Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Eller ca 8-9 kg ned da. Jeg har stått bom stille i over ett år. Utrolig vanskelig. Tydelig at jeg må veldig lavt i kalorier siden jeg vedlikeholder vekt med et helt vanlig: 2 skiver frokost, 2 skiver lunsj, 2 poteter, 2 Kjøttkaker, grønnsaker, saus .. Noe lett til kvelds...kosthold. Altså drikker sjelden brus, ikke ofte godteri. Søren man skal da leve å😔

Anonymkode: b3846...290

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Eller ca 8-9 kg ned da. Jeg har stått bom stille i over ett år. Utrolig vanskelig. Tydelig at jeg må veldig lavt i kalorier siden jeg vedlikeholder vekt med et helt vanlig: 2 skiver frokost, 2 skiver lunsj, 2 poteter, 2 Kjøttkaker, grønnsaker, saus .. Noe lett til kvelds...kosthold. Altså drikker sjelden brus, ikke ofte godteri. Søren man skal da leve å😔

Har selv gått ned fra 27 til 21. Og de ukene jeg trengte «pangstart» hvor jeg uansett fastet fra 19-13 så droppet jeg frokost, spiste lunsj av egg og grønnsaker, og middag i 18-19 tiden. Middag besto av MYE grønnsaker og i ditt eksempel 2 kjøttkaker og en potet. Det er ikke farlig å være litt sulten i starten. Etter hvert trenger du ikke så mye mat og plutselig blir dette alt for meget. Spørs hvor aktiv du er, men vil anbefale å ikke trene for mye slik at du blir ekstra ekstra sulten. 

Anonymkode: c75cc...889

• Liker 2
Skrevet (endret)

Jeg tror heller ikke jeg hadde gått ned i vekt med det du spiser og jeg har 35 i bmi (gått ned fra 37,5 i bmi, sakte, men sikkert) og bør kunne spise mer enn deg. 

Jeg spiser en liten yoghurt eller ingenting til frokost, ett lite rundstykke med litt kremost og egg til lunsj, ditt eksempel på middag ville være én potet, to kjøttkaker og masse grønnsaker, og for eksempel ett knekkebrød med kremost, skinke og rødløk til kvelds..

Da går jeg rolig ned i vekt.  

Endret av Purple_Pixiedust
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Kutt frokost og kveldsmat.

Anonymkode: 2f7bc...56a

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvor høy er du? Alder?

Du spiser nok til å opprettholde vekten du har og jeg synes ikke du spiser lite. Jeg hadde gitt opp i vekt av samme mengde mat og har bmi på 27, er 168cm høy, 40år kvinne.

Har du prøvd å gå mer? Bevegelse utgjør ikke nødvendigvis så mye kcal-tap, men man bruker tid på det og det blir mindre tid til å spise.

Anonymkode: 515f1...76c

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 165 og 47 år snart. Veier 71 kg. 

Jobber i barnehage og trener 2-3 ganger pr uke. 

Det eksemplet jeg la over her er rundt 1400-1500 kcal. Synes det er veldig rart jeg ikke går ned på det. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Dropp brødskiver, poteter, saus, ikke brus eller godteri. Spis egg, rent kjøtt og fisk, grønnsaker og salat, ikke noe hel eller halvfabrikata, drikk kun vann, te og svart kaffe. 

Du spiser jo nesten bare karbohydrater, og veldig hyppige måltider, så ikke rart du ikke går ned i vekt!

Anonymkode: 8c962...483

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Dropp brødskiver, poteter, saus, ikke brus eller godteri. Spis egg, rent kjøtt og fisk, grønnsaker og salat, ikke noe hel eller halvfabrikata, drikk kun vann, te og svart kaffe. 

Du spiser jo nesten bare karbohydrater, og veldig hyppige måltider, så ikke rart du ikke går ned i vekt!

Er frokost, lunsj, middag og et mellommåltid hyppig? Det er vel fortsatt kaloriynderskudd som gjelder. Jeg har både tomat, paprika osv på skiva. Grønnsaker til middager o.l. er det unormalt å spise brødskive? Hvis jeg ligger på 1500 kcal synes jeg det bare er rart med o gram ned

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.1.2026 den 23.52):

Du spiser jo hele dagen da. Du bør prøve å spise næringsrikt bare to ganger om dagen feks. Lunsj og middag. Og få vekk de skivene. Særlig om du spiser butikkbrød, og ellers også egentlig. Spis proteiner og sunt fett, lite karbohydrater, og i såfall fiberrikt via grønnskaker, frukt, bær og rene kornvarer som feks havregryn om du "må" ha karbo.

Hver gang du spiser øker insulinet ditt som sørger for at du lagrer fett. Med fire måltider (+ sikkert snacks du ikke oppgir mellom de fire måltidene?) får kroppen din aldri kommet dit at den forbrenner fett. Du lever på glukosen fra maten. Og da sitter fettet bom fast der det er lagret. Det har ingenting med antall kalorier å gjøre, det handler om å gi kroppen anledning til å forbrenne fett. Ved å spise hele dagen har kroppen null behov for å bruke av lagret energi. 

