AnonymBruker Skrevet 6. januar #1 Skrevet 6. januar Om det er lov å si. Vi har et yrke med undermemanning så det holder. Jobben i seg selv er fysisk krevende og vi får lite skryt mest "kjeft". Sjefen vår er dame og værtni systemet lenge. Jeg har jobbet her i 5år og hver gang det er sykdom, så sier hun at nå MÅ vi andre være på jobb. Hun kan komme på jobb helt plutselig for å sjekke at vi jobber. Kan være utrolig kvass og dominerende. Nå er det 3 sykemeldte på jobb og desverre så har jeg sykt barn. De andre som er sykemeldte sliter med slitasje og lignende og er sykemeldt i en mnd. Nå er det kraftig forkjølelse på minstemann på 6år og jeg må være hjemme. Det er synd at det skal gå utover oss andre i gruppa, at når sistemann blir syk så skal vi få høre at det ikke er vikarer å hente. Nei vel, ikke mitt problem. Jeg kan ikke la barnet mitt gå syk på skolen for at jeg skal blidgjøre sjefen? Eller fordi andre er sykemeldte så skal jeg få høre det? Jeg tror folk er borte pga sjefen jeg. Synd d skal være sånn! Anonymkode: e9104...886 1 7
AnonymBruker Skrevet 6. januar #2 Skrevet 6. januar Det er nesten så man blir syk på trass når en sjef sier sånt. Det gir avsolutt ingen motivasjon. Dessuten går hun å følger oss. Dukker opp på uante tidspunkt og lurer på hvor vi er. Anonymkode: e9104...886 2
AnonymBruker Skrevet 6. januar #4 Skrevet 6. januar nå er det slik da at fra 1 januar i år så er sjefen pålagt i loven å være bedre så her har du mye å bruke om du skulle ønske stå i det på jobb. Sitat Arbeidsmiljøloven § 4-3 blir mer konkret. Det innebærer at det blir tydeligere hva arbeidsgiver skal kartlegge, vurdere og følge opp for å sikre at arbeidet ikke påfører arbeidstakere uheldige belastninger. Arbeidsgiver skal nå ha oversikt over psykososiale og organisatoriske forhold som kan innvirke på arbeidsmiljøet, akkurat på samme måte som arbeidsgiver har for det fysiske arbeidsmiljøet. endinger i loven hentet fra nett kort oppsummert Anonymkode: e76b7...37f 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar #5 Skrevet 6. januar AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Om det er lov å si. Vi har et yrke med undermemanning så det holder. Jobben i seg selv er fysisk krevende og vi får lite skryt mest "kjeft". Sjefen vår er dame og værtni systemet lenge. Jeg har jobbet her i 5år og hver gang det er sykdom, så sier hun at nå MÅ vi andre være på jobb. Hun kan komme på jobb helt plutselig for å sjekke at vi jobber. Kan være utrolig kvass og dominerende. Nå er det 3 sykemeldte på jobb og desverre så har jeg sykt barn. De andre som er sykemeldte sliter med slitasje og lignende og er sykemeldt i en mnd. Nå er det kraftig forkjølelse på minstemann på 6år og jeg må være hjemme. Det er synd at det skal gå utover oss andre i gruppa, at når sistemann blir syk så skal vi få høre at det ikke er vikarer å hente. Nei vel, ikke mitt problem. Jeg kan ikke la barnet mitt gå syk på skolen for at jeg skal blidgjøre sjefen? Eller fordi andre er sykemeldte så skal jeg få høre det? Jeg tror folk er borte pga sjefen jeg. Synd d skal være sånn! Anonymkode: e9104...886 Høres ut som min sjef. Hun går og kontrollerer ansatte konsekvent og legger ut om hvor mye problemer ansatte som er syke skaper. Jeg er selv sjelden syk eller borte, og er ikke blant de som blir kontrollert (tror jeg, da - har i hvert fall ikke merket noe, og har ikke grunn til å frykte noe heller), men jeg ser jo LETT hvorfor vi har såpass til gjennomtrekk av ansatte som vi har og hvorfor "ingen" stiller opp i kriser lenger, med de metodene hun bruker. Jeg har (dessverre? heldigvis?) opplevd enda verre ledelse før og har utviklet litt mer elefanthud enn det som kanskje godt er, men fordelen er at jeg blåser i forsøk på manipulasjon, så taktikkene fungerer ikke på meg hvis jeg er den uheldige som blir syk en gang. Anonymkode: 4af07...a0a 1 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar #6 Skrevet 6. januar AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Om det er lov å si. Vi har et yrke med undermemanning så det holder. Jobben i seg selv er fysisk krevende og vi får lite skryt mest "kjeft". Sjefen vår er dame og værtni systemet lenge. Jeg har jobbet her i 5år og hver gang det er sykdom, så sier hun at nå MÅ vi andre være på jobb. Hun kan komme på jobb helt plutselig for å sjekke at vi jobber. Kan være utrolig kvass og dominerende. Nå er det 3 sykemeldte på jobb og desverre så har jeg sykt barn. De andre som er sykemeldte sliter med slitasje og lignende og er sykemeldt i en mnd. Nå er det kraftig forkjølelse på minstemann på 6år og jeg må være hjemme. Det er synd at det skal gå utover oss andre i gruppa, at når sistemann blir syk så skal vi få høre at det ikke er vikarer å hente. Nei vel, ikke mitt problem. Jeg kan ikke la barnet mitt gå syk på skolen for at jeg skal blidgjøre sjefen? Eller fordi andre er sykemeldte så skal jeg få høre det? Jeg tror folk er borte pga sjefen jeg. Synd d skal være sånn! Anonymkode: e9104...886 Høres ut som det er en god idé å bytte jobb. Evt at flere går sammen å kontakter HR om dere har det. Hadde en sånn sjef tidligere, det er ikke noe hyggelig. Anonymkode: e1f8c...943
