Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
skeiv-ostepop skrev (Akkurat nå):

Men det er jo en sekt.

Og ja de er og et trosamfunn og innfrir kravene til å motta støtte fra staten.

Har du sjekket listen over alle som får støtte? Er du like sjokkert over de andre?

Har ikke sjekka det nei. Jeg fant nettopp ut at vi synes sånt er greit i norge. 

Anonymkode: fe28f...68f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror ikke betegnelsen "sekt" er noen anerkjent offisiell kategorisering av trosgrupper. Jeg har ikke funnet noen helt entydig definisjon utover at en mindre gruppe som bryter med en større religiøs gruppe ofte kalles en sekt. Blir de store nok til å bli anerkjent som trossamfunn og får retten på statlig støtte, tror jeg det er vanskelig å kalle det en sekt. Sekt forbindes som sagt ofte med små utbrytergrupper. Men ikke alltid... og det er det som gjør det litt vanskelig å definere.

Uansett er ikke sekt noe som brukes i offentlige dokumenter og omtaler. Det er mer en uoffisiell, ofte negativ omtale av grupper av folk som står litt utenfor de store trossamfunnene. Noen som skiller seg ut på en måte som mange oppfatter som underlig eller negativt. Sekt er en litt belastet betegnelse og det er nok vanskelig å finne noen grupper som selv velger å kalle seg en sekt.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

De er i høyeste grad en sekt.

Jeg er oppvokst ved siden av en familie på 23 og kjente noen av barna og vet hva de fortalte og hjalp en av dem å leve et hemmelig dobbeltliv fra hun var 8 til de flyttet når hun var 15.

Senere hadde jeg en kollega som selv kalte det en sekt og var trist for at barna hennes vokste opp der, selv om hun selv trivdes. 

Etter det igjen jobbet jeg under en sjef som også var høyt oppe i Smiths venner. Oppdaget etterhvert at alle ledere på samme nivå i helse og sosialetaten i kommunen var Smiths venner. Og selvfølgelig lederen som ansatte dem. 

Anonymkode: 755d9...ad3

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ok men hvorfor får de statelig støtte? Jeg er sjokkert.

ts

alle får støtte: 

Sitat

Kravet for å få støtte er minst 100 tilskuddstellende medlemmer (fra 2026), og satsen for 2025 var 1554 kroner per medlem utenom Den norske kirke. Støtten administreres av Statsforvalteren, og søknadsfristen er 1. mars årlig, med nye krav til kjønnsbalanse og rapportering på plass fra 2026

• Beregning: 
    Støtten er lik det staten og kommunene bruker per medlem i Den norske kirke (f.eks. 1554 kr/medlem i 2025). 

• Søknad: 
    Må sendes inn digitalt til Statsforvalteren innen 1. mars hvert år. 

• Medlemskrav: 
    Medlemmene må være registrert med fødselsnummer og ikke være medlem i et annet trossamfunn. 

• Nye krav (2026): 
    Innfører krav om dokumentasjon på arbeid for minst 40 % representasjon av hvert kjønn i styrende organer (et aktivitetskrav). 
  • Hvem får støtte: 
    Godkjente tros- og livssynssamfunn (utenom Den norske kirke) med minst 100 medlemmer (fra 2026). 

hvorfor sjokkerer det deg? 

Anonymkode: 14786...28f

AnonymBruker
Skrevet
aksase skrev (3 minutter siden):

Jeg tror ikke betegnelsen "sekt" er noen anerkjent offisiell kategorisering av trosgrupper. Jeg har ikke funnet noen helt entydig definisjon utover at en mindre gruppe som bryter med en større religiøs gruppe ofte kalles en sekt. Blir de store nok til å bli anerkjent som trossamfunn og får retten på statlig støtte, tror jeg det er vanskelig å kalle det en sekt. Sekt forbindes som sagt ofte med små utbrytergrupper. Men ikke alltid... og det er det som gjør det litt vanskelig å definere.

Uansett er ikke sekt noe som brukes i offentlige dokumenter og omtaler. Det er mer en uoffisiell, ofte negativ omtale av grupper av folk som står litt utenfor de store trossamfunnene. Noen som skiller seg ut på en måte som mange oppfatter som underlig eller negativt. Sekt er en litt belastet betegnelse og det er nok vanskelig å finne noen grupper som selv velger å kalle seg en sekt.

Så ordet sekt hinter ikke til ekstrem eller skadelig oppførsel? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg er oppvokst ved siden av en familie på 23 og kjente noen av barna og vet hva de fortalte og hjalp en av dem å leve et hemmelig dobbeltliv fra hun var 8 til de flyttet når hun var 15.

Senere hadde jeg en kollega som selv kalte det en sekt og var trist for at barna hennes vokste opp der, selv om hun selv trivdes. 

Etter det igjen jobbet jeg under en sjef som også var høyt oppe i Smiths venner. Oppdaget etterhvert at alle ledere på samme nivå i helse og sosialetaten i kommunen var Smiths venner. Og selvfølgelig lederen som ansatte dem. 

Så ekkelt 😨 

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Finner ingen som sier at de er det, jeg. Leksikon, wikipedia osv de er bare et trossamfunn.

ts

At de er et trossamfunn betyr jo ikke at de ikke er en sekt...

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så ordet sekt hinter ikke til ekstrem eller skadelig oppførsel? 

Ikke nødvendigvis. I følge de definisjoner jeg har funnet, kan i prinsippet en gruppe personer som bryter med Den Norske kirke for å dyrke en alternativ forståelse av juleevangeliet, betegnes som en sekt.

"Ekstrem eller skadelig oppførsel" er også vanskelig å definere. For folk som står utenfor kan man lett tenke det, men for de som lever i en slik gruppe, kan det oppleves helt annerledes. De kan like gjerne mene at det å f.eks. tillate kvinnelige prester er ekstremt og skadelig for samfunnet.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
skeiv-ostepop skrev (7 minutter siden):

Her er listen: https://truoglivssyn.statsforvalteren.no/public/tilskudd

Kos deg med å søke opp andre som får :)

Godt å vite hvorfor pensjonister må ligge på gangen ja.

Hvorfor støtter staten religioner når stat og kirke skilte seg egentlig? 

AnonymBruker
Skrevet
Thyra skrev (2 minutter siden):

At de er et trossamfunn betyr jo ikke at de ikke er en sekt...

Jeg trodde det. Om de defineres som et tossamfunn og får støtte så stiller norge seg bak dem, liksom? 

AnonymBruker
Skrevet

Her er det masse du kan lese deg opp på, men husk kildekritikk.

Anonymkode: d7f61...00a

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Sånn. Overalt. De er sånn overalt, men vanskelig å se. 

Men når du først ser det… så er de overalt. 

Anonymkode: 50bcb...cc0

AnonymBruker
Skrevet

igjen er google grei for et oppsummert svar: grunloven
og det er ikke "bare" å endre den selv om stat og kirke skilles.. :P

Sitat
Her er hovedgrunnene til statlig støtte:
  • Grunnlovsfestet rolle: Den norske kirke er i Grunnloven definert som Norges folkekirke og skal understøttes av staten.
  • Likhetsprinsippet: Støtten til andre trossamfunn beregnes ut fra statens utgifter per medlem i Den norske kirke. Dette sikrer at alle tros- og livssynssamfunn blir økonomisk likestilt.
  • Forvaltning av kulturminner: Mange kirker er kulturhistorisk viktige bygg. Kommunene har lovpålagt ansvar for å drifte og vedlikeholde disse.
  • Samfunnsnyttig virksomhet: Kirken tilbyr tjenester som gravferd, samt frivillig arbeid som baby-sang og eldretreff, som ellers måtte vært løst av det offentlige.
  • Historisk forankring: Kirken har historisk sett hatt en sterk rolle i det norske samfunnet, noe som videreføres gjennom dagens finansieringsmodell. 
Den norske kirke mottar støtte både fra staten og gjennom kommunale overføringer, særlig knyttet til drift av kirkebygg og kirkegårder. 

Anonymkode: 14786...28f

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det handler nok mye om at trossamfunn og religion står for en enormt stor andel av norsk kultur og kulturliv. Religion og tilhørigheten og det sosiale livet der er veldig viktig for mange. Ved å skille stat og kirke fikk man mulighet til å behandle alle trossamfunn likt uten at noen av dem favoriseres. 

AnonymBruker
Skrevet

Kommer med et nytt perspektiv jeg da... 

Jeg er gift med en smithevenn som er med i menigheten, men ikke et aktivt medlem. Er vel med på noe i forbindelse med menigheten kanskje 2-3 ganger i året. Partneren min er personlig troende, men gjør ikle så mye mer ut av det enn det.

Jeg er ikke troende og ikke med i noen form for religiøst fellesskap. 

Svigerfamilien min er utrolig fine folk, og alle venner partneren min har via menigheten, er vel så fine folk som alle andre. 

Jeg og partneren min driver også med swinging :fnise: 

Og selvfølgelig er det grupperinger innad i smithevennene som er mer ekstreme enn andre. Og en stor andel som er mer nøytrale, og som folk flest. 

Anonymkode: 38ae0...22e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du kan også få statsstøtte. Start en gruppe, få hu dre medlemmer og motta støtte. 

Anonymkode: be690...d04

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Kommer med et nytt perspektiv jeg da... 

Jeg er gift med en smithevenn som er med i menigheten, men ikke et aktivt medlem. Er vel med på noe i forbindelse med menigheten kanskje 2-3 ganger i året. Partneren min er personlig troende, men gjør ikle så mye mer ut av det enn det.

Jeg er ikke troende og ikke med i noen form for religiøst fellesskap. 

Svigerfamilien min er utrolig fine folk, og alle venner partneren min har via menigheten, er vel så fine folk som alle andre. 

Jeg og partneren min driver også med swinging :fnise: 

Og selvfølgelig er det grupperinger innad i smithevennene som er mer ekstreme enn andre. Og en stor andel som er mer nøytrale, og som folk flest. 

Alle er fine folk, helt til dere prøver gjøre aaakkurat mer motstand enn menigheten tillater. Da er dere som døde. 

Du lever i en illusjon, BCC er ganske drøyt. Man kan ikke være "litt", enten er du med, eller så er du ute. Hvis ikke ville ingen menigheter overlevd. Prøv å hinte til at du ønsker ut, så ser du fort st du enten skilles ut, eller at du og mannen din fornektes ut. 

Det er ikke sikkert du bør satse på at mannen tar din side, når han skjønner hvor mye han må betale for det. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Alle er fine folk, helt til dere prøver gjøre aaakkurat mer motstand enn menigheten tillater. Da er dere som døde. 

Du lever i en illusjon, BCC er ganske drøyt. Man kan ikke være "litt", enten er du med, eller så er du ute. Hvis ikke ville ingen menigheter overlevd. Prøv å hinte til at du ønsker ut, så ser du fort st du enten skilles ut, eller at du og mannen din fornektes ut. 

Det er ikke sikkert du bør satse på at mannen tar din side, når han skjønner hvor mye han må betale for det. 

Det var voldsomt så mye du visste om meg og min familie 😂 og jeg sa aldri at han er mann... ;)

Flere av familiemedlemmene i svigerfamilien min har meldt seg ut av menigheten eller skilt seg, uten at de ble utstøtt av den grunn...

Kan være lurt å se på hvordan menigheten er i dag, og ikke leve tilbake på 2000-tallet :)

AnonymBruker
Skrevet

For 20 år siden var det en veldig usunn og veldig streng kristendom, selvom jeg ikke vil kalle det en sekt per definisjon https://snl.no/sekt 

I dag er det mer en vanlig frikirke og sunnere kristendom. Har skjedd mye der de siste 20 årene. 

Anonymkode: 48fb5...8fa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...