Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
Ninaen skrev (3 timer siden):

Biologisk alder måles med O2-opptak. Helse er mer enn det.

Mye av det han greide på øvelsene handler også om vilje av stål. Til forskjell fra veldig mange av andre deltakere i denne programserien har han ingen problemer med å presse seg, snarere tvert imot. Det er ikke det samme som å være i dritgod form fra er helsemessig perspektiv, det er like gjerne å være dritgod på å brenne lyset i begge ender. Man kan greie mye på vilja, selv om der ikke er bra for kroppen.

Jeg er enig i dette, og det sa vel Martin J. Sundby også, at kanskje spesielt styrkeøvelsene gikk på vilje - også.  Men 11:30 på 3000 meter klarer man ikke, uansett viljestyrke, hvis man "aldri" har trent kondisjon før. Han sprakk også litt på slutten, så med et bedre disponert løp, kunne tiden blitt enda bedre. Jo, Tix er lett, har lange bein og har sikkert høy aktivitet på konsertene sine, men enten er han et stort løpetalent, eller så har han "smugtrent" i forkant.

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Gjest Ninaen
Skrevet
Sissy33 skrev (21 minutter siden):

Jeg er enig i dette, og det sa vel Martin J. Sundby også, at kanskje spesielt styrkeøvelsene gikk på vilje - også.  Men 11:30 på 3000 meter klarer man ikke, uansett viljestyrke, hvis man "aldri" har trent kondisjon før. Han sprakk også litt på slutten, så med et bedre disponert løp, kunne tiden blitt enda bedre. Jo, Tix er lett, har lange bein og har sikkert høy aktivitet på konsertene sine, men enten er han et stort løpetalent, eller så har han "smugtrent" i forkant.

Når det gjelder løping så spiller jo også gener og type muskelfiber inn. Så han kan jo ha et fortrinn fra naturens side der+at stahet kan ta deg en runde eller to med melkesyre. Jeg tror også vi fort undervurderer hvor fysisk krevende en del konserter er, det ble vel godt illustrert da Staysmann var med (?) Sånn mtp utholdenhet. At han har så bra O2-opptak kan jo også støtte dette. 
Jeg synes det blir spennende å følge ham, og få en litt annen vinkel på 16 ukers helvete. 

Kan jo si at jeg har også sterk vilje, og har stått 90gradern og planken på «faen heller» som Tix, men 3000 meter hadde gått til helvete. Jeg har ikke gener/talent for den type utholdenhetsidrett. Eller for å si det som han fra tropp 1 i kompani lauritzen: rekorden min på 3000 meter er maks 200 meter 🤣 

Skrevet
Hulderen skrev (4 timer siden):

Men han er i svært god form og har en biologisk alder på 9 år yngre enn egentlige alder, så sier det seg selv at han er sunn! Det er helt latterlig å ta med slike deltagere. 

Nei, han er ikke sunn.  Han er (foreløpig) frisk, men med den livsstilen han har ville det ikke vart mange årene.

Han har allerede høyt kolesterol, og med et kosthold bestående av stort sett raske karbohydrater (frossenpizza, og godteri), 5 timers søvn om natten, ingen fysisk aktivitet, og masse stress, står livsstilssykdommer i kø om han ikke endrer kurs.

16 ukers helvete handler om livsstilsendring, ikke slanking.

• Liker 21
  • Nyttig 5
Skrevet
Hulderen skrev (På 5.1.2026 den 17.31):

Jeg lurer på hvorfor de har valgt å ta med Tix. Han har ikke noe der å gjøre, så god form som han er i. Han er 32 år og har en biologisk alder på 23. Alle de andre skal ned i biologisk alder og ned i vekt.

Litt latterlig at legen kaller det å være feit for å ha «for mye energi». De som veier så mye har tvert i mot for lite energi pga tyngden.

