Gå til innhold

Mange dropper bilbelte i buss - tankeløst!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg måtte reise med langdistanse VY-buss i helga over Dovrefjell med glatt føre. La merke til at mange rundt meg ikke brukte bilbelte. Trodde det var påbudt.. Jeg føler meg tryggere ved å bruke belte, men risikerer jo å få andre passasjerer som treffer meg og andre med enorm kraft ved en kollisjon/hard oppbremsing/utforkjøring. Hvorfor slik sløvhet med å ikke bruke belte?

• Liker 5
  • Nyttig 7
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tenker over det samme hver gang jeg tar buss som kjører utenfor bykjernen. Helt idiotisk. Folk føler en falsk trygghet bare fordi de sitter i et stort kjøretøy hvor de kan gå på do mens bussen kjører.. 

Anonymkode: 75074...0c5

• Liker 3
Skrevet

Jeg bruker alltid belte på lengre distanser, men ikke alltid på bybuss. Der tror jeg heller ikke det er påbudt og man har jo lov til å stå hvis bussen er full, så... 

Skrevet
Brunhilde skrev (1 minutt siden):

Jeg bruker alltid belte på lengre distanser, men ikke alltid på bybuss. Der tror jeg heller ikke det er påbudt og man har jo lov til å stå hvis bussen er full, så... 

Da tror du veldig feil
Belte SKAL brukes om det er tilgjengelig.
Er det ledige sitteplass med belte har du ikke lov å stå i bussen.
Er bare på bybusser uten belte du slipper.

Forskrift om bruk av personlig verneutstyr under kjøring med motorvogn - Lovdata

Sitat

§ 1.Påbud om bruk av bilbelte og annet sikringsutstyr

Bilbelte og annet utstyr til sikring av personer skal brukes der det er montert.

Helt i starten faktisk.
Første paragraf og første linje.

• Liker 4
  • Nyttig 4
Skrevet

Helt enig! Skjønner ikke at det kan føles trygt å sitte på de høye setene uten belte. Det skal bare en liten bråbrems til før man ligger på gulvet. Eneste problemet med de er at de ofte er litt for korte, så de med litt mage eller som er veldig høye får problemer med å strekke de helt ut. Burde vært forlengere tilgjengelig. 

• Liker 5
Skrevet
Slarti skrev (13 minutter siden):

Da tror du veldig feil
Belte SKAL brukes om det er tilgjengelig.
Er det ledige sitteplass med belte har du ikke lov å stå i bussen.
Er bare på bybusser uten belte du slipper.

Forskrift om bruk av personlig verneutstyr under kjøring med motorvogn - Lovdata

Helt i starten faktisk.
Første paragraf og første linje.

Da feilinformerer altså Trygg Trafikk? Sitat hentet fra deres side. 

Sitat

Belte i buss
Det er flere grunner til at du må bruke beltet også i bussen. Det er påbudt å bruke belter i busser der det er montert, med unntak av bybusser, og du risikerer å bli bøtelagt dersom du lar være. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Setebeltene er trange. Sliter med å få puste med dem over brystet. Hadde de vært som vanlige bilbelter skulle jeg gladelig ha brukt dem. 

Anonymkode: c7069...5cb

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Folk kan stå i bussen!!!

Alvorlig talt ts, så lenge det er ståplasser og bussen sniker seg avgårde i 30 km i timen bruker ikke jeg setebelte.

Det er tidenes ironi at om du kommer inn på et busstopp og det er ledige seter og du setter deg der så må du bruke belte men kommer du inn på neste busstoppet og bussen er full men det er ståplasser kan du vingle i vei stående på en fot om du vil... 

Jeg bruker så og si aldri bussbelte på buss, bruker alltid belte i privat bil.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
skreppamedleppa skrev (4 minutter siden):

Folk kan stå i bussen!!!

Alvorlig talt ts, så lenge det er ståplasser og bussen sniker seg avgårde i 30 km i timen bruker ikke jeg setebelte.

Det er tidenes ironi at om du kommer inn på et busstopp og det er ledige seter og du setter deg der så må du bruke belte men kommer du inn på neste busstoppet og bussen er full men det er ståplasser kan du vingle i vei stående på en fot om du vil... 

Håper du aldri kommer ut for en kollisjon i "bare" 30 km i timen.. Hvis du leste hva jeg skrev var dette en langdistansebuss. Bybusser uten belter og ståplasser er noe annet. Skjønner problemet med at det for enkelte kan være for korte seler.

• Liker 6
Skrevet
Polkagrisen skrev (Akkurat nå):

Håper du aldri kommer ut for en kollisjon i "bare" 30 km i timen.. Hvis du leste hva jeg skrev var dette en langdistansebuss. Bybusser uten belter og ståplasser er noe annet. Skjønner problemet med at det for enkelte kan være for korte seler.

Nå er det også ståplasser på lang distanse busser også. Jeg har hatt ståplass på en distanse på langt over 10 mil. 

Vet du hva, det går helt greit. Jeg er ansvarlig for meg selv. Sånne typer som skal "passe på" som egentlig bare opptrer som ufattelige moralister på andres vegne har jeg lite til overs for. 

Besserwissere, know it all mennesker har jeg lite til overs for både på bussen og ellers. You do you (som fester deg med sikkerhetsbelte), jeg gjør faktisk meg jeg også og velger å ikke gjøre dette. Så om du heller kan gjøre litt mer av deg selv på bussen enn å gjøre meg eller andre andre så hadde det vært fint. På forhånd takk😊

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
skreppamedleppa skrev (3 minutter siden):

Nå er det også ståplasser på lang distanse busser også. Jeg har hatt ståplass på en distanse på langt over 10 mil. 

Vet du hva, det går helt greit. Jeg er ansvarlig for meg selv. Sånne typer som skal "passe på" som egentlig bare opptrer som ufattelige moralister på andres vegne har jeg lite til overs for. 

Besserwissere, know it all mennesker har jeg lite til overs for både på bussen og ellers. You do you (som fester deg med sikkerhetsbelte), jeg gjør faktisk meg jeg også og velger å ikke gjøre dette. Så om du heller kan gjøre litt mer av deg selv på bussen enn å gjøre meg eller andre andre så hadde det vært fint. På forhånd takk😊

Hvor i landet er dette?

På langdistansebussene i området jeg bor er man ikke sikret plass hvis man ikke har kjøpt billett på forhånd fordi de ikke tar med flere passasjerer enn det er plasser.

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
skreppamedleppa skrev (5 minutter siden):

Man har ikke mer vett enn man har mellom ørene!

• Liker 5
Skrevet
Polkagrisen skrev (58 minutter siden):

Jeg måtte reise med langdistanse VY-buss i helga over Dovrefjell med glatt føre. La merke til at mange rundt meg ikke brukte bilbelte. Trodde det var påbudt.. Jeg føler meg tryggere ved å bruke belte, men risikerer jo å få andre passasjerer som treffer meg og andre med enorm kraft ved en kollisjon/hard oppbremsing/utforkjøring. Hvorfor slik sløvhet med å ikke bruke belte?

Bruker belte om flerpunkts men de magebeltene er som å pusse i buksen for å holde varmen 

Skrevet
skreppamedleppa skrev (23 minutter siden):

Folk kan stå i bussen!!!

Har sittet i busser som har smelt, og selv når de skal ut fra stopp er det smart. Tro meg vi kjente det godt når bussen fikk en varebil inn i siden når vi skulle ut fra busstoppet 

• Liker 3
Skrevet
Polkagrisen skrev (59 minutter siden):

Tenker det samme som deg på 5 timers buss jeg tar innimellom. At jeg ikke vil ha de løse folka flyvende gjennom bussen om vi kræsjer. Kun sitteplassbuss og sjåfør opplyser om beltepåbudet ved start også..😏

• Liker 5
Skrevet
Grønnsaksvaffel skrev (Akkurat nå):

Hvor i landet er dette?

På langdistansebussene i området jeg bor er man ikke sikret plass hvis man ikke har kjøpt billett på forhånd fordi de ikke tar med flere passasjerer enn det er plasser.

Har tatt kystbussen blant annet fra A til Å, Har tatt en del andre busser fra Bergen bystasjon til et mål og bussen tar opp folk underveis til bussen er full, det skjer da hele tiden. I alle busser (også langdistanse) står det så og så mange sitteplasser, så og så mange ståplasser, så og så mange plasser for de med funksjonshemming på et skilt.

• Nyttig 1
Skrevet
Grønnsaksvaffel skrev (5 minutter siden):

Hvor i landet er dette?

Er endel på Vestlandet 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg bruker alltid belte på bussen. 

Ei jeg kjenner ble kastet ut, og havnet under bussen som veltet oppå.At hun overlevde var bare flaks.

Anonymkode: 7963e...996

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
skreppamedleppa skrev (Akkurat nå):

Har tatt kystbussen blant annet fra A til Å, Har tatt en del andre busser fra Bergen bystasjon til et mål og bussen tar opp folk underveis til bussen er full, det skjer da hele tiden. I alle busser (også langdistanse) står det så og så mange sitteplasser, så og så mange ståplasser, så og så mange plasser for de med funksjonshemming på et skilt.

Det stemmer ikke helt altså. Den jeg tar sier «nei, fullt» når setene er fulle. Tviler ikke på at det er sånn på mange men ikke alle.

• Liker 4
Skrevet
Polkagrisen skrev (5 minutter siden):

Man har ikke mer vett enn man har mellom ørene!

Takk det samme. I mellom ørene mine er det mye vett så spørs det om det samme gjelder deg?

Fru Uperfekt skrev (1 minutt siden):

Har sittet i busser som har smelt, og selv når de skal ut fra stopp er det smart. Tro meg vi kjente det godt når bussen fikk en varebil inn i siden når vi skulle ut fra busstoppet 

?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...