Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har alltid hatt lyst til å reise til Bolivia og etter dokumentaren ser jeg for meg at jeg kan tjene en slump penger ved å smugle kokain hjem på en smart måte. 

Fra spøk til seriøsitet. Jeg lurer på om jeg kan vite på forhånd hvordan kroppen min vil reagere på høyden? Og hvor lang tid må jeg eventuelt bruke på akklimatisering for at det skal føles som en behagelig tur?

Anonymkode: 380cf...02a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det kan du ikke vite på forhånd.  Det er noen forhåndsregler du kan ta, det er å ha gradvis tilvenning for eksempel fra 3500 meter og høyere, ta neoen dagers pause mellom nivåene.

Bolivia er et land som slår veldig hardt ned på narkosmugling, aldri la din bagasje stå uten tilsyn.

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er umulig å vite. Jeg var i Cusco og ble ikke noe særlig syk. Har ei peruviansk venninne som jobba på vandrerhjem i Cusco en stund. Hun sa det aller viktigste var å drikke masse vann, holde seg i nærheten av overnattingsstedet og absolutt ikke drikke alkohol de første 24 timene. Det skjedde ofte at folk følte seg helt friske de første timene, stakk ut på byen og drakk og ble ekstremt syke og måtte legges inn den natta.

Du kan også akklimatisere ved å reise sakte oppover, som å ta buss fra Lima til La Paz med flere stopp på veien. Traff noen som reise med babyer som gjorde dette.

Anonymkode: c3870...980

• Nyttig 1
Skrevet

Hvis du har en ekstra høy andel røde blodlegemer (naturlig "bloddopet") er toleransen for høyder bedre. 

• Nyttig 1
Skrevet
Hareena skrev (Akkurat nå):

Hvis du har en ekstra høy andel røde blodlegemer (naturlig "bloddopet") er toleransen for høyder bedre. 

Hurra! Jeg er naturlig bloddopet. Strake veien til høyden i Bolivia! 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Jeg har alltid hatt lyst til å reise til Bolivia og etter dokumentaren ser jeg for meg at jeg kan tjene en slump penger ved å smugle kokain hjem på en smart måte. 

Fra spøk til seriøsitet. Jeg lurer på om jeg kan vite på forhånd hvordan kroppen min vil reagere på høyden? Og hvor lang tid må jeg eventuelt bruke på akklimatisering for at det skal føles som en behagelig tur?

Anonymkode: 380cf...02a

Var ikke over så lang tid, men har vært både på 3500 moh (Jungfraujoch) og 3900 moh Kleine Matterhorn, hadde ingen problemer med høyden og jeg gikk fra "lav" høyde og opp til stor høyde på kort tid. Tog til Jungfraujoch og Taubaner til Kleine Scheidegg. Eneste jeg merket var at det var slitsomt å bevege seg i så stor høyde men merket ikke noe til høydesyke.

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...