AnonymBruker Skrevet 6. januar #7 Skrevet 6. januar Jeg synes også synd på de kollegaene mine som lar seg presse og påvirke, og har sagt at de har lov å si nei og sette grenser om det blir for mye. Det handler ofte om manipulerende nøding om ekstraarbeid på svært kort varsel og samvittighetsappeller tross at ansatte allerede har andre planer som går i vasken hver gang det skjer. Behovene som "oppstår" er basert i generell dårlig grunnbemanning og ekstremt dårlig planleggingsevne for åpenbare sesongbehov for ekstra ansatte på jobb. Jeg har lært meg til å bare si "nei dessverre" dersom det ikke passer og driter i manipulasjonsforsøkene. Kan eventuelt foreslå at jeg "kan stille opp ekstra den og den dagen dersom det er behov, såfremt jeg får beskjed innen (tid)," for jeg har sett at det åpenbart er behov siden de er så elendige på planlegging over lang tid. Og jeg sitter ikke på pinne, sorry. Anonymkode: 4af07...a0a 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar #8 Skrevet 6. januar Hadde jeg vært deg TS, og jobbskifte ikke er sannsynlig med det første (det er ikke nødvendigvis så lett), så hadde jeg begynt å si at "Jeg skjønner det er stress, men kan dessverre ikke noe for at forholdene er som de er. Ungen er syk, og sånn er det dessverre. Jeg håper det løser seg." Å påpeke, gjerne i åpent forum, at man ikke kan gjøre noe med situasjonen (særlig når det gjelder sykdom) gjør de i hvert fall svar skyldig. Jeg tenker at disse typen sjefene er frustrerte og dårlige på å håndtere egne følelser, så de lar det gå utover første og beste hakkekylling for å få "noen" til å føle seg fæle for at sjefen er stressa. Men det er ikke sånn realiteten er. Noen ganger er det uflaks med mye fravær samtidig - men når sjefen samtidig drifter arbeidsplassen som en diktator så skapes det heller ikke mye velvilje hos ansatte slik at de får noen som helst lyst til å stille opp ekstra eller gå litt lengre vakter eller hva det skulle være som kunne løst situasjonen. Å gjøres til syndebukk har i hvert fall aldri motivert meg til å bevise noe som helst. Anonymkode: 4af07...a0a 5 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar #9 Skrevet 6. januar AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hadde jeg vært deg TS, og jobbskifte ikke er sannsynlig med det første (det er ikke nødvendigvis så lett), så hadde jeg begynt å si at "Jeg skjønner det er stress, men kan dessverre ikke noe for at forholdene er som de er. Ungen er syk, og sånn er det dessverre. Jeg håper det løser seg." Å påpeke, gjerne i åpent forum, at man ikke kan gjøre noe med situasjonen (særlig når det gjelder sykdom) gjør de i hvert fall svar skyldig. Jeg tenker at disse typen sjefene er frustrerte og dårlige på å håndtere egne følelser, så de lar det gå utover første og beste hakkekylling for å få "noen" til å føle seg fæle for at sjefen er stressa. Men det er ikke sånn realiteten er. Noen ganger er det uflaks med mye fravær samtidig - men når sjefen samtidig drifter arbeidsplassen som en diktator så skapes det heller ikke mye velvilje hos ansatte slik at de får noen som helst lyst til å stille opp ekstra eller gå litt lengre vakter eller hva det skulle være som kunne løst situasjonen. Å gjøres til syndebukk har i hvert fall aldri motivert meg til å bevise noe som helst. Anonymkode: 4af07...a0a Nettopp det, jeg mister hele motivasjonen av det kontrollbehovet hun har. Her forleden ringte hun meg 3 ganger, pluss at hun dukket opp på jobb. Jeg blir utslitt av henne. Hun er nærmere 60år og jobbet lenge i bransjen, så hun vet hva hun driver med, eller jeg vil si dårlig taktikk med manipulering i bildet. Hun kan si foran meg og andre til en kollaega "nå har du vært mye syk". Alle er nesten redd for å ha fravær siden det ofte kommer " syk igjen"? Eller "nå har jeg ikke folk å hente". Jeg får null lyst å gå på jobb. Ser etter andre jobber men er sannelig ikke lett å bare finne en. Anonymkode: e9104...886 1
Kristin70 Skrevet 6. januar #10 Skrevet 6. januar Har sjefen en sjef eller er dette en liten virksomhet hvor sjefen er øverste leder? Hvis sjefen har en sjef vil jeg anbefale å ta kontakt oppover i systemet.