Anbefaler deg boka Fast Feast Repeat, les den, så forstår du.
The obesety code vil jeg tro sier de samme tingene, ikke lest den selv enda fordi jeg ikke er overvektig. Men hørt nok om den til at jeg tror den også gir deg all fakta om hvordan insulinet i kroppen din fungerer.

Anonymkode: 1de3a...036

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Er frokost, lunsj, middag og et mellommåltid hyppig? Det er vel fortsatt kaloriynderskudd som gjelder. Jeg har både tomat, paprika osv på skiva. Grønnsaker til middager o.l. er det unormalt å spise brødskive? Hvis jeg ligger på 1500 kcal synes jeg det bare er rart med o gram ned

Ja, du spiser jo FIRE ganger om dagen, kroppen får jo aldri fred!  

Men for all del, du må gjerne fortsette å kjøre på med karbo og tomme kalorier for min del, og fortsette å være overvektig. Vi prøver å gi deg tips om hva som faktisk fungerer. Jeg kjenner NULL overvektige mennesker som spiser råvarebasert og ikke brød.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.1.2026 den 23.52):

Du spiser for mye til å gå videre ned i vekt selv om du ikke spiser uvanlig mye. Halver antall brødskiver og poteter. Legg til en skyr og et eple går du antakelig ned de siste kiloene. Har selv gått fra BMI på 33 til 22.

Anonymkode: 3021c...438

AnonymBruker
Skrevet

Du spiser veldig mye karbohydrater, det gjør deg fort sulten igjen. Ville byttet noen av karbohydratene med proteiner som metter litt lenger, og ikke spist 4 måltider om dagen.

Anonymkode: f6aa6...45d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.1.2026 den 23.21):

Men har du faktisk veid og mål maten du spiser? Hvor mye smør/majones/annet pålegg bruker du faktisk på de to brødskivene til frokost og lunsj? 10 g med Bremykt, som er overraskende fort gjort å få på én skive, er 72 kcal bare der. En tynn skive med gulost er omtrent 10 g, som er ca. 35 kcal. Brødskiva, avhengig av tykkelse, kan variere fra ca. 70 kcal til hele 300 kcal (om den er tjukk og med mye nøtter/frø). Saus er diffust, hvilke mengder snakker vi? Bruker du kjøttdeig eller karbonadedeig når du lager kjøttkaker? Hvor mye veier kjøttkakene? Sier ikke at du må veie all mat for alltid, men det var faktisk ganske sjokkerende for min del den første perioden jeg gjorde det og så hvor lite 100 g med ost og avokado faktisk er, og hvor raskt det reelle totalinntaket for dagen går over behovet.

Om du er helt sikker på at du faktisk spiser 1500 kcal om dagen og ikke går ned over tid (altså 4-6 uker, om du er kvinne som menstruerer slik at vi tar høyde for hormonelle svingninger og "vannvekt" i løpet av syklusen) så er det vedlikeholdskaloriene dine. Da må du enten gå ned på mengden kalorier og/eller øke aktivitetsnivået (uten å spise mer). 

Og ja, det er helt riktig at det er kaloriunderskudd som gjelder for vektnedgang. Men så varierer det hvordan man best oppnår det. At det har vært trendy noen år med periodisk faste er irrelevant for individuell vektnedgang. Du trenger ikke nødvendigvis gå ned i antall måltider. Noen foretrekker fire måltider om dagen, men da må hvert av dem være små for at regnskapet skal gå opp. Da er det andre som synes det er lettere å spise færre måltider og heller fylle opp magen f.eks. én-to ganger om dagen. 

Min personlige mistanke, basert på måltidene du skisserer, er at du nok fort inntar 2000 kcal i snitt per dag - litt mindre på hverdag og litt mer i helgene. 

Antar du allerede har testet kaloribehovkalkulatorer, men hvis ikke har du noen lenketips her: 

https://nhi.no/skjema-og-kalkulatorer/kalkulatorer/diverse/beregning-av-kaloribehov
https://tdeecalculator.net/

Anonymkode: 88534...446

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Men har du faktisk veid og mål maten du spiser? Hvor mye smør/majones/annet pålegg bruker du faktisk på de to brødskivene til frokost og lunsj? 10 g med Bremykt, som er overraskende fort gjort å få på én skive, er 72 kcal bare der. En tynn skive med gulost er omtrent 10 g, som er ca. 35 kcal. Brødskiva, avhengig av tykkelse, kan variere fra ca. 70 kcal til hele 300 kcal (om den er tjukk og med mye nøtter/frø). Saus er diffust, hvilke mengder snakker vi? Bruker du kjøttdeig eller karbonadedeig når du lager kjøttkaker? Hvor mye veier kjøttkakene? Sier ikke at du må veie all mat for alltid, men det var faktisk ganske sjokkerende for min del den første perioden jeg gjorde det og så hvor lite 100 g med ost og avokado faktisk er, og hvor raskt det reelle totalinntaket for dagen går over behovet.

Om du er helt sikker på at du faktisk spiser 1500 kcal om dagen og ikke går ned over tid (altså 4-6 uker, om du er kvinne som menstruerer slik at vi tar høyde for hormonelle svingninger og "vannvekt" i løpet av syklusen) så er det vedlikeholdskaloriene dine. Da må du enten gå ned på mengden kalorier og/eller øke aktivitetsnivået (uten å spise mer). 

Og ja, det er helt riktig at det er kaloriunderskudd som gjelder for vektnedgang. Men så varierer det hvordan man best oppnår det. At det har vært trendy noen år med periodisk faste er irrelevant for individuell vektnedgang. Du trenger ikke nødvendigvis gå ned i antall måltider. Noen foretrekker fire måltider om dagen, men da må hvert av dem være små for at regnskapet skal gå opp. Da er det andre som synes det er lettere å spise færre måltider og heller fylle opp magen f.eks. én-to ganger om dagen. 

Min personlige mistanke, basert på måltidene du skisserer, er at du nok fort inntar 2000 kcal i snitt per dag - litt mindre på hverdag og litt mer i helgene. 

Antar du allerede har testet kaloribehovkalkulatorer, men hvis ikke har du noen lenketips her: 

https://nhi.no/skjema-og-kalkulatorer/kalkulatorer/diverse/beregning-av-kaloribehov
https://tdeecalculator.net/

Jeg legger inn i lifesum. Og må presisere. Jeg spiser ikke Kjøttkaker hver dag da. Feks idag ble det 2 weeabix med melk til frokost. 2 skiver med egg og kaviar til lunsj. 1 bolle blomkålsuppe til middag. Blir en protein pudding til kvelden. Jeg har kanskje ikke det beste kostholdet, med full jobb og barn og familie litt hurtig og uten tanke. Men ble 4 km på mølla og 10k skritt idag. Dette er ca 1100 kalorier. Egentlig for lite...mener jeg men

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Jeg legger inn i lifesum. Og må presisere. Jeg spiser ikke Kjøttkaker hver dag da. Feks idag ble det 2 weeabix med melk til frokost. 2 skiver med egg og kaviar til lunsj. 1 bolle blomkålsuppe til middag. Blir en protein pudding til kvelden. Jeg har kanskje ikke det beste kostholdet, med full jobb og barn og familie litt hurtig og uten tanke. Men ble 4 km på mølla og 10k skritt idag. Dette er ca 1100 kalorier. Egentlig for lite...mener jeg men

Ja, 1100 kcal er altfor lite når du er aktiv i tillegg. Sikker på at du ikke blir altfor sulten etter noen dager med for lavt inntak og ender med å spise for mye andre dager, slik at ukessnittet ender opp på null? Og, er du helt sikker på at det du legger inn i lifesum er riktig? Altså, "en skive" varierer enormt i vekt. Hvor mange gram med kaviar hadde du på? Og hvor mye veide egget? To ganske små egg er fort 200 kcal.

Man må ha et underskudd på ca. 3500 kcal per uke for å gå ned ca. 500 g i uka. Og det må holdes over tid. Vekta du ser på baderomsvekta kan variere med flere kg fra dag til dag, avhengig av hva du spiste dagen før, f.eks. Og, om underskuddet ikke er så høyt som man ville ha de før helga kommer er det fort gjort å spise det opp i "litt" kos - oh vips så var underskuddet borte.

At det går raskt og at maten er enkel gjør ingenting, utover hvor mett du føler deg og hvor frisk og rask du kjenner deg av det du inntar 😊 Man gjør det man må for å komme seg gjennom hverdagen med små barn!

Noen har jo PCOS og andre ting som påvirker hormonene og dermed vektnedgang, selvfølgelig, men det letteste å sjekke ut først er hvorvidt man faktisk er ærlig med seg selv. Er alt av mat, inkludert smør og olje det stekes i, og kaloriholdig drikke veid og målt over tid? Da kan du i så fall være trygg på at problemet ligger et annet sted. Men for de aller, aller fleste så er problemet at man ikke har en reell oversikt over eget inntak.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir svimmel av enkelte svar her. Er det å spise fire ganger om dagen ofte? Det er jo helt vanlig. Jeg gir meg ende over.

Anonymkode: 36cc3...927

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Jeg blir svimmel av enkelte svar her. Er det å spise fire ganger om dagen ofte? Det er jo helt vanlig. Jeg gir meg ende over.

Anonymkode: 36cc3...927

Det er vanlig når man er ung kvinne, men de fleste voksne kvinner jeg kjenner dropper frokost og kvelds. Det krever mindre kalorier å opprettholde en slank kropp (dessverre). Og det krever enda mindre om man vil ned i vekt som voksen kvinne.

Mannen min derimot er slank og spiser 3-4 ganske store måltider daglig (heldiggris)

Anonymkode: a4fe6...dae

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...