Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det der er ett stort rødt flagg. 

Makan til oppførsel. Du skal selvfølgelig ikke finne deg i det der. Det der vil bare blir verre etter fødsel.

Dump hu med en gang og finn ei som setter pris på deg for den du er, du lever bare ett liv og må leve det best muligt.

Anonymkode: 83cd7...aeb

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.1.2026 den 22.23):

Det blir verre når hun mister søvnen etter barnet er født. 

Anonymkode: d6f9d...202

🤣🤣🤣😝

Anonymkode: 4938b...ef7

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det der er ett stort rødt flagg. 

Makan til oppførsel. Du skal selvfølgelig ikke finne deg i det der. Det der vil bare blir verre etter fødsel.

Dump hu med en gang og finn ei som setter pris på deg for den du er, du lever bare ett liv og må leve det best muligt.

Anonymkode: 83cd7...aeb

Herregud da. Hun går igjennom et graviditetshelvete. Er ikke rart hun er sur

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.1.2026 den 23.58):

Og menn har ikke hormoner mener du?

Anonymkode: ed53f...a55

Akkurat 👍 testosteron er grunnen til at menn er mer sinte og aggressive enn kvinner men er null forståelse den veien. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.1.2026 den 22.21):

Merker på samboeren min at hun er mye mer sur nå som hun går gravid og tar plutselig opp problemer som ikke er et problem. Jeg holder bare kjeft, men det blir og feil. Trenger tips til hvordan jeg skal takle det. 

Anonymkode: 986c1...433

Du holder selvfølgelig kjeft for du vet om du åpner munnen ville bare et ene idiotiske etter det andre fullt ut av kjeften din. Du skulle ha beholdt buksene på også. 

Anonymkode: 54b3a...e7e

AnonymBruker
Skrevet
Maleficenta skrev (På 8.1.2026 den 18.09):

Herregud da. Hun går igjennom et graviditetshelvete. Er ikke rart hun er sur

Det var nok hennes sanne jeg som dukket opp. Men nå vet han hva han har i vente resten av forholdet.

Anonymkode: 5e47a...122

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det var nok hennes sanne jeg som dukket opp. Men nå vet han hva han har i vente resten av forholdet.

Er ikke sikkert

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.1.2026 den 22.47):

Hadde det vært en kvinne som skrev at mannen forandrer seg når kvinnen er gravid, hadde det haglet inn med «rødt flagg», «dump ham», «for en idiot»+++++++++ 😉

Anonymkode: 78741...0ed

En mann er ikke gravid selv. For de fleste er det gledelig, men en stor påkjenning for kroppen å være gravid. Jeg var dårlig nesten hele graviditeten, begge gangene. Kvalm hele døgnet i 9 måneder, halsbrann, smerter, ubehag, kramper i beina. Og masse hormoner man ikke har kontroll over. Min mann sa aldri noe, var snill og god hele tiden. Selv om jeg neppe var en fryd å leve med da.  

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Seriøst? 

Anonymkode: 1efab...d3e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Erixon skrev (5 timer siden):

Akkurat 👍 testosteron er grunnen til at menn er mer sinte og aggressive enn kvinner men er null forståelse den veien. 

Var gift med en skikkelig mannemann i over 20 år jeg. Han var svært sjelden sint og aldri aggressiv. Samme med min bror og uendelig mange andre menn. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Var gift med en skikkelig mannemann i over 20 år jeg. Han var svært sjelden sint og aldri aggressiv. Samme med min bror og uendelig mange andre menn. 

Det er veldig forskjellig. Akkurat som med gravide kvinner, noen blir mer påvirket enn andre. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.1.2026 den 22.47):

Hadde det vært en kvinne som skrev at mannen forandrer seg når kvinnen er gravid, hadde det haglet inn med «rødt flagg», «dump ham», «for en idiot»+++++++++ 😉

Anonymkode: 78741...0ed

Hvorfor skulle han gå igjennom hormonforandringer når det er kona som går gravid?

AnonymBruker
Skrevet

Det er grusomt å være gravid. Stakkars dame. 

Og stakkars menn som må være rundt oss. 

Anonymkode: 83308...558

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er grusomt å være gravid. Stakkars dame. 

Og stakkars menn som må være rundt oss. 

Anonymkode: 83308...558

Ja for noen er det faktisk helt forjævlig

Skrevet (endret)
Erixon skrev (23 timer siden):

Greia med menn og testosteron er at det er jevnt over det samme nivået hele tiden, bortsett fra at det synker litt etter hvert med alderen. Dere opplever aldri noen voldsomme svingninger i testosteron, hvis dere ikke tar tilskudd av det vel og merke, noen man ikke burde gjøre hvis man ikke har fått beskjed fra en lege. Om man er en mann med lavt, middels eller høyt nivå av testosteron er ulikt hos individene, men det flukteter ikke. Derfor bør det være mulig å lære seg noen strategier for å håndtere livets skuffelser og prøvelser UTEN å utagere fysisk eller lignende. Skulle man oppleve å ha ett temperament man ikke klarer å håndtere, må man be om hjelp. Det gjelder både mann og kvinne. 

Kvinner derimot opplever ganske store svingninger gjennom en 28 dagers syklus, som går på repeat hele livet fra man får menstrasjon, til overgangsalder, med en eventuell endring ved graviditet.

Østrogen øker energinivået, så det er kjempe godt når den stiger, og veldig slitsomt når den  faller. 

Testosteron har vi også, men som du ser av tabellen, er den ganske lik hele tiden, unntaket er ved eggløsning, da vil jo den biologiske prosessen i oss at vi skal ha sex så vi kan bli gravide. 

Progesteron hjelper kroppen å slappe av. For lave nivåer eller høye svingninger kan gi angst, søvnforstyrrelser og irritabilitet. 

Dette er ikke noe vi finner på, dette er ikke lett å leve med. Den ene uken føler du at du kan klare alt, du elsker livet ditt og kjæresten din, og den andre uken er alt bare helt dritt. Uten at noe egentlig har endret seg.. Også er alle kvinner ulike. Noen har store problemer med disse svingningene, andre merker det knapt. 

Og nå har jeg ikke nevnt alle diagnosene som kan påvirke dette normale jeg har nevnt i en mer ekstrem retning, som PCOS, PMS, PMDD osv. osv. 

I en graviditet svinger hormonene enda raskere enn i vanlig syklus, og det er krevende. Derfor trenger vi menn som prøver å forstå, som viser kjærlighet og som prøver å hjelpe oss med små ting i hverdagen. Med mindre du ikke vil ha kvinnelig kjæreste da. Eller barn med henne. Da trenger du selvfølgelig ikke bry deg. 

Også er du nå inne på kvinneguiden. Hvis du vil ha din egen arena hvor menn kan drøfte problemer og løsninger av utfordringer dere menn støter på er du hjertelig velkommen til å starte det. Kanskje jeg kommer dit for råd en dag hvis jeg lurer på hvorfor mannen min er sur.. Da skal ikke jeg prate om «jamen kvinner har ditten og datten». Det blir liksom så lite hensiktsmessig..

IMG_4178.jpeg

Endret av Pentagon
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Pentagon skrev (11 minutter siden):

Greia med menn og testosteron er at det er jevnt over det samme nivået hele tiden, bortsett fra at det synker litt etter hvert med alderen. Dere opplever aldri noen voldsomme svingninger i testosteron, hvis dere ikke tar tilskudd av det vel og merke, noen man ikke burde gjøre hvis man ikke har fått beskjed fra en lege. Om man er en mann med lavt, middels eller høyt nivå av testosteron er ulikt hos individene, men det flukteter ikke. Derfor bør det være mulig å lære seg noen strategier for å håndtere livets skuffelser og prøvelser UTEN å utagere fysisk eller lignende. Skulle man oppleve å ha ett temperament man ikke klarer å håndtere, må man be om hjelp. Det gjelder både mann og kvinne. 

Kvinner derimot opplever ganske store svingninger gjennom en 28 dagers syklus, som går på repeat hele livet fra man får menstrasjon, til overgangsalder, med en eventuell endring ved graviditet.

Østrogen øker energinivået, så det er kjempe godt når den stiger, og veldig slitsomt når den  faller. 

Testosteron har vi også, men som du ser av tabellen, er den ganske lik hele tiden, unntaket er ved eggløsning, da vil jo den biologiske prosessen i oss at vi skal ha sex så vi kan bli gravide. 

Progesteron hjelper kroppen å slappe av. For lave nivåer eller høye svingninger kan gi angst, søvnforstyrrelser og irritabilitet. 

Dette er ikke noe vi finner på, dette er ikke lett å leve med. Den ene uken føler du at du kan klare alt, du elsker livet ditt og kjæresten din, og den andre uken er alt bare helt dritt. Uten at noe egentlig har endret seg.. Også er alle kvinner ulike. Noen har store problemer med disse svingningene, andre merker det knapt. 

Og nå har jeg ikke nevnt alle diagnosene som kan påvirke dette normale jeg har nevnt i en mer ekstrem retning, som PCOS, PMS, PMDD osv. osv. 

I en graviditet svinger hormonene enda raskere enn i vanlig syklus, og det er krevende. Derfor trenger vi menn som prøver å forstå, som viser kjærlighet og som prøver å hjelpe oss med små ting i hverdagen. Med mindre du ikke vil ha kvinnelig kjæreste da. Eller barn med henne. Da trenger du selvfølgelig ikke bry deg. 

Også er du nå inne på kvinneguiden. Hvis du vil ha din egen arena hvor menn kan drøfte problemer og løsninger av utfordringer dere menn støter på er du hjertelig velkommen til å starte det. Kanskje jeg kommer dit for råd en dag hvis jeg lurer på hvorfor mannen min er sur.. Da skal ikke jeg prate om «jamen kvinner har ditten og datten». Det blir liksom så lite hensiktsmessig..

IMG_4178.jpeg

Dette her er så sant. Jeg har gått på hormonprevansjon omtrent hele mitt liv (fra 15 år) som sikkert veldig mange andre kvinner. Å slutte med dem har gjort at jeg har måttet bli kjent med meg selv helt på nytt! Det er helt utrolig hvor stor påvirkning syklusen har på meg iallfall. Nå er jeg gravid for 2. gang, og jeg kan trygt si at mitt største problem med graviditet er hormonene - jeg blir fryktelig emosjonell og fryktelig irritabel. Og det er fryktelig slitsomt og tøft å takle. Og min partner er dessverre allergisk mot noen diskusjon som kan hinte til at det finnes ting han kunne gjort bedre, så da er det bare å gå og eksplodere inni seg flere dager i uka.

Anonymkode: 52a47...d24

AnonymBruker
Skrevet

Jeg må si at det kommer utrolig mange dumme råd her. Når man har valgt å få barn, må man faktisk tåle litt hormoner. Det du har sagt er ingenting sammenlignet med det mange hormonelle kvinner går gjennom. Jeg er ganske sikker på at mange av dere som sier at man bare ‘må ta seg sammen’, ikke klarer å se hvor vanskelige dere selv var da dere var gravide.

Anonymkode: b1a5f...06e

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Dette her er så sant. Jeg har gått på hormonprevansjon omtrent hele mitt liv (fra 15 år) som sikkert veldig mange andre kvinner. Å slutte med dem har gjort at jeg har måttet bli kjent med meg selv helt på nytt! Det er helt utrolig hvor stor påvirkning syklusen har på meg iallfall. Nå er jeg gravid for 2. gang, og jeg kan trygt si at mitt største problem med graviditet er hormonene - jeg blir fryktelig emosjonell og fryktelig irritabel. Og det er fryktelig slitsomt og tøft å takle. Og min partner er dessverre allergisk mot noen diskusjon som kan hinte til at det finnes ting han kunne gjort bedre, så da er det bare å gå og eksplodere inni seg flere dager i uka.

Anonymkode: 52a47...d24

Føler med deg, samme her.. Det kom som ett stort sjokk når jeg reflekterte over hvor mye det endret meg når jeg fikk normal syklus.. Jeg går på østrogen p-piller nå, er mer jevn i stemningsleie, men det gjør også at jeg føler meg litt «flatere» som er litt kjipt det også. Men jeg hadde store problemer med hormonell acne, og det har virkelig hjulpet. Ikke noe noen leger hjalp meg med foresten, det måtte jeg finne ut av selv og be om resept på selv.. Etter 2 kurer med ISO.. 

Det er en skikkelig påkjenning for din mentale helse å holde det inni deg, anbefaler deg å prøve å få sagt ifra når du er roligere og stemningen er bedre hjemme, men hvis typen din er så vanskelig skjønner jeg det er problematisk.. Hva med en power point presentasjon om kvinnens syklus, graviditet, hormoner og hvordan det påvirker humøret? Jeg så en dame som gjorde det med kjæresten sin, en insta video eller noe, og da ble det liksom litt humor i det, selvom det også var seriøst ment.. Vil han ikke ha en kjæreste som føler seg sett og forstått og elsket? Skjønner han ikke at det er bra for dere begge..? Føler med deg.. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.1.2026 den 22.50):

Det er lurt å lære deg å stå i det, for det blir ikke bedre når babyen kommer og man er full av hormoner i tillegg til å være overveldet av morsrollen og ha ca 0 søvn. Jeg har aldri vært så sint som etter jeg fikk barn, hehe. Du må bare ha stor takhøyde. Hvis hun blir sint på deg så kan du f.eks prøve å si at du hører hva hun sier og skal prøve å bli bedre (eller noe sånt), bare prøv å deeskaler situasjonen. 

Anonymkode: 9677e...d33

💯💯💯

Anonymkode: ca1fd...ba3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...