AnonymBruker Skrevet 6. januar #11 Skrevet 6. januar Hadde en sånn sjef. Og hen ble redd meg. Jeg har en litt skummel personlighet. Er veldig snill mot de som er greie mot meg. Men de som prøver å være stygge mot meg de får svartblikket og jeg blir hevngjerrig. Har blitt fortalt fra de som har fått oppleve det at øyene mine blir svarte, kalde og følelsesløse. At jeg viser null frykt. Den dårlige sjefen jeg hadde ble rett og slett livredd meg og har aldri siden prøvd å være ufin mot meg. Kanskje ts har en mørk side du kan bruke? 🙂 Anonymkode: de742...20e 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar #12 Skrevet 6. januar For en jævlig sjef, sykmeld deg med god samvittighet og søk nye jobber. Hadde ikke orka. Man brukes så mye tid av livet på jobb, at man må faktisk ha en viss trivsel. Anonymkode: 750a4...436 1 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar #13 Skrevet 6. januar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hadde en sånn sjef. Og hen ble redd meg. Jeg har en litt skummel personlighet. Er veldig snill mot de som er greie mot meg. Men de som prøver å være stygge mot meg de får svartblikket og jeg blir hevngjerrig. Har blitt fortalt fra de som har fått oppleve det at øyene mine blir svarte, kalde og følelsesløse. At jeg viser null frykt. Den dårlige sjefen jeg hadde ble rett og slett livredd meg og har aldri siden prøvd å være ufin mot meg. Kanskje ts har en mørk side du kan bruke? 🙂 Anonymkode: de742...20e Ja den kan plutselig dukke opp😅 selvom jeg er mors snille barn mot henne. Enig at hun ikke skal ringe og oppsøke meg/oss hele tiden? Utrolig tungvint. Hun må heller stole på oss. Anonymkode: e9104...886
AnonymBruker Skrevet 6. januar #14 Skrevet 6. januar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nettopp det, jeg mister hele motivasjonen av det kontrollbehovet hun har. Her forleden ringte hun meg 3 ganger, pluss at hun dukket opp på jobb. Jeg blir utslitt av henne. Hun er nærmere 60år og jobbet lenge i bransjen, så hun vet hva hun driver med, eller jeg vil si dårlig taktikk med manipulering i bildet. Hun kan si foran meg og andre til en kollaega "nå har du vært mye syk". Alle er nesten redd for å ha fravær siden det ofte kommer " syk igjen"? Eller "nå har jeg ikke folk å hente". Jeg får null lyst å gå på jobb. Ser etter andre jobber men er sannelig ikke lett å bare finne en. Anonymkode: e9104...886 Jeg ville i alle fall lett etter nye jobber, selv om det ikke er gjort på et øyeblikk å bytte. Hvis du holder øye med hva som er ledig og sender søknader så klaffer det etter hvert. Jeg har aldri opplevd slik behandling av noen sjefer. Jeg mener at dette er en helt unormal oppførsel. Anonymkode: a9348...63b 1 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar #15 Skrevet 6. januar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nettopp det, jeg mister hele motivasjonen av det kontrollbehovet hun har. Her forleden ringte hun meg 3 ganger, pluss at hun dukket opp på jobb. Jeg blir utslitt av henne. Hun er nærmere 60år og jobbet lenge i bransjen, så hun vet hva hun driver med, eller jeg vil si dårlig taktikk med manipulering i bildet. Hun kan si foran meg og andre til en kollaega "nå har du vært mye syk". Alle er nesten redd for å ha fravær siden det ofte kommer " syk igjen"? Eller "nå har jeg ikke folk å hente". Jeg får null lyst å gå på jobb. Ser etter andre jobber men er sannelig ikke lett å bare finne en. Anonymkode: e9104...886 Jeg skjønner deg godt, det krever en stor omstilling å ikke la seg påvirke av sånne kommentarer. Jeg er godt herdet over mange år med min bananas sjef. Jeg jobber vaktene mine og skjøtter meg selv, og så er alt det der sjefens eget problem. At ingen av ekstrahjelpene eller deltidsansatte vil stille opp på kort varsel etter alle disse tiradene hennes og detaljstyringen og kontrollbehovet er ikke et problem