Jdz Skrevet 9. januar #81 Skrevet 9. januar vestavind skrev (56 minutter siden): Jeg har og jobbet på forskjellige sykehjem over mange år. Opplevde at de fleste hadde familie som kom på besøk flere ganger i uken. Barn, barnebarn mm. Og godt er det. Det var nok litt satt på spissen fra min side, på den avdelingen jeg jobbet mest på hadde vi hele spennet fra daglig besøk til 2 timer på julaften, men jeg synes det var mange jeg aldri så enten jeg jobbet dag, kveld eller natt. Og det kan det selvsagt være mange grunner til og hvis det er sånn at avdelingen min ikke er representativt for folk flest sin sykehjemstilværelse, så er det ingenting som er bedre enn det
AnonymBruker Skrevet 9. januar #82 Skrevet 9. januar AnonymBruker skrev (På 5.1.2026 den 12.10): jeg vet at å få barn er ingen garanti for alderdommen Sparer opp til å kunne kjøpe meg private tjenester. Har også en tanke om å flytte til et lite samfunn med andre eldre, det har blitt populært nå. En ting jeg kan si til alle. Hadde vært livredd for å havne på kommunalt sykehjem selv om jeg hadde barn og barnebarn. Jobbet i eldreomsorgen i mange år. Så mye avvik og fæle situasjoner. Pårørende hadde lite tid så det har lite å si med familie. Hjelper ikke å få besøk 1t en gang i uka når du sitter der helt uaktivisert resten av tiden. Anonymkode: d2923...1e9 3
AnonymBruker Skrevet 9. januar #83 Skrevet 9. januar AnonymBruker skrev (På 5.1.2026 den 13.05): Dette er bare tull! Nærmeste slektninger, spesielt døtre, besøker uten tvil mest. Når du er 90 pluss er vennene dine knapt på beina eller døde for lengst. Hilsen sykepleier med årstider eldreomsorg Anonymkode: 127b3...ff7 Tviler litt på yrket ditt..Jobbet i eldreomsorgen i mange forskjellige kommuner. Ikke et positivt inntrykk fikk jeg. Ble heller skikkelig skremt over tilstanden i et av verdens rikeste land. det går fint an å ha yngre venner, om man selv er ung til sinns. Kjenner folk på 70 som har venner i aldersgruppen 40-70. Anonymkode: d2923...1e9 1
Seff Skrevet 9. januar #84 Skrevet 9. januar AnonymBruker skrev (På 5.1.2026 den 12.13): Hvorfor i alle dager hoppet de over husene med eldre uten pårørende? Det er jo helt vanvittig. Nå skal man ikke hoppe over noen, men skulle det gitt noen mening så burde de heller hoppet over de med pårørende, siden de får mer oppfølging (hvis man skal følge den logikken du skriver). At man har fått barn er overhodet ingen garanti for at man har tett kontakt med dem når man blir eldre. Det kan være dårlig stemning eller de kan ha flyttet til en annen kant av landet. Det er vel så mange historier fra sykepleiere om eldre som sitter alene på pleiehjem selv om de har pårørende. Det første som må gjøre, uavhengig av barnløse eller ei, er at man bør få inn flere folk og ressurser til helsetjenesten. Slik det er nå er helt uholdbart. Anonymkode: e0872...238 Man skal altså ikke tro alt man leser ... Det der de hopper over brukere uten pårørende er oppspinn. Det er ikke sånn at eldre uten pårørende er passive grønnsaker som man kan gjøre hva man vil med. 1
Daria Skrevet 9. januar #85 Skrevet 9. januar AnonymBruker skrev (10 timer siden): Ensomme lik, faktisk? Jeg har også lagt merke til artikler som setter likhetstegn ved at noen levde og døde alene, og at de var ensomme. Jeg får lyst til å minne om vær varsom-plakaten hver gang jeg ser en sak som "ingen kom i begravelsen til Kjell". Men det betyr jo ikke automatisk at han var ensom? Det der har jeg også tenkt på. Å leve alene trenger ikke bety ensomhet og en tragisk skjebne, det kan være både selvvalgt og et godt liv. Jeg skal ikke nekte for at livet som aleneboer kan ha noen stusselige stunder (det har vel alle liv), men sommen som alltid har likt å være alene og trives i eget selskap, også som barn, har andres kommentarer og bekymring rundt mine valg og preferanser - i utgangspunktet sikkert velmente, men det blir veldig fort kritisk og nedlatende - vært et større og mer ubehagelig problem. Jeg er ikke redd for å dø alene, men jeg frykter å ikke få respekt for det livet jeg ønsker å leve. 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar #86 Skrevet 9. januar Gleder meg til å bli gammel selv Har også barn, men null forventning om at de skal bruke livet sitt på å ta seg av meg. Sørger for god økonomi, og forutser at det blir flere og flere eldre-bolig-konsepter etterosm eldrebølger skrider frem. Min plan/drøm er å selge huset når tiden er inne, kjøpe leilighet i et stort boligkompleks med eldretjenester tilkoblet. Antar det blir privat betaling for tjenester, det har vi råd til. Tar gjerne med våre gode jevnaldrende venner i naboleiligheten, så skal vi kose oss så godt det går på våre eldre dager Vil ha folk rundt meg! Uten å være avhengig av barna. Og det tipper jeg vi er mange fler om å ønske om ikke så mange år. Anonymkode: 78732...9f1
Lønnesirup01 Skrevet 9. januar #87 Skrevet 9. januar AnonymBruker skrev (På 5.1.2026 den 12.10): Min sykepleierbekjent fortalte også om en død pasient som ble funnet død hjemme, med alarmknappen i hånda, men den var tom for strøm. Det er sånne glipper som skjer når det ikke er noen pårørende som kan ha et overblikk, men alt er i hendene på travle sykepleiere og diverse vedtak fra et kommunalt kontor som ingen følger opp. Anonymkode: 5d86e...389 Dette skjer med eldre mennesker med pårørende hele tiden. Det er nesten ingen eldre idag som har voksne barn som er så "på" at de kan forhindre slike situasjoner. De besøker på sykehjem, men ikke hele tiden. De ringer, men har jo ikke kontroll døgnet rundt. Generasjonsboliger som de har i andre land, er ikke vanlig her. Og vi får nå barn såpass sent at de med eldre foreldre ofte har hverdagen fullt opp med jobb og egne hjemmeboende barn, og lite tid og overskudd til aldrende foreldre. Mine besteforeldre på begge sider har blitt liggende alene på baderomsgulvet etter de ble alene og fikk hjerneblødning/slag. Vi og foreldre ringte hver dag, men hva er oddsen for at det skjer på dette konkrete tidspunktet? Misforstå meg rett; jeg har barn, er kjempeglad jeg har barn og hadde aldri vært dem foruten. Jeg er glad i å ha små barn, og gleder meg til å ha voksne barn. Så jeg vil anbefale det til alle som er barnløse og i tvil. Men det at de skal være til praktisk hjelp i alderdommen er en liten del av ligningen.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå