Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Akkurat sett første episode. Syns alltid det er gøy, interessant og motiverende å se dette programmet. Stor variasjon i gjengen i år, blir spennende å følge de. Heier på Aurora og tror hun kan få til mye  med tanke på helse og vekt. Per er en person eg ikke syns noe om så ikke interessant for mitt vedkommende. ... og han virker heller ikke særlig motivert for å forandre livsstil.  Lise og Tix blir og interessante å følge, også bra vri der en trenger å gå opp i vekt :) 

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg lurer på hvorfor de har valgt å ta med Tix. Han har ikke noe der å gjøre, så god form som han er i. Han er 32 år og har en biologisk alder på 23. Alle de andre skal ned i biologisk alder og ned i vekt.

Litt latterlig at legen kaller det å være feit for å ha «for mye energi». De som veier så mye har tvert i mot for lite energi pga tyngden.

Skrevet
Hulderen skrev (3 minutter siden):

Jeg lurer på hvorfor de har valgt å ta med Tix. Han har ikke noe der å gjøre, så god form som han er i. Han er 32 år og har en biologisk alder på 23. Alle de andre skal ned i biologisk alder og ned i vekt.

Litt latterlig at legen kaller det å være feit for å ha «for mye energi». De som veier så mye har tvert i mot for lite energi pga tyngden.

Det er mange måter å ha dårlig helse på, og tenker det er fint at det er med en der fokuset er på mer enn vektnedgang. Han lever jo et liv som helsemessig er en tikkende bombe. Og det å stå planken på stahet er ikke det samme som at kroppen er i god form i form av muskelmasse, balanse m.m. 

• Liker 20
  • Nyttig 7
Skrevet
Hulderen skrev (14 timer siden):

Syns og det er fint de har med en tynn fyr med dårlig kosthold og livsstil :)   legens uttrykk med "for mye energi" syns eg var en fin og diplomatisk måte å si tykk på ;) En har jo det... fått inn for mye energi som har lagret seg på kroppen ! Har selv kvittet meg med 14 kilo overskuddsenergi siste halve året..og skal kvitte meg med 6-7 kilo til. Så dette programmet motiverer meg og gir gode tips .

• Liker 9
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)

Å riste vannet fjerner ikke metaller og urenheter. Vil heller tro det ble ristet ut mer microplast i vannet fra plasten i flaska... utrolig merkelig opplegg å røyke, drikke, spise Toro og samtidig være redd for at norskt springvann et farlig.

Gøy med predning av deltakere og at de har ulik motivasjon for å være med og forskjellige mål.

Endret av Blåttvann
  • Liker 14
  • Nyttig 1
Skrevet

Så «for mye energi» er det siste innen nytale? Greit at en lege ikke sier «du er feit!», men altså ærlig talt… 😆 Ikke mange dagene siden det var greit å «leve med overvekt». 

• Liker 2
Skrevet
parmanoia skrev (2 timer siden):

Så «for mye energi» er det siste innen nytale? Greit at en lege ikke sier «du er feit!», men altså ærlig talt… 😆 Ikke mange dagene siden det var greit å «leve med overvekt». 

Han sa vel at han var "for tjukk"? 🙈😅

• Nyttig 1
Skrevet
Mollebolle skrev (10 minutter siden):

Han sa vel at han var "for tjukk"? 🙈😅

Sa legen? Jeg har ikke sett på, skjønner du. 😆 Det var en kommentar til språkutvikling. 

Skrevet
parmanoia skrev (2 minutter siden):

Sa legen? Jeg har ikke sett på, skjønner du. 😆 Det var en kommentar til språkutvikling. 

Han sa noe som at «som er en penere måte å si at du er tjukk» eller noe i den duren 😅

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Legen sier, til flere av deltakerne: 

"du bærer for mye energi på kroppen, som egentlig er en pen måte å si at du er tjukk på". 