jeg har tenkt å være hennes "Hail Mary" løsning for. Hun får lære seg å lede fremfor å skremme vekk alle ansatte. Er vi underbemannet så gjør jeg det jeg rekker - jeg springer ikke tredobbelt til jeg henger som et slips for å dekke over et problem som sjefen selv er kilde til. Du kan prøve å øve deg på å bare avslutte samtalen kort med enkle utsagn som ikke inviterer til videre diskusjon eller manipulasjon. Hvis hun sier "nå har jeg ikke folk å hente" når du melder sykdom så svarer du bare "usj så leit, det er kjipt med sykdom for alle parter. Jeg håper det ordner seg". Og så ferdig snakka. Bare vær obs på at det kommer flere runder med samme type kommentarer om hvor trasig sykefraværet ditt har vært så lenge du er i hørevidde, og helt sikkert når du er tilbake igjen også. Men prøv å la det prelle av med sånne kommentarer. "Det var ikke gøy nei! Godt å være frisk igjen." Anonymkode: 4af07...a0a 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar #16 Skrevet 6. januar AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg ville i alle fall lett etter nye jobber, selv om det ikke er gjort på et øyeblikk å bytte. Hvis du holder øye med hva som er ledig og sender søknader så klaffer det etter hvert. Jeg har aldri opplevd slik behandling av noen sjefer. Jeg mener at dette er en helt unormal oppførsel. Anonymkode: a9348...63b Pluss selvsagt dette. Men jeg vet at det ikke akkurat er så lett bestandig å finne noe nytt som passer. Anonymkode: 4af07...a0a
AnonymBruker Skrevet 6. januar #17 Skrevet 6. januar Sykemelding og få deg ny jobb. Anonymkode: aa835...9d0 1 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar #18 Skrevet 6. januar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg skjønner deg godt, det krever en stor omstilling å ikke la seg påvirke av sånne kommentarer. Jeg er godt herdet over mange år med min bananas sjef. Jeg jobber vaktene mine og skjøtter meg selv, og så er alt det der sjefens eget problem. At ingen av ekstrahjelpene eller deltidsansatte vil stille opp på kort varsel etter alle disse tiradene hennes og detaljstyringen og kontrollbehovet er ikke et problem jeg har tenkt å være hennes "Hail Mary" løsning for. Hun får lære seg å lede fremfor å skremme vekk alle ansatte. Er vi underbemannet så gjør jeg det jeg rekker - jeg springer ikke tredobbelt til jeg henger som et slips for å dekke over et problem som sjefen selv er kilde til. Du kan prøve å øve deg på å bare avslutte samtalen kort med enkle utsagn som ikke inviterer til videre diskusjon eller manipulasjon. Hvis hun sier "nå har jeg ikke folk å hente" når du melder sykdom så svarer du bare "usj så leit, det er kjipt med sykdom for alle parter. Jeg håper det ordner seg". Og så ferdig snakka. Bare vær obs på at det kommer flere runder med samme type kommentarer om hvor trasig sykefraværet ditt har vært så lenge du er i hørevidde, og helt sikkert når du er tilbake igjen også. Men prøv å la det prelle av med sånne kommentarer. "Det var ikke gøy nei! Godt å være frisk igjen." Anonymkode: 4af07...a0a Ja jeg kan prøve. Det var en periode for 2år siden der jeg hadde endel fravær pga vond rygg+ utinveisinfeksjon. Ble noe en periode da. Da kunne hun si spontant " Du er den som har mest fravær av de alle", det har hun egentlig ikke lov å si. Jeg måtte sykemelde meg så hun ikke skulle si noe. Har jeg sykt barn kan hum heller ikke si noe. Hun snakker før hun tenker og det er ikke mye god lederegenskap. Anonymkode: e9104...886
AnonymBruker Skrevet 6. januar #19 Skrevet 6. januar Fagforbundet hva sier de? Anonymkode: 5ea42...525
AnonymBruker Skrevet 7. januar #20 Skrevet 7. januar AnonymBruker skrev (11 timer siden): Fagforbundet hva sier de? Anonymkode: 5ea42...525 Ikke sagt noe til de. Litt redd hun skal finne ut av at jeg sladrer. Anonymkode: e9104...886
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå