Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
Mollebolle skrev (På 19.1.2026 den 8.55):

Mye av det Martin sier til de kvinnelige deltakerne om trening, spesielt rettet mot kvinnekroppen, er direkte feil.

Flere har påpekt dette i etterkant av programmene.

Martin sin mangel på kunnskap om styrketrening gjør at jeg ikke orker å se programmet. Trening er jo en enorm del av konseptet og så kommer de med så mye vissvass?!? 🤯 De bør bytte han ut. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
NoaideBiehtar skrev (4 timer siden):

Martin sin mangel på kunnskap om styrketrening gjør at jeg ikke orker å se programmet. Trening er jo en enorm del av konseptet og så kommer de med så mye vissvass?!? 🤯 De bør bytte han ut. 

Som for eksempel?

Skrevet
mammamia1 skrev (Akkurat nå):

Som for eksempel?

Forrige sesong var det jo de latterlige uttalelsene om hvordan kvinner bør trene styrke (han mente at kvinner bør trene med lettere vekter og flere repetisjoner), og denne sesongen var det vel en knebøy han kødda helt til, der han mente at grunne knebøy var veldig bra. 🙄 (Sveingjosund på Instagram har adressert dette). 

• Liker 3
Skrevet

Han gjør det samme i denne sesongen. Korrigerte Henrik fra halvbøy, til kvartbøy for å få han opp til 100kg i "knebøy".

Altså det er ikke kjempeviktig for deltakere som de her å gjøre alt etter boken. Men det er totalt unødvendig å dra det til fotballspiller på Vgs som innbiller seg han tar 180kg i knebøy-nivå.

Jeg selv har gitt meg på å jakte tunge vekter, og fokuserer mere på "range of motion" og teknikk. Styrken kommer av seg selv på sikt.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Synes det er så rart at deltakerne ikke får en runde med pt for å lære seg øvelsene før de får beskjed om å trene alene, er jo ikke enkelt å sette beina på et treningssenter for første gang, også veit man ikke engang hvor man skal starte. Så merkelig. Er det fordi det skal gi god tv? Det er jo helt ulogisk.. de starter jo med en gjennomgang av kosthold, helt logisk nok, men gjennomgang av hvordan man skal trene, det kommer ikke før lengere uti programmet. Merkelig. 

• Liker 12
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg syns det er verst når Martin skal instruere han som har vært kreftoperert. Martin innrømmer at han ikke har vært borti dette før. Men i stedet for å skaffe hjelp fra noen med erfaring og kunnskap, så vil han bare at de skal prøve seg frem!

• Liker 5
  • Nyttig 5
Skrevet
Hulderen skrev (20 minutter siden):

Jeg syns det er verst når Martin skal instruere han som har vært kreftoperert. Martin innrømmer at han ikke har vært borti dette før. Men i stedet for å skaffe hjelp fra noen med erfaring og kunnskap, så vil han bare at de skal prøve seg frem!

Enig, det er vel mest med tanke på disse brokkene han har og må være forsiktig med. Kan jo være at noe skjer utenfor kamera som ikke vi vet om, men dumt å legge det frem sånn. Det kan jo sitte mennesker hjemme med tilsvarende plager som da tenker at det samme gjelder for de… 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
Hulderen skrev (På 11.1.2026 den 12.56):

Men han er i svært god form og har en biologisk alder på 9 år yngre enn egentlige alder, så sier det seg selv at han er sunn! Det er helt latterlig å ta med slike deltagere. 

Må man være usunn for å endre livsstil? Det beste må jo være om man får inn en sunn livsstil før man blir direkte usunn.

Tix er sunn nå, men han har levd ekstremt usunt - og på ett eller annet tidspunkt vil en usunn livsstil hente en inn. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Det hadde vært så utrolig mye mer interessant om programmet handlet om å endre livsstil. Ikke om å gjøre det mest mulig ekstremt i 16 uker, for så at halvparten faller tilbake i gamle vaner etterpå eller blir spiseforstyrret. Og hvorfor i alle dager har de ikke med en trener som faktisk har en skikkelig utdanning og nok kunnskap? Måten Martin instruerer i styrketrening er altså så vondt å se på. Og hvorfor i alle dager får ikke alle en skikkelig gjennomgang av øvelsene og apparatene før de skal begynne?? Det er jo oppskriften på at de skal føle seg usikre og ha feil teknikk. 

• Liker 2
  • Nyttig 7
Skrevet

Er dem sluttet med det pulver-kjøret de dreiv på med de første sesongene?

• Nyttig 1
Skrevet
Huttetutt skrev (12 timer siden):

Ser slik ut. Husker all reklamen for Proteinfabrikken tidligere.