Dette er ikke 16 ukers helvete bare for de som skal ned i vekt, men også for de som knapt har muskler. Det kan være like usunt å være for tynn som for tykk i mange tilfeller selv om den biologiske alderen er lav. Ikke spiser han sunt heller i følge ham selv. Dennis Vareide og Bernt Hulsker har jo også vært med, og de var heller ikke overvektige. Heller tvert i mot. 

Synes slett ikke det er latterlig å si at man har for mye energi på kroppen. Legen sier ikke bare «har for mye energi», men legger til på kroppen. Det er jo akkurat det noen har. De har lagret for mye energi på kroppen i forhold til hva behovet er. Det går ikke på hvor mye energi man orker å bruke, slik jeg leser at du mener. 

• Liker 11
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg blir gal av Kaspers endinger på setningene. Da, da, da, da 😮‍💨

..Spesielt etter man har blitt oppmersom på det, så værse god! 😆

• Liker 1
Skrevet (endret)
Ms. Steele skrev (På 11.1.2026 den 17.50):

Dette er ikke 16 ukers helvete bare for de som skal ned i vekt, men også for de som knapt har muskler. Det kan være like usunt å være for tynn som for tykk i mange tilfeller selv om den biologiske alderen er lav. Ikke spiser han sunt heller i følge ham selv. Dennis Vareide og Bernt Hulsker har jo også vært med, og de var heller ikke overvektige. Heller tvert i mot. 

Synes slett ikke det er latterlig å si at man har for mye energi på kroppen. Legen sier ikke bare «har for mye energi», men legger til på kroppen. Det er jo akkurat det noen har. De har lagret for mye energi på kroppen i forhold til hva behovet er. Det går ikke på hvor mye energi man orker å bruke, slik jeg leser at du mener. 

Enig i det meste, men Dennis Vareide var dvask da han var med på programmet.

Endret av Mollebolle
  • Nyttig 1
Skrevet
Gulvplanke skrev (På 7.1.2026 den 18.56):

Jeg syns det er artig med en deltager som Tix! Tipper han fremdeles flyter godt på gener og alder, men kan gå på en skikkelig smell hvis han ikke tar grep. 

Aurora er jeg også spent på, vil tro hun kan oppnå store endringer.

Per er jeg derimot veldig skeptisk til. Ble nesten stressa da han skulle løpe 3000 meter for at han skulle falle om. Lurer på om han egentlig er motivert.

Per er med for penger, medieomtale og oppmerksomhet. Han fremstår mer som en fungerende alkoholiker enn en som vil bli sunnere. Koster vel sitt å pendle mellom Norge, Thailand og Vietnam også. 

Tix er en herlig sjel som prøver å få litt struktur i en altfor travel hverdag. Gode gener hjelper ikke evig, og med hans livsstil er det vanskelig å gjøre endringer uten hjelp. Jeg hadde ikke klart å ha struktur i en så kaotisk hverdag med all den reisingen. 

• Liker 12
  • Nyttig 3
Skrevet
Ronaldo85 skrev (På 11.1.2026 den 13.01):

49 armhevinger, var det det han klarte?

Han har ikke behov for dette programmet.

Akkurat det jeg skulle til å skrive. Hva med å ha med folk som faktisk virkelig sliter med helsa og sårt trenger endring?

49 "juksearmhevinger" om man skal være pirkete. Liker å være pirkete her, da f eks spesialjeger- eller marinejegeropptaket i Forsvaret krever 45 armhevinger, men disse er utført på en helt annen måte enn hva Tix gjorde. Tix hadde alt for lang avstand mellom hendene (man skal ha skulderbreddes avstand), samt at brystkassa aldri berørte bakken/gulvet mellom hver rep, noe den skal om repetisjonen skal utføres korrekt. Vil nok tro man kan dele det resultatet der med 2 om han hadde brukt "godkjent" teknikk, da riktig teknikk er vesentlig tyngre. Blir litt som at noen deltagere tar 100kg i knebøy, men så gjør de jo 1/4-dels repetisjon. Dette er ikke noe kritikk mot Tix altså, men egentlig mot programmet. Husker jo en tidligere sesong hvor Alex Rosen fikk like mange armhevinger som Steffen Iversen på den første testen, selv om Steffen Iversen hadde mye bedre teknikk, og Alex' hadde elendig "jukseteknikk".