Det er en hensynsfull, men også direkte, måte å si det på. De er jo ikke blinde, Aurora vet jo selv at hun er overvektig. Men rent inspirasjonsmessig er det et godt gre p å kalle fett for overskuddsenergi. Fordi det synliggjør nå hva oppgaven deres er: å brenne av den energien. Bruke den opp. 

Det er en helt annen tilnærming enn "slank deg, du er feit". 

Vi kan godt kalle en spade for en spade, og det gjør han jo også, men hvis veien videre skal være lettere å gå så er jo overskuddsenergi en fin vinkling. 

• Liker 11
  • Nyttig 6
Skrevet (endret)
Ninaen skrev (2 minutter siden):

Han sa noe som at «som er en penere måte å si at du er tjukk» eller noe i den duren 😅

Okei! Ja ja, mange måter å formulere seg på. 

Hva skjedde med å si «du veier for mye». 

Men men. 

Endret av parmanoia
Skrevet
parmanoia skrev (7 minutter siden):

Okei! Ja ja, mange måter å formulere seg på. 

Hva skjedde med å si «du veier for mye». 

Men men. 

Å si "Du veier for mye" er ikke noen pen måte å si det på. Dessuten varierer det fra person til person hvor mye de bør veie, og dette er ikke et fast tall. 
En person på 80kg med mye fett på kroppen veier for mye. Om samme person trener en del, og bygger muskler, kan det være at vekten fortsatt er 80kg, men at denne ikke lenger veier for mye. 

Det blir derfor riktigere å si "du er feit" eller "Du har for mye fett på kroppen". Men det er nok også derfor legen sier at de bærer for mye energi på kroppen. Han ønsker jo at de skal forbrenne denne energien (altså fettet) de har for mye, fordi de da vil få bedre helse. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
Susan Sto Helit skrev (10 minutter siden):

Å si "Du veier for mye" er ikke noen pen måte å si det på. Dessuten varierer det fra person til person hvor mye de bør veie, og dette er ikke et fast tall. 
En person på 80kg med mye fett på kroppen veier for mye. Om samme person trener en del, og bygger muskler, kan det være at vekten fortsatt er 80kg, men at denne ikke lenger veier for mye. 

Det blir derfor riktigere å si "du er feit" eller "Du har for mye fett på kroppen". Men det er nok også derfor legen sier at de bærer for mye energi på kroppen. Han ønsker jo at de skal forbrenne denne energien (altså fettet) de har for mye, fordi de da vil få bedre helse. 

Joda. Det er bra nok. Om ett år er «for mye energi» også for stygt. Fordi overvekt er og blir sensitivt. 

Men samme det. 

Endret av parmanoia
  • Liker 1
Skrevet
parmanoia skrev (4 minutter siden):

Joda. Det er bra nok. Om ett år er «for mye energi» også for stygt. Fordi overvekt er og blir sensitivt. 

Men samme det. 

Handler ikke nødvendigvis om at noe er stygt å si eller ikke, men å bygge én terapeutisk allianse mtp at man skal nå et mål sammen. Positivt overrasket over Harald Dobloug i den rollen, og synes han er veldig god med Per Sandberg når de forhandler om røyken f.eks. Han er direkte og streng og stiller krav, uten å være paternalistisk. Det er ikke alle som greier. Han er jo ellers mer stereotypien på seg selv som litt klysete dra-til-tryne når han er med i f.eks Alle mot alle 😅 Fint å se ham i denne settingen. 

• Liker 4
Skrevet
Ninaen skrev (Akkurat nå):

Handler ikke nødvendigvis om at noe er stygt å si eller ikke, men å bygge én terapeutisk allianse mtp at man skal nå et mål sammen. Positivt overrasket over Harald Dobloug i den rollen, og synes han er veldig god med Per Sandberg når de forhandler om røyken f.eks. Han er direkte og streng og stiller krav, uten å være paternalistisk. Det er ikke alle som greier. Han er jo ellers mer stereotypien på seg selv som litt klysete dra-til-tryne når han er med i f.eks Alle mot alle 😅 Fint å se ham i denne settingen. 

Vel. Flere måter å bygge terapeutisk allianse på. 

Men hvis Doublog klarer å fremstå uten dra til-tryne, så er det en bragd i seg selv! 🤣

Skrevet
parmanoia skrev (Akkurat nå):

Vel. Flere måter å bygge terapeutisk allianse på. 

Men hvis Doublog klarer å fremstå uten dra til-tryne, så er det en bragd i seg selv! 🤣

Jepp 😂

Jo, men her kommer det inn mennesker som vet de er feite/overvektige, og garantert har fått råd og formaninger fra leger før. Da kan det være fornuftig å åpne med et annet ord/begrep enn de er vant til, fordi hjernene våre går fort automat i forsvar når vi har negative opplevelser knytta til et ord. Hadde vært noe annet om han latet som de ikke var feite, om du skjønner. 😅 Synes derfor det var fint at han sa det der «en pen måte å si at (…)». Og som en annen over her skriver så er jo formuleringen «for mye energi på kroppen» faktisk et begrep som setter dem i oppgavemodus, gitt det de er med på. De skal samarbeide om å få brent bort den energien, ikke slanke seg. Det kan gjøre noe med hvordan man klarer å gå inn i prosjektet. Da jeg så trailerne så tenkte jeg som deg, at dette ble vel PK og rundt grøten. Men etter å ha sett programmet så tenker jeg helt annerledes. 

• Liker 2
Skrevet
Ninaen skrev (13 minutter siden):

Jepp 😂

Jo, men her kommer det inn mennesker som vet de er feite/overvektige, og garantert har fått råd og formaninger fra leger før. Da kan det være fornuftig å åpne med et annet ord/begrep enn de er vant til, fordi hjernene våre går fort automat i forsvar når vi har negative opplevelser knytta til et ord. Hadde vært noe annet om han latet som de ikke var feite, om du skjønner. 😅 Synes derfor det var fint at han sa det der «en pen måte å si at (…)». Og som en annen over her skriver så er jo formuleringen «for mye energi på kroppen» faktisk et begrep som setter dem i oppgavemodus, gitt det de er med på. De skal samarbeide om å få brent bort den energien, ikke slanke seg. Det kan gjøre noe med hvordan man klarer å gå inn i prosjektet. Da jeg så trailerne så tenkte jeg som deg, at dette ble vel PK og rundt grøten. Men etter å ha sett programmet så tenker jeg helt annerledes. 

Vel. Jeg hadde personlig himlet med øynene og bedt han slutte med nytale. 😾Man kan også trene til hjernen nøytrale assosiasjoner med gamle ord. Jeg tror ikke dette har all verden å si alt i alt. Men jada, hvis de går ned så er det så klart det viktgste.

Skrevet
parmanoia skrev (27 minutter siden):

Vel. Jeg hadde personlig himlet med øynene og bedt han slutte med nytale. 😾Man kan også trene til hjernen nøytrale assosiasjoner med gamle ord. Jeg tror ikke dette har all verden å si alt i alt. Men jada, hvis de går ned så er det så klart det viktgste.

Anbefaler deg å se programmet 😉

• Liker 4
Skrevet
Ninaen skrev (2 minutter siden):

Anbefaler deg å se programmet 😉

Nope. Ellers takk. 

Skrevet

Fikk med meg første episode i går, og jeg må si at Tix imponerte litt med den 3000 meteren. Kasper var også vass, gitt alt han har vært igjennom siste årene. Veldig bra gjennomført av alle, men jeg må innrømme at jeg synes Per Sandberg er litt for mye til tider. Det går jo an å vise litt mer interesse og ikke spille "tøff i trynet" hele tiden. 

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...