Skrevet
Huttetutt skrev (12 timer siden):

Det var jo reklame. På samme måte som Trenogmat er denne sesongen. Produktplassering. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
physics skrev (På 14.1.2026 den 13.06):

49 "juksearmhevinger" om man skal være pirkete. Liker å være pirkete her, da f eks spesialjeger- eller marinejegeropptaket i Forsvaret krever 45 armhevinger, men disse er utført på en helt annen måte enn hva Tix gjorde. Tix hadde alt for lang avstand mellom hendene (man skal ha skulderbreddes avstand), samt at brystkassa aldri berørte bakken/gulvet mellom hver rep, noe den skal om repetisjonen skal utføres korrekt. Vil nok tro man kan dele det resultatet der med 2 om han hadde brukt "godkjent" teknikk, da riktig teknikk er vesentlig tyngre. Blir litt som at noen deltagere tar 100kg i knebøy, men så gjør de jo 1/4-dels repetisjon. Dette er ikke noe kritikk mot Tix altså, men egentlig mot programmet. Husker jo en tidligere sesong hvor Alex Rosen fikk like mange armhevinger som Steffen Iversen på den første testen, selv om Steffen Iversen hadde mye bedre teknikk, og Alex' hadde elendig "jukseteknikk".

Det her har jeg reagert på også. De oppnår tilsynelatende noen helt fabelaktige resultater i styrketrening som folk som har trent i årevis kan se langt etter.. men når man ser på hvordan øvelsene gjennomføres så stemmer jo ikke det. 

Når det gjelder han deltageren med brokk: her syns jeg de burde ha henta inn en fysoiterapaut fra Sunnaas eller noe sånt. Det er jo godt mulig de har gjort det i kulissene, men jeg syns de burde ha det med på TV for å vise at en vanlig PT fra SATS ikke er tilstrekkelig når det er snakk om denne typen skader. Den mannen er jo virkelig i helt elendig forfatning. 

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet

Hvilken utdannelse har egentlig Martin?

Er enig i at det er mye dårlig teknikker, typ kvarte knebøy og halve armhevinger.

Synes også han gjør en del dumme ting som må være utrolig demotiverende, som når de skulle bære de ballene opp trappa, og han snek oppi flere baller.

• Liker 4
Skrevet
Huttetutt skrev (27 minutter siden):

Hvilken utdannelse har egentlig Martin?

Er enig i at det er mye dårlig teknikker, typ kvarte knebøy og halve armhevinger.

Synes også han gjør en del dumme ting som må være utrolig demotiverende, som når de skulle bære de ballene opp trappa, og han snek oppi flere baller.

Han har ingen formell utdannelse. Alt er basert på hans egen erfaring som toppidrettsutøver.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Men, guri da...

Dette er jo folk som er redd for å gjøre feil, redd for å kjenne på egne begrensninger, redd for å kjenne hvordan kroppen EGENTLIG har det og redde for å møte seg selv i en situasjon de ikke mestrer. Om den inebøyen er kvart eller halv- eller hel har ingenting å si i starten. Det som er viktig de første månedene er jo at de kommer seg på trening, at de opplever treningsglede og at de blir motiverte. Det er jo det som bygger gode vaner og treningsglede.

Tilogmed Lise og Tix som begge er "flinke piker" og egentlig kapable ifht tidligere deltakelse viser jo det tydelig. De bruker jo spørsmål og nerding om teknikk som en taktikk for å unngå intensitet og/eller ubehag. Det er jo unnvikelse fordi de synes det er akkurat like ubehaglig som feks Aurora som heller snakker om at det er "vondt". 

16 uker handler jo om å danne grunnlag for livsstilsendring, det er ikke en bootcamp for bli med på nm i styrkeløft.

Både jeg som har trent og trener aktivt(konkurrerer i styrkebasert idrett) og samboer som har spilt  lagsport på elitenivå synes de er flinke til å bryte ned barrierer og skape interesse og nysgjerrighet rundt trening og kosthold, og det kommer de nok lengre med på de 16 ukene, enn riktig dybde i squatten(den kommer tidsnok).

• Liker 10
  • Nyttig 4
Skrevet
Mollebolle skrev (23 timer siden):

Han har ingen formell utdannelse. Alt er basert på hans egen erfaring som toppidrettsutøver.

Det merkes, både på hvordan han hvor lite han veileder på teknikk, og ikke minst i kommunikasjonen han bruker.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Derpderp skrev (1 time siden):

Både jeg som har trent og trener aktivt(konkurrerer i styrkebasert idrett) og samboer som har spilt  lagsport på elitenivå synes de er flinke til å bryte ned barrierer og skape interesse og nysgjerrighet rundt trening og kosthold, og det kommer de nok lengre med på de 16 ukene, enn riktig dybde i squatten(den kommer tidsnok).

Greit nok det, men hvorfor korrigere en knebøy med å gjøre den grunnere? 

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg tenker også at det at Tix, som skal trene hjemme, burde blitt rådet til å ha en spotter med seg. De tok hverandre i hånda på at han skulle klare å løfte opp mot sin (nåværende) maksvekt med 3-4 reps. Hva gjør han om han blir liggende klemt under stanga og vektene? Dette synes jeg er ganske skummelt. Det kan godt hende han har fått det rådet, men det fremkommer ikke i episoden. Noe jeg synes det burde. 

• Liker 4
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...