Hulderen skrev (På 11.1.2026 den 12.56):

Men han er i svært god form og har en biologisk alder på 9 år yngre enn egentlige alder, så sier det seg selv at han er sunn! Det er helt latterlig å ta med slike deltagere. 

Den fysiske alderen de bruker er rett og slett kun O2-opptak, altså har du O2-opptak (altså "kondis") som en gjennomsnittlig 23-åring, så får du 23 år i biologisk alder. Den alderen sier ingenting om fett/kolestrol/muskelmasse/andre vital-verdier. Tix skårer nok veldig bra på O2 opptak da han løp 11:30 på 3000m, samtidig som han kun veier 67 kg mens han er nesten 190cm høy. O2-opptak deles på vekt, så jo lettere du er, jo høyere O2-opptak får du.

F eks la oss si Tix legger på seg 10kg med muskler i løpet av programmet (finner bare på tall her), og la oss si 3000m-tiden hans er den samme som før. Altså at han løper på samme tid, men med 10kg høyere vekt så har han jo blitt i mye bedre form ( samtidig som at ekstra muskler er sunt). MEN i følge O2-testen vil han da skåre dårligere, og få en mye dårligere fysisk alder - selv om formen har blitt bedre!

Jeg vil tro at de fleste vil være enig om at person X med 80kg muskler og løper 3000m på 11:30 er i mye bedre fysisk form enn person Y som veier 67 kg og løper 3000m på 11:30, men i følge "fysisk alder" basert på rent O2-opptak vil Y være yngre.

• Liker 8
  • Nyttig 6
Skrevet
physics skrev (8 timer siden):

49 "juksearmhevinger" om man skal være pirkete. Liker å være pirkete her, da f eks spesialjeger- eller marinejegeropptaket i Forsvaret krever 45 armhevinger, men disse er utført på en helt annen måte enn hva Tix gjorde. Tix hadde alt for lang avstand mellom hendene (man skal ha skulderbreddes avstand), samt at brystkassa aldri berørte bakken/gulvet mellom hver rep, noe den skal om repetisjonen skal utføres korrekt. Vil nok tro man kan dele det resultatet der med 2 om han hadde brukt "godkjent" teknikk, da riktig teknikk er vesentlig tyngre. Blir litt som at noen deltagere tar 100kg i knebøy, men så gjør de jo 1/4-dels repetisjon. Dette er ikke noe kritikk mot Tix altså, men egentlig mot programmet. Husker jo en tidligere sesong hvor Alex Rosen fikk like mange armhevinger som Steffen Iversen på den første testen, selv om Steffen Iversen hadde mye bedre teknikk, og Alex' hadde elendig "jukseteknikk".

Den fysiske alderen de bruker er rett og slett kun O2-opptak, altså har du O2-opptak (altså "kondis") som en gjennomsnittlig 23-åring, så får du 23 år i biologisk alder. Den alderen sier ingenting om fett/kolestrol/muskelmasse/andre vital-verdier. Tix skårer nok veldig bra på O2 opptak da han løp 11:30 på 3000m, samtidig som han kun veier 67 kg mens han er nesten 190cm høy. O2-opptak deles på vekt, så jo lettere du er, jo høyere O2-opptak får du.

F eks la oss si Tix legger på seg 10kg med muskler i løpet av programmet (finner bare på tall her), og la oss si 3000m-tiden hans er den samme som før. Altså at han løper på samme tid, men med 10kg høyere vekt så har han jo blitt i mye bedre form ( samtidig som at ekstra muskler er sunt). MEN i følge O2-testen vil han da skåre dårligere, og få en mye dårligere fysisk alder - selv om formen har blitt bedre!

Jeg vil tro at de fleste vil være enig om at person X med 80kg muskler og løper 3000m på 11:30 er i mye bedre fysisk form enn person Y som veier 67 kg og løper 3000m på 11:30, men i følge "fysisk alder" basert på rent O2-opptak vil Y være yngre.

Takk for forklaring. Jeg visste ikke at biologisk alder kun måler oksygenopptak.

Gjest Queen19
Skrevet

Jeg syns Martin virker litt mer sympatisk denne sesongen? Har det vært med en kvinnelig deltaker før, som har vært såpass overvektig og i dårlig form, som det Aurora er? 

Skrevet
Queen19 skrev (9 timer siden):

Jeg syns Martin virker litt mer sympatisk denne sesongen? Har det vært med en kvinnelig deltaker før, som har vært såpass overvektig og i dårlig form, som det Aurora er? 

Teknikk på styrketrening kan han lite om dessverre. 

• Liker 4
Skrevet
Hulderen skrev (På 5.1.2026 den 17.31):

Jeg lurer på hvorfor de har valgt å ta med Tix. Han har ikke noe der å gjøre, så god form som han er i. Han er 32 år og har en biologisk alder på 23. Alle de andre skal ned i biologisk alder og ned i vekt.

Litt latterlig at legen kaller det å være feit for å ha «for mye energi». De som veier så mye har tvert i mot for lite energi pga tyngden.

Akkurat her synes jeg det er forfriskende for han må jo gå OPP i vekt og ikke NED. Ja fysisk sterk, men samtidig så har han problemer med å legge på seg. Synes det er flott å få vist frem den siden også som for mange faktisk er et problem.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
Kalkula skrev (5 minutter siden):

Mye av det Martin sier til de kvinnelige deltakerne om trening, spesielt rettet mot kvinnekroppen, er direkte feil.

Flere har påpekt dette i etterkant av programmene.

• Liker 3
Skrevet
Mollebolle skrev (1 minutt siden):

Mye av det Martin sier til de kvinnelige deltakerne om trening, spesielt rettet mot kvinnekroppen, er direkte feil.

Flere har påpekt dette i etterkant av programmene.

Reagerer mer på feil innlæring av knebøy/benk etc...har holdt på med det selv siden 2015. Søkt mye kompetanse på veien frem til i dag.

• Liker 3
Gjest Queen19
Skrevet
Kalkula skrev (1 time siden):

Ja, men nå var det ikke det jeg kommenterte? 

Skrevet
Ronaldo85 skrev (På 10.1.2026 den 22.29):

Hvorfor er Tix med egentlig?

Er Jakob Ingebrigtsen med i neste sesong? 

Synes du de er i samme kategori?

• Liker 5
Gjest Queen19
Skrevet
Ronaldo85 skrev (På 10.1.2026 den 22.29):

Hvorfor er Tix med egentlig?

Er Jakob Ingebrigtsen med i neste sesong? 

Livsstilsendringer er vel ikke bare for overvektige mennesker? 

Skrevet
Ronaldo85 skrev (På 11.1.2026 den 13.01):

Akkurat det jeg skulle til å skrive. Hva med å ha med folk som faktisk virkelig sliter med helsa og sårt trenger endring?

Ronaldo85 skrev (På 11.1.2026 den 13.07):

Tror han lett kunne klart det uten dette programmet. Han tar plassen til folk som kunne trengt det mye mer.

Jeg tror vi må huske på at dette er et underholdningsprogram, og ikke et behandlingstilbud for kjendiser som sliter med helsa :) 

Og jeg synes det er fint at Tix er med, jeg. Virker jo som han både ønsker og trenger forandringer. 

• Liker 17
  • Nyttig 1
Gjest bumblebee1
Skrevet

Spise magert magert magert, fett er farlig, åh så lei av den dama. 

Skrevet
Queen19 skrev (22 timer siden):

Livsstilsendringer er vel ikke bare for overvektige mennesker? 

Nei, nettopp. Konseptet for programmet er livsstilsendring og bedre helse - som oftest med lavere kaloriinntak. Men ikke nødvendigvis. 

• Liker 5
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...