 Dette gjelder i hele landet nå. Anonymkode: b08ac...bbb
AnonymBruker Skrevet 9. januar #15 Skrevet 9. januar AnonymBruker skrev (11 timer siden): Det er forskjell på at det blir sendt en henvisning versus det at en privat psykolog skal ta en prat med Dps sånn at du kan oppfølging i det offentlige. Anonymkode: b08ac...bbb Det er jeg som skrev kommentaren du siterte om henvisning fra privat psykolog til det offentlige. Jeg ser at jeg kunne formulert meg bedre. Jeg svarte en bruker som hevdet at en privat psykolog ikke kan henvise til det offentlige men at det må gå via fastlegen, men dette stemmer altså ikke (jeg kjenner ikke reglene, men antar at når min psykolog kunne henvise, så kan vel andre gjøre det også). Henvisningen må fortsatt gå via den vanlige mølla på DPS, med vurdering, inntakssamtale, utredning osv. Den private psykologen kan som du sier ikke bare be en kollega i det offentlige ta over. I mitt tilfelle var det nok en fordel å ha en henvisning fra en psykolog som både kjente meg godt etter lang tid og visste nøyaktig hvilke opplysninger som burde være med i henvisningen, i motsetning til fastlegen som jeg bare hadde vært til noen få ganger med fysiske plager. Men om man starter helt fra scratch, er det sikkert like greit å gå via fastlegen. Anonymkode: 32760...b17
AnonymBruker Skrevet 9. januar #16 Skrevet 9. januar Takk for svar! Problemet mitt er at jeg akkurat har fått fastlege her jeg bor nå, og kun vært hos han en gang. Dvs at han ikke kjenner meg i det hele tatt. Det tar også ca. 3 uker å få en time hos han. Men, jeg kan jo bestille en time å høre. Ts Anonymkode: a3efc...40a 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar #17 Skrevet 9. januar AnonymBruker skrev (9 timer siden): Det er jeg som skrev kommentaren du siterte om henvisning fra privat psykolog til det offentlige. Jeg ser at jeg kunne formulert meg bedre. Jeg svarte en bruker som hevdet at en privat psykolog ikke kan henvise til det offentlige men at det må gå via fastlegen, men dette stemmer altså ikke (jeg kjenner ikke reglene, men antar at når min psykolog kunne henvise, så kan vel andre gjøre det også). Henvisningen må fortsatt gå via den vanlige mølla på DPS, med vurdering, inntakssamtale, utredning osv. Den private psykologen kan som du sier ikke bare be en kollega i det offentlige ta over. I mitt tilfelle var det nok en fordel å ha en henvisning fra en psykolog som både kjente meg godt etter lang tid og visste nøyaktig hvilke opplysninger som burde være med i henvisningen, i motsetning til fastlegen som jeg bare hadde vært til noen få ganger med fysiske plager. Men om man starter helt fra scratch, er det sikkert like greit å gå via fastlegen. Anonymkode: 32760...b17 Du har helt rett at den brukeren kommer med en uttalelse som ikke stemmer. Det er ikke kun fastleger som kan søke pasienter inn til spesialisthelsetjenesten. Og du uttrykte deg helt tydelig i din første kommentar. Jeg valgte bare å sitere den for å nettopp fremheve det du poengterer i denne kommentaren at selv om man går til en privat psykolog så må man gjennom hele Dps mølla om man ønsker å motta behandling i det offentlige. Anonymkode: b08ac...bbb
AnonymBruker Skrevet 9. januar #18 Skrevet 9. januar AnonymBruker skrev (8 timer siden): Takk for svar! Problemet mitt er at jeg akkurat har fått fastlege her jeg bor nå, og kun vært hos han en gang. Dvs at han ikke kjenner meg i det hele tatt. Det tar også ca. 3 uker å få en time hos han. Men, jeg kan jo bestille en time å høre. Ts Anonymkode: a3efc...40a Hvis formålet ditt med privat psykolog er å få henvisning til dps eller avtalespesialist ville jeg brukt fastlegen. Bestill dobbelttime så dere har tid til å gå gjennom det som trengs for at han kan skrive henvisning. Ha gjerne klar egne punkter med det som er viktig å få frem i henvisningen. om du ønsker å gå til privat psykolog for behandling mens du venter ville jeg fortsatt brukt fastlegen til henvisning, men bedt psykologen skrive noe som legges ved henvisningen. Anonymkode: bbe0b...dea 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå